Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر پورفتح الله روز دوشنبه در حاشیه افتتاح المان و بخش فرزیس(اهدای پلاکت و پلاسما) پایگاه انتقال خون زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار اهدا کننده خون در کشور وجود دارد که چیزی در حدود سه و نیم میلیون خون و فراورده های خونی را در کشور تولید می کنند.

وی اظهار داشت: هم اکنون میزان اهدای خون در کشور به ۲۷ واحد به ازای هر یکهزار نفر جمعیت رسیده است و با توجه به شبکه خون رسانی در کشور نه تنها کمبود خون  و فراورده های خونی نداریم، بلکه در سراسر کشور هفت برابر مصرف روزانه خون و فراورده های خونی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول ادامه داد: به همین دلیل در بحران ها امکان پاسخگویی به ارائه خدمات به گروه‌های هدف وجود دارد و همین مساله در زلزله کرمانشاه و طی سال های گذشته نمود بیشتری داشته است.

وی اضافهکرد: خوشبختانه انتقال خون همراه با فرآیند تغییرات جهانی حرکت می کند که یکی از این فرآینده ها اهدای مستقیم اجزای خون بجای اینکه خون گرفته و سپس  فراورده های مختلف آن جدا سازی شود.

 مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران  ادامه داد: امروزه روش های سنتی تغییر یافته و اهدا کننده، اجزای مورد نیاز بیمار را اهدا می کند و در این استان مراکز اهدای پلاسما  و پلاکت در سطح کشور بیش از گذشته فعال شده است.

وی اظهار داشت: مصرف پلاکت در جهان و کشورمان به شدت افزایش یافته است و می توان گفت که طی ۱۰ سال گذشته مصرف پلاکت در مراکز درمانی از ۴۰۰ هزار واحد در سال اکنون به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در سال رسیده است.

پور فتح الله افزود: بحث سالمندی نیز مصرف پلاکت را به شدت افزایش داده است و نکته مهم اینکه پلاکتی که به روش سنتی تهیه می شود برای یک دوز درمانی ۶ واحد پلاکت به بیمار باید تزریق شود به این مفهوم که بیمار ۶ بار تزریق و با پلاسمای ۶ فرد مختلف مواجه می شود.

توان تولید ۴۰۰ هزار پلاسما در کشور وجودارد 

وی  اضافه کرد: هم اکنون در کشورمان توان تولید ۴۰۰ هزار پلاسما وجود دارد و با ۶۰۰ هزار لیتر خون می توان مصرف فعلی ۱۰۰ درصد داروهای ایرانی را به این روش تامین کرد که امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ با ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما از اهدای مستقیم ۱۰۰ درصد داروهای مشتق با پلاسمای ایرانی تحقق یابد.

این مسئول ادامه داد: این مهم توصیه سازمان بهداشت جهانی (who) به دلیل تجربه در زمینههای هپاتیت c و ایدز بوده که تمامی جهان را بخود گرفتار کرده و امروز با پدیده پیدایش بیماریهای نوظهور و نوپدیدی مواجه هستیم که امکان انتقال آنها از طریق پلاسما و داروهای پلاسمایی وجود دارد.

وی اظهار داشت: یکی از توصیه های این سازمان این است که داروهای پلاسمایی با پلاسمای همان کشور و منطقه تهیه شود که با تحقق آن امکان تغییر جغرافیایی بیماریها  وجود ندارد و در صورت بروز نیز بیماری بومی است که امکان مدیریت آن وجود دارد که دستاورد بزرگی برای کشورمان خواهد بود.

 پورفتح الله  افزود: علاوه بر آن دسترسی بیمار نیز بیش از گذشته تسهیل خواهد شد و بر این مبنا  سال گذشته با صادرات پلاسما حدود ۱۷ میلیون دلار کاهش ارز بری دارو در حوزه داروهای مشتق پلاسما انجام گرفت و این مهم به معنای  فراهم شدن دسترسی بیماران است و باید تلاش کرد که اهدا کنندگان بصورت داوطلبانه و بدون هیچ گونه چشمداشتی وارد این فعالیت ایثارگرانه شده و منزلت و جایگاه ویژه اجتماعی برای آنان نیز ایجاد شود.

