Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرچه بسیاری از مسئولان این مهم را شعار می‎دهند که برای نجات خلیج گرگان باید اقدام‎های ملی و فرا ملی اتفاق بیفتد ولی حتی از اقدامات منطقه‎ای نیز سرباز زدند.

خبرگزاری شبستان -گرگان؛ داود خاندوزی: زمینی پر از علف‎زار و صدف‎های کوچک دریایی به خوبی نشان می‎داد که سواحلی که امروز به خلیج گرگان ختم می‎شود در سال‎های گذشته مالامال از آب بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گرچه بخشی از سواحل خلیج گرگان طعمه ساخت‎و ساز و تصرف‎های اراضی کشاورزی قرار گرفته اما امروز برای رسیدن به آب‎های کم عمق خلیج گرگان از آنچه به نام ساحل باقی مانده باید چند دقیقه‎ای را پیاده‎روی کرد.

 

هوای مطبوع و صدای پرنده‎های دریایی گرچه از زیبایی‎های این خلیج که عروس دریای خزر می‎خوانندش کم نمی‎کند ولی بوی مشمئز کننده و لجنزارهای اطراف ساحل گویا خلیج گرگان را در خود فرو می‎کشد و همه نگاه‎های زیبا مسافر و گردشگر را به خود منعطف کرده است.

 

مردم منطقه بندرگز نگران از وضعیت خلیج گرگان برای کمک به این عروس سیاه بخت خزر کمپین‎هایی تشکیل دادند و با هشتگ نجات خلیج گرگان در فضای مجازی تعصب خود را به این موضوع نشان می‎دهند.

 

مسئولان کشور و استان نیز برای اینکه بیان کنند صدای این جنبش‎های مردمی را شنیدند کمیته ملی برای نجات خلیج گرگان راه‎اندازی کردند اما هنوز پس از گذشته دو سال از فعالیت این کمیته اقدامی عملی برای نجات خلیج گرگان اتفاق نیفتاده است.

 

گرچه بسیاری از مسئولان این مهم را شعار می‎دهند که برای نجات خلیج گرگان باید اقدام‎های ملی و فرا ملی اتفاق بیفتد ولی حتی از اقدامات منطقه‎ای نیز سرباز زدند.

 

یکی از سندهایی که نشان می‎دهد که مسئولان تنها در مقام حرف به فکر خلیج گرگان هستند این است که از مجموع 5 میلیارد تومان اعتباری که در سال نخست تشکیل این کمیته برای خلیج گرگان و اجرای طرح‎های مطالعاتی در نظر گرفته شده بود تنها یک میلیارد و 19 میلیون تومان اختصاص یافته است گرچه در آن زمان نیز بیان شده بود این میزان اعتبار کمکی به خلیج گرگان نخواهد کرد.

 

نجات خلیج گرگان امروز تنها در بروکراسی‎های اداری عملیاتی شده و در میدان عمل خلیج گرگان با سرعت بیشتری به سمت نابودی و خشکی کشیده می‎شود.

 

«محمد نوری» مدیر دفتر فنی آب منطقه ای گلستان و مدیر طرح احیای خلیج گرگان در این خصوص به خبرگزاری شبستان می‎گوید: لایروبی کانال آشوراده به عنوان گزینه نهایی کمیته نجات خلیج گرگان تصویب شده است ولی مکاتبه‎ای از سوی سازمان محیط‎زیست کشور با نهاد ریاست جمهوری اتفاق افتاده و با هر گونه لایروبی در خلیج گرگان مخالفت کرده است.

 

مدیر طرح احیای خلیج گرگان ادامه داد: اگر این لایروبی اتفاق بیفتد زمان گردش آب دریای خزر به خلیج گرگان کاهش پیدا می‎کند ولی از نظر کمی به تراز خلیج گرگان و سواحل خشک شده تاثیری ندارد.

 

نوری متذکر شد: در مطالعات مشاور، کارگروه ملی و کارگروه تخصصی ‎استان برای نجات خلیج گرگان به لایروبی کانال آشوراده تاکید شده است.

 

وی افزود: لایروبی کانال آشوراده با عرض 200 متر، عمق سه متر و طول دو کیلومتر در نظر گرفته شده و در صورت تامین اعتبار دولت در اولین فرصت اتفاق خواهد افتاد.

 

مدیر طرح احیای خلیج گرگان متذکر شد: در برآوردی که در سال 1395 اتفاق افتاد این لایروبی بالغ بر 35 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت و امسال پیش‎بینی می‎کنیم که بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان اجرای این لایروبی هزینه در بر خواهد داشت.

 

نوری بیان کرد: اجرای این لایروبی 6 ماه زمان خواهد برد و با این لایروبی مدت زمان گردش آب از خزر به خلیج گرگان کاهش خواهد یافت و از آنجایی که 90 درصد آب دریای خزر از کشورهای همسایه تامین می‎شود در تراز آب دریای خزر و افزایش عمق آب خلیج گرگان تاثیری نخواهد داشت.

 

«سید مصطفی عقیلی‎نژاد» مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان نیز در این باره می‎گوید: در اسناد تاریخی داریم که مصب گرگان رود و قره‎سو با کارگر لایروبی می‎کردند و ارتباط بین خلیج با رودخانه را حفظ کنند.

 

وی تصریح کرد: موضوع لایروبی از دیرباز وجود داشته و امروز شاهد آن هستیم خلیج از نظر زیستی اهمیت دارد و وظیفه‎داریم که این خلیج را برای نسل آینده حفظ کنیم.

 

مدیر امور ماهیان خاویاری استان گلستان ادامه داد: همه باید کمک کنیم که اجازه ندهیم که خلیج گرگان از بین برود و قطعا لایروبی رودخانه‎های حاشیه این خلیج موثر خواهد بود.

 

عقیلی‎نژاد افزود: مسائل مربوط به خلیج گرگان باید کارشناسی حل شود و اینگونه نیست که با لایروبی آب از خلیج خارج شود بلکه ارتباط زیستی بین دریا و خلیج بر اثر آن ایجاد می‎شود.

 

«حسین احمدی»، فرماندار بندرگز نیز در این باره گفت: 100 سال است که خلیج گرگان لایروبی نمی‎شود و چه انتظاری می‎توان داشت که خلیج گرگان دچار بحران نشود.

 

وی تصریح کرد: موضوع خلیج گرگان باید پیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و توجه استاندار گلستان به موضوع خلیج گرگان بزرگترین اقدام در استان بود و بسیار ارزشمند است.

 

فرماندار بندرگز متذکر شد: اصحاب رسانه به عنوان یک دانشگاه سیاری که امروز در خلیج گرگان حضور یافتند و شرایط آن را بررسی می‎کنند باید در این مسیر دغدغه‎مند باشند چرا که محیط‎زیست و زندگی مردم در این منطقه با بحران خلیج گرگان در خطر است.

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: روزنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نماز جمعه روزنامه ها دیدار شبستان یزد شیراز اردبیل مجلس قم کمیته نجات خلیج گرگان خلیج گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۹۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس - سپاهان با یک اتفاق جذاب؛ در انتظار تقابل سال

به گزارش همشهری‌آنلاین، ابتدا گفته شد با کارت زردی که رامین رضاییان در بازی سپاهان و ملوان گرفت، این بازیکن محروم شده و برابر پرسپولیس قادر به حضور در میدان نخواهد بود. یک عده آدم بیمار هم که متأسفانه بین هواداران همه تیم‌ها دیده می‌شوند، فورا نتیجه گرفتند رضاییان عمدا خودش را محروم کرده تا برابر تیم سابقش به میدان نرود. بعدتر اما خود رامین با انتشار یک استوری انتقادی نسبت به انتشار این خبر غیرواقعی واکنش نشان داد و گفت هنوز یک کارت تا محرومیت جا دارد و می‌تواند برابر قرمزها به میدان برود.

به این ترتیب انتظار می‌رود روز ۱۲‌اردیبهشت شاهد یکی از هیجان‌انگیزترین و باکیفیت‌ترین تقابل‌های این فصل در ورزشگاه آزادی باشیم؛ جایی که رضاییان در سمت راست سپاهان رودرروی زوج عبدالکریم حسن و اوستون اورونوف در سمت چپ پرسپولیس قرار می‌گیرد.

کد خبر 846588 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه سپاهان باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • خطیر: واگذاری استقلال بزرگ ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود
  • چرا یزدانی به اردوی تیم ملی نیامد؟/ در انتظار دیدار با دبیر
  • علی خطیر: امروز بزرگ‌ترین اتفاق برای باشگاه استقلال بعد از قهرمانی آسیا رقم خورد
  • خطیر:واگذاری استقلال بزرگ‌ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود
  • خطیر: تغییر حق مالک جدید است
  • خطیر: خوشحالم واگذاری استقلال در زمان مدیریت من رقم خورد
  • سه قلوهای رادکانی در انتظار حمایت مسئولان + فیلم
  • خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند
  • پرسپولیس - سپاهان با یک اتفاق جذاب؛ در انتظار تقابل سال
  • آغاز حج عمره پس از ۹ سال انتظار