Web Analytics Made Easy - Statcounter

 پایگاه «المانیتور» روز دوشنبه به نقل از منابع مطلع از رایزنی کشورهای اروپایی با آمریکا در مورد معافیت‌های تحریمی همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ذیل برجام، خبر داده است.

اخبار سیاسی-​ بر اساس توافق هسته‌ای ، قرار است رآکتور آب سنگین اراک در پروژه‌ای مشترک با مشارکت انگلیس و چین ارتقاء یابد. مرکز غنی‌سازی فردو نیز قرار است با همکاری روسیه، به یک مرکز تولید ایزوتوپ‌های پایدار تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همین رو، آمریکا این دو پروژه را از تحریم‌های اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای ایران معاف کرده است. معافیت تحریمی این دو پروژه روز پنج‌شنبه به پایان می‌رسد.

به نوشته المانیتور، دیپلمات‌های سه کشور اروپایی شریک در برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای بحث در مورد این معافیت‌ها، اخیرا با مقام‌های شورای امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا دیدار کرده‌اند. 

بنا بر این گزارش، مقام‌های اروپایی می‌گویند در این رایزنی‌ها پاسخ‌های متناقضی دریافت کرده‌اند. به گفته آن‌ها، در حالی که شورای امنیت ملی آمریکا عموما با تمدید این معافیت‌ها مخالف است، اما مقام‌های وزارت خارجه آمریکا گفته‌اند که اروپایی‌ها احتمالا در این مورد خبرهای خوبی بشنوند.

شورای امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده‌اند.

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته رسما از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای علیه مردم ایران وضع کرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین چند ماه پیش شماری از معافیت‌های هسته‌ای از جمله در زمینه صادرات اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را نیز به امید توقف تولید این فرآورده‌ها در ایران، لغو کرد.

جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به این اقدامات، اردیبهشت ماه امسال پایبندی به سقف‌های ذخایر برجامی اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را متوقف کرد و تیر ماه هم در گام دوم، سطح غنی‌سازی را افزایش داد. تهران پس از گام دوم، به کشورهای اروپایی ۶۰ روز فرصت داد تا تبعات تحریم‌های اقتصادی آمریکا را جبران کنند، در غیراینصورت، ایران گام سوم کاهش تعهد به برجام را نیز برمی‌دارد.

المانیتور در بخش دیگری از گزارش خود، به موضع دولت جدید انگلیس در قبال توافق هسته‌ای با ایران پرداخته و نوشته است که دولت «بوریس جانسون» مانند دولت «ترزا می» همچنان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند.

روز یکشنبه، «کارولین هورندال» رئیس اداره ایران و عراق وزارت خارجه انگلیس با انتشار تصویری از حضورش در نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در وین، در توییتر نوشت: «از حضور در این نشست که با هدف پیشبرد لزوم اجرای کامل برجام برگزار شده، خرسندم. انگلستان همچنان به این توافق متعهد است.»

پس از آنکه جانسون هفته گذشته سکان دولت انگلیس را بر عهده گرفت، کادر اصلی وزارت خارجه این کشور تغییر کرد. این تغییر و تحول و همچنین رابطه نزدیک جانسون با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا موجب شد تا برخی این گمانه را مطرح کنند که ممکن است لندن نیز از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود.

با این وجود، به نوشته المانیتور، مقام‌های دولت جدید انگلیس می‌گویند همچنان از این توافق حمایت کرده و اجرای کامل آن را خواستار هستند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: توافق هسته ای رآکتور آب سنگین اراک انگلیس آمریکا انگلیس ایران جمهوری اسلامی ایران دولت آمریکا روسیه توافق هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۳۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، طبق اطلاعات منتشره در وب سایت کاخ سفید، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه خود با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اعلام کرد که ایالات متحده بلافاصله پس از تصویب لایحه مربوطه در سنا، بسته‌های کمک های نظامی جدید را به اوکراین منتقل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: آخرین تحولات اوکراین| منهدم شدن ۵ تانک آبرامز آمریکایی توسط ارتش روسیه

رئیس جمهور بایدن همچنین تاکید کرد که کمک‌های اقتصادی ایالات متحده به حفظ ثبات مالی، بازسازی زیرساختارهای حیاتی و حمایت از اصلاحات در حالی که اوکراین به سمت همگرایی یورو-آتلانتیک حرکت می‌کند، کمک خواهد کرد.

ولادیمیر زلنسکی نیز به نوبه خود از همتای آمریکایی خود «به دلیل حمایت تزلزل ناپذیر از اوکراین و رهبری واقعی جهانی» قدردانی کرد.

روزنامه "پولیتیکو" به نقل از منابع خبری خود در دولت آمریکا گزارش داد که بسته کمکی به اوکراین که روز سه شنبه، ۲۳ آوریل، در سنای آمریکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت، شامل افزایش بودجه، سیستم‌های توپخانه و دفاع هوایی است.

این نشریه یادآور شد که این لایحه در پنتاگون در حال نهایی شدن است و پیش بینی می‌شود روز سه شنبه، پیش نویس آن در سنای آمریکا تصویب شود. هدف از این لایحه ارسال تسلیحات نظامی و منابع مالی لازم به کی‌یف بلافاصله پس از امضای آن توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است.

این نشریه اطلاعاتی را در باره محتوای این کمک‌ها از چند منبع در دولت ایالات متحده دریافت کرده است. به گفته یک مقام آگاه، بسته کمکی جدید شامل خودروهای زرهی توپخانه و پدافند هوایی می‌شود. منبع دیگری اشاره کرده که بودجه جدید "به طور قابل توجهی بزرگتر از بسته قبلی ۳۰۰ میلیون دلاری است" .

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و نودمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا برای شتاب در کمک به کی‌یف

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، در جریان یک تماس ویدیویی با همکاران اروپایی خود تاکید کرد که اتحادیه اروپا نباید پس از تصمیم کنگره ایالات متحده در مورد حمایت مالی و نظامی از کی‌یف، آرام بنشیند. او گفت: «ما همه از تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا استقبال می‌کنیم... ولی ما در اروپا نمی توانیم و نباید آرام بگیریم.»

کوله‌با با اشاره به اینکه تضمین امنیت اروپا در درجه اول به نفع خود کشورهای اروپایی است، افزود: دفاع از اروپا در وهله نخست به خود ما در اروپا مربوط است و نباید در این زمینه کوتاهی کرد.

ممنوعیت موقت ارائه خدمات کنسولی به مردان اوکراینی در سن خدمت نظامی

وزارت امور خارجه اوکراین درخواست‌هایی را مبنی بر تعلیق هر گونه خدمات کنسولی در مورد مردان اوکراینی که در رده سن خدمت نظامی اجباری قرار دارند را به سفارتخانه‌ های این کشور در خارج از کشور ارسال کرد.

این دستور توسط معاون اول وزیر خارجه آندری سیبیگا امضا شد و از ۲۴ آوریل "تا زمانی که توضیحات بیشتری در مورد روش اعمال مقررات مصوبه در قانون مربوط به تشدید بسیج دریافت شود" معتبر خواهد بود. بدین ترتیب از تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ به طور موقت اقدامات کنسولی مورد درخواست از سوی شهروندان مرد اوکراینی در رده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال به حالت تعلیق در خواهد آمد.

کمبود پرسنل نظامی جوان در صفوف نیروهای مسلح اوکراین

آلکسی ملنیک، کارشناس امنیتی اوکراینی در یک برنامه تلویزیونی گزارش داد، نیروهای مسلح اوکراین به نیروی انسانی نیاز دارند، اما مردان مسن نمی توانند چنین بار سنگینی را به دوش بکشند. به گفته او، میانگین سنی سربازان نیروهای مسلح اوکراین در شرایط کمبود شدید پرسنل همچنان در حال بالا رفتن است.

این کارشناس با اشاره به این واقعیت که میانگین سنی سربازان اوکراینی در خط مقدم به بالای ۴۰ سال رسیده است، افزود: هنگامی که یک مرد مسن دائما مجبور به پوشیدن زره پوش، و حمل تجهیزات اضافی تا وزن ۱۶ کیلوگرم و اسلحه هستید، طبیعی است که به طور فزاینده‌ای عملکرد خود در میدان نبرد را از دست میدهد.

به گفته او، همه اینها نشان دهنده وضعیت کاملاً بحرانی در جبهه و نیاز فوری به جذب سربازان جوانتر برای خدمت نظامی است.

زلنسکی: اکنون در جبهه به افراد جوانتر نیاز داریم

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در مصاحبه با هوگو تراورز، روزنامه‌ نگار و وبلاگر فرانسوی تاکید کرد که جوانان اوکراینی موظف به شرکت در درگیری نظامی با روسیه هستند، زیرا آنها با فناوری‌های جدید آشناتر هستند.

وی گفت: ما اکنون به افراد جوان نیاز است زیرا جنگ مدرن‌تر شده است. نه تنها شرایط فیزیکی بهتر، بلکه افرادی که از فناوری استفاده می‌کنند، باید به جبهه بروند.»

زلنسکی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا قانون کاهش سن افراد بسیج شده را امضا کرده، یادآور شد که اکنون به اپراتورهای پهپادها، متخصصان دفاع سایبری و در مجموع افراد آشنا به جنگ مدرن در جبهه نیاز است.

در اوایل ماه آوریل زلنسکی قانونی را امضا کرد که بر اساس آن سن بسیج در اوکراین از ۲۷ سال به ۲۵ سال کاهش یافت. این لایحه در ۳۰ ماه مه سال ۲۰۲۳ در پارلمان اعلای اوکراین تصویب شده بود، اما برای مدت طولانی بدون امضای رئیس جمهور باقی مانده بود.

پیش بینی پایان جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان ابراز عقیده کرد که پایان درگیری در اوکراین تنها تا پایان سال ۲۰۲۵ ممکن به نظر می‌رسد و آنهم، مشروط بر این است که نامزدهایی که به حل مسالمت آمیز اوضاع پایبند هستند در پارلمان اروپا و انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده به پیروزی برسند.

وی یادآور شد: بدین ترتیب در سال آینده، در دو انتخابات - اگر همه چیز خوب پیش برود - ممکن است رهبران صلح جوی در اروپا و آمریکا پیشتاز باشند و سپس ما می توانیم درگیری اوکراین را در پایان سال [۲۰۲۵] پایان دهیم.

اوربان سیاستمداران فعلی اروپایی و دولت جو بایدن را به دلیل حمایت از تشدید درگیری در اوکراین از طریق کمک‌های مالی و نظامی که به طور منظم به کی‌یف منتقل می‌شود، سرزنش کرد و گفت: «در بروکسل آنها اکنون طوری رفتار می کنند که انگار آنها در حال شکست هستند - آنها دائماً خطرات را افزایش می دهند زیرا می خواهند آنچه را که از دست داده اند پس بگیرند. و این می تواند تمام اروپا را وارد جنگ کند.»

نخست وزیر مجارستان با تاکید بر اینکه منطق مشابهی در واشنگتن مشاهده می‌شود، یادآور شد که به همین دلیل دوره بعدی ریاست جمهوری آینده اوکراین را کاملاً تعیین خواهد کرد.

نظامیان اروپایی ممکن است برای محافظت از مرزها به اوکراین اعزام شود

سرهنگ دوم نیروی هوایی ایالات متحده جاهارا ماتیسک در مقاله‌ای برای مجله "فورین افرز" (Foreign Affairs) پیشنهاد کرد که سربازان اروپایی می‌توانند برای حفاظت از مرزها و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین به این کشور اعزام شوند.

به عقیده این نظامی آمریکایی، رهبران اروپایی باید استقرار نیروها در اوکراین را برای ارائه پشتیبانی لجستیکی و آموزش نظامی، حفاظت از مرزها و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین و حتی حفاظت از شهرهای اوکراین به طور جدی در نظر بگیرند. او نوشت: نظامیان اروپایی می‌توانند در عملیات های غیر جنگی و رزمی، از جمله گشت زنی در مرزهای اوکراین و حفاظت از بنادر در سواحل دریای سیاه، شرکت کنند.

علاوه بر این، در این مقاله یادآوری شده که در صورت نزدیک شدن نیروهای نظامی روسی، سربازان اروپایی باید "حق دفاع از خود و آتش گشودن" را داشته باشند.

عدم اتخاذ تصمیم خاص در مورد انتقال سیستم دفاع هوایی پاتریوت به کی‌یف

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزیران خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست خود در لوکزامبورگ، تصمیم مشخصی در خصوص انتقال سامانه های موشکی ضدهوایی پاتریوت به اوکراین نگرفتند.

بورل در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزیران، در پاسخ به سؤالی در این باره که چرا کشورهای اروپایی نمی توانند فوراً پاتریوت به اوکراین تحویل دهند، گفت: تصمیم گیری در مورد چگونگی کمک کشورهای عضو اتحادیه به کی‌یف نه در صلاحیت او و نه کمیسیون اروپا است. فکر می‌کنم امروز همه چیز گفته شد، همه وضعیت را درک کرده و حالا می توانند تصمیم بگیرند.

این مقام اروپایی یادآور شد که تصمیم درباره انتقال پاتریوت به اوکراین در بروکسل گرفته نمی شود، بلکه در پایتخت هر یک از اعضا اتخاذ خواهد شد. وی گفت: کشورهای عضو با درک کامل از نیازها و خواسته ها به پایتخت‌های خود بازگشتند. من مطمئن هستم که آنها تصمیمات مناسب را خواهند گرفت.

بورل یادآور شد، نمایندگان تعدادی از کشورها از قبل آمادگی خود برای ارائه سامانه‌های پدافند هوایی را به اوکراین اعلام کرده‌اند. او افزود: بسیاری از کشورها با طرح چک برای خرید گلوله های توپخانه برای کی‌یف از کشورهای ثالث نیز موافقت کردند.

این دیپلمات وعده داد که اولین تحویل قبل از آغاز ماه ژوئن انجام خواهد شد.

قصد وزارت دفاع لیتوانی برای انتقال رادارهای پدافند هوایی به اوکراین

لوریناس کاسیوناس، وزیر دفاع جمهوری لیتوانی روز دوشنبه در گفتگو با رادیو ملی این کشور اعلام کرد که لیتوانی قصد دارد برای بهره برداری کارآمدتر از سامانه‌های پدافند هوایی، رادارهایی را به اوکراین منتقل کند.

وی گفت: در ارتباط با سامانه موشکی ضدهوایی پاتریوت که آلمان به اوکراین منتقل می‌کند، رادارهایی که ما در حال انتقال آن هستیم هم، توانایی حفاظت از حریم هوایی اوکراین را تقویت خواهد کرد.

کاسیوناس جزئیات این تحویل را مشخص نکرد، اما گفت که لیتوانی باید ابتدا "تخصیص مالی" را مشخص کند و سپس کی‌یف این رادارها را دریافت خواهد کرد.

آمادگی اتحادیه اروپا برای جنگ جهانی در پس زمینه شکست اوکراین

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان معتقد است که بروکسل با آماده شدن برای یک جنگ جهانی به ناکامی‌های اوکراین در جبهه نبرد با روسیه واکنش نشان می دهد، اما مجارستان طرفدار حل و فصل مسالمت آمیز است.

وی این موضع را شب گذشته پس از نشست وزرای امور خارجه و دفاع کشورهای اروپایی در لوکزامبورگ به خبرنگاران اعلام کرد. به گفته این دیپلمات، این نشست یادآور "جلسه رهبران نظامی" بود، زیرا برنامه ارسال تسلیحات به کی‌یف برای چندین ساعت مورد بحث قرار گرفت.

