Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، سیب به عنوان محصول مهم کشاورزی استان آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود و این استان با تولید سالانه بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰هزار تن سیب درختی رتبه نخست کشور را داراست.
سیب این استان علاوه بر بازارهای داخلی و فروش به کارخانه‌های فرآوری از جمله آبمیوه، به بازارهای خارجی همچون افغانستان، پاکستان، عراق و روسیه نیز صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این حال، با آنکه تولید سیب استان در کشور رتبه اول را دارد ولی فاسد شدن بخشی از محصول در سردخانه‌ها و همچنین دپوی سیب در کنار جاده در سال‌های گذشته و فاصله قیمت سیب از کشاورز تا بازار مشکلاتی است که در بازار سیب استان وجود دارد.

جذب ۱۵۰هزار تن سیب درختی استان به صنایع تبدیلی

رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در جلسه ساماندهی مراکز خرید و جمع‌آوری سیب درختی کنار جاده‌ای استان که اواخر تیرماه امسال برگزار شد گفته بود: امسال ۱۵۰ هزار تن سیب درختی توسط کارخانه‌های صنایع تبدیلی جذب می‌شود.

پیش‌بینی تولید ۲۰۰هزار تن سیب تابستانه در استان

عزیز امانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی می‌گوید: سطح زیر کشت سیب تابستانه استان در حدود هزار هکتار است که برداشت سیب تابستانه تا اوایل شهریورماه در آذربایجان غربی ادامه دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۲۰۰ هزار تن سیب تابستانه از باغ‌های سیب استان برداشت شود.

فاسد شدن ۴۰هزار تن سیب در سردخانه‌های استان

مراد آقابالازاده رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی نیز به ایسنا گفته است: بعد از عید امسال ۴۰هزار تن سیب تولیدی استان در سردخانه‌ها با سپری شدن زمان نگهداری آنها از بین رفته و دور ریخته شده است.
وی با اشاره به اینکه ماندگاری سیب آذربایجان‌غربی در سردخانه‌ها تنها ۵ ماه است اضافه کرده است: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تصویب بخشنامه غیر برنامه‌ریزی شده و ممنوع کردن ۴۵ روزه صادرات سیب باعث بی‌کیفیت شدن سیب‌ها و از بین رفتن این میزان سیب در سردخانه‌ها شده است.

این درحالیست که اواخر فروردین‌ماه امسال محمد دهقان سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفته بود: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط مسئولین استانی و مساعدت وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستور آزادسازی صادرات سیب صادر گردیده است و با ابلاغ بخشنامه صادرات سیب به گمرکات، ۹۰هزار تن سیب سردخانه‌های استان صادر خواهدشد. (اینجا) ولی با گذشت ماه‌ها در نشست خبری خردادماه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان از ممنوعیت صادرات سیب طی یک تصمیم لحظه‌ای از اواخر سال گذشته تاکنون خبرداده بود.

46

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال پاکستان سازمان صنعت معدن و تجارت کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت وزیر صنعت معدن و تجارت قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۰۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

 به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، امروز، جمعه (۳۱ فروردین) استان‌های اردبیل، زنجان، همدان، کردستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال فارس، چهارمحال و بختیاری، شرق کهگیلویه و بویراحمد، غرب لرستان، جنوب ایلام، شرق کرمانشاه، ارتفاعات استان‌های تهران، قزوین، البرز و مازندران، ارتفاعات غربی سمنان و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی میزبان این سامانه خواهند بود.

کرمان، شمال هرمزگان، شمال و شرق فارس، جنوب یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، ارتفاعات استان‌های تهران، البرز و مازندران، ارتفاعات غربی سمنان، شرق زنجان و ارتفاعات استان‌های کردستان و کرمانشاه روز شنبه و استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، قم، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، شرق فارس، ارتفاعات کرمان و ارتفاعات استان‌های تهران، سمنان و مازندران روز یکشنبه شاهد فعالیت این سامانه بارشی خواهند بود.

فعالیت سامانه بارشی روز دوشنبه در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان، ایلام، لرستان، البرز، تهران، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر، یزد، کرمان، سمنان، قم، گیلان، مازندران، غرب گلستان و ارتفاعات فارس تجربه خواهد شد.

بر اساس هشدار زردی که سازمان هواشناسی صادر کرده است، از مخاطرات این سامانه می‌توان به احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری‌شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی اشاره کرد.

در نتیجه سازمان هواشناسی نسبت به اقداماتی از جمله احتیاط در سفرهای برون‌شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه کرده است.

همچنین رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور از تداوم بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت در بیشتر استان‌ها خبر داده است. به گفته صادق ضیاییان، این بارش‌ها، شدت بارندگی هفته گذشته را ندارند، هرچند ممکن است به‌صورت نقطه‌ای شدید باشد چون بارش‌های بهاری، رگباری هستند و بیشتر در ساعات بعداز ظهر می‌بارند.

دیگر خبرها

  • ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه + فیلم
  • موشک های سپاه از لایه هفتگانه گنبد آهنین عبری و غربی گذشت
  • سی ام فروردین، روز آزمایشگاه
  • معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی
  • آماده شدن ۱۴ سیلو برای خرید گندم در آذربایجان‌غربی
  • ۱۴ سیلو برای خریدگندم در آذربایجان‌غربی آماده شده است
  • ۳.۶ میلیون تن‌کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد
  • رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است
  • برگزاری نشست تخصصی و علمی تاب‌آوری بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی