Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در واکنش به افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش رشته‌های علوم پزشکی طی بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص طرح پیشنهادی دوفوریتی افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش رشته‌های علوم پزشکی و انتقال به داخل دانشجویان توسط مجلس شورای اسلامی بیانیه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متن بیانیه به این شرح است:

باسمه تعالی

انتشار ناگهانی طرح جنجالی افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی، آن‌هم با قید دوفوریت، ما را در بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر آن داشت تا نکاتی را که به‌خصوص کمتر به آن پرداخته شده در این باب خاطرنشان نماییم:

۱- معمولا قید دوفوریت برای آن دسته از طرح‌هایی عنوان می‌شود که تصویب آن‌ها از لحاظ امکان وقوع خسارت و فوت فرصت و جهات مشابه مستلزم سرعت فوق‌العاده باشد. آیا وضعیت کمبود پزشک یا معضل دانشجویان خارج از کشور چنین فوریتی دارد؟ طرحی که قرار است چنین اثرات بلندمدتی داشته باشد و خیلی از پیامد‌های آن چندین سال بعد دیده خواهد شد، مگر می‌تواند بدون بررسی کمیسیون مربوطه و کار کارشناسی دقیق پیگیری گردد؟

۲- متاسفانه در نگارش این طرح، شواهد کافی مبنی بر کار کارشناسی قوی مشاهده نمی‌شود. فرآیند آموزش رشته‌های علوم پزشکی زمان‌بر است و نتایج آن را در بلندمدت باید دید. آیا چشم انداز و برنامه مناسبی در افق ۵ ساله، ۱۰ ساله و... برای میزان نیروی انسانی فعال حوزه سلامت پیش بینی شده است؟ آیا پیشنهاد «دوبرابر» شدن میزان پذیرش برخاسته از همین پیش بینی است؟ نمی‌توان با تنظیم یک شیب منطقی در طول سالیان برای این افزایش اقدام کرد؟ از نمایندگان محترم توقع می‌رفت در تدوین چنین طرحی، از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده می‌کردند و با پشتوانه پژوهشی قوی به ارائه طرح می‌پرداختند.

۳- بحث تعارض منافع جامعه پزشکی - و شاید کامل‌تر جامعه علوم پزشکی - در این مدت جلوی توجه به استدلال‌های منطقی و دیده شدن واقعیت‌ها را گرفت هر چند در جای خود موضوع مهمی است. حال می‌توان این پرسش را از سوی مخالف مطرح کرد و آن این که آیا ردپای بهره وری افراد و گروه‌هایی در طرح شتاب زده این موضوع دیده نمی‌شود؟ خصوصا این که اخیرا موضوع دانشگاه‌های علوم پزشکی خصوصی را پشت سر گذاشته‌ایم و بحث توجه به مافیای دارو و تجهیزات هم چندی است قوت گرفته است.

۴- بحران مقایسه یک جانبه شرایط کشورمان با دیگر کشور‌های دنیا و نیز توجه به شاخص‌های کمی در مقابل کیفیت گویا آفتی جدی در تصمیم گیری‌های کلان کشور است.

آیا هنگامی که در بیان استدلال‌های حامی طرح به الگو‌های جهانی از جمله شاخص سرانه پزشک در کشور‌ها استناد می‌شود، نیاز نیست به چگونگی مسیری که کشور‌های فوق در جهت رسیدن به میزان مطلوب طی کرده‌اند، توجه گردد؟

در انتهای نوشته از تمام حامیان طرح خواستاریم ساعتی را در یک بیمارستان آموزشی گذرانده و از نزدیک کمبود فضا و امکانات آموزشی را در برابر حجم فعلی دانشجویان مشاهده کرده و خود به قضاوت بنشینند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد رشته های علوم پزشکی طرح دو فوریتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۵۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ محسنی از ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد و گفت: این دانشجویان از اتباع کشور‌های پاکستان، هند و لبنان هستند که به منظور ادامه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت‌نام کرده اند.

وی افزود: هم اکنون با احتساب دانشجویان جدید، ۱۲۵ دانشجوی بین‌الملل در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.


سرپرست پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: امیدواریم این دانشجویان در طول تحصیل، سفیران خوبی از سوی کشور خود در ایران باشند و در پایان دوره نیز خاطرات خوب و به یاد ماندنی از ایران به همراه خود ببرند.


محسنی گفت: دانشجویان خارجی پس از فراغت از تحصیل و بازگشت به کشورشان معمولا ارتباط خود را با دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اند حفظ می‌کنند و به عنوان سفیران فرهنگی ایران، تمدن و آداب و رسوم ما را به هموطنان خود معرفی می کنند.


وی افزود: ارتباطات بین‌المللی موجب تبادل دانشجو و استاد و منجر به ارتقای آموزش در دانشگاه‌ها می‌شود.


سرپرست پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم و اساتید توانمند برای جذب دانشجویان خارجی برخوردار است و باید از این ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف کشور در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی
  • افتتاح پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان با حضور وزیر بهداشت
  • صداوسیما، آگاهی مردم درخصوص سلامت را افزایش داده است.
  • فعالیت ۲۵۴ آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • بهره‌برداری از ۷۱ طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان
  • بهره برداری از ۷۱ طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • بهره مندی بیش از یک هزار و ۵۰۰ بیمار هموفیلی از خدمات درمانی و مراقبتی
  • افتتاح ۱۲ پروژه بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم در کردستان
  • راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان