Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای، روند ادغام اتحادیه‌های مردم‌نهاد قرآنی در استان‌ها را تبیین کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیانیه ای به منظور تبیین روند ادغام اتحادیه های مردم نهاد قرآنی استانی صادر کرد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

«ثُمَ‌ أَورَثنَا الکِتَابَ‌ الَّذِینَ‌ اصطَفَینَا مِن‌ عِبَادِنَا فَمِنهُم‌ ظَالِمٌ‌ لِنَفسِهِ‌ وَ مِنهُم‌ مُقتَصِدٌ وَ مِنهُم‌ سَابِقٌ‌ بِالخَیرَاتِ‌ بِإِذنِ‌ اللَّهِ‌ ذلِکَ‌ هُوَ الفَضلُ‌ الکَبِیرُ» الفاطر/۳۲

 

تشکیل اتحادیه­ های صنفی یکی از راهبردهای افزایش مشارکت مردمی در اداره امور کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در حوزه فرهنگی نیز مطمح نظر فعالان قرآنی قرار گرفته است و مبتنی بر مصوبه الحاقیه ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانون­ ها و انجمن­ های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها (مصوب جلسه ۵۲۰ مورخ ۱۰/۴/۱۳۸۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی) اتحادیه ­های تشکل ­ها و مؤسسات مردمی قرآنی در ساحت مشارکت‌های مردمی حوزه فرهنگ قرآنی استقرار یافتند. در پی بروز مشکلات ناشی از تعدد اتحادیه ­ها و برخی رقابت­ های تنش ­زا، موضوع ادغام اتحادیه ­ها به مطالبه جدّی بخش مردمی تبدیل و در دستور شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار گرفت.

 

بر این مبنا یکی از اصلی­ ترین مصوبات و تصمیمات شورا در پاسخ به مطالبات بخش­های مختلف جامعه قرآنی تصویب اصل ادغام دو اتحادیه و کلیات اساسنامه اتحادیه مدغم مؤسسات مردمی و تشکل های قرآن و عترت کشور و فرایند ادغام دو اتحادیه مردم نهاد قرآنی در جلسه ۲۴ و ۲۵ شورا در سال ۱۳۹۳ و واگذاری تعیین تکلیف موارد اختلافی به هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت بوده است. مصوبه ابلاغی مذکور، برای همه بخش­ های مرتبط قطعی و لازم­ الاجرا می ­باشد.

 

افزون بر آن صحن و ظرفیت شورا طی شش سال (در جلسات سوم مورخ ۱۴/۲/۱۳۸۹، بیست و یکم مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۹۲، بیست و ششم مورخ ۵/۱۰/۱۳۹۴، سی­ام مورخ ۲۵/۲/۱۳۹۵، چهل و یکم مورخ ۳/۶/۱۳۹۷، چهل و دوم مورخ ۶/۹/۱۳۹۷، چهل و چهارم مورخ ۳۰/۱۱/ ۱۳۹۷و چهل و پنجم مورخ ۳۱/۲/ نیز ۱۳۹۸) مصروف مشاجرات و مجادلات لم لانسلِّم طرفین بود.

 

با توجه به تقابل منافع و مضارّ ذی­نفعان در امر ادغام و غلبه مناظر فردی و گروهی بر هویت جمعی، فرایند ادغام اتحادیه ­ها در سطح استانی توسط هیئت مذکور به صورتی فرسایشی قریب به چهار سال به طول انجامید. با تغییر موضِع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به هیأت مذکور، مانع جدیدی بر سر ادغام ایجاد شد که نهایتاً پس از موافقت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی توافقنامه­ ای به تصویب جلسه ۴۳ مورخ ۱۵/۱۰/۹۷ شورای توسعه فرهنگ قرآنی رسید. همچنین مقرر شد دو دستگاه پیشنهاد مشترک خود در خصوص ادغام دو اتحادیه را ارائه نمایند. اما نظر به عدم ارائه پیشنهاد مشترک و نیز عدم باورمندی برخی از مدیران اتحادیه­ های موجود به تأثیر ادغام در هم ­افزایی و رشد فعالیت ­ها، موضوع ادغام دو اتحادیه در سطح کشوری بر زمین تشاجر و سوء تفاهمات باقی ماند.

 

در این مسیر پر نشیب، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت بازگرداندن فرایند ادغام به طریق مصوب قانونی مساعی بسیاری مصروف کرد و جلسات فراوان به منظور گفتگوی طرفین به­ ویژه اقناع طرف مستنکف برگزار نمود. لکن علی­رغم این تلاش ­ها همچنان مسئله برجای مانده و منجر به ظهور و بروز مطالبات فزاینده­ تعداد کثیری از فعالان مردمی امور قرآنی در ماه­های اخیر گردیده است.

 

بنابراین برای تبیین و تنویر افکار فعالان قرآنی تصمیمات و ملاحظات زیر مبتنی بر مصوبه ۱۰/۴/۱۳۸۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تأکید است:

 

اتحادیه ­های مردم ­نهاد قرآنی استانی که به ثبت رسیده ­اند و بر اساس مصوبات شورا و هیأت رسیدگی به مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت به عنوان اتحادیه مدغم استانی تغییر نام و اساسنامه داده‌اند، تنها اتحادیه­ مردم‌نهاد قرآنی استان­ می­ باشند و کلیه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی هستند می‌توانند به عضویت اتحادیه استان­ها درآیند.

 

اتحادیه مدغم کشوری که کلیات اساسنامه آن بر اساس مصوبه جلسه ۲۴ و ۲۵ شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده است؛ جایگزین اتحادیه‌های قرآنی موجود می ­شود.

