Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار ساوه با اشاره به اینکه حجم نیاز به مسکن شهروندان ساوجی نسبت به سایر شهرهای کشور غیر عادی است، گفت: سرانه مسکن در شهر ساوه رها شده است و سازوکار مناسبی برای تامین نیاز مسکن شهروندان وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، سیدمهدی حسینی در نشستی با خبرنگاران به اجرای طرح مسکن ارزان قیمت توسط مجموعه مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه‌های مهم شهروندان ساوجی که در ملاقات مردمی با شهردار همواره مطرح می شود موضوع مسکن است، از این رو در راستای تحقق سیاست‌های دولت مبنی بر دعوت از شهرداری ها برای ورود به موضوع مدیریت مسکن شهرداری با مشورت استاندار، فرماندار و مصوبه شورای شهر در حوزه مسکن ورود کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه تولید مسکن متناسب با نیاز شهروندان توسط شهرداری نشدنی است، افزود: شهرداری در خصوص تامین سایر کاربری‌ها و سرانه‌های عمومی نظیر فضای سبز در حوزه مسکن نیز ورود کرده است در حالیکه سرانه مسکن در شهر ساوه رها شده است. باید با تشخیص چالش‌های افراد مستأصل فاقد مسکن و با توجه به افزایش آمار جمعیتی سالانه نزدیک به 10 هزار نفر، نیاز مسکن شهروندان را برطرف کرد.

شهردار ساوه تصریح کرد: حدود ۲۸ منطقه حاشیه نشین و سکونتگاه غیررسمی در شهر ساوه بیانگر آن است که نیاز مسکن در شهر جدی دیده نشده است و این تعداد نقطه حاشیه نشین در ساوه به نسبت کشور بی سابقه است. بر این اساس با توجه به تسهیلات و  پتانسیل‌هایی که توسط دولت در ستاد ملی بازآفرینی دیده شده و با کمک انبوه سازان، می‌توان سازوکاری را فراهم کرد که مسکن مردم را تامین کرد و به صورت هدفمند تولید کرد.

وی با اشاره به گرانی سرسام آور مسکن در کشور افزود: در چنین شرایطی خرید مسکن برای اقشار ضعیف رویایی شده است و مردم ساوه نیز تمایلی به اجاره نشینی ندارند از طرفی تامین مسکن برای مردم به دشوار شده است.

وی افزود: پدید آمدن این وضعیت بیانگر این مسئله است که در گذشته نیاز به مسکن در ساوه دیده نشده و هم اینک نیز افزایش افسار گسیخته قیمت آن، خرید مسکن را برای اقشار ضعیف بویژه جوانان به یک رویا تبدیل کرده است.

وی اظهار کرد: از سویی دیگر توزیع مسکن نیز به درستی انجام نشده یعنی به دست نیازمندان واقعی نرسیده بطوری که سال گذشته حدود 480 هزار متر مربع در این شهر پروانه صادر شده، اما یقینا آنچنان که باید و شاید به دست جامعه هدف نرسیده است و هم اینک نیز حدود 500 واحد خالی در ساوه وجود دارد که در واقع به نوعی فعالان این عرصه قیمت آن را تعیین می‌کنند.

حسینی گفت: بنابراین با توجه به افزایش مشکلات حوزه مسکن در ساوه وقت آن رسیده که نگاه جدی به مدیریت مسکن در این شهر اعمال شود، لذا امروز باید با ارائه راهکارهای مناسب و قانونمند در بخش مسکن  به مردم امید داده شود که همه درها به روی آنها بسته نیست و مسیری ضابطه‌مند و قانونمند در این مسیر پیش بینی شود.

وی افزود: با توجه به بالا بودن نیاز شهروندان ساوه به مسکن، در صورت عدم پیش بینی برنامه‌ای هدفمند و مناسب برای رفع این چالش مهم، در سالهای آینده شاهد پدید آمدن چندین نقطه حاشیه نشین دیگر در ساوه خواهیم بود.

شهردار ساوه تصریح کرد: بازنگری در طرح جامع شهری ساوه نشان می دهد که باید نیازهایی با کاربری خدماتی بویژه در حوزه مسکن دیده شود. از طرفی صندوق توسعه ملی در حوزه مسکن بافت‌های فرسوده و سکونتگاه ‌ها‌ی غیررسمی ورود پیدا کرده است تا چرخه تولید مسکن برای برطرف کردن نگرانی مردم برطرف شود.

وی از ثبت نام بالغ بر ۱۵ هزار نفر در طرح فراخوان مسکن برای افراد فاقد مسکن توسط شهرداری خبر داد و افزود: مدیریت شهری نیز به دنبال اجرای سیاست‌هایی نظیر فروش تراکم، تغییر کاربری اراضی، صدور پروانه و تخصیص اراضی ملی برای ساخت مسکن در بازنگری طرح جامع شهری است.

به گفته حسینی در شهر ساوه تولید سکونتگاه‌های غیر رسمی بالغ بر دو دهه است که شکل گرفته است. شهری با این تمدن و پهنه اصیل به کانون سکونتگاه‌های غیررسمی تبدیل شده و به هویت تاریخی آن آسیب زده است، شهر بی ارزش محکوم به فناست و ارزش مداری شهر در گرو احترام به شهروندان است.

وی با تاکید بر اینکه حجم نیاز به مسکن شهروندان ساوجی نسبت به سایر شهرهای کشور غیر عادی است، افزود: پوشش باغات اطراف شهر، مهاجرپذیری، رشد حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیرمجاز نیاز مسکن را غیرعادی کرده است و حجم قابل توجهی از افراد فاقد مسکن را تشکیل داده است.

شهردار ساوه با اشاره به اینکه طرح مسکن ارزان قیمت با اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر مطرح شده و فعلا در حال انجام کارهای مقدماتی و شناسایی افراد فاقد مسکن است، افزود: اجرای جزئیات طرح با حمایت هیات تطبیق و ستاد بازآفرینی انجام و با ارائه راهکار کارشناسی با مشارکت انبوه سازان و نظام مهندسی اقدام به تهیه بسته حمایتی برای اجرای طرح مسکن ارزان قیمت می شود، گرچه در این خصوص اطلاع رسانی ضعیف بود اما در خصوص مسکن برنامه شهرداری صرفا نیاز سنجی بود و برنامه‌ای برای تولید و واگذاری مسکن نیست.

وی افزود: صدور حدود ۴۸۰ هزار متر مربع پروانه ساخت در سال گذشته با توجه به رکود بی سابقه نشانگر نیاز بالای مردم به مسکن است. برخورد قهری و تامین زیرساخت از جمله راهکارهای پیشگیری از تشکیل نقاط حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیرمجاز است و یکی از زیرساخت‌های مهم تامین مسکن در زیر پوست شهر و عامل مهمی در جلوگیری از شکل گیری سکونتگاه‌های غیرمجاز خواهد بود. در ادامه، طرح فراخوان مسکن قطعا کارشناسی خواهد شد و با هماهنگی مدیریت شهرستان و موافقت عمومی اقدام به اجرای دقیق طرح خواهد شد چرا که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند از عهده اجرای این طرح بیاید.

شهرداری ساوه در بخش دیگری از این نشست خبری در خصوص دفاتر پیشخوان نیز گفت: از سال ۹۳ مناطق شهرداری در دو نقطه شهری احداث شد و به دلیل شرایط کشور نیروی جدیدی با توجه به احداث مناطق جدید جذب نشد. اما نزدیک به ۲۰ نفر از طریق سازمان همیاری‌ جذب و پس از آموزش‌های لازم به عنوان مامور بازدید شروع به کار کردند، اما ایرادی از سوی مجموعه های بازرسی به این روند وارد شد.

وی حضور نیروهای گزینش نشده و بلاتکلیف در جایگاه های ستادی را ایراد مجموعه بازرسی به این شیوه کار بیان کرد و افزود: چون نیروهای همیاری مرجع استخدامی نداشتند و کسی نیز مسئولیت آنها را نمی پذیرفت لذا از گردونه فعالیت خارج شدند و در نتیجه مشکل کمبود نیروی انسانی بوجود آمد.

حسینی در ادامه بیان کرد: برای بهره‌گیری از توان نیروی انسانی آموزش دیده موجود و نیز معطل نماندن کار شهروندان، موضوع برون سپاری مطرح شده و طبق قانون باید از طریق مراجع ذیصلاح انجام شود که در این راستا مصوبه هیات دولت و مجوز‌های قانونی مشمول دفاتر پیشخوان است. در قانون آمده است که امورات و خدمات شهروندی فقط در دفاتر پیشخوان به عنوان بخش خصوصی باید صورت گیرد و  تاکید شده است که ظرف پنج سال آینده تمامی اموراتی که قابلیت برون سپاری دارد باید توسط دفاتر پیشخوان انجام شود و شهرداری نیز به دلیل کمبود نیروی انسانی بر همین منوال عمل کرد و زمینه اشتغال این تعداد نیروی آموزش دیده را مجددا فراهم کرد.

