Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، هر زمان که فرصتی برای سفر به شمال ایران پیدا می شود اغلب ما راهی دریا یا جنگل می شویم یا اینکه در یکی از شهرک های توریستی خانه یا ویلایی اجاره می کنیم و از مراکز خرید و دیدنی های همان شهر لذت می بریم.

این درست که طبیعت شمال، دریا، کوه و جنگل را در کنار هم دارد؛ اما در هر سفر چندان فرصت اینکه بخواهیم تمام این زیبایی ها را با هم تجربه کنیم وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورتی که در زندگی شلوغ و درگیری های فراوان این روزها، بیشتر ما ترجیح می دهیم در هر سفر، تا جایی که امکان دارد از دیدنی های مختلف بازدید کنیم و چیزی از جاذبه های مقصد را از قلم نیندازیم.

اگر روزی به مازندران سفر کردید و در میانه دریا و کوهستان به جاذبه ای رسیدید که مجموعه ای بی نظیر از مناظر تکرار نشدنی کوه، انبوه جنگل و پهنه آبی دریاچه ای زیبا را در کنار هم در خود جای داده است ، بدانید شما در کنار دریاچه " آلیمالات" ایستاده اید، جایی که برای رسیدن به آن باید از مسیری رویایی گذر کنید و به دل جنگل های شمال بزنید و این دریاچه را از پس درختان انبوه کشف کنید.

آلیمالات نام خود را از سد خاکی آن به ارث برده است. این سد خاکی در سال ۱۳۷۳ به بهره برداری رسیده است ، پس از گذشت حدود سه دهه خود را با طبیعت اطراف سازگار کرده و زیبایی را به وجود آورده که هر گردشگری را مجذوب خود می کند.انبوه درختان جنگلی ، گذر از مسیری رویایی و خاطره انگیز، پهنه آبی وسیع در میان عمق دست نخورده جنگل که همانند  الماسی در میان قامت سبز درختان می درخشد برای هر گردشگری دلبری می کند.

بار سفر ببندید

شاید نخستین پرسش این باشد برای سفر به آلیمالات چه وسائلی همراه خود بردارید؟ آلیمالات در سال های اخیر با امکانات تفریحی و توریستی از جمله فروشگاه مجهز شده است و امکانات اقامتی در حد معمولی در آن تعبیه شده است.اما اگر می خواهید در جنگل های اطراف دریاچه اطراق کنید، چادر خواب ، جعبه کمک های اولیه و غذا به مقدار لازم همراه داشته باشید.

برای این دریاچه در فصل تابستان لباس گرم نیاز نیست ، زیرا ارتفاع آن از سطح دریا کم و هوا مرطوب و شرجی با بادهای نسبتا خنک است.برای سفر به آلیمالات مهم ترین چیز مواد غذایی و وسائل تفریحی همچون راکت بدمینتون است. می توانید تخته نرد و یا بازیهای فکری را همراه خود بیاورید. یادتان نرود دوربین عکاسی از ابزار اولیه این سفر باشد.

چگونه به آلیمالات بروید ؟

 آلیمالات آدرسی سرراست ندارد و حتما وقتی به این دریاچه برسید با خود خواهید گفت : " هر که را طاووس خواهد جور هندوستان کشد ".  

سفر به آلیمالات مسیرهای مختلف دارد که همه آنها به شهرستان نور و چمستان ختم می شود. اگر از هر جای ایران به سمت آلیمالات می آیید ابتدا نرم و آهسته بیایید چون در مسیرتان هم دیدنی های دیگری وجود دارد. 

فاصله دریاچه الیمالات از جاده اصلی نور به چمستان ۳ کیلومتر است و یکی از ویژگی های این دریاچه این است که در دل جنگل جا خوش کرده و یک منظره رویایی را به تصویر می کشد و همین باعث جذابیت بیشتر این منطقه شده است که در طی سال از نقاط گوناگون گردشگران زیادی به این نقطه سفر می کنند و به عنوان یک گردشگاه و نقطه تفریحی مورد توجه است.

اگر از آمل به سمت شهرستان نور حرکت می کنید، پس از عبور از شهر چمستان در مسیر خلاف خود تابلوی بزرگی را می بینید که نوشته " منطقه نمونه گردشگری آلیمالات". اگر هم از مسیر شهرستان نور طرف دریاچه حرکت کردید پس از طی حدود ۸ کیلومتر به این تابلو می رسید. با دیدن تابلو وارد فرعی جاده دریاچه بشوید. اندکی داخل مسیر پیش بروید تا اینکه کم کم جاده ای رویایی در برابرتان ظاهر شود، راهی تماشایی که درختان سر به فلک کشیده، آن را به مانند مرواریدی در صدف در آغوش کشیده اند.

نور آفتاب با تلاشی بسیار سعی می کند راهی از میان شاخه ها و برگ های انبوه درختان به داخل پیدا کند، اما چندان موفق نمی شود. پیش از لذت بردن از طبیعت اطرافتان ، به دلیل خاکی بودن جاده اندکی آرام رانندگی کنید زیرا هم کمتر خاک بلند می کند و هم از پنچر شدن لاستیک های خودرویتان جلوگیری می کند.

بوی طبعیت بکر

وقتی در مسیر جنگلی الیمات در حرکتید بلندتر نفس بکشید تا هوای خنک آمیتخته به بوی سبزه و خاک شما را به وجد بیاورد. مسیر به قدری تماشایی ست که هر لحظه وادارتان می کند گوشه ای بایستید و زیبایی محیط را در قاب تصویر ثبت کنید. همینطور که راه را ادامه می دهید، کم کم صدای پر طراوت رودخانه به استقبالتان می آید.

مسیر به قدری تماشایی و دلنشین است که بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند خودرویشان را در قسمت های پایین جاده پارک و مسیر رسیدن به دریاچه را پیاده طی کنند تا از منظره های اطراف لذت بیشتری ببرند.

در راه بسیاری از تورهای گردشگری را می بینید که با سر و صدا و شادی در حال طی جاده هستند و نشاط خاصی به فضا بخشیده اند. خیلی از مردم اینجا با هم آشنا می شوند، گرم می گیرند و ادامه راه تا دریاچه را همراه هم طی می کنند، چه بسا که حتی بعد از این گردش با هم دوست می مانند.

زیباترین بخش مسیر رسیدن به الیمات پل کوچک و بی نهایت زیبایی است که تقریبا تمامی مسافران را وادار می کند تا در مقابلش بایستند و عکس یادگاری بگیرند.این پل در واقع گیت ورود به دنیای زیبای الیمات است. با دور شدن از پل ناگاه از پس درختان و جاده، منظره ای وسیع از دریاچه ای آبی در پس زمینه ای از درختان انبوه و کوه های بلند در مقابل ظاهر می شود و نفس را در سینه حبس می کند. اینجا دریاچه الیمالات است.

دیدنی ها و تفریحات

آنچه از دیدنی های دریاچه و طبیعت این نگین سبز میان جنگل های مازندران باید را گفتیم و باقی را باید حودتان کشف کنید.

اصلی ترین تفریح دریاچه الیمالات قایق سواری در آن، با قایق های پدالی و موتوری ست. اگر اهل هیجان هستید می توانید یکی از قایق های موتوری را کرایه کنید، داخل دریاچه به پیش بروید، از خنکی هوا و قطره های آب بر روی صورت تان لذت ببرید و از داخل دریاچه منظره اطراف را تماشا کنید.

اگر هم برای استراحت و کسب آرامش به اینجا آمده اید یکی از قایق های پدالی را کرایه کنید و به دل آب بزنید. سوار بر این قایق ها از همهمه و هیاهوی محیط اطراف دریاچه دور شوید، دغدغه ها و نگرانی های تان را به کناری بگذارید و در آرامش دریاچه غرق شوید.

نکته جالب دریاچه الیمالات در این است که زمانی که کمی از ساحل دور می شوید دیگر از صدای اطراف محیط چیزی به گوش تان نمی رسد و فقط و فقط سکوت و آرامش است که شما را در بر می گیرد.

علاوه بر این از جمله تفریحاتی که بسیاری از محلی ها و حتی خیلی از گردشگران را به سمت دریاچه الیمالات می کشاند ماهیگیری است. اگر شما هم از علاقه مندان به ماهیگیری هستید لوازم و تجهیزات تان را بردارید و راهی الیمالات شوید تا هم از منظره زیبای آن لذت ببرید و هم به تفریح مورد علاقه تان بپردازید. اینجا می توانید با کمی صبر و مهارت انواع ماهی از جمله قزل آلا و آمور (کپور) را که در این دریاچه زندگی می کنند صید کنید.

ثبت خاطره ها 

در آلیمالات برای عکاسی پولی نمی دهید ، پس تا دلتان می خواهد عکس بگیرد و زوایای بیشمار اطراف را به قاب دوربین خود مهمان کنید. شگفتی ها و زیبایی های مسیر و دریاچه به اندازه ای است که فرصت های بی شماری برای عکاسی و ثبت خاطره ها و زیبایی ها در اختیار شما قرار می دهد. دوربین ها و گوشی های تان را بیرون بیاورید و زیبایی ها را شکار کنید. پس زمینه درختان که در فصل های مختلف به رنگ های متفاوت در می آیند و انعکاس آنها بر روی آب تصویری ست که می تواند در قاب هر دوربینی، زیبا به نظر بیاید.

بلندی های کنار دریاچه به گونه ای ست که می توانید از آنها برای گرفتن یک سلفی خوب و دیدنی استفاده کنید.

 در نزدیکی دریاچه آلاچیق ها و باربیکیوهایی دیده می شود که می توانید با پرداخت هزینه، یکی از آنها را برای یک پیک نیک خانوادگی اجاره و خاطره ای خوش همراه با دوستان و خانواده خلق کنید.

در کنار آن می توانید در ساحل دریاچه گشتی بزنید، خود را از جمعیت دور یا اینکه کمی جنگل نوردی کنید و برای بعد از تعطیلات تان انرژی تازه ای بگیرید.

 البته توجه داشته باشید خیلی به داخل جنگل نروید چرا که بدون همراهی راهنمایی کاربلد، امکان گم شدن وجود دارد.

۹۹۱۹/۱۶۵۴

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال جنگل زیبایی سر و صدا کوهستان گردشگری قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۴۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد

قریب به ۹۰ درصد از وسعت کهگیلویه و بویراحمد را عرصه‌های منابع طبیعی و مرتع تشکیل می‌دهد که در صورت مراقبت صحیح از این ظرفیت به‌عنوان یک فرصت برای زیست سالم نگاه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، بیش از ۵۶ درصد از وسعت یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتاری کهگیلویه و بویراحمد را جنگل تشکیل می‌دهد، ۹۰ درصد وسعت استان جنگل و مرتع است و این استان ۱۶ درصد جنگل‌ها و ۲۳ درصد منابع آبی زاگرس را به خود اختصاص داده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد در بین استان‌های کشور رتبه اول سرانه جنگل را دارد این در حالی است که این سرانه در سطح دنیا ۰.۸، در کشور ۰.۲ بود و در سطح این استان به ۱.۲ می‌رسد، در سطح این استان دو هزار گونه گیاهی و ۳۹۰ گونه دارویی وجود دارد.

فعالیت‌های انسانی و تأثیر مخرب بر منابع طبیعی

فعالیت‌های از قبیل راه‌سازی، استخراج معادن، کشاورزی، دامپروری و غیره با فلسفه وجودی منطقه حفاظت شده تعارض دارد، چرا که وارد کردن فشار بیش از حد به این مناطق عواقب جبران‌ناپذیر و خطرناکی در پی دارد و نباید از این مناطق انتظار اشتغال‌زایی و رفع مشکلات اقتصادی را داشت، چرا که کارکرد آنها در اصل حفاظت از گیاه، جانور و اکوسیستم است.