سییارتو تاکید کرد: چنین اقداماتی تاکنون نه تنها به موفقیت‌های اوکراین در جبهه کمکی نکرده، بلکه به بدتر شدن اوضاع منجر شده است. در همین رابطه، او تعجب می‌کند چگونه تصور می‌شود که چنین استراتژی در آینده کارساز خواهد بود.

وزیر خارجه مجارستان تاکید کرد که کمک نظامی به کی‌یف تنها منجر به طولانی شدن درگیری و افزایش خطر بروز جنگ جهانی می شود. سییارتو در پایان گفت، طرف مجارستانی معتقد است که اتحادیه اروپا باید در عوض به برقراری صلح در اوکراین کمک کند و شرایط آن باید در حضور هر دو طرف درگیر مورد بحث قرار گیرد.

قصد مجارستان برای جلوگیری از تخصیص ۲ میلیارد یورو کمک برای اوکراین

پیتر سییارتو همچنین اعلام کرد که مجارستان با اختصاص ۲ میلیارد یورو از صندوق صلح اروپا به کشورهای اتحادیه اروپا برای انتقال تسلیحات به اوکراین مخالف است. وزیر خارجه مجارستان گفت: مواضع بوداپست بدون تغییر باقی می ماند. تا زمانی که تضمینی دریافت نکنیم که اوکراین شکار شرکت‌های مجارستانی را متوقف نکرده و آنها را از فهرست حامیان جنگ خود حذف نکرده باشد،، با چنین پیشنهادی موافقت نخواهیم کرد.

این دیپلمات پس از نشست لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: دلیل اقدامات کی‌یف، ادامه فعالیت شرکت‌های مجارستانی در روسیه است که صرفا ماهیت تجاری دارد.

وزیر خارجه اسلواکی خواستار صلح در اوکراین شد

اسلواکی خواستار پایان سریع درگیری اوکراین و دستیابی به صلح است. این موضع گیری روز گذشته توسط یوری بلانار، وزیر امور خارجه این کشور اعلام شد. او در پایان نشست وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا گفت: پس از گذشت ۸۰۰ روز [از آغاز درگیری نظامی]، وضعیت در اوکراین تغییر نکرده است و بنابراین ما خواستار جستجوی راه حل های مسالمت آمیز هستیم. تلفات غیرضروری در میان غیرنظامیان و سربازان دو طرف وارد می‌شود و به زیرساخت‌های [هر دو طرف] آسیب می‌رسد و باید کاری کرد تا درگیری هر چه زودتر خاتمه پیدا کند، نه آنکه اقدامی کرد تا جنگ ادامه یابد.»

ژاپن بیش از ۱۲ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است

وشیماسا هایاشی، دبیرکل دولت ژاپن روز دوشنبه تایید کرد که کمک اعلام شده توکیو برای اوکراین بالغ بر ۱۲.۱ میلیارد دلار است. وی گفت: تا این لحظه، کشور ما در مجموع ۱۲.۱ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است.

هایاشی یادآور شد که ژاپن به همکاری خود در ارائه حمایت از کی‌یف، در درجه اول با ایالات متحده و کشورهای عضو گروه هفت (G۷) و همچنین سایر کشورهای شریک خارجی ادامه خواهد داد.

در ژوئن سال گذشته، دولت ژاپن گزارش داد که کمک‌های اعلام شده ژاپن به اوکراین بالغ بر ۷.۶ میلیارد دلار است. علاوه بر این، توکیو به حمایت از کی‌یف در زمینه مین زدایی و پاکسازی مناطق آلوده ادامه خواهد داد و تجهیزات دفاعی مختلفی به اوکراین ارائه خواهد کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1228171 برچسب‌ها اوکراین

دیگر خبرها

  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • سخنگوی وزارت خارجه: موضوع استفاده از سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین هسته‌ای و دفاعی کشور ندارد
  • (ویدیو) سخنگوی وزارت خارجه: سلاح هسته‌ای اساساً در دکترین نظامی ایران جایگاهی ندارد
  • ببینید | روایت سخنگوی وزارت خارجه از محتوای پیام‌های جدید آمریکا به ایران
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد/ شیء کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند