Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام حسینی از تجلیل واقفان کتاب و نسخ خطی به مناسبت های مختلف در طول سال با همکاری موسسه خانه کتاب خبر داد.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: وقف یکی از سنت های حسنه ای است که از صدر اسلام وجود داشته است. وقف کتاب یکی از موثرترین و ماندگارترین وقوف فرهنگی است که به توسعه و تجهیز کتابخانه ها کمک کرده و در حفظ و حراست از کتابها و نسخ خطی نقش مهمی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبلیغ هنرمندانه این سنت حسنه می تواند آثار و برکات زیادی در جامعه جاری کند. تقدیر از واقفان نیز در معرفی وقف و تشویق مردم به این صدقه جاریه نقش بسزایی دارد. چندی پیش شاهد برگزاری مراسم تقدیر از واقفان کتاب خطی، نفایس و آثار فرهنگی با همکاری موسسه خانه کتاب و کتابخانه آستان قدس رضوی در موسسه خانه کتاب بودیم و به بهانه برگزاری این مراسم، گفتگویی با «حجت الاسلام سید جلال حسینی» ، ریییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ترتیب دادیم که قسمت نخست آن بدین شرح است:

 

مراسمی با عنوان «تقدیر از واقفان کتاب خطی، نفایس و آثار فرهنگی» برگزار شد. مهم ترین اهداف این برنامه چه بود؟

این برنامه با همکاری و مشارکت کتابخانه آستان قدس رضوی و موسسه خانه کتاب برگزار شد. حدود 80 درصد کتاب و نسخ خطی و آنچه در کتابخانه آستان قدس رضوی است، وقفی است. به همین دلیل ما وظیفه خود می دانیم که از واقفان کتاب و نسخ خطی تجلیل کنیم. در این برنامه از 40 نفر از واقفان کتاب، نسخ خطی و اشیای موزه ای تجلیل به عمل آمد.

 

آیا تقدیر از واقفان ادامه می یابد؟ و برنامه ای برای این امر در نظر دارید؟

بله. طی مذاکراتی که با آقای نیکنام حسینی پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب داشتیم، قرار است با همکاری موسسه خانه کتاب در طول سال در چند نوبت و به مناسبت های مختلف همچون هفته کتاب و کتابخوانی و دهه وقف مراسم تقدیر و تجلیل از واقفان کتاب و نسخ خطی را داشته باشیم.

 

 

چه برنامه های مشترک دیگری با موسسه خانه کتاب برای معرفی و ترویج وقف به خصوص در حوزه کتاب دارید؟

برنامه های مختلفی را قرار است با موسسه خانه کتاب پیش ببریم که از آن جمله می توان به سه شنبه های فرهنگی اشاره کرد. سه شنبه هر هفته کتاب، سند و یا سی موزه ای را در محل موزه قرآن آستان قدس رضوی معرفی می کنیم و از واقف آن تقدیر می شود . این برنامه هم نوعی معرفی و ترویج وقف است و هم به نوعی تجلیل و معرفی واقفان است. برگزاری نشست های نقد و بررسی کتاب و اهدای کتاب به کتابخانه های مناطق محروم نیز از جمله برنامه های مشترک ما با موسسه خانه کتاب است.

 

چطور باید در مورد وقف کتاب فرهنگسازی شود؟

مهم ترین عامل تشویق به وقف این است که مردم بدانند و اعتماد کنند به اینکه اولا آنچه را وقف کردند در کمال صحت و سلامت صیانت می شود. دوما در جهت نیت خودشان صرف و حرکت داده می شود. مردم باید بدانند که آن کتاب و نسخه بی بدیل و بی نظیری که وقف می کنند ، احیا و تصحیح می شود و در جهت نشر معارف اهل بیت عصمت و طهارت(ع) حرکت داده می شود. خوب یک واقف چه می خواهد جز اینها. واقف این را می خواهد که ببیند که وقفی که کرده است در جهت تعالی و رشد علمی فرهنگی جامعه اسلامی ایرانی کمک گرفته شود.

 

کتابخانه آستان قدس رضوی نسبت به سایر کتابخانه های مشابه چه مزایا و امتیازاتی دارد؟

نخستین ویژگی این مجموعه این است که انتساب به حضرت امام رضا (ع) دارد. کتابخانه آستان قدس رضوی مهم ترین، معتبر ترین و قدیمی ترین کتابخانه وقفی دنیاست. از لحاظ غنای منابع ، بیش از 30 میلیون منبع اطلاعاتی در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد.

 

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه شبستان یزد خطبه نماز جمعه هرمزگان روزنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست صمیمی قم شهید مطهری خبرگزاری شبستان مریم داوری موسسه خانه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۵۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته به دستور وزیر امور خارجه و با مسؤولیت وزارت امور خارجه، نخستین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع)، با محوریت رفع مسائل زائران بین‌الملل برگزار شد و امسال نیز دومین نشست آن به میزبانی آستان قدس با حضور حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، علیرضا بیگدلی، معاون وزیر امور خارجه و حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در اتاق جلسات معاونت امور بین‌الملل آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این جلسه نسبت به فضای ظرفیت بین‌الملل شهر مشهد مقدس و مزیت‌های نسبی این شهر به عنوان شهر بین المللی و همچنین برگزاری نخستین اجلاسیه سفرای کشورهای زائر فرست در مشهد بحث و تبادل نظر شد.

دیپلماسی زیارت، حضور آستان قدس رضوی در رویدادها و نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین حضور مؤسسات فرهنگی در نمایشگاه‌های مشهد از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

همچنین از دیگر موضوعاتی که در این نشست بحث و تبادل نظر شد، در خصوص مردمی‌سازی بحث زیارت در کشورهای هدف بود که چگونه مؤسسات و تشکل‌های مردمی در اقصی نقاط جهان بویژه کشورهای هدف بتوانند در خصوص گسترش کمی و کیفی زیارت تلاش کنند و بتوانیم با بهره‌مندی از ظرفیت مردمی در خصوص گسترش امر زیارت گام‌های مثبتی برداریم.

کد خبر 6088522

دیگر خبرها

  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • اجرای ۲۸۵ عنوان برنامه در دهه کرامت در استان
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی
  • موسسه جوانان آستان قدس رضوی، دوره جامع تربیت مربی برگزار می کند