Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@13:36:32 GMT

اردبیل گرمتر از بندرعباس! هوای خنک باز می‌گردد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۰۶۸۹۵

اردبیل گرمتر از بندرعباس! هوای خنک باز می‌گردد

به گزارش خبرنگار ایرنا زبانه هوای گرم درحالی وضعیت هوای اردبیل را شبیه مناطق گرمسیر ایران کرده که از ابتدای خرداد امسال تا دیروز کمینه دمای این شهر در حوالی سپیده دم اغلب پنج تا ۱۲ و بیشینه آن نیز بین ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتیگراد ثبت شده است..

خنکی هوا در فصول گرم و کم‌دوام بودن گرمای هوا باعث شده که ساکنان منطقه اردبیل آن‌گونه که به تجهیز منازل مسکونی ؛ تجاری ؛ خدماتی و دیگر اماکن عمومی به وسایل گرمایشی اهمیت می دهند به برخورداری از امکانات سرمایشی توجه چندان نکنند و به خاطر این موضوع هنگام حاکمیت گرمای نه چندان شدید دچار مشکل می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

      

براساس اعلام هواشناسی از فردا (پنجشنبه) نفوذ امواج ضعیف‌ تراز میانی و همراهی آن با زبانه هوای خنک عرض‌های شمالی به تدریج از میزان گرمای هوا در استان اردبیل می‌کاهد.

روند خنک شدن هوا تا اواسط هفته آینده ادامه می‌یابد و طی این مدت احتمال وقوع رگبار و رعدوبرق پراکنده به هنگام عصرها و اوایل شب در بعضی نقاط و به خصوص در کوهپایه ها وجود دارد.

طی روز و شب گذشته بالاترین و پایین‌ترین دمای بیشینه در استان اردبیل به ترتیب در ایستگاه فیروزآباد با ۴۲ و نمین با ۲۸ درجه بالای صفر به ثبت رسیده است.   

به خاطر پایین بودن رطوبت نسبی در اردبیل و شرجی نبودن هوا حتی دمای نزدیک به ۴۰ درجه منطقه نیز زیاد طاقت‌فرسا و آزاردهنده نیست. فقط به خاطر ارتفاع زیاد از سطح دریا پرتوهای آفتاب در اردبیل نسبت به نقاط کم ارتفاع شدت بیشتر دارد و باید تا حد امکان از قرار گرفتن در مقابل اشعه خورشید پرهیز کرد.

ازسوی دیگر وزش باد از جانب شمال‌شرق و شرق سبب می‌شود که هوای گرم منطقه در مناطق سایه قابل تحمل‌تر باشد. در مجموع هوای گرم کنونی حاکم بر اردبیل به اندازه ای نیست که تعداد فراوانی از مسافران و میهمانان تابستانی را که این روزها این منطقه را که علاوه بر خنکی و دلپذیری آب و هوایش صدها جاذبه دیدنی طبیعی و باستانی را در خود جای داده از سفر به اردبیل و اقامت در نقاط مختلف آن و به خصوص مناطق ییلاقی و سرسبز کوهستانی آن باز دارد.   

حضور حجم عظیمی از گردشگران و مسافران تابستانی علاوه بر مناطق سیاحتی برجسته این استان مانند کوه سبلان و پیرامون آن ، سرعین ، سردابه ،گردنه حیران ،منطقه نمونه گردشگری دریاچه شورابیل ،دریاچه نئور ، گردشگاه‌های خلخال،  بولاغلار شهر نیر و صدها منطقه دیگر سبب شلوغی و پرتحرکی پارک‌ها، فضاهای سبز و گذرگاه‌های درون شهری نیز شده است.  

گرمای اردبیل در زمانی طاقت فرسا و غیرقابل تحمل می شود که ناشی از استقرار هوای کم فشار روی منطقه و دریای خزر بوده و باد از جنوب غرب که در اصطلاح محلی به گرمیج موسوم است بوزد که این وضعیت در فصل تابستان به ندرت اتفاق می افتد.

طی نیم قرن گذشته تاکنون دو بار دمای هوا در اردبیل به بیشتر از ۴۰ درجه رسیده که مورد اول در تیر سال ۱۳۸۲ با دمای ۴۱ درجه همزمان با گرمای بی‌سابقه اروپا که در فرانسه تلفات زیادی به بار آورد و دیگری در ۱۹ تیر ۱۳۹۴ با دمای ۴۰ درجه سانتیگراد است.  

استان اردبیل از تنوع اقلیمی و تغییرات جوی زیاد برخوردار است به گونه ای که مناطق کوهستانی جنوب و مرکز آن و دشت اردبیل که از غرب به کوه ۴۸۱۱ متری سبلان، از شرق به بلندی های گیلان ، از جنوب به رشته کوه باغرو و از شمال به کوه‌های کم ارتفاع منطقه مغان منتهی می‌شود دارای اقلیم سرد و مرطوب است.

جلگه مغان نیز که با شیب ملایم به رودخانه مرزی ارس منتهی می‌شود از آب و هوای معتدل متمایل به گرم برخوردار است.

علاوه بر این به خاطر نوع ،ارتفاع، جهت و امتداد ناهمواری‌ها و نیز جریان‌ها و توده‌های هوای مختلف، محدوده‌های بطور نسبی کوچکی را نیز در جای جای این استان با خصوصیات آب و هوایی و اقلیمی متفاوت می‌توان یافت.

برای نمونه منطقه فیروزآباد از توابع شهرستان کوثر در جنوب اردبیل یکی از این محدوده‌های کوچک اقلیمی در این استان به شمار می آید که از خصوصیات جوی متمایزی برخوردار است. درحالیکه بالاترین دما در روزهای تابستان در این ایستگاه به ثبت می‌رسد در زمستان نیز اغلب از نقاط سردسیر می‌باشد.

۶۰۱۹  /۶۰۱۶        

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هواشناسی اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۰۶۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای آذربایجان‌غربی تا ۷ درجه گرم‌تر می‌شود

یاسر اشتاد کارشناس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی با پیش‌بینی جوی پایدار و آرام برای روز‌های آینده در استان، گفت: در شبانه روز گذشته بارش پراکنده باران از شهرستان سردشت و تخت سلیمان تکاب گزارش شده که حداکثر یک میلی‌متر بود، سرعت وزش باد نیز در اشنویه به حداکثر میزان سرعت خود در استان با بیش از ۵۵ کیلومتر بر ساعت رسید.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های هواشناسی افزایش دما در ارومیه محسوس‌تر خواهد بود و دمای این شهرستان که در این هفته بین منفی یک تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.

کارشناس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌غربی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته شهرستان چالدران با منفی ۷ درجه سانتی‌گراد سردترین و شهرستان خوی با دمای ۱۶ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین شهر استان بودند. 

اشتاد با پیش بینی هوای سه روز آینده استان بیان کرد: امروز تا شنبه هفته آینده هوای استان صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • هوای آذربایجان‌غربی تا ۷ درجه گرم‌تر می‌شود
  • هوای آذربایجان‌غربی تا هفت درجه گرم‌تر می‌شود
  • پیش بینی هوای نسبتا پایدار برای گلستان
  • هوای گیلان بهاری شد
  • توزیع ۵۰۰ بسته معیشتی بین خانواده‌های ایتام و محسنین بندرعباسی
  • موافقت وزیر کشور با ارتقاء درجه شهرداری پارس آباد مغان
  • دمای هوای کردستان به محدوده یخبندان می‌رسد
  • هشدار وزش باد شدید در تهران | هوا گرمتر می‌ شود
  • دمای هوای استان زنجان کاهش می یابد
  • هوای سمنان ۵ درجه سرد می شود