Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@10:45:21 GMT

اهدای خون بانوان قمی کمتر از میانگین کشوری است

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۰۴۵۸۹

اهدای خون بانوان قمی کمتر از میانگین کشوری است

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی نوریان ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آستانه روز اهدای خون برگزار شد، با بیان اینکه خبرنگاران در افزایش شاخص اهدای خون در استان نقش مؤثری داشته‌اند، افزود: شاخص اهدای خون در استان قم به ازای هر هزار نفر ۳۰ نفر است در حالی که در میانگین کشوری شاخص اهدای خون به ازای هر هزار نفر ۲۷ نفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اهدای خون را صدقه جاریه دانست و افزود: ارزش یک واحد اهدای خون به اندازه‌ای است که با کمک آن حداقل سه نفر از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کنند.

مدیر کل انتقال خون استان قم بیان کرد: محصولات جدا شده در نتیجه اهدای خون شامل پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز متراکم است که پلاکت و گلبول قرمز در استان به سرعت مصرف می‌شود و پلاسما در دمای منهای ۴۰ درجه نگهداری شده و داروهای مشتق پلاسما از آن تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از داروهای مشتق پلاسما از پلاسمای ایرانی تهیه می‌شود، افزود: با وجود ارزانی پلاسمای ایرانی در بازار، ارزش دارویی آنها با پلاسمای خارجی برابر است و حتی از جهت بیماری‌های نوپدید و بیماری‌های ناشناخته نیز پلاسمای ایرانی بهتر است.

نوریان پلاسما، پلاکت و خون را دارای ارزش بالایی دانست و تصریح کرد: یک مادر باردار در مرکز درمان ایزدی در کما بود و با تزریق خون توانست از مرگ نجات پیدا کند که این نشان دهنده ارزش اهدای خون است.

وی بیان کرد: در سرطان فرآورده‌های خونی نجات دهنده است زیرا در هنگام شیمی درمانی پلاکت به سرعت افت پیدا می‌کند و باید پلاکت تزریق شود که نشان دهنده نیاز مستمر به خون است.

اهدای خون مستمر ضروری است

مدیر کل انتقال خون استان قم گفت: اگر چه نیاز استان در زمینه فرآورده‌های خونی تأمین است اما در صورتی که اهدای خون به صورت مستمر انجام نگیرد با مشکل مواجه می‌شویم بنابراین اهدای خون مستمر ضروری است.

وی اظهار داشت: اهدای خون در آقایان چهار بار در سال و در خانم ها سه بار در سال امکان پذیر است.

نوریان ضمن بیان اینکه میزان اهدای خون بانوان در استان از میانگین کشوری پایین‌تر است، افزود: در استان قم اهدای خون بانوان سه و ۶ دهم درصد از میزان خون اهدایی را تشکیل می‌دهد در حالی که میانگین کشوری پنج درصد است.

وی بیان کرد: متأسفانه میزان مراجعه برای اهدای خون طی امسال کاهش یافته است که اگر چه نیازهای مراکز درمانی تأمین است اما چنانچه کاهش اهدای خون ادامه یابد با مشکلاتی مواجه می شویم.

ارسال ۱۸ هزار فرآورده خونی به مراکز درمانی

مدیر کل انتقال خون استان قم گفت: طی چهار ماهه نخست امسال ۱۸ هزار فرآورده خونی به مراکز درمانی ارسال شده است.

وی ادامه داد: درصد ضایعات خون از کل فرآورده پنج درصد است و ۹۵ درصد محصول مورد مصرف قرار می‌گیرد.

نوریان تصریح کرد: قم از شهرهای اطراف به لحاظ نزدیکی به تهران و قوی بودن در درمان مراجعات بسیاری دارد که در این شرایط باید علاوه بر تأمین منابع مورد نیاز استان، منابع مورد نیاز این افراد را نیز تأمین کنیم.

وی گفت: پلاکت فرزیس برای جداسازی پلاکت از فرد اهدا کننده از دستاورهای انتقال خون است که اثر درمانی آن ۶ تا هشت برابر است.

