وضعیت خوب با فرمول استمرار/نیانبان موسیقی جوان را غافلگیر میکند
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۹۴۹۹۵
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، دوشنبه هفتم مرداد و در سومین روز از برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هنرمندان نوجوان و جوان شرکت کننده به ارائه آثار خود در بخش موسیقی نواحی مشتمل بر موسیقی بختیاری، قشقایی، فارس و سواحل جنوبی کشور پرداختند. این در حالی بود که شرکت کنندگان راه یافته به مرحله نهایی هر یک از این نقاط در مقابل هیأت داورانی در دو بخش متشکل از پروین بهمنی، حمیدرضا اردلان، حسینعلی سعادتی راد)و محسن شریفیان و احمد علی شرفی آثار خود را عرضه کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بخش نخست اجراهای روز سوم جشنواره موسیقی جوان به اجراهای بختیاری، قشقایی و فارس اختصاص داشت که این نوازندگان در سه گروه سنی الف، ب و ج تقسیم بندی شده بودند، به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را نواختند.
در ابتدا تارخ یوسفی در بخش نقاره در گروه سنی الف به روی صحنه رفت و قطعات خود را اجرا کرد. بعد از او علی خسروانی در رده سنی ب و به اجرا مقابل هیات داوران پرداخت. سپس نوبت به ساز کرنا رسید و فرشاد خسروانی در رده سنی ج به اجرا پرداخت و پس از او بابک قلی زاده نیز به نواختن ساز نی قشقایی پرداخت. بعد از استراحتی کوتاه، دو نوازنده کمانچه جوان به نامهای محمدرضا نوروزی و امیر کریمی زاده به نوبت به روی صحنه حاضر شدند و به اجرا پرداختند. بخش پایانی نیز به ساز نی بختیاری اختصاص داشت و حسین بلایی از رده سنی الف نخستین شرکت کننده این بخش بود. بعد از او عقیل حیدری سودجانی و علی اصغر براتی از رده سنی ب به نی نوازی پرداختند تا بخش نخست اجراهای روز سوم به پایان برسد.
بخش دوم پایانی اجراهای روز سوم جشنواره، به سازهای سواحل جنوبی کشور اختصاص داشت که در ابتدا علیرضا زارعی از رده سنی الف به روی صحنه حاضر شد و به نواختن نی انبان پرداخت. پس از او عرفان سعیدی، آینا جاشویی، مبین مظلوم زاده، ابوالفضل جاشویی، امیرعلی چوگان باز و امیر هوراد سلطانی از این رده سنی برای اجرا مقابل داوران قرار گرفتند. سپس محمد حیدری خزاشبندی از رده سنی ب و همچنین رضا زارع و امیر تنگسیری از رده سنی ج به نواختن نی انبان پرداختند.
بعد از استراحتی کوتاه، سه نوازنده ساز عود از گروه سنی الف و ب به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را نواختند. در ابتدا دانش درآیش از رده سنی الف به عنوان اولین شرکت کننده روی صحنه آمد و پس از او، امیرحسین چنگیز عباسی از این رده سنی و رضا ترک چین از رده سنی ب در مقابل داوران به اجرای قطعات خود پرداختند. البته امیرمحمد هاشمی و آرمان کشفی از بوشهر از غایبان روز سوم جشنواره موسیقی جوان بودند.
وضعیت خوب یک جشنواره با فرمول استمرار
حمیدرضا اردلان عضو هیأت داوران و مشاور دبیر جشنواره در بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز سوم جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان نسبت به سالهای گذشته هم به لحاظ کمّی تعداد نوازندگان هر منطقه و هم راجع به اصالتها و کارکردهای موسیقی اصیل در تداوم فرهنگی، به طور آرام اما محسوس در حال رشد است. به طور کلی اجراها نسبت به کاری که جشنواره انجام میدهد، رضایت بخش بودند. در نسبت با اصالتهای منطقه و گذشته، موسیقی ایران در حوزه موسیقی مقامی در دورانی به سر میبرد که اگر فکری بنیادین برایش نشود، ممکن است بعضی از لحنها و رپرتوارها آسیب جدی ببیند.
در این دوره تاریخی هجوم صداهای فرهنگهای دیگر و صداهایی که در دوران مدرنیته تولید شده سبب شده که توجه و مراقبه نسبت به فرهنگهای بومی و موسیقی مقامی کم شودوی اظهار کرد: در این دوره تاریخی هجوم صداهای فرهنگهای دیگر و صداهایی که در دوران مدرنیته تولید شده سبب شده که توجه و مراقبه نسبت به فرهنگهای بومی و موسیقی مقامی کم شود. یکی از تأثیرات آن در نوازندگی این نوازندهها است و این تأثیر به طبع آن تأثیر بزرگتر، چشمگیر است اما وظیفهای که جشنواره دارد این است که به خوبی نوازندهها را به مراقبه و تمرین براساس اصالتها دعوت میکند و این مسائل در چارچوب جشنواره بسیار خوب قابل ارزیابی است.
اردلان ادامه داد: به هر حال در اغلب نقاط دنیا که یک تداوم فرهنگی موضوع است، اجازه میدهند که رویدادهای فرهنگی مداوم باشد تا تداوم فرهنگی ایجاد شود و همین موضوع یکی از دلایلی است که باعث شده این جشنواره تداوم داشته باشد. موضوع دیگر این است که ساختار مدیریتی، داوران، نگاه و رویکردها طوری بوده است که اجازه داده است یک مقیاس و عیاری بدست آید که ما در وهله اول دانشمان راجع به موسیقی جوان در کشور بسیار اضافه شود و در وهله دوم میتوانیم بفهمیم که در مناطق مختلف وضعیت موسیقی در چه وضعیتی به سر میبرد. به دلیل اینکه این جشنواره برقرار است، سیاستهای خودمان را براساس تغییرات تنظیم میکنیم و این تداوم جشنواره سبب شده که موسیقی ما در حوزه موسیقی مقامی وضعیت خوبی را نشان دهد و تأثیرات جشنواره بر آن کاملاً مشهود است.
لطفا از استادان خود رونویسی نکنید
پروین بهمنی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای نی، نقاره، کرنا و کمانچه در مورد اجراهای امروز و کیفیت اجراها گفت: اجراها در مجموع خوب بود و بچهها به خوبی ساز زده و نسبتاً خوب بودند اما به هر حال عدهای از آنها ضعفهایی داشتند. به دلیل اینکه با موسیقی ردیفی و موسیقیدانان بزرگ و قدیمی آشنا نبودند و همین موضوع باعث شد آنچنان که باید اجراهای خوبی را نداشته باشند. به هر حال این جوانان تازه ابتدای راه هستند و قدم اول را برداشتهاند و باید برای بهتر شدن، به سراغ اساتید بزرگ و قدیمی که موسیقی اصیل را به خوبی میشناسند بروند.
وی افزود: اگر در دورههای آینده رپرتواری برای بچهها انتخاب شود که طبق این رپرتوار قطعات خودشان را اجرا کنند، قطعاً بهتر خواهند شد به دلیل اینکه این هنرمندان جوانی که امروز اجرا کردند، از اساتیدی که کمی از آنها بزرگتر و با تجربه تر هستند تحقیق کردهاند در صورتی که نباید اینگونه باشد. بنده یکی از دلخوریهایی که دارم این است که هنرمندانی که امروز اجرا داشتند، ساز نی قشقایی را با لب و دندان مینواختند و بهتر است که به اصل مسئله توجه کنند. مسئله دیگری که این نوازندگان جوان باید به آن توجه کنند، این است که هنرمندان جوانی که در این جشنواره حضور داشتند، از اساتید جوان رونویسی نکنند و به اساتید بزرگ و قدیمی این ساز مراجعه کنند.جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بزرگ ملی است و قطعاً میتواند به رشد و تعالی موسیقی کشور در آینده کمک شایانی کند. به دلیل اینکه در این جشنواره به موسیقیدانان نواحی بها داده میشود و این موضوع باعث میشود که افراد زیادی نیز به دنبال موسیقی منطقه خودشان بروند.
انتقاد عضو هیات داوران از نوازندگان روز سوم
حسینعلی سعادتی راد عضو هیات داوران بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای نی، نقاره، کرنا و کمانچه، نیز پیرامون کیفیت اجراهای روز سوم گفت: اگر بخواهم صادق باشم، باید بگویم که از اجراهای امروز رضایت آنچنانی نداشتم و انتظار بیشتری از شرکت کنندهها داشتم. بنده تنها از اجرای سه نفر از آنها در قسمتهای کمانچه و نی راضی بودم. اما مابقی نوازندگانی که امروز اجرا کردند، باید کار و تلاش بسیار بیشتری کنند و بنده نیز به تمام این نوازندگان تذکر دادم که تلاش بیشتری انجام دهند. در کل نوازندگان جوان باید زیر نظر اساتیدی بزرگ آموزش ببینند تا از هر لحاظ بهتر شوند. مطمئناً برگزاری چنین جشنوارههایی میتواند کمک کند تا در آینده موسیقی کشور رشد بسزایی داشته باشد و جوانان کشور نیز با موسیقی اقوام خودشان بیشتر آشنا شوند.
احمد علیشرفی دیگر عضو هیأت داوران در بخش موسیقی نواحی در بخش سازهای سواحل جنوبی، نیز در مورد اجراهای روز سوم جشنواره موسیقی جوان گفت: در کل اجراهای خوبی را شاهد بودیم اما به دلیل اینکه اغلب شرکتکنندگان سن پایینی داشتند، باید بیشتر تلاش و تمرین کنند چرا که هنوز به پختگی لازم نرسیدهاند و باید حتماً نزد اساتید بزرگ آموزش ببینند. اما در مجموع از اجراها به خصوص نوازندگان ساز نی انبان راضی بودم. نقاط ضعف هنرمندان شرکت کننده در اشتباه نواختن سازها بود و امیدوارم که با تمرین و ممارست بیشتر بتوانند در دورههای آینده اجراهای بهتری داشته باشند.
جوانان به این جشنواره اعتماد کردهاند
محسن شریفیان دیگر عضو هیات داوران نیز در مورد اجراهای روز سوم جشنواره گفت: اجراها از نظر من بسیار خوب بود . اتفاقی که در جشنواره امسال رخ داد و باعث شد که من به عنوان عضو هیأت داوران در این جشنواره حضور داشته باشم، حضور تعداد زیادی نوازندگان نی انبان در این جشنواره بود که باعث شد من با شوق فراوان در این جشنواره حضور داشته باشم. تمام نوازندگان از نظر من بسیار عالی بودند به دلیل اینکه با عشق از جنوب ایران آمده بودند و قطعا در این شرایط اقتصادی کار راحتی هم نیست هرچند که حمایتی هم شده بودند اما حضور آنها برای من قابل ارزش بود و بنابراین به پاس حضور آنها من هم به این جشنواره آمدم تا در کنارشان باشم.
این نوازنده افزود:امروز بیش از ۸ نوازنده نی انبان به اجرا پرداختند و این موضوع اتفاق خوبی برای جشنواره موسیقی جوان است و نشان میدهد که جوانان به این جشنواره اعتماد کردهاند و من به شما این قول را میدهم که در دوره آینده ساز نی انبان موسیقی جوان را سورپرایز خواهد کرد و از همین حالا و به لحاظ حضور و اعتماد نوازندگان نی انبان برای موسیقی جوان، منتظر سورپرایز سال آینده باشید.
وی ادامه داد: من دوست دارم نقاط قوت نوازنده ها را بگویم و نقاط قوت آنها نیز این بود که با شهامت به روی استیج آمدند و ساز نواختند و برای موسیقی مقامی منطقه خودشان ارزش قائل شده بودند و با تمام کاستیها به روی صحنه حاضر شدند. حضور دختر کم سن و سالی که در این جشنواره و نواختن ساز نی انبان توسط وی، برای من بسیار ارزشمند بود که یک دختر کم سن و سال به روی استیج میآید و شروع به نواختن سازی میکند که ما همیشه این ساز را دست مردها دیدهایم و این موضوع نویدبخش حضور جدیتر بانوان در آینده موسیقی بوشهر است. از طرفی نوازنده بسیار توانمندی از استان هرمزگان آمده بودند که بسیار خوب ساز نواختند و موسیقی جوان منطقه خودشان را میشناختند و میتوانستند آن را تعبیر کنند.
محسن شریفیان در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان نیز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی جوان لازمه موسیقی ایران است اما به شرطی که این جشنواره شروع و پایان معرفی یک نوازنده نباشد و یک امکاناتی را در اختیار نوازندگان قرار دهیم و طوری به آنها کمک کنیم که بتوانند ادامه دهند و راه را برایشان هموار کنیم تا بتوانند کنسرت برگزار کنند و قطعاتشان را ضبط کنند. اینطور نباشد زمانی که این جشنواره به اتمام رسید، نوازندگان را به حال خودشان رها کنیم به دلیل اینکه این اتفاق برای عده زیادی از نوازندگانی که در دورههای گذشته در این جشنواره حضور داشتند افتاده است. اگر هم نوازندهای پس از شرکت در این جشنواره به مراحل بالاتر رسیده است، حتما تلاش آن نوازنده بوده و متاسفانه نمیتوانیم بگوییم که جشنواره برای او کاری انجام داده است.
وی افزود: به نظر میرسد رویکرد برگزارکنندگان این جشنواره یک رویکرد مثبت است و واقعا میخواهند به این نوازندگان جوان کمک کنند. هر جشنوارهای میتواند برای هر نوازنده سکوی پرتاب خوبی برای حضورش در فستیوال و کنسرتهای دیگر باشد و تبلیغاتی که روی او انجام میشود و میتواند خودش را در جامعه آماده کند اما در حال حاضر چه تبلیغاتی بر روی این نوازندگان وجود دارد؟ چند خبرنگار و عکاس در اجراهای امروز حضور داشتند؟ رسانههای جمعی و تصویری ما کجا بودند؟ امیدوارم در اختتامیه جشنواره اتفاقات بهتری رخ دهد و حداقل منتخبین جشنواره بتوانند مطرح شوند و مردم آنها را بشناسند و تشویق کنند و الگویی برای فعالیت مابقی هنرمندانی که در حوزههای مختلف موسیقی کار میکنند باشند.
سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.
کد خبر 4680386 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان محسن شریفیان تالار رودکی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۴۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نویسندهای که سوژه غافلگیرش کرد | در ستایش و نکوهش غافلگیری نویسنده
همشهری آنلاین: هیچ. مطلقا هیچ. هرچه گشتم که سوژهای برای این یادداشت پیدا کنم، مطلقا چیزی نیافتم. میخواستم موضوعی باشد که خودم را سر شوق بیاورد و ترغیبم کند به نوشتن. اما نشد. نه اینکه دل و دماغ نوشتن نداشته باشم یا سختم باشد که بخواهم ذهنم را وسط روز برای نوشتن چیزی سروتهدار مرتب کنم. البته اینها هم بود که خودش کمچیزی نیست.
آدم ممکن است به هزار و یک دلیل دل و دماغ نداشته باشد، خسته باشد، دلزده باشد، دلمرده باشد، ملول باشد یا کلی مسئله و مشکل دیگر داشته باشد که جلوی نوشتنش را بگیرد. یا اصلا شاید ذهن آدم نخواهد چنددقیقهای آرام بگیرد و چیزهایی را که نباید فراموش کند، قدر نوشتن یک یادداشت فراموش کند و بگذارد آدم کارش را کند. ذهن است دیگر. زورش از آدم بیشتر است. میرود پی چیزی که خودش میخواهد. یکوقت نشستهای سرِ کار، اما به خودت میآیی و میبینی که رفتی دنبال ذهن و سرِ کارِ دیگری. اینطوری است دیگر. ولی از اینها مهمتر اینکه نشد. این «شدن» حتی از فرمانبری ذهن هم برای نوشتن مهمتر است. باید بشود که نوشت. اگر نشود، هرچه هم جان بِکنی و آسمانوریسمان ببافی، نمیشود. این شدن هم شرایط و الزامات خودش را دارد. باید نور مناسب باشد. باید هوا جریان داشته باشد. باید دما تنظیم باشد. سروصدا نباشد. چیزی مزاحمت نشود. کسی پیات نیاید. فکری پس ذهنات رژه نرود و با صدای پایش کلافهات نکند. خلاصه عامل مخلی در میان نباشد، تازه آنوقت سوژه همه حواست را بدزد و آنقدر درگیرت کند که اگر نور نبود، هوا نبود، گرم بود، سرد بود، صدا بود، دردسر بود، موی دماغ بود، خیال کنی مهمترین کارت این است که بشینی و چیزی را که میخواهی بنویسی، بنویسی و تمامش کنی و خیالت راحت شود.
اینجور وقتها راحت میشوی. حتی ممکن است چیزی که نوشتی خیلی هم چیزی نباشد، اما بالاخره آن «شدن» اتفاق افتاده و باعث و بانیاش هم تو بودهای. ولی نباید زیاد در این حس و حالِ راحتی بمانی. باید زود خودت را برای ناراحتی آماده کنی. بالاخره چیزی که ناراحتت کند پیدا میشود. خیلی هم معطلات نمیکند. حتی لازم نیست انتظار بکشی. ناغافل از راه میرسد. باید حاضر باشی که غافلگیر نشوی. هرچند این هم کفایت نمیکند و جوری میآید که غافلگیر میشوی بالاخره.
غافلگیری خیلی هم بد نیست. شاید اگر غافلگیر شوی، راحتتر سوژهای برای نوشتن پیدا کنی. اگر از غافلگیری هم غافلگیر نشدی، حواست باشد که اوضاع خیلی خیط است. مشکل جای دیگری است. کاری از دست تو ساخته نیست. از دست هیچکس هیچکاری ساخته نیست. آنهایی هم که کاری از دستشان میآید، کاری نمیکنند و تو میمانی بیسوژه، بینوشته، بییادداشت.
کد خبر 846932 منبع: همشهری آنلاین برچسبها روانشناسی مجله روانشناسی