Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@19:27:28 GMT

کلانشهر اراک جزو ۵ شهر آلوده کشور قرار دارد

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۷۱۸۰۶

کلانشهر اراک جزو ۵ شهر آلوده کشور قرار دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه کلانشهر اراک جزو ۵ شهر آلوده کشور قرار دارد از ثبت ۴۶ روز آلوده در شهر اراک خبر داد. ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، رضا میرزایی عصر امروز در کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر اراک با اشاره به وضعیت آلودگی هوای اراک، اظهار داشت: براساس آمارها کلانشهر اراک جزو 5 شهر آلوده کشور قرار دارد، به‌گونه‌ای که سال گذشته اهواز با 163 روز آلوده نخستین مرکز استان آلوده کشور و سپس بوشهر با 79 روز آلوده، تهران با 59 روز آلوده، اصفهان با 55 روز آلوده و اراک با 46 روز آلوده به ترتیب 2 تا 5 مرکز استان‌های آلوده کشور بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پارامترهای آلاینده کلانشهر اراک از مواردی مثل دی‌اکسید گوگرد، ازت و غیره تغییر یافته و تنها ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون است که منشا داخلی و خارجی دارد، تنها یک روز از روزهای آلاینده امسال در تیرماه، منشا آلاینده اُزونی داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: باتوجه به بارندگی‌های رخ داده، ذرات ریز از ارتفاعات شسته شده و به دشت‌ها انتقال یافته‌اند، این مهم یکی از دلایل اصلی خیزش ریزگردها و افزایش غلظت ذرات کمتر از 2.5 میکرون است‌.

13 روز ناسالم در کلانشهر اراک تا به امروز وجود داشت

میرزایی بیان کرد: در 15 روز گذشته ورزش بادها از سوی استان قم و قسمت‌های شرقی به سمت کلانشهر اراک، سبب تشدید آلودگی هوای این شهر شده، امروز نیز هوای این کلانشهر آلوده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون در کلانشهر اراک 13 روز ناسالم برای گروه‌های حساس، 15 روز هوای پاک و 101 روز هوای سالم داشته‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: امسال بیشترین تعداد روزهای آلوده 9 روز و در تیرماه بوده و کمترین روزهای آلوده صفر روز و در فروردین ماه بوده است.

بررسی وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها در جلسه شورای عالی محیط زیستنصب 109 سامانه پلاک‌خوان در محدوده‌ "کنترل آلودگی هوا"کنایه استاندار تهران به شهرداری: محاسبه اقتصادی طرح کاهش آلودگی هوا چقدر است؟

میرزایی ادامه داد: در سال 95 تا انتهای تیرماه کلانشهر اراک 55 روز آلوده را در کارنامه خود ثبت کرده، این آمار در سال 96، 21 روز، سال 97، 13 روز و امسال 12 روز بوده است.

وی افزود: تعداد روزهای آلاینده امسال 13 روز بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 15 روز بوده، 13 درصد کاهش داشته است.

برخی از دستگاه‌ها مصوبات جلسات را جدی نمی‌گیرند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: تشخیص آلایندگی برعهده محیط زیست بوده و دانشگاه علوم پزشکی تنها وظیفه بررسی تاثیر آلایندگی بر سلامت انسان‌ها را دارد.

میرزایی با اشاره به تکرار برخی از مصوبات کارگروه در جلسات گفت: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها مصوبات جلسات را جدی نمی‌گیرند، باتوجه به این که مصوبات کارگروه لازم‌الاجرا است، می‌توان برای آنها دستور قضائی دریافت کرد.

انتهای پیام/ش

R41371/P/S6,73/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۱۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳

کشورهای جهان با بیشترین آلودگی هوا در سال ۲۰۲۳ بر اساس میانگین سالانه غلظت ذرات ریز معلق آن‌ها شامل بنگلادش، پاکستان، هند، تاجیکستان و بورکینافاسو می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نمودار آلوده‌ترین کشورهای جهان بر اساس میانگین سالانه غلظت ذرات ریز معلق در سال ۲۰۲۳ حاکی از آن است که تقریباً هوایی که کل جمعیت جهان استنشاق می‌کنند، بالاتر از محدوده مجاز کیفیت هوای تعیین‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

ذرات ریز معلق و تأثیر آن بر سلامت انسان

ذرات معلق یا PM2.5 به ذرات ریز با قطر ۲.۵ میکرومتر یا کمتر اشاره دارد که می‌تواند به اعماق ریه‌ها نفوذ و مشکلات سلامتی ایجاد کند. سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۱ دستورالعمل‌های کیفیت هوای خود را بر اساس این ذرات به‌روز و اعلام کرد حداکثر سطح متوسط سالانه توصیه‌شده برای ذرات معلق اکنون پنج میکروگرم بر مترمکعب و از هدف قبلی ۱۰ میکروگرم در مترمکعب کمتر بسیار است.

منابع معمول آلودگی ذرات ریز معلق شامل اگزوز وسایل‌نقلیه، احتراق نیروگاه، دود ناشی از آتش‌سوزی، گرد و غبار و خاک است. جالب‌توجه این‌که ذرات ریز معلق می‌توانند صدها کیلومتر را بپیمایند و اغلب از مرزهای ملی عبور می‌کنند. به‌عنوان مثال تقریباً ۳۰ درصد از آلودگی هوا در ایالت پنجاب هند از کشور همسایه آن، پاکستان، منشأ می‌گیرد و ۳۰ درصد از آلودگی در بزرگ‌ترین شهرهای بنگلادش به هند بازمی‌گردد.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۲۲ از شاخص زندگی کیفیت هوا (AQLI) نشان می‌دهد که ۹۷.۳ درصد از جمعیت جهان در معرض سطوح خطرناک ذرات ریز معلق قرار دارند که فراتر از دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت است. این نسبت میانگین امید به زندگی جهانی را ۲.۲ سال کاهش می‌دهد. این رقم در جنوب آسیا که برای سال‌ها کانون جهانی آلودگی هوا بوده و ۳۷ از ۴۰ شهر آلوده جهان را در خود جای داده، تا پنج سال است.

آلوده‌ترین کشورهای جهان بر اساس کیفیت هوا

آلوده‌ترین کشورهای جهان بر اساس شاخص زندگی کیفیت هوا با توجه به میانگین سالانه غلظت ذرات ریز معلق آن‌ها در سال ۲۰۲۳ عبارتند از:

بنگلادش، ۷۹.۹ پاکستان، ۷۳.۷ هند، ۵۴.۴ تاجیکستان، ۴۹ بورکینافاسو، ۴۶.۶ عراق، ۴۳.۸ امارات متحده عربی، ۴۳ نپال، ۴۲.۴ مصر، ۴۲.۴ جمهوری دموکراتیک کنگو، ۴۰.۸ کویت، ۳۹.۹ بحرین، ۳۹.۲ قطر، ۳۷.۶ اندونزی، ۳۷.۱ رواندا، ۳۶.۸ زیمبابوه، ۳۳.۳ غنا، ۳۳.۲ قرقیزستان، ۳۳.۱ چین، ۳۲.۵ لیبی، ۳۰.۴ کد خبر 745328

دیگر خبرها

  • تقدیر مجمع کلانشهر‌های ایران از خدمات ۲۰ ساله شهردار قم
  • نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ ۳۱ فروردین
  • راه اندازی پویش حفاظت از محیط زیست
  • کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • هوای اصفهان آلوده شد
  • هوای اصفهان آلوده است
  • انتخاب کولر مناسب برای منزل شما: گازی یا آبی؟
  • اجرای ویژه برنامه‌های روز جهانی زمین پاک در اراک
  • ببینید | آئین بهره برداری از ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی در کلانشهر کرج با حضور وزیر کشور
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