مدیر کل انتقال خون استان قم اضافه کرد:‌ از جمله مزایای پلاکت فرزیس این است که اهدای پلاکت هر ماه می‌تواند انجام گیرد و همچنین با بالا رفتن نیاز جوامع در سراسر دنیا به مصرف پلاکت همه کشورها به سوی پلاکت فرزیس در حال حرکت است.

اجرای طرح سپاس

وی در خصوص طرح سپاس نیز افزود: اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز غیر خویشاوند از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا گاهی در برخی بیماری‌های بدخیم نیاز به پیوند مغز استخوان است که باید از نظر ژنتیک بین سلول‌های خونی دهنده و گیرنده ارتباط بسیاری وجود داشته باشد.

نوریان ادامه داد: در طرح سپاس از جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال نمونه‌ای دریافت می‌شود و این نمونه در تهران مورد انجام آزمایشات مختلف قرار می‌گیرد و پس از نگهداری آیتم‌های لازم مشخص شده و به دست گیرنده می‌رسد و برای اهدا کننده سلول بنیادی نیز عارضه خاصی وجود ندارد.

کد خبر 4681522

منبع: مهر

کلیدواژه: اهدای خون طرح سپاس قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۴۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۱.۶ درصدی اهدای خون در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، علیرضا کبیری، معاون اداره کل انتقال خون قم گفت: در فروردین‌ماه امسال چهار هزار و ۵۳۹ نفر برای اهدای خون به مراکز مربوطه مراجعه کردند که این عدد در سال گذشته چهار هزار و ۱۰۸ نفر بود.

وی اضافه کرد: از تعداد افراد مراجعه‌کننده در فروردین‌ماه امسال، سه هزار و ۸۳۷ نفر معادل ۸۴.۵ درصد موفق به اهدای خون شدند.

معاون اداره کل انتقال خون قم ادامه داد: سال گذشته سه هزار و ۳۹۲ نفر معادل ۸۲.۶ موفق به اهدای خون شده بودند.

به گفته کبیری، فروردین‌ماه امسال ۲ هزار و ۵۴۱ نفر معادل ۶۶.۲ درصد و فروردین‌ماه پارسال ۲ هزار و ۵۰ نفر معادل ۶۰.۴ از اهداکنندگان خون، اهداکننده مستمر خون بودند که ۶.۲ رشد نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در سالجاری ۱۱۸ نفر از اهداکنندگان معادل سه درصد و پارسال ۹۵ نفر معادل ۲.۸ درصد خانم بودند که افزایش ۰.۲ درصدی داشته‌است.

معاون اداره کل انتقال خون قم گفت: امسال چهار هزار و ۶۶۳ و پارسال چهار هزار و ۶۰۲ واحد خونی به بیمارستان‌ها ارسال شده که رشد ۱.۳ درصدی داشته‌است.

معاون اداره کل انتقال خون قم با اشاره به افزایش ۳۸.۵ درصدی ارسال خون به شبکه خون‌رسانی کشور، بیان کرد: در فروردین‌ماه امسال، یک‌هزار و ۲۲۰ و پارسال ۷۵۰ واحد خونی از استان قم به شبکه خون‌رسانی کشور ارسال شد.

سال گذشته میزان اهدای خون در استان قم در مقایسه با مدت سال ۱۴۰۱، چهار درصد رشد داشته است؛ سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۹۷ نفر موفق به اهدای خون شدند که نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد چهار درصدی داشته است.

دیگر خبرها

  • وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری
  • نظام مسائل باید حلقه واسط در توانمندسازی بانوان باشد
  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • اهدای جهیزیه به نو عروسان کمتر برخوردار
  • افزایش ۱۱.۶ درصدی اهدای خون در قم
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • اهدای ۱۶۵ میلیارد ریال لوازم ضروری به نیازمندان خراسان‌جنوبی
  • اهدای خون فرماندار و معاونان فرمانداری کرمان + تصویر
  • نیاز اصفهان روزانه به ۶۴۰ اهداکننده خون
  • کاهش میانگین تورم سالانه به کمتر از ۴۰ درصد/ نرخ تورم برای دهک بدون یارانه نقدی چند درصد است؟