Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@22:55:15 GMT

غفلت از گردشگری کشاورزی ‌در اصفهان

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۵۹۷۷۲

غفلت از گردشگری کشاورزی ‌در اصفهان

هر سال گردشگران زیادی را به شهرستان‌های کوهستانی و کویری استان اصفهان می‌کشاند اما با وجود همه این ظرفیت‌ها، گردشگری کشاورزی در نبود برنامه‌ریزی و همکاری بین بخشی مدیران، افق روشنی پیش رو ندارد.

جای خالی برنامه‌ریزی و همکاری‌های مدیریتی

مناطق روستایی با داشتن مزرعه، باغ و چشم اندازهای دل‌نواز، مکانی مناسب برای گذران اوقات فراغت گردشگران شهری و غیر بومی به شمار می‌آیند و برنامه‌های خودجوشی مانند برگزاری هرساله جشنواره‌هایی نظیر آلبالو، زردآلو، انار بادرود، گلابی نطنز، گل و گلاب کاشان، هندوانه دیمی سنبک و چهارطاقی آران و بیدگل، زردک و شلغم آران و بیدگل، طالبی سفیدشهر و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. گواه این مدعاست که استان اصفهان می‌تواند به عنوان قطب گردشگری کشاورزی کشور مطرح شود اما نبود مهارت‌های مدیریتی برای حل مشکلات از یک سو و خودنمایی موانعی مثل خرده مالکی بودن مزارع و محدودیت‌های جهاد کشاورزی برای ساخت اقامتگاه در کنار مزارع، دست به دست هم داده و باعث شده گردشگری کشاورزی در اصفهان تاکنون رونق چندانی نداشته باشد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره ظرفیت‌ها و موانع رونق گردشگری کشاورزی به همشهری می‌گوید: درست است که گردشگری انواع مختلفی مانند کشاورزی، صنایع و معادن، سلامت، ورزش و... دارد اما رونق هر یک از این بخش‌ها نیازمند همکاری‌های بین بخشی میان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری با سازمان‌هایی مانند جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، بهداشت و درمان و ورزش و جوانان است.

میراث فرهنگی به تنهایی متولی بخش گردشگری نیست و برای رونق هر یک از این بخش‌ها به همکاری‌های بین دستگاهی نیاز است. «محسن یارمحمدیان» با اشاره به این‌که هیچ برنامه مدون و مشخصی برای جذب سرمایه‌گذار و رونق بازارهای جدید گردشگری وجود ندارد، می‌افزاید: پیشگام این بخش، گردشگری سلامت است که در طول ۵ سال گذشته برای برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین بخشی، نشست‌های زیادی بین مسئولان وزارت بهداشت و میراث فرهنگی برگزار شده اما حتی گردشگری سلامت که مورد توجه تمام کشورها قرار گرفته در جامعه ما هنوز آنچنان که باید و شاید به نتیجه نرسیده است.

ممنوعیت ساخت‌وساز در کنار مزارع

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی با تاکید بر این‌که سازمان جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ساخت‌وساز در محدوده زمین‌های کشاورزی قوانین سفت و سختی دارد، می‌گوید: در قانونی که جهاد کشاورزی به آن استناد می‌کند به صورت صریح آمده که هرگونه ساخت‌وساز در خارج از محدوده شهرها و در مناطق کشاورزی ممنوع است و این نخستین قانونی است که دست مسئولان را برای فعالیت در زمینه گردشگری کشاورزی می‌بندد. علاوه بر این بیشتر زمین‌های کشاورزی در کشور و استان ما خرده مالکی هستند و امکان جذب گردشگر و ایجاد زیرساخت‌های رفاهی در کنار آنها وجود ندارد.

بر این اساس یارمحمدیان، ضعف اساسی در قوانین را دلیل اصلی توقف پیشبرد گردشگری کشاورزی می‌داند و توضیح می‌دهد: حتی برای پیشبرد گردشگری سلامت که مورد تاکید دولت بوده و یا گردشگری معنوی مثل بازدید از گورستان‌های قدیمی تخت فولاد و گلزار شهدا نیز در استان اصفهان با مشکل قوانین دست و پاگیر روبه‌رو شدیم چون در این زمینه هر بخشی ساز خود را می‌زند. وی همچنین  محافظه‌کاری مدیران سنتی و ناهماهنگی بین بخشی را از مهم‌ترین موانع توسعه شکل‌های گوناگون گردشگری در اصفهان بیان می‌کند و می‌گوید: درست است که برگزاری جشنواره‌هایی مانند انار و توت و انگور نشان‌دهنده ظرفیت استان و گام‌های اولیه‌ای است که در این زمینه برداشته شده اما واقعیت این است که ما در این زمینه خیلی عقب هستیم و نمی‌توانیم به همین چند جشنواره و مناسبت دلخوش باشیم و بسنده کنیم.

فقدان تصمیم‌سازی درست

«حیدرعلی عابدی»، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی اما در واکنش به انتقادات مسئولان گردشگری اصفهان از وجود قوانین دست و پاگیر به همشهری می‌گوید: به اعتقاد من مهم‌ترین کمبود ما، تصمیمات درست و بجای مدیریتی است که دلیل اجرا نشدن بیشتر برنامه‌ها را خلأ قانونی می‌دانند. وی ناآشنایی برخی مدیران با راه حل‌های مشکلات و تلاش برای رفع موانع با راهکارهای سنتی را مهم‌ترین دلیل اجرا نشدن طرح‌هایی مانند گردشگری کشاورزی می‌داند و می‌افزاید: این‌که گفته می‌شود جهاد کشاورزی برای صدور مجوز ساخت‌وساز در کنار مزارع با محدودیت و ممنوعیت قانونی روبه‌روست را می‌توان با برگزاری نشست‌های مشترک بین جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و... حل کرد.  

ظرفیت‌های کشاورزی اصفهان

نزدیک به ۵۶۳ هزار هکتار یعنی ۵/۳ درصد از مساحت استان را زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهند که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می‌گیرد همچنین استان اصفهان در تولید گل شب‌بو، گوشت بوقلمون، شیر خام، گوشت مرغ و ماهیان زینتی و گرمابی رتبه نخست کشور را دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان می‌گوید: اصفهان در زمینه تولید محصولات باغی در رتبه های بالای کشور قرار دارد، به طوری‌که در زمینه محصول «به» با ۲۳۲۸ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲/۲۴۰۵۹ تن رتبه دوم کشور، در زمینه محصول سیب با ۹/۲۱۶۳۵ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲۳۷۸۴۲ تن، رتبه سوم کشور و در تولید گل محمدی با سطحی برابر ۲۸۲۶ هکتار و تولید ۳۴۹۴ تن، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

«مهرداد مرادمند» همچنین اصفهان را سومین تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی و صیفی و گل و گیاه زینتی می‌داند و می‌گوید: تولید سالانه گل شاخه بریده به حدود ۶۹ میلیون شاخه و گل‌های نشایی- فصلی به ۵۶ میلیون نشاء می‌رسد که در این زمینه رتبه چهارم کشور را به دست آورده‌ایم. همچنین در تولید گل شب‌بو، استان اصفهان رتبه اول کشور را دارد و شهرستان‌های استان اصفهان در تولید ماهیان سردآبی، تولید ماهی در منابع آبی و تولید ماهیان خاویاری مقام ممتازی دارند. همه این ظرفیت‌ها در حالی قابل استفاده خواهد بود که مدیران استان اصفهان تصمیم بگیرند از حصار مشکلات بگذرند و برای رونق دادن به گردشگری کشاورزی که به رونق و افزایش تولید محصولات کشاورزی و رشد شهرستان‌های دورتر از مرکز استان می‌انجامد، دور یک میز بنشینند.

کد خبر 449468 برچسب‌ها استان اصفهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان اصفهان گل و گیاه زینتی ماهی استان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۵۹۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سید عماد شاهرخی، عصر امروز، در همایش روز مزرعه در سلسله، گفت: این شهرستان به‌عنوان قطب تولید دانه‌های روغنی در لرستان مطرح است.

او با اشاره به ضرورت امنیت غذایی و جهش تولید در محصولات کشاورزی، اضافه کرد: ما باید اصول علمی و فنی را به مزارع و بخش کشاورزی منتقل کنیم.

پیش‌بینی برداشت 150هزار تن جو در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد: حدود هزار و 700 هکتار  از سه هزار و 500 هکتار کلزای این استان در شهرستان سلسله کشت می‌شود.

شاهرخی با بیان اینکه چهار میلیون دلار ارز سالانه برای واردات روغن هزینه می‌شود، بیان کرد: ما باید کشور را از واردات روغن بی‌نیاز کنیم و در این راستا یکپارچه‌سازی اراضی بسیار مهم است.

او با اعلام اینکه میانگین تولید گندم آبی در اراضی کشور 4.5تن است، اضافه کرد: این آمار در لرستان 5.5تن در هر هکتار است و هزار کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

انتهای پیام/ 644

دیگر خبرها

  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