Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@17:38:59 GMT

نشانی از محوطه صدر اسلام کرمان باقی نگذاشتند

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۹۹۵۳۲

نشانی از محوطه صدر اسلام کرمان باقی نگذاشتند

تخریب‌ها و تعرض‌های بیش از حد به محوطه‌ی صدر اسلام «گزک» در راینِ کرمان، باستان‌شناسان هیچ آثار معماری پابرجایی که بیانگر بخشی از بنا یا آثارِ تاریخی مشخصی باشد، به دست نیاوردند.

به گزارش ایسنا، یدالله حیدری باباکمال – سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه‌ی تاریخی «گزک راین» با اعلامِ آغازِ کاوش به منظور پیگردی آثار معماری و گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه‌ی راین، استان کرمان خبر داد و گفت: طرح پژوهشی «کاوش به منظور پیگردی آثار معماری و گمانه زنی جهت تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه صدر اسلامِ گزک راین» در استان کرمان در دو بخش انجام شد، اما متاسفانه به علت تخریب‌ها و تعرض‌های بیش از حد به محوطه عملاً هیچ آثار معماری پابرجایی که بیانگر بخشی از بنا یا آثار معماری مشخصی باشد به دست نیامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان این‌که بخش نخست این پروژه در قالب «گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه قدیم گزک شهرستان راین، استان کرمان» و با هدف تکمیل اطلاعات مستند و جلوگیری از تخریب آثار فرهنگی بسیار مهم در این زمینه شکل گرفته است، ادامه داد: لزوم انجامِ این طرح با توجه به نبود هیچ‌گونه اطلاعاتِ مستندی در مورد محوطه، مشخص می شود.

به گفته‌ی وی بخش دوم طرح یعنی «کاوش گسترده به منظور پیگردی آثار معماری محوطه صدر اسلام گزک» در راین نیز انجام شد که براساس آن چهار گمانه با توجه به وضعیت توپوگرافی محوطه در بخش‌های مختلف محوطه ایجاد شد.

حیدری باباکمال همچنین در توضیح ضرورت کاوش و پیگردی آثار معماری و گمانه‌زنی این محوطه تاریخی، گفت: گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی، یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در موضوع حفظ و صیانت از مواریث فرهنگی کشور است که با انجام این فعالیت‌ها، وضعیت معارضان محوطه‌های باستانی و مالکیت زمین‌های پیرامون محوطه‌ها روشن می‌شود.

این دانش آموخته دکتری باستان‌شناسی با تاکید بر این‌که پیگردی آثار معماری به ویژه در دوره اسلامی می‌تواند پرسش‌های زیادی در خصوصیات معماری محوطه مورد مطالعه به دست دهد، بیان کرد: نقشه‌های عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی، امکان مدیریت و برنامه ریزی روستایی و شهری شایسته‌تر را آماده می‌کند، به عنوان نمونه، در تدوین طرح‌های هادی روستاهایی که عموماً در نزدیکی محوطه‌های تاریخی هستند، توجه به مسأله میراث فرهنگی و محوطه‌های تاریخی، به تدوین طرح‌های هادیِ علمی‌تر و دقیق‌تر کمک می‌کند.

لایه‌های فرهنگی حذف شده‌اند و آشفتگی‌ها نشانه‌ی تعرض به محوطه است

او با اشاره به تعرض وسیع روستاییان و کشاورزان به محوطه تاریخی گزک راین و تخریب شدید محوطه، انجام کاوش‌های علمی باستان‌شناسی برای جلوگیری از تداوم تخریب و آسیب‌های انسانی در این محوطه را ضرورد دانست.

 وی با ابراز تأسف از اینکه به علت تخریب‌ها و تعرض‌های بیش از حد به محوطه عملاً هیچ آثار معماری پابرجایی که بیانگر بخشی از بنا یا آثار معماری مشخصی باشد در این پروژه به دست نیامد، بیان کرد: نبود لایه‌های فرهنگی پا برجا و آشفتگی آنها به علت تخریب‌های بیش از حد آن‌ها در این محوطه به چشم می‌آید.

از ساسانی‌ها تا سلجوقی‌ها در  گزک راین کرمان

او تاکید کرد: از یک سو از نظر تنوع مواد فرهنگی و پراکنش آنها، محوطه گزک قدیم در راین به اواخر ساسانی، قرون اولیه اسلامی تا دوره سلجوقی تعلق دارد و از سوی دیگر با توجه به پراکنش داده‌های فرهنگی بر سطح محوطه مانند سفال و آوار معماری، یکی از ادوار اوج و گسترش این محوطه قرون سوم تا ششم قمری بوده است.

وی با اشاره به گاه‌نگاریِ سفال‌های به دست آمده از ۱۳ ترانشه از مجموع ۲۵ ترانشه گمانه‌های آزمایشی به همراه ترانشه‌های I، II و III (یک، دو و سه) و برخی از داده‌های سفالی ترانشه IV(چهار)، دوره‌ی تاریخی این محوطه را مربوط به ساسانی، قرون اولیه اسلامی تا دوره سلجوقی دانست و ادامه داد: این سفال‌ها عموماً در طیفی از رنگ‌های نخودی، آجری، لعابدار قرون اولیه، با نقشِ ‌کنده مانند «اسگرافیاتو» یا نقوش ساده هندسی روی بدنه سفال هستند.

نقاشی بر روی بدنه سفال مربوط به قرون اولیه اسلامی

حیدری بابا کمال همچنین  علاوه بر تکنیک اسگرافیاتو، سفالینه با تکنیک قالب‌زده، استامپی، نقش افزوده، نقاشی زیر لعاب و نقاشی روی بدنه سفال مربوط به قرون اولیه اسلامی را نیز از آثاری دانست که در میان مجموعه سفال‌های این دوره قابل توجهند و افزود: این نوع سفالینه‌ها تکنیک رایج سفالینه‌های قرون اولیه و میانی در سایر نقاط ایران بوده‌اند که در این منطقه از کرمان نیز رایج شده‌اند.

او اضافه کرد: به عبارتی استفاده از سنت محلی سفالگری در شهر قدیم گزک چندان مورد توجه نبوده است.

وی اما با بیان این‌که برخلاف سفالینه‌های بدست آمده از گمانه‌های آزمایشی، آثار معماری بدست آمده از داخل گمانه‌های آزمایش بسیار ناچیز بوده و به عبارتی به علت شخم زمین‌های کشاورزی و تسطیح آن‌ها، هیچ گونه آثار معماری پا برجا و سالمی  بر پهنه دشت قابل مشاهده نیست، ادامه داد:‌ برخی از این آثار به گفته اهالی تا یکی دو دهه گذشته نیز پابرجا بوده اند که به مرور تسطیح شده و از بین رفته‌اند.

این باستان‌شناس با بیان این‌که هر چند داده‌های سفال و داده‌های فرهنگی به دست آمده در محوطه قدیم گزک، این شهر تاریخی را در ردیف شهرهای با عظمت و باشکوه در دوره ساسانی و مخصوصاً قرون اولیه اسلامی تا دوره سلجوقی منطقه جنوب شرق قرار نمی‌دهد، اما ادامه داد: با این وجود قرارگیری در مسیر ارتباطی شهر راین اهمیت این منطقه را دوچندان کرده و قدری توجه  و اشاره به متون تاریخی و داده‌های فرهنگی به دست آمده از ترانشه‌های کاوش شده و داده‌های برخی از گمانه‌های آزمایشی، اهمیت این شهر در قرون اولیه اسلامی تا قرون میانی مشخص می‌شود. 

زهکشی سطحی کمیاب در سیستم آبیاری ایرانی در کرمان

او نکته قابل توجه دیگر در مورد محوطه گزک را وجود سیستم‌های جالب آبیاری آن دانست و بیان کرد: خلق نظام‌های مدیریتی سنتی آبیاری متناسب با ویژگی‌های محلی، از جلوه‌های بالندگی ایرانیان در هر نقطه از کشور است. وجود آسیاب‌های آبی منحصربه فرد در منطقه راین حاکی از بهره‌برداری از منابع آب به بهترین شکل در ادوار تاریخی شهر بوده و بیانگر نگاه ویژه مردمان این منطقه به استفاده از سیستم‌های آبی بوده است.

وی با اشاره به این‌که وجود سیستم آبیاری سنتی از طریق زهکشی‌های سطحی که کانال‌های سنگی را ایجاد کرده در نوع خود جالب و منحصر به فرد است، تاکید کرد: این کانال‌ها بر اثر نشست و رسوب سنگ‌های تراوتن ایجاد شده‌اند که منجر به هدایت آب به صورت دلخواه در سطح محوطه شده‌اند، از سوی دیگر در کنار استفاده از سیستم قنات، سیستم زهکشی سطحی و کانال‌های آبی یکی از سنتی‌ترین روش‌های انتقال آب را در این محوطه به نمایش گذاشته‌اند.

او اضافه کرد: نمونه‌های مشابه چنین زهکشی اگرچه به ندرت در سیستم‌های آبیاری ایرانی مشاهده شده، اما تاکنون به آنها پرداخته نشده است.

نشانه‌ی بهره‌گیری مناسبِ بومی‌های گزک از منابع آبی کرمان

سرپرست هیأت باستان شناسی محوطه تاریخی گزک راین، از جمله نمونه‌های این سیستم را کانال‌های زهکشی شده در مجموعه تخت سلیمان تکاب دانست و ادامه داد: قدمت‌ این کانال‌ها حداقل به دوره ساسانی برمی‌گردد. از سوی دیگر مشابه این کانال ها، کانال های زهکشی شده تخت سلیمان از جنس سنگ های تراورتن بوده که از دریاچه آن نشأت می‌گیرد و آب را به اطراف مجموعه منتقل می‌کند.

وی با بیان اینکه این دریاچه امروز همچنان جاری است و در گذشته به خوبی از آب آن برای مصارف کشاورزی در اطراف مجموعه استفاده می‌شده است، افزود: دریاچه میان مرکز مجموعه شبیه استخر یا حوض بزرگ مرکزی نقش تقسیم آب را به اطراف ایفا می‌کرده که نمونه مشابه آن در گزک نیز دیده شده است.

به اعتقاد حیدری باباکمال، استفاده از این کانال‌های سنگی در کنار قنات‌ها که به عنوان سیستم شایع آبرسانی از آن یاد می‌شود، توانسته به خوبی بهره‌گیری محوطه قدیم گزک را از منابع آبی نشان دهد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ محوطه قدیم گزک راین در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهر کرمان، در قرون میانی اسلامی مهمترین راه کرمان، راه بزرگ و کاروانی بود که از سیرجان به سمت خاور تا مکران ادامه می‌یافت و از شهرهایی می‌گذشت که امروزه اثری از آنها نیست. این راه از راین می‌گذشت و از راه دارزین و بم و نرماشیر، در حاشیه کویر به فهرج و سپس به سیستان می‌رفت.

با توجه به عبور راه ارتباطی کرمان به بلوچستان و هرمز از این منطقه و قرارگیری محوطه در بین دو رشته کوه با محور شمال غربی ـ جنوب شرقی، گسترش محوطه استقراری گزک قدیم بر پایه الگوی محوری شمال غربی ـ جنوب شرقی بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۹۹۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان

فلورانس، خواهرخوانده ایتالیایی اصفهان در ابتدا به‌عنوان پایگاهی نظامی بنا شد، اما در طول زمان میزبان آثار فرهنگی و هنری بسیاری شد که مشابهت آن‌ها با اصفهان، پایه خواهرخواندگی دو شهر را گذاشت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، فلورانس، پایتخت ناحیه توسکانی ایتالیا که به‌طور معمول از آن به‌عنوان زادگاه رنسانس و موزه زنده یاد می‌شود، دارای مجموعه‌ای از گنجینه‌های هنری و تاریخی بسیار است. این شهر که در سال ۵۹ قبل از میلاد توسط ژولیوس سزار تأسیس شد، با نام متفاوت فلورنتیا به معنای شکوفایی شناخته می‌شد. طرح واقعی شهر با ایده ایجاد یک اردوگاه نظامی طراحی شده است. در حدود قرن چهارم که بیزانس‌ها و استروگوت‌های آلمانی برای کنترل ایتالیا در حال رقابت بودند، فلورانس در مرکز بحث‌های نه‌چندان قابل مذاکره قرار داشت که این امر از جمعیت آن به‌شدت کاست، اما صلح خیلی زود برقرار شد و این شهر شگفت‌انگیز تحت حکومت شارلمانی در سال ۷۷۴ شکوفا شد.

فلورانس در آغاز قرن دهم در راه شکوفایی هنری قرار گرفت و مارگرو هوگو اولین کسی بود که فعالیت هنری خود را در آن آغاز کرد. شهر به‌رغم ناآرامی‌های سیاسی در آغاز قرن چهاردهم به رونق ادامه داد و حتی پول طلای خود، فلورین، را در سال ۱۲۵۲ ضرب کرد. این اقدام به افزایش مشارکت فلورانس در صحنه مالی سراسر اروپا منجر شد و خانواده بانکداری قدرتمند مدیچی بر شهر حاکم شدند.

قدرت اقتصادی جدید مهاجران بسیاری را به فلورانس جذب کرد که در میان آن‌ها تعدادی از تأثیرگذارترین هنرمندان آن زمان از جمله لئوناردو داوینچی، بوتیچلی، میکل آنژ و گیرلاندایو نیز وجود داشتند، آن‌ها برای خلق شاهکارهای خود راهی این شهر شدند و حضورشان فلورانس را به بهشتی برای فرهنگ، هنر و تاریخ تبدیل کرد و در قرن بیست‌ویکم برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت.

تمام پل‌های فلورانس به جز پونته‌وکیو در سال ۱۹۴۴ توسط آلمان بمباران شد و فوران آب رودخانه آرنو در چهارم نوامبر ۱۹۶۶، خیابان‌های آن را زیر آب برد. این امر آسیب بسیاری به پیکره شهر وارد آورد و گردشگران و مردم محلی را بر آن داشت برای نجات شاهکارهای هنری شهر دست به‌کار شوند به‌طوری‌که رشد اقتصادی شهر تاریخی فلورانس در دنیای امروز به‌طور عمده از منابع مالی و گردشگری تأمین می‌شود.

شاهکارهای تاریخی در فلورانس

فلورانس شهری سرشار از تاریخ و هنر است که هر گوشه‌وکنار و ساختمان آن داستان و اهمیت خاص خود را دارد. این شهر میزبان چشمگیرترین معماری‌های شهری و آثار فرهنگی و تاریخی با قدمت طولانی است.

کلیسای جامع فلورانس

کلیسای جامع یا سانتا ماریا دلفیوره به‌حدی بزرگ است که اتمام ساخت آن ۱۴۰ سال طول کشید. معماران فلورانسی برنامه‌ریزی این سازه عظیم را در سال ۱۲۹۴ آغاز کردند، اما فناوری مهندسی مورد نیاز برای پشتیبانی از چنین پروژه‌ای هنوز در آن زمان توسعه پیدا نکرده بود.

کلیسای جامع برای نزدیک به ۱۲۴ سال بدون گنبد باقی ماند تا زمانی که برونلسکی طرحی مبتکرانه ارائه داد که ساخت گنبد عظیم را ممکن می‌کرد. سرانجام در سال ۱۴۳۶ کلیسا تکمیل شد و نمای آن در دهه ۱۸۷۰ تحت بازسازی‌هایی قرار گرفت.

کلیسای سن‌لورنزو

سن‌لورنزو یکی از قدیمی‌ترین کلیساها در فلورانس و کلیسای محلی خانواده ثروتمند مدیچی در سراسر رنسانس است که در اوایل دهه ۱۴۰۰ توسط فیلیپو برونلسکی طراحی شد و از آن زمان توسط تعدادی از هنرمندان مختلف تغییر پیدا کرد.

این کلیسا دارای تعدادی از چشمگیرترین نمونه‌های معماری رنسانس است که طرح‌های میکل آنژ نمونه کاملی از سبک معماری نوآورانه، مدرن و تقریباً مانریستی را به آن افزود که در دهه ۱۵۲۰ محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

کلیسای سانتا ماریا نوولا

کلیسای سانتا ماریا نوولا یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای دومینیکن در فلورانس است که قدمت آن به اواخر قرون وسطی باز می‌گردد. ساخت آن به سبک گوتیک آغاز شد که در قرن سیزدهم رایج بود. در ابتدا ساختار اصلی بنا تکمیل شد، اما نما ناتمام ماند و تقریباً ۲۰۰ سال بعد، لئونه باتیستا آلبرتی، نمای مرمر سیاه و سفید منبت‌کاری شده را برای آن طراحی کرد. عناصری از معماری دوران باستان نیز به آن اضافه شد که بر معماری رنسانس مانند ستون‌ها، طاق‌ها و پدیدارهای رومی آن تاکید داشت.

کاخ پالازو وکیو

پالازو وکیو یا کاخ قدیمی تالار شهر فلورانس یکی از چشمگیرترین آثار در منطقه توسکانی است که در سال ۱۲۹۹ در دوران آشفتگی سیاسی به‌عنوان یک قلعه-کاخ ساخته شد. بنای تاریخی و برج ناقوس گوتیک-رومانسک آن قرار بود قدرت جمهوری فلورانس را به رخ بکشد و هر دشمن احتمالی را بترساند.

در جلوی کاخ، سپرها و نشان‌های تأثیرگذارترین و مهم‌ترین اصناف کارگری در فلورانس وجود دارد که نشان‌دهنده تنوع و ثروت جمهوری فلورانس است. این کاخ از نظر سیاسی و هنری در طول تاریخ مهم بوده است.

موزه ملی بارگلو یا بارجلو

بارگلو در ابتدا به‌عنوان یک ساختمان مدنی برای قرار دادن منطقه اداری شهر فلورانس ساخته شد و قدیمی‌ترین بنای عمومی در فلورانس است که در سال ۱۲۵۵ افتتاح شد و از نظر سبکی شبیه به یک قلعه با برج ناقوس بلند و باریک است. در اواخر قرن شانزدهم تا سال ۱۸۵۹، بارگلو به مقر پلیس و زندان و سپس به موزه هنر تبدیل شد. امروزه تعدادی از مهم‌ترین آثار و مجسمه‌های دوران باستان و رنسانس در این ساختمان جای دارد.

پل پونته‌وکیو

پونته‌وکیو روی رودخانه آرنو قدیمی‌ترین پل فلورانس و تنها پلی است که از بمباران جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد. قدمت این پل به دوران رومیان بازمی‌گردد و مغازه‌های رنگارنگ و جذاب در امتدادش آن را بسیار منحصربه‌فرد می‌کنند.

میدان جمهوری فلورانس

میدان جمهوری یکی از میدان‌های شهری اصلی در فلورانس است و از بناهای معماری جدیدتر آن به‌شمار می‌رود که در میان شهری با معماری رنسانس بسیار خودنمایی می‌کند. این میدان در گذشته بازاری شلوغ بوده است و در طول قرن‌ها توانست ظاهر قرون وسطایی خود را حفظ کند تا این‌که در قرن هجدهم شورای شهر تصمیم گرفت آن را گسترش دهد، بنابراین کارگاه‌ها، خانه‌ها و بعضی دیوارهای قرن سیزدهمی که شهر را احاطه کرده بود ویران شد تا راه را برای بلوار وسیعی باز کند و وجهه‌ای مدرن برای این شهر اروپایی به ارمغان آورد.

خواهرخواندگی فلورانس و اصفهان

فلورانس و اصفهان به‌واسطه زمینه‌های تاریخی و فرهنگی مشابه از بیست‌ودوم شهریور سال ۱۳۷۷ (سیزدهم سپتامبر ۱۹۹۸) خواهرخوانده شدند. این امر سنگ بنای روابط گسترده‌تر و همکاری‌های فرهنگی بیشتر را میان دو شهر گذاشت. تبادل هیئت‌های فرهنگی و گردشگری، همچنین همکاری‌های اقتصادی و امور فرهنگی از محورهای اصلی این خواهرخواندگی به‌شمار می‌رود.

کد خبر 747092

دیگر خبرها

  • ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت
  • کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران + فیلم
  • فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان + عکس
  • فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان
  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت روز معمار
  • پاکسازی محوطه پل تاریخی لنگرود از زباله
  • روزی به افتخار هنر چهارم
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت
  • «مرمت آثار باستانی» در سالن فردوس موزه سینما
  • لزوم حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری