Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا - فناوری جی‌پی‌اس نحوه مسیریابی انسان‌ها را با تحولی عظیم روبرو کرده است اما حیوانات دیگر نظیر مورچه‌ها و زنبورها از مدت‌ها قبل به‌صورت پیش‌فرض این سیستم را در آفرینش خود داشته‌اند. مدل‌سازی کامپیوتری نشان داد که حشرات دارای قطب‌نمای آسمانی احتمالا می‌توانند مسیر را تنها با چند درجه خطا تشخیص بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی scientificamerican، فناوری جی‌پی‌اس نحوه مسیریابی انسان‌ها را با تحولی عظیم روبرو کرده است اما حیوانات دیگر نظیر مورچه‌ها و زنبورها از مدت‌ها قبل به‌صورت پیش‌فرض این سیستم را در آفرینش خود داشته‌اند.
 
باربارا وب به‌عنوان متخصص روبات زیستی از دانشگاه ادین برگ دراین‌باره اظهار داشت که:« ما می‌دانیم که چشمان آن‌ها به‌شدت به نور قطبی شده حساس است و آسمان نیز الگوی خاصی از نور قطبی شده دارد که با موقعیت خورشید در ارتباط است.» اگر عینک دودی قطبی شده‌ای را در برابر نور خورشید بچرخانید، می‌توانید این نور را مشاهده کنید. بر اساس یافته‌های جدید، حشرات این سیستم قطبی‌سازی را به‌صورت پیش‌فرض در اجزای چشم خود دارند.
     
 بااین‌حال باربارا وب کنجکاو بود که بداند آیا اطلاعات کافی در آسمان برای مسیریابی دقیق حشرات وجود داد یا خیر. گروه تحقیقاتی او برای یافتن پاسخ این سوال با الهام گیری از چشم مورچه صحرایی حسگر ویژه‌ای ساختند و آن را زیر نور مصنوعی شبیه‌ساز آسمان قراردادند. آن‌ها سپس ورودی این حس‌گر را درون مدل محاسباتی ویژه‌ای تزریق کردند که تقلیدکننده مغز مورچه‌ای صحرایی، جیرجیرک‌ها و دیگر حشرات دارای قطب نمای آسمانی بود.
 
این گروه پس از انجام این آزمایش دریافت که با ابزار اندازه‌گیری و پردازش ذاتی حشرات به‌احتمال‌زیاد می‌توان جهت قطب‌نما را با تنها چند درجه اختلاف احساس کرد. نتیجه این پژوهش در مجله PLOS Computational Biology به چاپ رسیده است.
 
سیستمی که با الهام گیری از قطب‌نمای آسمانی حشرات ساخته شده باشد می‌تواند روزی جایگزین ارزان و کم‌مصرف دستگاه‌های GPS فعلی باشد. باربارا وب هم‌اکنون در حال ساخت روباتی است که می‌تواند مانند مورچه صحرایی از نور خورشید برای جهت‌یابی استفاده کند. البته این روبات احتمالا بعد از غروب آفتاب برای ادامه جهت‌یابی نیازمند اتکا به سیستم‌های دیگر خواهد بود.
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: مسیریابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۹۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینتر کهکشانی؛ ستاره ای جدید در آسمان / فیلم

صفحه رسمی اینتر به مناسبت قهرمانی شماره 20 و کسب ستاره دوم در فوتبال ایتالیا ویدیویی را منتشر کرده است.

دانلود (10.2MB)

دیگر خبرها

  • مراقب نیش ها باشید!
  • آیا مورچه‌ها صدا دارند و چرا صدای مورچه‌ها را نمی‌شنویم؟
  • قطبی: می‌خواهیم بازی به بازی پیشرفت کنیم
  • آسمان آتن حال و هوای مریخی گرفت + فیلم
  • (ویدئو) آسمان آتن حال و هوای مریخی گرفت
  • با مصرف این غذاها از شر حشرات در فصل تابستان خلاص شوید!
  • اینتر کهکشانی؛ ستاره ای جدید در آسمان / فیلم
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • احتمالا جالب ترین عکسی که از مورچه دیده اید!
  • (ویدئو) لشکری از سوسک‌های سایبورگ کوله‌بر که از راه دور هدایت می‌شوند