Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@10:30:51 GMT

سیل‌بندها کابوس سیل می‌بینند

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۷۴۲۰۸

سیل‌بندها کابوس سیل می‌بینند

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، در سیل سال ۹۵ همه سیل‌بندهای اهواز، شوش، شوشتر و باوی تخریب شدند و همین مساله بر اهمیت ترمیم سیل‌بندهای استان افزوده است. این در حالی است که مهم‌ترین خواسته فرمانداران شهرستان‌های آسیب‌دیده از سیل اخیر، در پنجمین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده، ترمیم و بازسازی سیل‌بندها به منظور پیشگیری از بحران‌های احتمالی اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت ترمیم و احداث سیل‌بند 

فرماندار شهرستان دشت ‌آزادگان به پراکندگی سیل‌بندها و در انتهای مسیر تخلیه سیلاب قرار داشتن این شهرستان اشاره می‌کند و به خبرنگار همشهری می‌گوید: اگر سیل‌بندهای این شهرستان ترمیم نشود، این احتمال وجود دارد که کشت تابستانه انجام نشود. «حمید سیلاوی» می‌افزاید: ۱۳۵۰ متر سیل‌بند تخریب‌شده در شهرستان دشت آزادگان وجود دارد و تاکنون فقط ۷۰ متر از آن ترمیم شده‌ است. وی اظهار می‌کند: با امکانات و تجهیزات موجود، سرعت عمل لازم وجود ندارد و این موضوع باعث شده است کار در دشت آزادگان با مشکلات متعددی همراه باشد. این در حالی است که ماموریت استان تهران به عنوان استان معین در دشت آزادگان به پایان رسیده است و همه کارکنان آن از این شهرستان خارج شده‌اند.

لزوم تعیین تکلیف سیل‌بند حمیدیه

فرماندار حمیدیه هم در این باره می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی در حوزه شهرها موضوع سیل‌بندهاست که به دلیل بحران سیل، به یک اولویت تبدیل شده است. باید تاکید کرد که اگر همت مردم حمیدیه در احداث سیل‌بند نبود، این شهر پس از سیل فروردین امسال با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شد. «شاهین هاشمی» خواستار تعیین تکلیف سیل‌بند حمیدیه از سوی سازمان آب و برق می‌شود و می‌افزاید: این سازمان باید بررسی‌های لازم را انجام دهد که آیا همین سیل‌بند در جایی که ایجاد شده است باید همچنان پابرجا باشد یا نه.

در صورت پاسخ مثبت به این سوال، نیاز است برای تقویت این سیل‌بند اقدام‌ فوری صورت بگیرد. وی درباره دلیل اهمیت سیل‌بند حمیدیه بیان می‌کند: این شهر با یک سیلاب کمتر از هزار متر مکعب ممکن است دوباره دچار آبگرفتگی شود. هاشمی ادامه می‌دهد: شهرستان حمیدیه ۴۰ کیلومتر سیل‌بند دارد که برای اصلاح یا تقویت آن عملا اقدامی صورت نگرفته است.

خسارت ترمیم سیل‌بندها پرداخت نشد

همچنین، جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان در گفت‌وگو با همشهری‌ با اشاره به وضعیت فعلی سیل‌بندها در مناطق سیل‌زده استان اظهار می‌کند: در بسیاری از شهرستان‌های استان، سیل‌بندها وضعیت خوبی ندارند و اگر سال آبی جاری کمتر از نرمال هم باشد، ‌ با برخی سیل‌بندها به مشکل برمی‌خوریم.

«کیامرث حاجی‌زاده» با بیان این‌که باید از هم‌اکنون روند ترمیم و احداث سیل‌بندها با جدیدت پیگیری شود، می‌افزاید: در بخش‌هایی از خوزستان کشاورزان برای برداشت آب به سیل‌بندها ضربه می‌زنند و ایجاد منفذ توسط آنها سبب می‌شود هنگام وقوع سیل با مشکل مواجه شویم. وی می‌گوید: در سیل ۹۵ خسارات زیادی به سیل‌بندهای استان وارد شد، اما تاکنون خسارتی برای ترمیم آنها پرداخت نشده است. البته بخش زیادی از این سیل‌بندها با همکاری درون‌بخشی دستگاه‌های مسئول بازسازی شده‌اند.  

اعتبار لازم برای ترمیم سیل‌بندها

«هدایت‌الله زارع‌زاده» سرپرست دفتر فنی، امور عمرانی و حمل ‌و ‌نقل و ترافیک استانداری خوزستان نیز بیان می‌کند: براساس برآوردهای انجام‌شده در معاونت عمرانی استانداری خوزستان، ۶۰۰ کیلومتر سیل‌بند تخریبی در این استان وجود دارد که برای ترمیم آنها باید ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود.

اهمیت کانال‌های سیلاب‌بر 

استاندار خوزستان اما در خصوص سیل‌بندها نظری خلاف فرمانداران و دیگر مسئولان استان دارد. «غلامرضا شریعتی» در گفت‌وگو با همشهری به اهمیت ایجاد کانال‌های سیلاب‌بر در حوضه‌های آبی کرخه و دز اشاره می‌کند و می‌گوید: این کانال‌ها حتی از سیل‌بندها برای استان مهم‌تر هستند. لازم است هرچه سریع‌تر کار ساماندهی سیل‌بندها شروع شود، اما موضوع مهم‌تر، توجه به ایجاد کانال‌های سیلاب‌بر است.

وی با بیان این‌که طی گزارشی رئیس‌جمهوری و وزیر کشور در جریان اهمیت این موضوع قرار گرفته‌اند، ادامه می‌دهد: در حوضه آبریز مارون کانال سیلاب‌بر داریم و به همین دلیل در جریان سیل خوزستان این منطقه دچار بحران نشد و رودخانه آب را عبور داد. نماینده عالی دولت در استان بیان می‌کند: در حوضه آبریز زهره نیز سیلاب ۱۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه‌ای جاری بود که به دلیل وجود کانال‌های سیلاب‌بر، آب به سمت کانون‌های ریزگرد بین ماهشهر و هندیجان انتقال یافت و بحرانی متوجه این حوضه نشد.

شریعتی با بیان این‌که در حوضه‌های کرخه و کارون کانال‌های سیلاب‌بر موجود نیست، می‌افزاید: بر همین اساس پیشنهاد شد ۲ کانال سیلاب‌بر در مسیر خسرج و نهر مالح ایجاد شود، اما تاکنون اقدام عملی برای ابلاغ اعتبار مورد نیاز آن صورت نگرفته است. استاندار با تاکید بر این‌که این کانال‌ها می‌توانند در ایام بارش‌ها به استان بسیار کمک کنند، می‌گوید: این کانال‌ها برای مقابله با سیل در استان ضروری هستند.

کد خبر 449574 برچسب‌ها استان خوزستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۴۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) رونمایی کابوس هادی چوپان از عضلات ترسناکش

درک لانسفورد، قهرمان مسترالمپیا ۲۰۲۳ و ۲۰۲۱ به تازگی ویدئویی منتشر کرده و از عضلات آماده و ترسناکش بعد تمرین رونمایی کرده است. به نظر می‌رسد او با این ویدئو برای هادی چوپان به شکل تلویحی خط و نشان کشیده است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

منبع: خبرورزشی

دیگر خبرها

  • رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید
  • گرفتار شدن اتوبوس در سیلاب نیکشهر (فیلم)
  • آسیب سیلاب به دیوارحایل و کناره بندی رودخانه ملنتی جیرفت
  • خسارت بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی کنارک
  • (ویدیو) رونمایی کابوس هادی چوپان از عضلات ترسناکش
  • آغاز عملیات بهسازی و ترمیم سیلبند‌های بلوار صنایع و شهید تندگویان
  • جان باختن ۳ نفر بر اثر سیلاب در سیستان و بلوچستان (فیلم)
  • اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان های خاتم و مروست
  • دانش آموزان ۱۱ شهرستان فارس، امروز غیر حضوری آموزش می‌بینند
  • پاکبانان فداکاری می‌کنند اما نتیجه‌ای نمی‌بینند/ ببینید مردم چطور با بی‌توجهی به این قشر آسیب می‌زنند (فیلم)