Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-28@14:14:31 GMT

بهره‎برداری نیروگاه هریس توسط حسن روحانی

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۹۴۸۷۷

 امیر دودابی‌نژاد، مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی در نشستی خبری اظهار داشت: بخش گاز نیروگاه هریس پنج‌شنبه این هفته توسط رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

اخبار اقتصادی- وی افزود: احداث این نیروگاه برای توسعه تولید برق در شمال‌غرب کشور، در دستور کار قرار گرفته است و شامل یک واحد گازی 310 مگاواتی و یک واحد بخار 180 مگاواتی جمعاً به میزان 490 مگاوات است که با بهره‌برداری از واحد گازی این نیروگاه، 310 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه راندمان بخش گاز این نیروگاه 38درصد است، خاطرنشان کرد: راندمان بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی هریس که از نوع کلاس F بوده، 58درصد است.

دودابی‌نژاد تصریح کرد: هزینه کل احداث نیروگاه سیکل ترکیبی هریس 239.8 میلیون یورو بوده که از این مقدار 4.8‌میلیون یورو به اضافه 2100‌میلیارد تومان میزان آورده سرمایه گذار بوده است.

مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی با بیان اینکه نیروگاه هریس دارای یک مخزن سوخت به ظرفیت 33هزار مترمکعب است، افزود: سوخت اصلی این نیروگاه گاز است و گازوییل نیز به‌عنوان سوخت دوم در نیروگاه هریس مورد استفاده قرارمی‌گیرد.

وی درصد پیشرفت فیزیکی کل نیروگاه را 86.5درصد اعلام و عنوان کرد: واحد بخار این نیروگاه نیز تا قبل از پیک مصرف سال 99 با شبکه سراسری برق کشور سنکرون خواهد شد.

مجری طرح‌های نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: شرکت مولد نیروگاهی هریس سرمایه‌گذار احداث این نیروگاه واقع در شهرستان هریس، کیلومتر 11 جاده هریس به تبریز است و با توجه به محل قرارگیری، این نیروگاه نقش مؤثری در تأمین برق مورد نیاز شمال غرب کشور خواهد داشت.

در ادامه این نشست، موسی رفان، رئیس هیئت مدیره شرکت تانا انرژی زمان آغاز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اجرای این پروژه ‌را اول سال 96 اعلام کرد و گفت: از اواخر سال گذشته موفق شدیم تأخیرهای پروژه  را تا حدودی جبران کرده و مطابق برنامه واحد گازی نیروگاه وارد مدار شود.

رفان با اشاره به اینکه واحد بخار نیروگاه هریس در پایان بهار سال آینده وارد مدار خواهد شد، گفت: واحد گاز نیروگاه هریس 310 مگاوات و واحد بخار آن 190 مگاوات است که ظرفیت این نیروگاه را به 500 مگاوات می‌رساند؛ بنابراین باید اذعان کرد با توجه به تکنولوژی پیشرفته این نیروگاه و کلاس F توربین‌های این نیروگاه راندمان این نیروگاه 58 درصد است که بالاترین راندمان نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس صنعت برق در پاسخ به اینکه چه میزان از تجهیزات داخلی برای این نیروگاه استفاده شده، گفت: مطابق مجوزی که از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساخت این نیروگاه داشتیم، مکلف بودیم که 43درصد ارزش مالی این نیروگاه از داخل کشور و 57درصد آن وارداتی باشد، اما آنچه در عمل رخ داد این بود که 50درصد ارزش مالی کار و تجهیزات نیروگاه در داخل و 50درصد وارداتی بود.

وی افزود: در مورد صادرات برق ما نیز علاقمند هستیم و پیش‌بینی‌های لازم را برای صادرات برق انجام داده‌ایم؛ اما طبق مقررات و قانون برنامه دولت و وزارت نیرو مکلف هستند که زمینه صادرات برق را فراهم کنند که تاکنون زمینه آن فراهم نشده است.

وی ادامه داد: عمده‌ترین مشکل در این خصوص موضوع سوخت صادرات برق توسط نیروگاهی خصوصی است؛ چراکه در قانون برنامه تأکید شده که دولت باید قیمت سوخت غیریارانه‌ای را تأمین کند. 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: حسن روحانی شرکت برق حرارتی نیروگاه هریس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۴۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل وعده داد در سال جاری دو پروژه آزادراهی به بهره برداری برسد.

به گزارش تین نیوز،  خیرالله خادمی در پیامی به مناسبت سال جدید  گفت: سالی که گذشت با افتتاح ۲۴۲ کیلومتر مسیر آزادراهی سال شکوفایی آزادراه های کشور محسوب می شود که با رشد حدود ۳ برابری نسبت به میانگین سالانه یکی از موفقیت های این حوزه است.

وی ادامه داد: در بخش شبکه ریلی اتصال مرکز استان سنندج به شبکه ریلی و بهره برداری از خط آهن میانه تبریز انجام شد.

به گفته وی این سال، یکی از سال های خوب در توسعه شبکه ریلی و اتصال مراکز استان ها به این خطوط محسوب می شود.

خادمی افزود: همچنین افتتاح بیش از ۷۵۰ کیلومتر راه و بزرگراه در مناطق کم برخوردار، کریدورهای ترانزیتی جنوب، غرب، شرق و ... حاصل تلاشگران این عرصه در سالی است که پشت سر نهادیم.

خادمی تاکید کرد: به طور خلاصه تمام برنامه های سال گذشته نیز بر پایه تکمیل کریدورهای ترانزیتی و اتصال به مرزهای کشور، اتصال شمال به جنوب کشور از طریق ریل، رفع گلوگاه های ترافیکی و توسعه همکاری های بین المللی انجام شد و تمرکز بر احیای مسیرهای ترانزیتی کشور با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی برآمد تمامی این برنامه ریزی ها است تا بتوانیم از این موهبت الهی به منظور توسعه همه جانبه کشور بهره بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سالی که پیش رو است افتتاح دو پروژه آزادراهی، مسیرهای ریلی در برنامه کاری قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل عنوان کرد: بی شک تمامی این اقدامات با هدایت و راهبری مقام عالی وزارت راه و شهرسازی جناب آقای دکتر بذرپاش و در سایه کوشش های همکاران پر تلاش و همراهان ارزشمندمان در شرکت های مهندسین مشاور، پیمانکاران و سرمایه گذاران به بار نشسته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۳ برنامه صنعت برق برای کاهش ناترازی
  • خراسان رضوی رکورددار طرح‌های عمرانی در کشور
  • ساخت ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی آغاز شد
  • آغاز ساخت ۷۵۰۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی
  • ◄ بهره برداری از دو پروژه آزادراهی در سال جاری
  • اتصال واحد سوم گازی نیروگاه گهران سیرجان به شبکه برق کشور
  • بهره برداری از ۶۰۰ واحد مسکن مهر دارای مشکل حقوقی در پرند تا نیمه اول امسال
  • بازفعال‌سازی ۱۸۴۰ واحد صنعتی راکد از ابتدای امسال
  • پتانسیل خفته انرژی سبز در ایران بیدار شد
  • ایجاد اشتغال برای بیش از ۹۲ هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور طی سال ۱۴۰۲