وی در ادامه گفت: به دلیل بروز برخی نارضایتی‌ها از سوی برخی از شهروندان، شورای اسلامی شهر به موضوع دفاتر پیشخوان ورود کرد و شهرداری نیز به احترام شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم به دنبال راهکار دیگری بود گرچه کار شهرداری کاملا قانونی و منطبق به مجوزهای قانونی بوده و نیازی به تمدید قرارداد سالانه به دلیل قوانین فرادستی نبود. براین اساس شهرداری با ارائه راهکاری مبنی بر واگذاری امورات دفاتر از طریق سازمان عمران به دنبال متقاعد کردن نظر شورای شهر بود. اما گرچه این راهکار مطرح شده است ولی همچنان شهرداری با چالش کمبود نیروی انسانی برای ارائه خدمات از طریق سازمان عمران مواجه خواهد شد.

شهردار ساوه با اشاره به اینکه براساس نتایج ملاقات‌های مردمی و اظهار نظر عمومی آمار نارضایتی از عملکرد دفاتر پیشخوان در حد انگشت شمار است، افزود: هرگونه تغییری در حوزه خدمت رسانی به مردم قطعا با نارضایتی مواجه خواهد بود و اینکه عده معدودی از مردم ناراضی باشند نشان از عملکرد مطلوب دفاتر پیشخوان دارد گرچه برابر دستورالعمل‌ها، فعالیت دفاتر پیشخوان در حوزه شهرداری قانونی است.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون هیچ راهکاری برای شهرداری به جز واگذاری خدمات شهرسازی به دفاتر پیشخوان وجود ندارد، افزود: به عنوان شهردار ساوه قول می‌دهم هر شهروندی که راهکار مناسبی برای جلب رضایت حداکثری مردم در ارائه خدمات حوزه شهرسازی ارائه دهد به عنوان شهروند نمونه تجلیل شود. بدیهی است شهرداری به دنبال اجرای راهکاری برای ارائه خدمات بهینه در این حوزه با توسل به ظرفیت‌های قانونی خواهد بود.

شهردار ساوه در ادامه با اشاره به احداث کمربندی شمالی گفت: شهر ساوه از جمله شهرهایی است که کمربندی ندارد. در مرکز استان شاهد تردد روزانه بالغ بر  ۸۶ هزار خودرو هستیم  اما در شهر ساوه بیش از ۱۴۰ هزار خودرو تردد روزانه صورت می‌گیرد اما فاقد کمربندی است. به دلیل عدم اجرای طرح جامع تغییراتی در جانمایی احداث کمربندی صورت گرفت و امید است این طرح تا پایان نیمه نخست سالجاری به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه با تقدیر از همراهی رسانه ها در انعکاس اخبار مدیریت شهری گفت: بخش زیادی از دلایل عبور شهرداری از بحران مالی حمایت رسانه‌ها بوده است و شهرداری توانست با حمایت رسانه نگرانی مردم را برطرف کند.

 

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال پوست خدمت رسانی به مردم شورای اسلامی شهر شهرداری مسکن قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۶۹۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاکانی: واگن‌های چینی امسال وارد کشور می‌شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: موضوع شهرداری در حوزه انتخابات موضوع پشتیبانی است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت و توان شهرداری، هم در دور اول انتخابات پشتیبانی کردیم و هم در دور دوم این کار را انجام خواهیم داد.

شهردار تهران ادامه داد: ظرفیت شهرداری را برای یک حضور فعال در دور اول انتخابات به کار گرفتیم که در دور دوم هم این اتفاق خواهد افتاد.

زاکانی همچنین با بیان اینکه واگن‌های چینی امسال وارد کشور می‌شود، گفت: موضوع ساخت واگن‌ها در چین و واردات آن عملا طی ۴ سال کامل خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود
  • سال ۱۴۰۳ سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود
  • شهرداری‌ها به ۵۹ میلیون نفر از جمعیت کشور خدمت‌رسانی می‌کنند
  • «آخوندی» مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان شد
  • «ابوطالبی» مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان شد
  • «مرادیان‌نژاد» مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان شد
  • زاکانی: واردات واگن‌های مترو امسال انجام می‌شود
  • زاکانی: واگن‌های چینی امسال وارد کشور می‌شود
  • برنامه پشتیبانی شهرداری تهران برای دور دوم انتخابات مجلس
  • توزیع ۱۰۰ هزار تن آسفالت در پهنه غرب و شمال‌غرب تبریز