Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، اخیرا معاون آموزشی وزارت بهداشت از کلید خوردن طراحیِ مدلی جدید برای تربیت پرستار، سخن به میان آورده است. اکرم عاشق حسینی (فعال صنفی پرستاران) در این رابطه می‌گوید: در گیرودار انبوهی از چالش‌های بی‌پاسخ جامعه پرستاری کشور که بیکاری تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری یکی از آنهاست، طرح تربیت فله‌ای پرستار به شیوه تراریخته‌ای، آیا باعث ظهور و‌ بروز چالشی مضاعف در جامعه پرستاری نخواهد شد؟

او با بیان اینکه "مشکل جامعه پرستاری در جای دیگری‌ست نه در مدل تربیت پرستار" می‌گوید: ساختار پرستاری کشور را چنانچه بسان بیمار دیابتی بدانیم، احساس تحلیل رفتگی، ضعف و گرسنگی مستولی بر جسم و روان این بیمار، به دلیل کمبود انسولین است نه کمبود قند! پاتوفیزیولوژی بیماری را باید در کمبود انسولین و علل آن پیگیری و درمان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین حالتی تجویز گلوکز نه تنها بهبودی در وضعیت بیمار ایجاد نخواهد کرد بلکه موجب تشدید بیماری و‌ شاید ایجاد عوارض جبران ناپذیری در او‌ خواهد شد. بدترین تصمیم پزشک در این مورد تجویز فری‌گلوکز بدون اطلاع از میزان قند خون این بیمار بخت برگشته خواهد بود!

او ادامه می‌دهد: حال معاون محترم آموزشی وزارت بهداشت در عین بی‌توجهی نسبت به میزان پرستاران بیکار کشور، خبر از طرحی جدید برای تند کردنِ چرخه تولید پرستار داده است. در واقع، در حالیکه نظام سلامت کشور از کمبود شدید پرستار رنج می‌برد و بار این کاستی مزمن را پرستاران شاغل بر دوش می‌کشند و با وجود انبوهی از پرستاران بیکار جویای کار، نظام سلامت کشور درمانده از توان جبران کاستی‌ها با جذب پرستاران بیکار و طرحی  است و البته در اندیشه افزودن حجم پرستاران بیکار با طرح‌های عجیب و غریب و غیرکارشناسانه!

کیفیت مهم است نه انبوه‌سازی!

به گفته‌ی عاشق حسینی، جامعه پرستاری در کنار جامعه پزشکی کشور، ستون فقرات نظام سلامت کشور را تشکیل می‌دهند و ‌قطعا هر گونه ضعف بنیه علمی و ناکارآمدی در آن، پیکره نظام سلامت کشور را به مخاطره جدی خواهد انداخت و در این صورت، این بیماران هستند که بیشترین آسیب را تجربه خواهند کرد.

او معتقد است مسئولان و برنامه‌ریزان حوزه سلامت باید از کمی‌نگری به کیفی‌نگری برسند: «در دنیای امروز این مولفه‌های کیفی هستند که شاخص‌های رشد و‌توسعه در سطوح مختلف حرفه‌ای را تشکیل می‌دهند نه مولفه‌های سرگردان کمی. اهمیت این موضوع در اموری که به نحوی با جان انسانها در ارتباط باشد، حتم به یقین صد چندان خواهد بود.»

این فعال صنفی پرستاران در ادامه یکسری پرسش‌های اساسی مطرح می‌کند: به راستی آیا ارائه طرح‌های مدل‌جدید تربیت پرستار با میانبر زدنِ مسیرها و‌ کوروکولوم‌های آموزشیِ مدون استاندارد جهانی با هدف انبوه‌سازی و با توجیهات غیرقابل قبول اقتصادی، باعث‌ افت کیفی خدمات در نظام سلامت کشور نخواهد شد؟! بیماران به چه گناهی باید تاوان کج سلیقگی سیاستگذرانی که حل مساله را فقط در پاک کردن صورت مساله می‌دانند، بپردازند؟! آیا سیاستگذاران نظام سلامت کشور به آسیب انگیزشی و تخریب جایگاه و‌ منزلت اجتماعی و‌ علمی بیش از دویست هزار پرستاری که هم اکنون با کوهی از مشکلات، بی‌عدالتی‌ها و کاستی‌های ساختار نه چندان کارآمد وزارت بهداشت با دل و‌جان پا به پای درد و رنج بیماران‌، صادقانه می‌سوزند و‌ ذره‌ای از وجدان کاری خود فروگذاری نمی‌کنند، اندیشیده‌اند؟!

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پرستاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۳۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰ مدرسه مختلط استان نیازمند سرویس بهداشتی مجهز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمد جمالی آرند، در نشست با دبیر اجرایی قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی کشور افزود: کمبود فضای فیزیکی، تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی، کمبود اعتبار و نداشتن سرویس بهداشتی کافی به خصوص در مدارس مختلط استان از مشکلات پیش روی آموزش و پرورش استان است.

وی ادامه داد: همچنین دو هزار رایانه در هنرستان‌های استان نیاز به تعمیر دارند و برای تعمیر و نوسازی این تعداد رایانه نیازمند کمک و همراهی قرارگاه عدالت تربیتی کشور با کمک سایر گروه‌های جهادی و خیران هستیم.

جمالی آرند اضافه کرد: کیفیت بخشی به نظام آموزشی استان، یکی از اولویت‌های کاری مجموعه آموزش و پرورش بوده و در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و کیفیت بخشی به نظام‌ تعلیم و تربیت این استان کلاس‌های فوق برنامه درسی برای دانش آموزان، کارگاه توانمندسازی ویژه مدیران و معاونان آموزشی مدارس و کارگاه‌های آموزشی توانمندسازی سازی ویژه دبیران متوسطه استان برگزار می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • باید فرهنگ پرداخت مالیات در جامعه ترویج پیدا کند
  • توازن و عدالت در اخذ مالیات باید لحاظ شود
  • تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد
  • استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی در آموزش و پرورش
  • کیفیت هوای تهران در وضعیت قابل قبول
  • محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد
  • ۵۰۰ مدرسه مختلط استان نیازمند سرویس بهداشتی مجهز
  • جامعه آزمایشگاهی حلقه واسط میان تلاشگران عرصه سلامت است
  • بازديد معاون تربيت بدنى و سلامت وزارت آموزش و پرورش از طرح مهارت آموزى شنا
  • تجدید میثاق معاون تربیت بدنى و سلامت وزیر آموزش و پرورش با آرمان هاى شهداء