Web Analytics Made Easy - Statcounter

برزین ضرغامی مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین اقدام‌های صورت گرفته برای مرمت و بازسازی میدان حسن آباد گفت: با توجه به دستور اکید شهردار تهران جلسه‌هایی مشترک بین سازمان زیبا سازی شهرداری و شهرداری منطقه ۱۱ برگزار شد و ساعت‌ها کار مطالعاتی و کارشناسی برای آغاز به کار مرمت و بازسازی میدان حسن آباد انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری جلسه‌هایی با ذی نفعان (صاحبان مغازه‌های آسیب دیده در حریق میدان حسن آباد) افزود: در جلسه‌های فی ما بین سعی ما این بود تا نظرات مالکان و ذی نفعان را اخذ کنیم تا بتوانیم با رویکردی مناسب مرمت و بازسازی میدان تاریخی حسن آباد را آغاز کنیم.

ضرغامی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر فضای بیرونی ضلع شمال غربی میدان حسن آباد که دچار حریق شده است با بنری منقش به همان ساختمان پوشانده شده است، بیان کرد: پس از ایمن سازی محیطی میدان حسن آباد سعی ما بر این بود در جلسه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه‌های لازم برای مرمت و بازسازی قسمت آسیب دیده میدان حسن آباد برسیم.

او با تاکید بر این نکته که اولویت اصلی سازمان زیباسازی مرمت و بازسازی قسمت آسیب دیده میدان حسن آباد است، اظهار کرد: در بررسی‌ها و کارشناسی‌های صورت گرفته به دنبال این بودیم که مرمت و بازسازی میدان حسن آباد تنها به طبقه فوقانی و نمای آن محدود می‌شود و یا نه نیاز است که ما طبقه اول و پشت ساختمان را نیز مرمت و بازسازی کنیم.

مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا جمع بندی‌های لازم برای اخذ هزینه مرمت و بازسازی از مالکان مغازه‌های آسیب دیده صورت گرفته است، گفت: درست است اولین نهاد دیگر با پروژه مرمت و بازسازی میدان حسن آباد سازمان میراث فرهنگی و سازمان زیبا سازی شهرداری تهران است، ولی مالکان مغازه‌های آسیب دیده نیز سهمی در مرمت و بازسازی میدان حسن آباد دارند.

بیشتر بخوانید: هزینه بازسازی میدان حسن آباد از کجا تأمین می‌شود؛ جیب مردم یا مقصران؟ 

ضرغامی در پاسخ به این سوال که آیا بیان این مطلب نشانگر آن است که بابت مرمت و بازسازی میدان حسن آباد از مالکان هزینه‌ای اخذ می‌شود؟ گفت: بله درست است، زیرا مالکان مغازه‌های آسیب دیده نیز به عنوان اشخاص حقوقی باید بخشی از هزینه‌های مرمت و بازسازی میدان حسن آباد را تقبل کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا مالکان مغازه‌های آسیب دیده میدان حسن آباد مخالفتی با پرداخت هزینه بابت مرمت و بازسازی این بنا ندارند؟ بیان کرد: خوشبختانه تا به امروز مخالفتی در این باره انجام نشده است.

آتش سوزی میدان حسن آباد روز چهارشنبه (مورخ ۲۶ تیرماه ۹۸) در ضلع شمال غربی این میدان رخ داد و در این حادثه بخشی از نما و ساختمان میدان تاریخی حسن آباد طعمه حریق شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهرداری تهران شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۴۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از استادکاران و مرمتگران/آسیب شناسی نشانه ضعف نیست

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از کنشگران و فعالان بناها و محوطه‌های تاریخی امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در این نشست گفت: سال گذشته گفتم که مرمت امر مقدسی است. امروز می‌گویم مرمت که امر مقدسی است موخر از آسیب شناسی در یک موضوع ارزشمند است. میراث ملموس و ناملموس به شدت به هم تنیده اند. میراث ملموس عینی‌ترین وجه میراث هست. هر چه بیشتر تعمق کنیم ارزش‌های ناملموس بیشتر مشخص می‌شود فرهنگ و تمدن و هویت بوده که به این میراث ملموس تبدیل شده است اینها پدیده‌های جدا از هم نیستند.

وی گفت: وقتی امر باارزشی دچار آسیب می‌شود باید مرمت شود آسیب شناسی از موضع قدرت است و چون در حوزه میراث ناملموس صحبت می‌کنیم عین آن را می‌توان در روابط اجتماعی هم مطرح کرد. برخی از آسیب شناسی فرار می‌کنند من برخی را می‌شناسیم که فکر می‌کنند آسیب شناسی از موضع ضعف است که قدرت. در حالی که جوامعی که آسیب شناسی نمی‌کنند نابود می‌شوند.

ضرغامی گفت: منار هزار ساله سمنان را دیدیم بچه‌های مرمت کار گفتند آنقدر خوب مهندسی شده که ما اصلاً بهش دست نمی‌زنیم. فقط مراقب آن هستیم. این فرهنگ و معماری نماد است. بزرگانی که در حوزه مرمت کار می‌کنند افتخار هستند و آسیب شناسی می‌کنند و بهترین روش‌های مرمت را برای سر پا نگه داشتن بناها به کار می‌برند. درست است که بحران زیاد است اما خیلی وقت‌ها می بی نم ممکن است برای بنایی اتفاقی افتاده باشد که آسیب آن درست آنالیز نشده است.

وزیر میراث فرهنگی گفت: مشکل نشست زمین را در برخی از استان‌ها داریم خروجی برخی از آنها را دیده‌ام باید کار بیشتری انجام شود باید زودتر درباره همه این اتفاقات برنامه داشته باشیم. امکانات ما محدود نیست‌. اما باید برای مشکلات راه حل پیدا کرد. بیش از ۱۹ هزار تپه تاریخی داریم چند دهه کیلومتر فنس لازم داریم تا فقط محوطه‌ها را حفاظت کنیم که هر کسی وارد آنها نشود برای این کار اعتبار لازم داریم. امروز در شورای معاونان گفتم که تنها فنس کشی چند همت اعتبار می‌خواهد.

در این مراسم از حسین دشتی استادکار با ۷۵ سال سابقه کار و مقنی در قنات‌های زارچ و حسن آباد استان یزد، استاد محمد حسین معماریان استاد کار و معمار ساباط‌های شوشتر و بناهای تاریخی استان خوزستان، غلامرضا استوار استادکار و مرمت گر رباط شرف، مسجد شاه، کلات نادری و بناهای دیگر در استان خراسان رضوی، محمد رضا مشاکیان از استادکاران شوشتر، عبدالله ملکی زیارتی از استادان حوزه مرمت بناهای گرگان و استاد قربان مافی استادکار مرمت بناهای تاریخی قزوین و فرهاد معضی دهیاری که در تسهیلگری ثبت جهانی روستای اورامانات نقش زیادی داشته است، الیار عاصمی زاده از سمن‌های میراث فرهنگی، میرحسین حسینیان مرمت گر مازندران، محمد جعفر عضمایی از یکی از شرکت‌های مس که در زمینه کمک به مرمت بناهای تاریخی تبریز فعالیت کرده، محسن نوروز وند مشاور طرح بناهای تاریخی اردبیل و مازندران، محمدحسین فرسادی بهره بردار کاروانسرای یام، مهراب نیا بهره بردار حمام گپ لرستان، غلامرضا صیادی بهره بردار کاروانسرای افضل تقدیر شد.

کد خبر 6079810

دیگر خبرها

  • تقدیر از استادکاران و مرمتگران/آسیب شناسی نشانه ضعف نیست
  • ۷۰ درصد بودجه سازمان پایانه‌ها صرف مرمت و بازسازی می‌شود
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد
  • بازسازی و مرمت عمارت سیف الدوله در ملایر
  • قلعه نادری قشم در معرض نابودی/ میراث فرهنگی کجاست!+ عکس
  • ۲۵ کشته در پی بارش‌های سیل‌آسا در پاکستان
  • ۲۵ کشته در پی بارش‌های سیل‌آسا و رعد و برق در پاکستان
  • مرمت و بازسازی کانال‌های کشاورزی شهرستان کیار
  • تخریب ۶ مغازه در خیابان حائری قم
  • مرمت و بازسازی سالانه ۳۵ بنای تاریخی در استان اردبیل