علاوه بر فعالیت‌های عمرانی بشر و تأثیر مخرب آن بر منابع طبیعی و محیط زیست، طمع سودجویان بی‌رحم و تیزی تبر و اَره این جماعت باعث قطع درختان و در نتیجه آثار مخرب جبران‌ناپذیری بر پیکره طبیعت و محیط زیست می‌شود.

سالانه حجم بسیاری از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریقی می‌شود که به گفته مسئولان عامل ۹۸ درصد از این آتش‌سوزی‌ها قصور عمدی یا سهوی انسانی است، علاوه بر آتش‌سوزی قطع درختان بلوط برای پخت‌وپز یا فروش در قالب هیزم و زغال نیز بلای جان درختان بلوط زاگرس در خطه کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.

سازمان‌ها و نهادها از جمله امور عشایر، شرکت توزیع نیروی برق و منابع طبیعی و آبخیزداری با تحویل پنل‌ها و آبگرمکن‌های خورشیدی سعی در پایان دادن به قطع درختان بلوط برای پخت‌وپز گرما در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد دارند، اما دندان طمع سودجویان و قاچاقچیان هیزم و زغال به این راحتی کنده نمی‌شود.

سلیمان محمدی رئیس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، هم‌اکنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ واحد دامی از مراتع و اراضی ملی استان استفاده می‌کنند که ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع منابع طبیعی است و علوفه مراتع این استان تنها جوابگوی چرای دام بیش از ۸۰۰ هزار واحد دامی است.

محمدی تاکید کرد: بیش از ورود دام مازاد به طبیعت، حضور دام خارج از فصل، در کوبیدن خاک نقش اساسی دارد، چرا که در استان ما که دامداران عمدتاً عشایر و کوچ‌رو هستند که با «کوچ زودرس» و همچنین با خروج دیرهنگام از مرتع و توجه نکردن به زمان‌بندی و تقویم کوچ، اثر مخربی بر طبیعت و مرتع دارد.

آفت جوانه‌خوار قاتل چموش درختان بلوط

سعید جاویدبخت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: آفت بلوط از سال ۱۳۵۰ وارد کشور شده است و در سال‌هایی شاهد طغیان این آفت بوده‌ایم، یکی از کانون‌های این آفت شهرستان باشت در استان کهگیلویه‌وبویراحمد بود که در این رابطه مسئولان مختلف به استان سفر کرده‌اند و بازدیدهای مؤثری صورت گرفته است که خرد جمعی نسبت به حمایت از جنگل‌های زاگرس نتیجه مثبت این اقدام بوده است.

به گفته وی طی سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت برای مقابله با آفت‌های برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط اختصاص داده شد که مقابله شروع شده و هم‌اکنون نیز در حال اجراست.

جاویدبخت مدعی است که در زمینه حفاظت، قرق و آفت‌زدایی در سطح ۱۰۰۰ هکتار مبارزه با آفت انجام داده‌ایم و ۵۵۰۰ هکتار نیز آماده اجراست که با توجه به شرایط آفت و زمان مقابله آغاز می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آفت‌های جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: آفت جوانه‌خوار ۳۳ هزار هکتار بود که به هشت هزار هکتار کاهش پیدا کرد، آفت برگ‌خوار بلوط علاوه بر کاهش سطح، کاهش جمعیت تا سطح ۵۰ درصد در عرصه نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است که با این وضعیت عملیات مقابله انجام شد.

وی افزود: از جمله مهم‌ترین اقدامات در مقابله با آفت بلوط برشمردن این آفت جز آفت‌های عمومی برای برخورداری از اعتبار جهت مبارزه و مقابله است.

کمبود نیرو و عرصه گسترده منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد یکی از چالش‌های مهم پیش‌روی مجموعه خود را برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی کمبود نیرو عنوان می‌کند و می‌گوید: برای حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی با کمبود ۱۰۶ نیروی انسانی و قرق‌بان مواجهه هستیم و حداکثر استفاده و بهره از ظرفیت موجود برای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی می‌شود.

وی افزود: اگرچه امسال ۲۵ نفر به شمار قرق‌بانان استان اضافه شده است اما همچنان برای حفظ عرصه‌های طبیعی نیازمند مشارکت مردم هستند.

جاویدبخت گفت: ۲۲ محدوده بحرانی با وسعت ۶۶۰ هزار هکتار در موارد مختلف آتش‌سوزی، بوته‌کنی و قطع درختان و غیره در استان وجود دارد که برای حفاظت از این محدوده‌ها نیاز به ۸۰ نفر نیروی انسانی داریم.

وی با بیان اینکه ۶۳ درصد از معیشت مردم استان به عرصه‌های طبیعی وابسته است، خاطرنشان کرد: حفظ جنگل‌ها و مراتع استان به بهبود شرایط زندگی جوامع محلی نزدیک جنگل‌ها کمک می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی‌سال جاری ۲۸ تن شیرابه گیاه دارویی «باریجه و آنغوزه» از عرصه‌های ملی استان برداشت شد.

به گفته جاویدبخت شیرابه گیاه دارویی «آنغوزه» به شکل خام به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود سطح زیرکشت این دو گیاه دارویی به سه هزار هکتار در استان افزایش داده شود، تصریح کرد: قیمت هر کیلو شیرابه «آنغوزه» حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: مبلغ برداشت شده گیاه «آنغوزه» به بیش از ۳۷ میلیارد تومان در استان رسیده‌است.

تعهد تولید و کاشت ۱۵ میلیون اصله نهال در طرح ملی کاشت درخت

جاویدبخت خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، در سال جاری حدود دو میلیون نهال تولید کرده و با اجرای پویش‌های مختلف نهال‌کاری با حضور همه گروه‌ها به خصوص سپاه و بسیج در حال اجرای آن است.

وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد در طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در مدت زمان چهار سال، عملیات کاشت و تولید ۱۵ میلیون اصل نهال را تعهد کرده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد کاشت ده‌هزار اصله درخت در سال‌جاری در انواع بلوط، بادام وحشی، کنار، بنه و زالزالک به عنوان گونه‌های جنگلی و ابریشم، زبان گنجشک و انواع سوزنی برگ به عنوان گونه‌های فضای سبز را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های مهم منابع طبیعی استان عنوان کرد.

وی افزود: ۱۵ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی برای فرهنگ‌سازی و کاشت درخت در راستای تحقق طرح ملی یک میلیارد درخت صورت گرفته است.

جاویدبخت می‌گوید: همه ساله بحران‌های مختلفی مانند سیل، ریزگردها، کم آبی، فرسایش خاک و حتی آتش‌سوزی و هجوم آفت‌ ها جنگل‌های این استان را تهدید می‌کند که درخت‌کاری نقش مهمی در کاهش پیامدهای این آسیب و احیای طبیعت دارد.

کد خبر 736572

دیگر خبرها

  • قطار محلی رامسر به ساری راه‌اندازی شود
  • نجات گردشگران ناپدید شده در جنگل‌های سوادکوه
  • توزیع پنل‌های خورشیدی میان عشایر برای حفظ جنگل‌ها ضروری است
  • چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد
  • آغاز ششمین فصل آموزشی توانمندسازی فعالان گردشگری مازندران
  • رکورد پرش با نیزه جهان شکست
  • عکس/ قلعه رودخان؛ دژی بر فراز جنگل‌های هیرکانی
  • (تصاویر) قلعه رودخان؛ دژی بر فراز جنگل‌های هیرکانی
  • پرنده سوئدی رکورد پرش با نیزه جهان را شکست
  • قلعه رودخان؛ دژی بر فراز جنگل‌های هیرکانی