Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: یافتن خانه ای با قیمت مناسب و با حقوق کارمندی و کارگری کم کم به رویا تبدیل شده و سقف آرزوهای مستاجران برای خانه دارشدن هر روز کوتاه تر و کوچک تر می شود.

نبود سامانه ای برای نظارت و رصد قیمت های اجاره و یا فروش املاک و تمکین نکردن مشاوران املاک و بنگاه ها و ارائه نکردن اطلاعات درست، عدم ارائه کد پیگیری از جمله مسائلی است که رشد قیمت های اجاره ها و فروش املاک را در مازندران نجومی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صرفنظر از بلوک بندی های ایجاد شده در شرق و غرب استان، روستا و شهر، بالاشهر و پایین شهر، برخوردار و محروم، پایش ها و بررسی های میدانی خبرنگاران مهر حکایت از رشد لجام گسیخته قیمت اجاره و فروش املاک در مازندران دارد.

اگر در سال های قبل با رقم های چند میلیون و اجاره های پایین یافتن مسکن برای اجاره در مازندران ممکن بود اکنون این رقم ها چندبرابر شده است و در این عرصه نابرابر، دست مستاجران از خانه دارشدن کوتاه و کوتاه تر شده است.

یک زوج جوان که دوسالی است عقد کرده اند و درپی یافتن مسکن مناسب هستند تا زندگی مشترکشان را آغاز کنند می گویند: با اندک پس اندازی که داریم وکنار گذاشتن پول جهیزیه در پی یافتن خانه ای برای اجاره هستیم اما هرچه بیشتر جستجو می کنیم کمتر به هدفمان نزدیک می شویم.

در عین حال غفاری مالک یک بنگاه مشاور املاک در ساری به خبرنگار مهر می گوید: در حال حاضر اجاره منزل به ازای هر مترمربع طلب می شود و برای یک واحد ۱۰۰ متری حدود ۱۰۰ میلیون تومان پیش پرداخت با مبلغ ماهانه یک میلیون تومان در برخی مناطق درخواست می شود.

نرخ مسکن به ازای هر متر مربع در برخی مناطق مانند ساری بین هفت تا ۱۲ میلیون تومان در نوسان است

وی با اظهار اینکه در حال حاضر به دلیل رشد قیمت ها شاهد رکود در خرید و فروش مسکن هستیم افزود: نرخ مسکن به ازای هر متر مربع در برخی مناطق مانند ساری بین هفت تا ۱۲ میلیون تومان در نوسان است.

وی درباره گرانترین نرخ اجاره ثبت شده در واحد کسبی خود می گوید: برای رهن و اجاره یک واحد ۳۰۰ متری در منطقه زیرتجن ۴۰۰ میلیون تومان از سوی مالک درخواست شده است.

این مشاور املاک با اظهار اینکه قیمت ها سه برابر شده و اجاره ها بالا رفته است می گوید: پرداخت قیمت های بالای اجاره و رهن در توان مستاجران و زوج های جوان نیست و اکنون برای خرید یک واحد ۱۰۰ متری باید حداقل ۷۰۰ میلیون تومان پول داشته باشید درحالی که وام مسکن حدود ۱۲۰ میلیون تومان است.

مشاور املاک دیگری در ساری با بیان اینکه مبلغ رهن و اجاره به قیمت و ارزش خانه بستگی دارد و هرچه قیمت واحدها  بالا رود قیمت اجاره بیشتر می شود گفت: در حال حاضر درخواست برای اجاره بیشتر است و مستاجران چاره ای ندارند اقدام به اجاره کنند و از سوی دیگر شاهد ان هستیم که تمدید اجاره های قبلی رو به رشد است.

وی با بیان اینکه نرخ مصوبی رهن، اجاره و خرید و فروش مسکن وجود ندارد گفت: در برخی مناطق به ازای هر مترمربع تا ۱۵ میلیون تومان نیز قیمت فروش گذاشته شده است.

قیمت اجاره بها منزل در بهشهر در مناطق مختلف متفاوت است و افزایش قیمت خرید و فروش ملک و اجاره بها به نوعی مردم را سردرگم کرده و به قول مشاورین املاک اکنون شاهد عدم خربد و فروش در بازار ملک بوده و به ندرت افراد نسبت به اجاره ملک مگر در شرایط ضروری اقدام می کنند. موسوی یکی از فروشندگان املاک در مورد قیمت واحدهای مسکونی و اجازه بها می گوید: با وضعیت فعلی اقتصاد بازار مسکن راکد است و فروش ملک به ندرت اتفاق می افتد.

وی به خبرنگار مهر در بهشهر می گوید: الان با توجه به مسکوت ماندن خرید و فروش خانه و ملک، مردم به سمت معاوضه رفته و خودرو و یا ملک و زمین خود را به دلیل نیاز با ملک معاوضه می کنند.

موسوی افزود: قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده و نسبت به سال گذشته شاهد چند برابر شدن قیمت فرو املاک و اجاره هستیم در حالی که حقوق افراد یا اصلا افزایش نیافته و یا اینکه ۱۰تا ۱۵درصد افزایش داشته ولی قیمت ملک چند برابر شده و این دو یعنی قدرت خرید و اجاره ملک مردم با حقوق دریافتی منافات دارد.

وی در مورد قیمت تقریبی اجاره بها منازل در بهشهر گفت: محلات مختلف قیمت خاص خود را دارند و مثلا رهن و اجاره یک واحد آپارتمان ۸۰متری واقع در کوی فرهنگیان از ۳۰تا ۵۰میلیون تومان است و یا رهن کامل واحد ۱۶۰متری در خیابان جمهوری بهشهر ۱۰۰میلیون تومان با تمام امکانات رفاهی است.

قاسمی یکی دیگر از صاحبان املاک در بهشهر هم می گوید: الان در دفتر مشاور املاک سوییت اجاره ای ۳۰ متری گراییل محله را هم با پیش پرداخت ۴ تومان  اجاره ۳۰۰هزارتومان داریم.

وی به خبرنگار مهر گفت: رهن و اجاره در ایستگاه گرگان از ۶تا ۱۹میلیون و ماهانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است و رهن کامل هم از ۴۰تا ۶۰ و گاهی تا ۱۰۰میلیون به دلیل مساحت واحدها وجود دارد و وضعیت فعلی مسکن اصلا به نفع هیج کدام از خریدار و فروشنده نیست و باید دولت در این راستا کاری کرده و قیمت ها واقعی شود.

وی گفت: عدم تعادل در بازار خرید و فروش املاک به نوعی ما را هم بیکار کرده است و با وجود اینکه قیمت املاک از سال گذشته تاکنون سه برابر شده است به جرات می توان گفت که درآمد ما نه تنها تغییری نکرد بلکه کمتر هم شده است.

سامانه نظارتی در مازندران نداریم/ ۱۰ تا ۲۰ درصد خانه ها خالی است

سید عباس راهگشا معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سیستم و سامانه ای برای نظارت و رصد اجاره یا قیمت فروش املاک در استان وجود ندارد اظهار داشت: در سطح ملی در حال راه اندازی سامانه ای هستند اما اینکه مشاوران املاک تا چه حد همراهی کنند و صحت و سقم اطلاعات وارده چقدر باشد جای بحث است.

وی با اظهار اینکه به صورت ملی سامانه ای برای رصد املاک راه اندازی شده است ولی هنوز اطلاعات آن قابل اتکا نیست درباره شمار واحدهای خالی در استان گفت: طبق سرشماری قبلی در روستاها حدود ۱۰ درصد منازل خالی و فاقد استفاده بوده است و این میزان در برخی نقاط شهری و مسافرخیز بین۱۵ تا ۲۰ درصد بوده است.

راهگشا با بیان اینکه در حال حاضر با رکود خرید و فروش و افزایش نسبی اجاره ها مواجه هستیم تصریح کرد: قیمت و نرخ اجاره و املاک منطقه به منطقه و شهر به شهر متفاوت است.

در حالی نرخ مسکن در مناطق مختلف مازندران متری یا میلی متری شده که برخی املاک در استان برای ترویج فرهنگ نوعدوستی و حمایت از اقشار کم درآمد و مستاجر روی شیشه مغازه هایشان برچسب « در این بنگاه اجاره های نامعقول و خارج از عرف ثبت نمی شود» درج کرده اند.

کد خبر 4679868

منبع: مهر

کلیدواژه: مسکن اجاره ای راه و شهرسازی مازندران ساری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۸۹۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

طبق اعلام مدیرسامانه خودنویس وزارت راه و شهرسازی، خرداد امسال نسخه اولیه قرارداد خرید و فروش ملک در این سامانه رونمایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، سامانه خودنویس به نشانی khodnevis.mrud.ir از خرداد ۱۴۰۲ در اختیار عموم مردم بوده و به مرور انواع معاملات اجاره روی این سامانه بارگذاری و رفع ایراد شد.

۲۱ بهمن سال گذشته نیز دسترسی مشاوران املاک تهران به سامانه قدیم (سامانه املاک و مستغلات) حذف و مشاوران املاک برای ثبت قراردادهای اجاره به سامانه جدید (سامانه خودنویس) ارجاع داده شدند.

این اقدام وزارت راه و شهرسازی مورد انتقاد برخی مشاوران املاک قرار گرفت که آن را نوعی تصدی‌گری دولت در حوزه اصناف و مشاغل می‌دانند.

با این حال هادی عباسی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی بهمن سال گذشته گفت که با راه‌اندازی سامانه خودنویس، مشاوران املاک بیکار نمی‌شوند و امکان فعالیت برایشان فراهم است اما باید به نقطه‌ای برسیم که خدمات مشاوران املاک تخصصی شود و ارتقا یابد.

به تازگی نیز مهدی ساسانی ـ مدیر سامانه خودنویس گفته است: در برنامه است تا خردادماه امسال نسخه اولیه قرارداد خرید و فروش در این سامانه رونمایی شود.

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در سال ۱۳۸۸ تحت عنوان ایران املاک آغاز به کار کرد و همان زمان وزارت راه و شهرسازی سامانه را از وزارت صمت دریافت کرد و مکلف شد تا دسترسی مردم به کد رهگیری رایگان بدون مراجعه به مشاوران املاک و مستغلات را ایجاد کند. به مدت ۱۴ سال اقدام خاصی روی این سامانه ایجاد نشد و با آغاز به کار دولت سیزدهم با بررسی سامانه مقرر شد تا سامانه جدید راه اندازی شود. زیرا به روز رسانی سامانه املاک و مستغلات عملاً ممکن نبود.

در حال حاضر اگر ملکی در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد امکان استفاده از سامانه خودنویس را برای عقد قرارداد ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: معاون وزیر: رونق بازار مسکن در نیمه دوم سال/ افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت مسکن در 5 سال طبیعی است طرح ملی مسکن برای چه‌کسانی؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس
  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • پنجره‌ای رو به شفافیت
  • مدل جدید خرید و فروش مسکن از خرداد ماه
  • آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
  • مهار اجاره بها مسکن با مصوبه مجلس/ امکان ثبت غیرحضوری دارایی‌های مردم فراهم می‌شود
  • گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان