Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش گروه اجتماعی برنا؛ در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۹، بیش از ۲۳ میلیون کارت نقدی و اعتباری بانکی در دارک‌وب یا وب‌تاریک به فروش گذاشته شده است. روز پنجشنبه، شرکت امنیتی‌سایبری Sixgill گزارش‌های مالیِ معاملات غیرمجاز یا به‌اصطلاح زیرزمینی را منتشر کرد و این معاملات را درزمینه‌ی کارت‌های بانکی سرقتی در دارک‌وب مستندسازی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان اذعان کردند از میان هر سه کارت بانکی، تقریبا دو کارت متعلق به ایلات متحده‌ی آمریکا بوده است. اگرچه مشخص شد حدود دوسوم این کارت‌ها مربوط به کشور آمریکا است، کشورهای دیگر تنها ۱۰ درصد از کارت‌ها را ازآنِ خود کرده‌اند.

پس از ایالات متحده، انگلیس بیشترین آمار فروش کارت‌های سرقتی در دارک‌وب را دارد. در‌این‌میان، تنها ۳۱۶ کارت به کشور روسیه نسبت داده شد. محققان دو عامل را سبب کم‌بودن کارت‌های سرقتی روسیه در بازارهای دارک‌وب می‌دانند: ۱. نگرش خلافکاران زیرزمینی به سرقت اطلاعات از روسیه با توجه به فراوانی هکرها در این کشور؛ ۲. موقعیت اقتصادی روسیه.

محققان افزودند:

قوانین مالی روسیه موضوع جدیدی ندارد؛ اما سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی این کشور در سال، ۱۱ هزار دلار است که این مقدار یک‌ششم سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی آمریکا است که حدود ۶۲ هزار دلار است.

با وجود چنین اختلاف فاحشی میان وضعیت اقتصادی دو کشور، چندان دور از انتظار نیست که تعداد کارت‌های مربوط به آمریکا در بازار فروش دارک‌وب به‌طور چشمگیری بیشتر باشد.

مطالب پیشنهادی:

حیات آینده در زمین چگونه خواهد بود؟

ناامید کننده‌ترین تلاش‌های عرصه تکنولوژی در سال 2019

نارضایتی مبتکر «ریتوییت» از ابداع خود

دستگاه‌های قضایی دائما در حال بستن بازارها و دفاتر تجارت غیرقانونی هستند. البته، درباره‌ی تجارت اطلاعات سرقتی، همواره برخی وب‌سایت‌های مشهور پابرجا می‌مانند. بنابر Sixgill، تنها سه پست تجاری غیرقانونی، فروش ۶۴ درصد از کارت‌های سرقتی را برعهده داشتند. در کل، ۵۷ درصد از سوابق مالی ربوده‌شده به کارت‌های ویزا و ۲۹ درصد به مسترکارد و ۱۲ درصد نیز به AMEX مربوط بود.

اطلاعات هر کارت‌ سرقتی فقط با ۵ دلار به‌دست می‌آید. مجموعه‌ای از کارت‌های دورانداخته‌شده حاوی صدها و حتی هزاران شماره هستند که سارقان می‌توانند با بهره‌گیری از این شماره‌ها و با کپی‌کردن یا به‌اصطلاح «کلون‌کردن» کارت‌ها، از آن‌ها در خریدهای فیزیکی (غیراینترنتی) استفاده کنند. در‌این‌میان، باارزش‌ترین کارت‌ها، کارت‌هایی هستند که حاوی مهم‌ترین اطلاعات شامل کد CVV و کد امنیتی سه‌رقمی پشت کارت هستند.

سارقان با داشتن شماره‌‌کارت و کد CVV و تاریخ انقضای کارت، علاوه‌بر خرید فیزیکی می‌توانند از کارت به‌صورت آنلاین هم استفاده کنند. مجرمان سایبری نیز در پاسخ به اعمال قانون دستگاه‌های قضایی، فعالیت خود را در کانال دیگری آغاز می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که برنامه‌هایی مانند Instant Relay Chat یا IRC و پلتفرم‌های رمزنگاری‌شده از جمله تلگرام، راه را برای فعالیت این مجرمان هموار می‌کنند.

محققان می‌گویند تمرکز فعالیت جاعلان در تعداد اندکی از بازارها، از الگوهای مشابه اقتصادی و تجاری در بازارهای مالی واقعی حکایت می‌کنند. این پدیده ممکن است فرصت مناسبی برای دستگاه‌های قضایی به‌نظر برسد؛ زیرا مجریان قانون با جلوگیری از فعالیت این بازارهای بزرگ خواهند توانست حجم عظیمی از جرایم سایبری را از بین ببرند. اگرچه تجربیات گذشته نشان می‌دهد با جلوگیری از فعالیت این بازارهای بزرگ ازجمله Alphabay و Hansa و Silk Road، عاملان اصلی آن‌ها فورا به بازارهای دیگری کوچ می‌کنند و فعالیتشان را از سر می‌گیرند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دنیای مجازی رایانه روسیه سرقت هکرها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۷۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رد پای قرآن سرقتی از ایران این‌بار در حراجی ساتبیز لندن

این قرآن‌پژوه و مترجم و نسخه‌شناس مصاحف قرآن، که حدود دو دهه پیگیر این قرآن مسروقه بوده و ورق‌های جداشدهٔ آن را تا کنون در موزه‌های لوور (پاریس)، لوور (ابوظبی)، متروپلیتن (نیویورک) و موزۀ هنر اسلامی (دوحه) و همچنین حراجی‌های ساتبیز، کریستیز و بُنهامز شناسایی کرده‌است، به تازگی تصاویری از ورق هایی از این قران را منتشر کرده و اطلاع داده است که «برای چندمین بار، تا یک هفتۀ دیگر، در چهارشنبه ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک برگ دیگر از قرآن دزدیده‌شده به شمارۀ ۵۴۸ از موزۀ ملی پارس (شیراز) در حراج ساتبیز لندن به فروش خواهد رسید. این برگ شمارۀ ۴۲ از مجموع ۱۷۲ برگ نسخه بوده و حاوی آیات ۱۷ تا ۲۲ سورۀ حاقة است.»

درحالی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده پیگیری برای استرداد ورق‌های شناسایی‌شده این قران سرقتی را آغاز کرده است، کریمی‌نیا تاکید کرد که «از وزارت میراث فرهنگی انتظار می رود چهار سال پس از افشای این سرقت و فروش برگ برگ آن در حراج‌های مختلف اروپا، اکنون برای افکار عمومی توضیح دهد دقیقاً کدام اقدام موثر و عملی را برای حفظ و بازگرداندن این میراث ایرانی انجام داده و نتایج آن چه بوده است.»

مدیرکل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش‌تر گفته بود که امیدوارند با اثبات مالکیت اوراق شناسایی‌شده در حراجی کریستیز، ورق‌های موجود در موزه لوور و دیگر مراکز و حراجی‌ها را هم پس بگیرند.

سرقت این قرآن خطی (کوفی) عصر روز چهارشنبه ۲۷ فروردین سال ۱۳۸۲ شمسی (۱۶ آوریل ۲۰۰۳ میلادی)، در ساعات پایانی وقت اداری انجام شد. چهار سارق مسلح با لباس مبدل وارد موزۀ ملی پارس در شیراز شدند و با شکستن یکی از ویترین‌های شیشه‌ای موزه، نسخه‌ای از قرآن به خط کوفی را از موزه به سرقت بردند. درباره سرنوشت آن دزدها تا کنون خبری نشده است. نظر کریم‌نیا، پژوهشگر نسخ قرآنی بر این است که سارقان احتمالا قرآن کوفی را ورق ورق کرده و از ایران خارج کرده‌اند.

درباره این قرآن گفته شده است که یک نسخه منحصر به فرد از کتابت مصحف شریف و متعلق به قرن دوم یا سوم هجری است. نسخه‌ای که توسط کاتبان ایرانی به نگارش درآمده و به لحاظ نوع نوشتار و تذهیب، بی‌همتا معرفی شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کشف پراید سرقتی کمتر از ۲ ساعت در طبس
  • کلمبیا هم خواهان پیوستن به «بریکس» است
  • مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟
  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • رد پای قرآن سرقتی از ایران این‌بار در حراجی ساتبیز لندن
  • خزعلی: صدور کارت ملی با نام مادران منتفی شد
  • سیم کارت میلیاردی جوان گل‌فروش ؛ شماره‌ام رند نیست اما... | روی کمرم طرح یک گل خالکوبی کرده ام!
  • ماجرای سیم کارت میلیاردی جوان گل‌فروش
  • آغاز فروش ون‌ اینرودز توسط بهمن موتور (+ جدول فروش و قیمت)
  • خاندوزی: ضمانت بانکی و اوراق گام جایگزین مالیات و عوارض نقدی تولیدکنندگان می‌شود