وی اضافه کرد: انتقال خون این استان در مقایسه با قبل تغییراتی خوبی داشته و استانداردهای مد نظر انتقال خون کشور و همچنین اروپایی را رعایت و کسب کرده و برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما و پالایش قراردادی نیز  این مهم محقق باید شود و در زمان حاضر شمار مراکز اهدای پلاسما  در کشورمان  به ۱۵ مرکز رسیده است.

۶۰۰ هزار اهدا کننده مستمر کشور وجود دارد

این مسئول ادامه داد: بر اساس آخرین آمار حدود ۶۰۰ هزار اهدا کننده مستمر (اهدای ۲ بار در سال) در کشور وجود دارد که سالمترین جمعیت اهدا کننده محسوب می شوند که رخداد هپاتیت b و c  و ایدز اتفاق نمی افتد و یک میلیون و ۲۰۰ خون از آنان تامین می شود. 

وی اظهارداشت: حدود ۵۰۰  هزار نفر اهدا کننده باسابقه خون در کشور وجود دارد که اهدای آنان به ۲ بار در سال نمی رسد و  مابقی خون مورد نیاز سازمان نیز از بار اولی ها تامین می شود که امیدواریم این تعداد به حداقل ممکن برسد و به اهداکنندگان مستمر تبدیل شوند.

 پورفتح الله افزود: بر این اساس برنامه آزمایش غربالگری برای اهدا کنندگان بار اولی در کشور در حال اجراست که طرح نمونه از کردستان آغاز شده و هم اکنون در بسیاری از استانها که کمبود فراورده های خونی ندارند، می توانند پس از تامین ظرفیت لازم  وارد این برنامه شوند.

وی اضافه کرد: در این روش اهدا کننده بار اولی همه فرایندهای اهدا و نمونه برای آزمایش انجام می گیرد و ۶ ماه بعد و پس از دوره پنجره برای اهدای خون دعوت می شود که هزینه سنگینی را بر دوش سازمان انتقال خون می گذارد، اما این کار بر سلامت خون نقش شگرفی داشته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: عموم مردم با اطمینان به این مهم توجه داشته باشند که سلامت خون اهدا شده در کشورمان همسطح کشورهای اروپایی قرار دارد.

این مسئول ادامه داد: نظام سلامت کشورمان بسیار خوب عمل کرده و دسترسی مردم به آب آشامیدنی و خوراک و رعایت بهداشت همسطح کشورهایی اروپایی است چیزی که به باور بسیاری که خارج از کشور هستند و نگاهی به کشورهای درحال توسعه دارند، قابل تصور نیست.

 میزان اهدای خون بانوان در کشور پنج درصد است

 پورفتح الله با اشاره به اینکه آنگونه که باید و شاید بر میزان اهدای خون بانوان فرهنگ سازی لازم انجام نگرفته است، افزود: این میزان اکنون پنج درصد است که در کشورهای توسعه یافته این رقم بیش از ۵۰ درصد است.

وی،  نوع فرهنگ حاکم برجامعه و ادبیاتی از قبیل کم خونی را از علل بروز این مهم در جامعه برشمرد و گفت: در این راستا نظام سلامت جامعه باید بازنگری به پدیده کم خونی داشته باشد، زیرا بی توجهی به این مقوله مهم خساراتی را به جامعه تحمیل می کند و  حتی نیروی کار را نیز کاهش می دهد.

این مسئول بر لزوم غربالگری کم خونی  در کشور تاکید کرد و گفت: تحقق این مهم می تواند به مدیریت بهتر منجر شود و در این میان سیکل معیوب و نبود فضای مناسب و  اطلاع رسانی کافی نیز از دیگر علل عدم استقبال بانوان برای اهدای خون است.

وی در ارتباط با تحریم ها  و تاثیر آن بر فعالیت های سازمان انتقال خون نیز گفت: زیرساخت های لازم آماده و در مورد بسیاری از تجهیزات این سازمان بومی سازی شده، به عنوان نمونه کیسه خون لازم در کشورمان تولید می شود که این مهم طی سه سال گذشته شکل گرفته و از طرفی مرکز نوآوری سازمان انتقال در خدمت محققان قرار داده شده است.

این مسئول  یادآور شد: بسیاری از وسایل مورد نیاز  انتقال خون پیشرفته دنیا که امکان ساخت آن فراهم است، بومی سازی و حتی زیر ساختی های لازم بوجود آمده که بخشی از ملزومات خریداری شده  است 

وی افزود: با کارهای انجام گرفته نگران تحریم نیستیم که طی چهارسال گذشته بجای  خرید تجهیزات پیشرفته خرید خدمت  انجام شده است و مشکلی نداریم.

۹۶۴۶/۶۰۸۵

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال جهان زلزله سازمان بهداشت جهانی سلول های بنیادی فرهنگ سازی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۵۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته بیش از ۴۶ هزار گلستانی خون خود را اهدا کردند

فاطمه محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طی یک سال گذشته ۷۵ هزار و ۷۲۲ نفر به مراکز انتقال خون استان گلستان برای اهدا خون مراجعه کردند که از این تعداد ۴۶ هزار و ۴۰۷ نفر موفق به اهدا خون شدند.

وی افزود: از این تعداد افرادی که خون خود را اهدا کردند ۴۱ هزار و ۸۷۹ نفر به صورت مستمر این کار را انجام می‌دهند و ۱۵ هزار و ۵۶۴ نفر هم جز افراد با سابقه هستند.

مدیرکل انتقال خون استان گلستان گفت: طی یک سال گذشته هشت هزار و ۹۶۴ نفر برای نخستین بار اقدام به خون گیری کردند که از این تعداد چهار هزار و ۲۸۹ نفر بانوان هستند.

وی یادآور شد: با توجه به مراجعات انجام شده و ۱۰.۵۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش اهدا خون داشتیم.

محمدی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان امسال هم هفت هزار و ۲۰۰ نفر به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۶ هزار و ۱۶۲ نفر موفق به اهدا خون شدند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد سه هزار و ۷۵۴ نفر به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند، افزود: از این تعداد مراجعه کننده در ماه مبارک رمضان ۴۲۶ نفر بانوان بودند و ۹۱۸ نفر هم برای نخستین بار به مراکز خون گیری مراجعه کردند و هزار و ۴۹۰ نفر هم افراد با سابقه هستند.

مدیرکل انتقال خون استان گلستان گفت: در ایام ماه مبارک رمضان علاوه بر فعالیت چهار پایگاه ثابت اتوبوس و تیم‌های خون گیری سیار هم در محلات شهرهای استان مستقر بودند.

کد خبر 6078533

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • سازمان انتقال خون هیچ جایگزینی ندارد
  • آخرین مهلت ارسال مقاله به کنگره بین‌المللی پژوهشگاه رویان اعلام شد
  • حکایت ویلچرهایی که اهدا می‌شوند و مسئولانی که پاسخگو نیستند | پای ما لنگ است و منزل بس دراز
  • اهدای مدال طلای بانوی ورزشکار به موزه آستان قدس رضوی
  • اهدای ۴۷ سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی
  • اهدای بسته‌های معیشتی به خانواده‌های زندانیان دزفول
  • درمان با سلول‌های بنیادی برای آسیب نخاعی با نتایج مثبت فاز اول
  • انتقال خون لرستان سه رتبه نخست کشوری را کسب کرد
  • سال گذشته بیش از ۴۶ هزار گلستانی خون خود را اهدا کردند