Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@09:43:32 GMT

سلول های بنیادی، مکمل دارو درمانی می شود

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۹۳۵۷۳

سلول های بنیادی، مکمل دارو درمانی می شود

مرتضی ضرابی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران  درقم افزود: درمان با سلول های بنیادی ممکن است جای درمان با دارو را نگیرد اما آینده بسیار درخشان و پراهمیتی در انتظار این رشته از علوم است.
وی اضافه کرد: سلول درمانی به روشی از درمان گفته می شود که از سلول های سالم برای ترمیم سلول های آسیب دیده استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: با گذشت ۱۷ سال از فعالیت های کشور در رابطه با سلول های بنیادی، مرکز رویان در مبحث داربست و بافت های مختلف به سمت ساخت و ایجاد قطعات یدکی انسان پیش رفته است.
ضرابی ادامه داد: خود نوزایی و دارا بودن از قدرت تمایز دو ویژگی اصلی سلول های بنیادی است، سلول های بنیادی جنینی، سلول های بالغین و سلول های خون بند ناف سه نمونه ازمهمترین سلول های بنیادی است.
وی اضافه کرد: سلول بنیادی خون مهمترین نوع از سلول های بنیادی بوده که در رابطه با درمان سرطان خون کاربرد ویژه ای دارد، مغز استخوان مهمترین منبع این سلول بنیادی است.
مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان تصریح کرد: خون بند ناف از منابع مهمی بوده که مملو از سلول های بنیادی است که به دلیل سهولت جمع آوری از درجه اهمیت ویژه ای در درمان بیماری های مورد نظر برخوردار است.
وی اظهار داشت: بین ۸۰ تا ۲۰۰ سی سی خون بند ناف را می توان در هر نوبت زایمان جمع آوری کرد، این نوع جمع آوری خون بند ناف در زایمان طبیعی بیشتر است.
ضرابی تاکید کرد: فقط ۵ تا ۱۰ دقیقه برای جمع آوری خون بند ناف در موقع زایمان زمان لازم است، این اقدام هیچ گونه صدمه ای به نوزاد و مادر وارد نمی کند.
وی گفت: حجم خون جمع آوری شده از خون بند ناف باید در کمتر از ۲۴ ساعت به آزمایشکاه منتقل شود.
وی با اشاره به انوع بانکهای خون بند ناف ادامه داد: بانک عمومی و خصوصی خون بند ناف دو نوع از بانکهای موجود در این زمینه است.
ضرابی  تاکید کرد: در بانکهای عمومی افراد متقاضی خون بند ناف را به صورت رایگان به باندهای مجاز اهدا کرده و در نوع دوم خون بند ناف به صورت خانوادگی در باندهای موجود نگهداری می شود.
مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان خاطرنشان کرد: در سطح دنیا بالغ بر ۴۰ هزار مورد پیوند به وسیله خون بافت بند ناف انجام شده است.
وی با تاکید بر اهمیت توسعه درمان با خون بند ناف بیان کرد: پتانسیل درمان ۷۰ بیماری مختلف  با سلول های بنیادی امکان پذیر است.
مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان گفت: کاهش شانس رد پیوند، تشابه کمتر بین گیرنده و دهنده پیوند، کاهش ریسک انتقال آلودگی، در دسترس بودن و تهیه آسان و بدون درد از مزیت های پیوند با بند خون ناف است.
وی اظهار کرد: بند خون رویان، بزرگترین بانک سلولی خاورمیانه است بیش از ۱۱۲ هزار نمونه بافت بند خون ناف در این مرکز ذخیره شده است.
وی با اشاره به محصولات طرحهای توسعه ای گفت: پانسمانهای بیولوژیک مشتق از پرده آمنیوتیک، سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت بند ناف و سلول بنیادی پالپ دندان شیری از ابتکارات این مرکز ناباروی است.
ضرابی تصریح کرد: اولین طرح تحقیقاتی در بیماری فلج مغزی سال ۹۷ برای نخستین بار در مرکز ناباوری رویان قم انجام و امسال مرحله دوم آن در بین گروه سنی ۱۴ تا ۱۸ سال خواهد پذیرفت.
مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان تاکید کرد: بیشترین پیوند با استفاده از بافت بند خون ناف برای بیماری مرتبط با خون مانند تالاسمی، کم خونی و سرطان انجام می شود.
ضرابی  گفت:‌ به تمام خانواده ها برای ذخیره سازی خون بند ناف توصیه می شود، هر نمونه ذخیره شده برای چند مرتبه قابل استفاده است.
وی عنوان کرد: نمونه های ذخیره شده تا ۲۰ سال قابل نگهداری بوده و تمام افرادی که تطابق ژنتیکی داشته باشد می تواند از نمونه های ذخیره شده استفاده کنند.
وی با اشاره به هزینه جمع آوری بند خون ناف گفت: هزینه جمع آوری و آزمایشات ژنتیکی مربوط به خون بند ناف به صورت خصوصی و خانوادگی ۳میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.
مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان ادامه داد: بیش از ۲۰۰ مورد پیوند سلولی بافت بند خون ناف از زمان توسعه این علم در سطح کشور انجام گرفته است.
وی اهمیت توسعه و ذخیره سازی بند بافت خون ناف را مورد توجه قرار داد و گفت: هزینه خرید و انتقال هر نمونه خون بند ناف از خارج کشور، ۴۰ هزار دلار است.

۷۴۰۳/ ۶۱۳۳/

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال دارو درمان بیماری دلار سرطان سلول های بنیادی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۳۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۳۲ مکمل آهن در مدارس متوسطه اول و دوم دخترانه فارس  توزیع شده است.

مریم مهارت با بیان اینکه کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از کمبود‌های شایع در جهان و ایران است، گفت: به منظور پیشگیری و کنترل این موضوع، طرح مکمل یاری با قرص آهن در دختران متوسطه اول و دوم مدارس استان اجرا می‌شود.
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز  گفت: همچنین یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۲۸ مکمل ویتامین دی در مدارس متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه از آغاز مهر ۱۴۰۲ تاکنون توزیع شده است.

مهارت بیان کرد:، چون گروه‌های سنی ۱۳ تا ۱۸ سال، بیشتر در معرض خطر هستند و میزان نیاز بدنی به ویتامین دی و آهن در این گروه سنی با توجه به شرایط فیزیولوژیکی و جهش رشدی که دارند بیشتر می‌شود، در طرح توزیع مکمل قرار می‌گیرند.

وی گفت: با توجه به نقشی که ویتامین دی در سلامت ایفا می‌کند و کمبود آن در دختران و پسران شایع است، مصرف ماهیانه این ویتامین به صورت مکمل ۵۰ هزار توصیه می‌شود.
بهترین منبع دریافت ویتامین دی، نور خورشید است و با توجه به اینکه نوجوانان ساعات بسیار کمی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، نیاز به دریافت ویتامین دی در این گروه سنی افزایش می‌یابد.
 رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز  گفت: برنامه پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی در نوجوانان، طرح ملی توزیع شیر در مدارس، برنامه پایگاه تغذیه سالم با هدف ارتقای تأمین بخشی از انرژی، پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز و جلوگیری از عرضه مواد غذایی کم ارزش تغذیه‌ای به دانش‌آموزان از  اقدامات دیگر واحد تغذیه در مدارس است.

دیگر خبرها

  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • افزایش ۲۰ درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان
  • زهره حمیدی وضعیت بیماری‌اش را تشریح کرد؛ بعد از بیماری یک انسان جدیدتر شدم
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • ‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • دستور جمع‌آوری مکمل تقویتی موی فیتو صادر شد
  • برگزاری دومین رویداد ایده‌پردازی و استعدادیابی «بیوتلنت»
  • دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو
  • دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار