Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: نبود سیستم فاضلاب و ورود آب‌های دفعی به قنات تاریخی و همچنین سکونت اتباع در خانه‌های بافت تاریخی شهر جهانی یزد از چالش‌های فعلی این شهر است.

غلامعلی سفید در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه با ثبت جهانی شهر یزد مسئولیت‌های سنگینی برای مسئولان این شهر تعریف شد، اظهار کرد: مهم‌ترین تعهدات دولت در این زمینه حفظ این بافت و جلوگیری از دخل و تصرف در بخش ثبت جهانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه تشکیل شورای راهبردی برای بافت تاریخی ثبت شده شهر یزد نخستین اقدام در دستور کار بود، اضافه کرد: طیمدت زمانی که یزد ثبت جهانی شده سه استاندار برای این استان انتخاب و هر کدام شورای راهبردی را تشکیل داده اما موفق به اتمام کار و تشکیل ۹ کمیته مشخص شده نشدند.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه طی یک سال اخیر مدیریت‌های مختلف در شهر یزد نیز ثبات نداشته است، ادامه داد: تغییر استاندار، فرماندار، نبود شهردار، اداره شدن اداره میراث فرهنگی و اداره مسکن و شهرسازی این استان توسط سرپرست از دیگر مشکلات موجود برای تشکیل شورای راهبردی ثبت جهانی یزد بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر و با توجه به ثبات مدیریت‌ها در شهر یزد پس از یک سال مدیریت استان آماده تصمیم‌گیری برای تشکیل شورای راهبردی ثبت جهانی یزد است، افزود: در این زمینه سازمان میراث فرهنگی  و وزارت راه و شهرسازی باید هماهنگی‌ههای بیشتری برای اجرای این امر داشته باشند.

سفید در خصوص مهم‌ترین چالش‌های کنونی بافت تاریخی یزد اظهار کرد: نبود فاضلاب از مهم‌ترین مشکلات این بخش است، تبدیل خانه‌های این بافت به خانه‌های گردشگری منجر به افزایش مصرف آب در این منطقه شده که این امر به دلیل نبود فاضلاب باعث نمناک شدن دیوارهای ساختمان‌ها و در نهایت تخریب آنها می‌شود.

وی افزود: نبود فاضلاب در این منطقه منجر به ورود فاضلاب به قنات تاریخی و ثبت جهانی یزد شده که این امر بسیار ناخوشایند و غیر قابل تحمل است.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد سکونت اتباع خارجی و به ویژه تبعه‌های افغان و عراقی را از دیگر چالش‌های بافت تاریخی ثبت جهانی شده یزد دانست و گفت: این بافت هویت یزدی خود را از دست داده و باید هر چه زودتر برای ساماندهی آن برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای حل معضلات موجود بافت تاریخی یزد نیاز به اعتبارات ویژه داریم، ادامه داد: پس از ثبت جهانی شهر یزد دولت متعهد شده بود ردیف بودجه خاصی را برای این شهر در محل بودجه وزارت راه و شهرسازی تخصیص دهد که هنوز در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اتباع خارجي پساب فاضلاب رییس شورای شهر یزد شهر جهانی یزد غلامعلی سفید قنات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۲۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خانم صالحی فعال حوزه کتاب و نشر با حضور در برنامه سلام خبرنگار گفت: کتاب چالش‌های تاریخی نوشته سلیمی نمین امروز رونمایی می‌شود.

خانم صالحی درباره محتوا و اهداف کتاب چالش‌های تاریخی رونمایی گفت: کتاب چالش‌های تاریخی یک اثری متفاوت از سایر آثار مکتوبی است که در حوزه تاریخ چاپ شده به این جهت که دو سویه برخورد شده است این دو سویه به معنی این است که نگاه‌های مخالف و در برابر همدیگر را در این کتاب مطرح شده برخلاف کتاب‌های تاریخی دیگر که فقط دیدگاه نویسنده مطرح می‌شود.

صالحی گفت: نگارش این کتاب به این صورت است که افرادی که مقابل و رو در روی نظر نویسنده کتاب هستند اول مقاله آن‌ها آورده شده در قالب مقاله یا در قالب یک مناظره شفاهی یا یک مناظره مکتوب که در نشریات مختلف و رسانه‌ها چاپ شده و بعد از این که این مقاله و مناظره‌ها خط به خط در کتاب خودشان آوردند بعد در قالب یک نقد به آن پاسخ گفتند، در واقع طی دوره‌ای میزگرد‌های تاریخی و نشست‌های تاریخی که آقای سلیمی نمین داشتند در این کتاب آورده شده است، این کتاب دستاورد این نشست‌ها است.

صالحی در خصوص محور‌های این کتاب افزود: در این کتاب به هشت چالش مهم تاریخ معاصر کشورمان پرداخته شده است که این چالش‌ها موضوعات ذهنی افراد در جامعه است ایشان مایل بودند که خواننده را به یک فهمی درست و منطقی از چالش‌های تاریخی مان برسانند یکی دیگه این که مناقشات افراد دلسوز داخلی را تبدیل بکنند به زبان گفتگو و در این قالب خواننده را باز ارتقای فکری بدهند در مطالعه تاریخ معاصر به این صورت که جامعه می‌تواند به یک فهم درست و یک قضاوت صحیح از حوادث تاریخ معاصرمان دست پیدا بکند.

این فعال حوزه نشر و کتاب در باره موضوعات این کتاب توضیح داد: موضوعاتی که در کتاب ۸ چالش تاریخی مطرح شده است اولین موضوع در مورد گرامیداشت ۷ آبان است، دومین موضوع روز آزادی اشرافیت یهود در بابل است، سومین موضوع مشروطه به غارت رفته عنوانش است در مورد عملکرد انجمن سری فراماسونری است که بعد از نهضت مشروطه باعث شد که جامعه‌ای که می‌خواست در مسیر قانون مندی و توسعه سیاسی حرکت کند به عقب برود

وی افزود: چهارمین موضوع سیر تاریخی کودتای ۱۲۹۹ است، پنجمین موضوع هم نهضت ملی و مشت آهنین است، موضوع ششم هم رکس آتشی که به جان آتش افروزان افتاد، که در این حادثه متاسفانه یک عده‌ای از هموطنانمان زنده در آتش سوختند و در این مساله‌ای که پیش آمدش نگاه‌ها را با تبلیغات غلط متوجه کسانی کردند که اتفاقا ضد سلطه و ضد استعمارگران بودند ولی در این کتاب باز در قالب مستنداتی به این مسائل پاسخ داده شده و آتشی که به جان آتش افروزان افتاد رکس آتشی که به جان آتش افروزان افتاد دقیقا روشن می‌کند که این از کجا ریشه می‌گیرد.

صالحی گفت: موضوع ششم درباره شبکه‌های رسانه‌ای جهانی است، که این خیلی اتفاقا مهم است همه باز این را به خاطر دارند که یک برنامه مستندی در قالب برنامه مستند انقلاب ۵۷ از شبکه من و تو پخش شد و متاسفانه در غفلت تصاویر و انعکاس مسایل داخلی متاسفانه این برنامه به دلیل جاذبه‌های تصویری زیاد خیلی مورد توجه قرار گرفت در صورتی که خیلی اشکالات زیادی به این برنامه وارد بود که این اشکالات را آقای سلیمی نمین در این کتاب در سه قالب به آن پرداختند.

صالحی افزود: هفتمین چالش یا موضوع خرد جمعی و نظام تصمیم ساز در دفاع مقدس است و چالش آخر دشوارسازی مسیر شناخت عملکرد امام است درباره زیاده خواهی یکی از شاگردان برجسته اش است.

صالحی: هر ملتی که از پیشینه تاریخی خودش بی اطلاع باشد در چرخه تکرار گرفتار می‌شود پس خوب است که همه مان تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم.

دیگر خبرها

  • تا ۲۴ ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود
  • همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • کف‌سازی و دفع آب‌های سطح ۹۰ درصد بافت تاریخی بوشهر پایان یافت
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
  • ۷۰ درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است