 

مسئولیت قانونی اجرایی شدن مصوبه ادغام و تعیین فرآیندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن بر عهده هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی موضوع مصوبه جلسه ۳۸۵ مورخ ۸/۸/۱۳۷۵ و ماده واحده الحاقیه مصوب جلسه ۵۲۰ مورخ ۱۰/۴/۱۳۸۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی است. این هیأت می­ تواند طیِّ سه ماه آینده نسبت به برگزاری انتخابات پیش از موعد هیأت مدیره و بازرسان اتحادیه ­های استانی مدغم اقدام نماید.

 

اتحادیه مؤسسات و تشکل­ های قرآن و عترت کشور و اتحادیه ­های استانی تحت پوشش آن تنها تشکیلات مرکزی فراگیر مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در سطح کشوری و استانی هستند. از این پس مسئولیت نظارت بر فعالیت اتحادیه ­های کشوری و استانی و تأیید هر گونه تغییرات اساسنامه و سایر امور حقوقی و معرفی به مرجع ثبتی منحصرا بر عهده هیأت فوق خواهد بود.

 

انتظار می­ رود همه دستگاه ­ها و نهادها به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی، با اتباع از معارف ناب قرآنی و تأسی به سیره ائمه معصومین علیهم السلام در حفظ وحدت کلمه، از تصمیمات و مصوبات وحدت­ آفرین حمایت کنند و در طریق پرتوفیق انسجام و یکپارچگی در امور مردمی قرآنی با همراهی و همدلی و اخلاص، زمینه کسب عنایات الهی و توجهات ائمه طاهرین علیهم السلام را فراهم آورند.

بمنّه و کرمه

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

۵/۵/۱۳۹۸

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه خطبه نماز جمعه کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه های نماز جمعه غنی سازی اوقات فراغت شبستان یزد دیدار آیت الله جعفری هرمزگان قم ادغام اتحادیه های قرآنی بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۴۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالان قرآنی بدون آزمون دانشجو معلم می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در شصت و یکمین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن ضمن تبریک پیروزی سپاه پاسداران اظهار کرد: آنچه که مساله جدی ماست موضوع تمرکز بر قرآن است؛ تاکید می‌کنم در قرآن تمرکز کنیم و آن را اولویت دهیم.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش در یک سالی که گذشت در حوزه قرآن کارهای مهمی انجام داد؛ یکی از کارهای بسیار راهبردی مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برای جذب نخبگان قرآنی در دانشگاه فرهنگیان است.

صحرایی بیان کرد: آموزش و پرورش برای مهر ۱۴۰۳ از بین قرآنی‌ها بدون آزمون، دانشجو معلم می‌گیرد بجز قرآنی‌ها فرهنگی‌ها، ورزشی‌ها و هنری‌ها نیز جذب دانشگاه می‌شوند اما تمرکز بر جذب حافظان و قاریان قرآن است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: سال گذشته سال ساماندهی مهدکودک‌ها بود سازمان تعلیم و تربیت کودک تأسیس شد تا این امر ساماندهی شوند.

وی تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت‌های موجود نیز مورد تاکید است؛ معاونت پرورشی و فرهنگی سازوکار بهره مندی از ظرفیت‌های مؤسسات قرآنی را برای برگزاری کلاس‌های روخوانی، تربیت حافظ و قاری قرآن همچنین انتقال مفاهیم فراهم کند.

صحرایی گفت: کارگروه‌های ۴ گانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن حداقل ماهی یک بار جلسه برگزار کند تا فعالیت‌ها پیگیری شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره طرح اتقان تصریح کرد: طرح اتقان نیاز به پشتوانه دارد؛ آموزش و پرورش برای اجرای طرح‌های قرآنی باید همراهی شود اما همچنان آموزش و پرورش قربانی عدم توجه دستگاه‌هایی شده است که باید این موضوع رفع شود.

وی اظهار کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی برنامه اجرایی طرح اتقان را برای حداقل ۱۵ استان و برای ۵ استان در حال اجرا، با همکاری دانشگاه فرهنگیان و ۳ معاونت ابتدایی، پژوهش، توسعه و منابع تهیه کند اتقان باید به رتبه بندی وصل شود.

صحرایی افزود: دوره‌های تأمین مدرس قرآن در اولویت باشد زیرا بسیار مهم است. طرح مسطورا نیز از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم در حوزه حفظ موضوعی قرآن است آموزش و پرورش باید به جایی برسد که نیم میلیون نفر از معلمان در این طرح شرکت کنند.

به گفته وی تاکنون ۴۵۰ هزار نفر در طرح مسطورا شرکت کرده‌اند.

صحرایی اضافه کرد: دنبال ساختن مدرسه کنار مدرسه نباشیم، مدارس موجود را تقویت کنیم؛ این دیدگاه مقام معظم رهبری نیز است. درب مدارس به سوی مؤسسات قرآنی باز می‌شود تا سواد عمومی قرآن کشور تقویت شود.

کد خبر 6081266 علی قدمی

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ: خوشنویسی مزیت مطلق ما در هنر جهان اسلام است
  • حکمرانی در سلامت باید با حضور ذی‌نفعان طراحی شود/ سیاستگذاری با حضور متخصصان صورت می‌گیرد
  • فعالان قرآنی بدون آزمون دانشجو معلم می‌شوند
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • با مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی ممکن شد
  • تایید انتخاب ۱۰ رییس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد