Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیماران ام. اس گاهی مجبورند بخاطر از دست ندادن شغل خود ، بیماری‌شان را کتمان کنند و گاهی پس از اشتغال با بروز علایم بیماری از کار بیکار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، ام. اس یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می بینند. گاهی این آسیب دیدگی می‌تواند در توانایی بخش هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند اختلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندگی بیماران مبتلا به ام. اس دچار چالش های گوناگونی نظیر افسردگی و اضطراب است که می‌تواند به علت ترکیبی از فاکتورهای روانی اجتماعی و عصبی این بیماری باشد. بیماری ام. اس تنها یک بیماری پزشکی نیست و گاهی به یک معضل اجتماعی تبدیل می‌شود و متاسفانه اکثرا قشر جوان را درگیر می کند.

جوانانی که با هزار امید و آرزو خود را برای ورود به اجتماع آماده می‌کنند، با ابتلا به این بیماری به مشکلات و چالش‌های دچار می‌شوند.

بعضی از بیماران ام. اس از ویلچر استفاده می‌کنند و با توجه به ناهموار بودن پیاده روها در شهر دچار مشکل در عبور و مرور هستند. این بیماران نیاز به ارامش و محیط های شاد و آرام دارند که با وجود چنین مشکلاتی عصبی و ناآرام می‌شوند.

از دیگر مشکلات این بیماران می‌توان به عدم امنیت شغلی آنها اشاره کرد که گاهی حتی مجبورند بخاطر از دست ندادن شغل خود ، بیماری‌شان را کتمان کنند و گاهی مشاهده شده بعد از اینکه شخص مشغول بکار می‌شود با مشخص شدن بیماری، از کار بیکار می‌شود و کارفرما عذرش را می‌خواهد.

با وجود همه‌ این معضلات بیماران ام. اس که جزو بیماری‌های خاص شمرده می‌شود مهم‌ترین مسئله آنها تامین دارو است که در این راستا نظر چند تن از مسئولان مربوطه در مرکز استان گیلان‌ را جویا شدیم.

کمبودی در خصوص داروهای ام. اس وجود ندارد

دکتر زهرا حصاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی در گفت وگو با ایلنا در خصوص کمبود داروهای ام. اس در استان اظهار داشت: درحال حاضر در مورد داروهای داخلی برای بیماران مبتلا به ام. اس در استان گیلان دچار کمبود نیستیم و تمامی داروهای ایرانی موجود است.

وی گفت: در مورد یک و یا دو مورد از داروهای خارجی تا هفته قبل مشکلاتی وجود داشت که ما برای رفاه حال بیماران‌ ام. اس سعی کردیم آن یکی دو مورد هم وارد شوند و اکنون مشکل و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

بیماران ام اس گیلانی داروی رایگان دریافت می کنند

همچنین دکترحمید رضا حاتمیان رئیس هیات مدیره انجمن بیماران ام. اس در استان گیلان نیز در این رابطه به خبرنگار ایلنا گفت: بیماران ام. اس فقط ۱۰ درصد از هزینه داروهای خارجی و داخلی را پرداخت می‌کنند و از زمانی که داروهای این بیماری جزو داروهای بیماری خاص شد،۹۰ درصد هزینه این داروها را شرکت های بیمه گر و دولت متحمل می شوند.

وی گفت : استان گیلان با توجه به تلاش‌های انجمن ام. اس استان، توافقی مبنی بر گرفتن حواله از دانشگاه علوم پزشکی گیلان داشته که طی آن بیماران می‌توانند داروهای داخلی را از داروخانه هایی که‌ داروی ام‌. اس را توزیع می‌کنند بصورت رایگان دریافت کنند و در واقع آن ۱۰ درصد هم بخشیده می‌شود.

حاتمیان خاطر نشان کرد: در استان‌های همجوار، چنین امکاناتی برای بیماران ام. اس وجود ندارد و فقط در چند استان کشور مثل استان گیلان و یزد بیماران‌ مبتلا به ام‌ .اس هزینه ای برای داروهای داخلی پرداخت نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: در خصوص داروهای خارجی با یک یا دو مورد دچار کمبود شدیم اما در خصوص داروهای ایرانی که ۱۰ تا ۱۵ مورد هستند کمبودی نداریم.

داروهای داخلی ام. اس قابل رقابت با نمونه های خارجی است

مهدی ولی‌پور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان نیز در این زمینه به خبرنگار ایلنا گفت: داروهای تخصصی ام. اس در سطح کشور و در داروخانه های هلال احمر تاکنون با کمبود مواجه نبوده و تامین شده است.

وی گفت: گرچه ممکن است داروی خارجی تجویز شده توسط پزشکان بصورت مقطعی در داروخانه‌ها نباشد اما تولید داخلی با بسیاری از نمونه های خارجی قابل رقابت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه داروهای ایرانی به اندازه کافی موجود است، افزود: علاوه بر داروخانه‌های هلال احمر، تعدادی از داروخانه های دیگر نیز مبادرت به توزیع داروهای خاص کردند که لیست آنها در معاونت غذا و داروی علوم پزشکی گیلان موجود است.

وی در خاتمه گفت: تمامی مسئولان تلاش می‌کنند تا در تامین دارو برای بیماران، مخصوصا بیماران خاص اختلالی به وجود نیاید.

لازم است نگاه و ذهنیت جامعه نسبت به این بیماران تغییر کند زیرا همیشه ام. اس به معنی معلولیت نیست و در بین بیماران هستند افرادی که به فعالیت های روزانه خود در اجتماع مشغولند، در دانشگاه ها درس می‌خوانند و یا در بازار کار مشغول کار هستند.

*نوشین میربلوک

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال اشتغال جامعه جمعیت هلال احمر استان دارو دانشگاه علوم پزشکی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۷۶۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ساختمان برج آزادی همزمان با روز جهانی هموفیلی، برای حمایت از بیماران هموفیلی و آگاهی عموم شهروندان درباره این بیماری با نورپردازی قرمز شد.

بزرگداشت روز جهانی هموفیلی همه ساله، ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) توسط فدراسیون جهانی هموفیلی، سازمان‌های حمایتی بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی و مراکز درمانی این بیماران در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود.

مؤسسات حمایتی در این روز، اقدام به ارتقای سطح آگاهی عموم درباره این بیماری‌ها می‌کند، برج آزادی نماد ملی کشور به مناسبت این روز و در حمایت از بیماران هموفیلی به رنگ قرمز درآمد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزارت بهداشت حذف هپاتیت C در ایران را اعلام کند
  • برج آزادی تهران به مناسبت روز هموفیلی «قرمز» شد
  • برج آزادی تهران «قرمز» شد
  • باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • ابتلای ۱۳ هزار نفر به هموفیلی در ایران 
  • تاریخ اعزام به خدمت مشمول تا پایان خدمت برادر تمدید شد
  • بیماری هموفیلی قابل کنترل است
  • ۲۵۵ بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد