Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@05:38:11 GMT

التزام به فرهنگ قرآنی در قوه قضائیه ضروری است

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۰۵۱۴

التزام به فرهنگ قرآنی در قوه قضائیه ضروری است

به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز پنجشنبه در آئین اختتامیه هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان و جمعی از نخبگان قرآنی این دستگاه در محل سالن اجتماعات شهید نوروزی زاده دادگستری کرمان افزود: دستورالعمل حفظ کرامت انسانی در قوه قضائیه برگرفته از تعالیم قرآنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان ادامه داد: طی 2 روز گذشته ۶۶۷ نفر از کارکنان دستگاه قضائی این استان به همراه اعضای خانواده آنها در مرحله استانی مسابقات قرآن کریم  به رقابت با یکدیگر پرداختند. 
رئیس شورای قضائی استان کرمان عنوان کرد: از بدو تأسیس معاونت فرهنگی در قوه قضاییه اهتمام این معاونت بر این است که برنامه های متنوع فرهنگی را در سطوح مختلف دستگاه قضائی کشور تدوین و اجرا کند و در این زمینه اقدامات موثر و مفید هم انجام شده  است.
وی ادامه داد: در این میان فعالیت های فرهنگی، برنامه های قرآنی از جمله برگزاری مسابقات سراسری قرآن مجید در میان قضات و کارکنان قوه قضاییه از اقدامات برجسته و ستودنی این معاونت است.
موحد بیان کرد:: تلاش شده از تمام ظرفیت ها، امکانات و فرصت های ارزشمند در منابع انسانی بهره مناسب گرفته شود و بر اساس منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سبک زندگی اخلاق حرفه ای در دستگاه عدالت بر اساس معارف عالیه قرآن کریم استوار شود.
نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان افزود: برگزاری این مسابقات موجب انس بیشتر کارکنان با قرآن کریم و همچنین توسعه و ترویج  فرهنگ قرآنی در بدنه دستگاه قضائی می شود و سطح آگاهی های قرآنی کارکنان و خانواده آنها چه در دادگستری‌ها و چه سازمانهای تابعه ارتقاء پیدا می کند.
موحد خاطرنشان کرد: از طریق برگزاری این مسابقات نخبگان قرآنی دستگاه قضائی شناسایی و معرفی و از توانمندی آنان بهره برداری خواهد شد.
وی ادامه داد: این مسابقات انگیزه کارکنان و خانواده های آنان را برای تداوم آموزش قرآن کریم افزایش داده است و مشارکت ۶۶۷ نفر از کارکنان قوه قضاییه در مسابقات سال جاری در استان کرمان گویای همین واقعیت است .
موحد گفت: اشاعه و التزام به فرهنگ قرآنی در لایه های مختلف دستگاه قضائی یک ضرورت است زیرا با توجه به مسئولیت خطیر کارکنان این دستگاه و تهدیدها و لغزش ها و خطراتی که متوجه آنان است بیش از کارکنان سایر اجزا حاکمیت است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: برای سالم و مصون سازی قضات و کارکنان دستگاه قضائیدر مقابل این تهدیدها و این لغزش ها  بهترین اقدام، فعالیت های قرآنی و اشاعه آموزه ها و تذکرات قرآنی است.

وی بیان کرد: دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش های انسانی در قوه قضاییه تاکید بر ادب و ارزش‌های انسانی در برخورد با ارباب رجوع ،حفظ حیثیت و آبرو و حریم خصوصی ارباب رجوع، حفظ اسرار مراجعان، اخلاق و موازین اسلامی در برخورد با بانوان، اجتناب از بازرسی های غیر ضروری، آزادی و امنیت قضائی و پاسخگویی کریمانه و بدون منت به مردم تاکید دارد و همه این ها برگرفته از آموزه ها و تعالیم قرآن است.
وی در خصوص تاریخچه برگزاری مسابقات قرآن کریم در دادگستری استان کرمان گفت: تاکنون تعداد هفت دوره مسابقات قران کریم برگزار شده که در سال ۱۳۹۲ پنجاه و سه شرکت کننده ،سال ۱۳۹۳ تعداد ۱۲۵ شرکت کننده، سال ۱۳۹۴ تعداد ۲۰۸ شرکت کننده ،سال ۱۳۹۵ تعداد ۵۷۶ شرکت کننده ،سال ۱۳۹۶تعداد ۷۶۴ شرکت کننده ،سال ۱۳۹۷ تعداد ۵۵۴ شرکت کننده و در سال ۱۳۹۸ تعداد ۶۶۷ نفر در مسابقات قرآن کریم شرکت کردند.
موحد افزود: در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۲ نفر به مرحله کشوری راه پیدا کردند که سه نفر در سطح کشور صاحب مقام گردیدند و در سال ۹۶ تعداد ۱۰ نفر از متسابقین به مرحله کشوری راه پیدا کردند و ۴ نفر مقام کشوری کسب نمودند و در سال ۹۷ تعداد ۱۴ نفر به مرحله کشوری راه یافتند و چهار نفر موفق به کسب رتبه های اول تا سوم کشور شدند.
وی در پایان گفت: در هفتمین دوره از مسابقات نیز جمعاً ۶۶۷ نفر جهت مسابقات قرآن ثبت نام نمودند که تعداد ۲۹۵ نفر در رشته های شفاهی وتعداد ۴۸۲ نفر در رشته های کتبی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

3029

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان ایرنا مسابقات قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۰۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد

امام جمعه زاهدان گفت: هزینه‌های زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرح‌های اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، آیت‌الله مصطفی محامی ظهر امروز ضمن حضور در دانشگاه علوم قرانی زاهدان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان اظهار داشت: قرآن کتاب هدایت است و ما به عنوان مسلمان باید نهایت بهره را از آن ببریم اما متاسفانه با وجود همه این ویژگی‌ها توجه کافی به قرآن صورت نگرفته است و برای همین است که پیامبر اکرم(ص) با گلایه مطرح می‌کنند: "یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا" خداوندا قوم من قرآن را مهجور قرار دادند و آنگونه که باید به آن نپرداختند.

امام جمعه زاهدان افزود: فعالیت‌های علمی و پژوهشی در رابطه با قرآن کریم صورت گرفته اما کافی نیست و باید در عرصه‌های مختلف آن به کار و فعالیت بپردازیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: رشته‌‌های قرآنی که در مراکز علمی و دانشگاهی طراحی شده بیشتر به مباحث جانبی می‌پردازد هر چند که مباحث مهمی است اما کمتر به اصل معانی قرآن پرداخته شده و این یکی از آسیب‌های کار است و دانشجویان دانشگاه علوم قرآنی باید در کنار واحدهای درسی به سراغ معانی و معارف قرآن نیز بروند.

وی افزود: قرآن کریم با علوم دیگر متفاوت است از این جهت که اگر تزکیه و پاکی دل نباشد ارتباط و فهم درستی از آیات و روایت کسب نکرده و به عمق قرآن پی نمی‌برند و با همین قرآن که کتاب هدایت است بسیاری از افراد هدایت شده و برخی نیز گمراه خواهند شد و گمراه شدن آنان به علت وجود نقص در خود آنهاست و اگر می‌خواهیم از هدایت قرآن بهره‌مند شویم باید به دل بپردازیم و دلمان را صاف و پاک کنیم.

آیت‌الله محامی در پاسخ به سئوالات و مطالبات دانشجویان مبنی بر تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه، پیگیری حقابه سیستان، جلب توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی و جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم قرآنی زاهدان اظهار کرد: جهت تامین منابع مالی و تجهیز دانشگاه علوم قرانی در گذشته هم صحبت‌هایی صورت گرفت و مسئولان دانشگاه باید در این جهت تدابیری اتخاذ کنند و از ظرفیت خیرین بهره‌گیری کنند و در مواقع مورد نیاز بنده نیز قادر به پیگیری هستم.

وی عنوان کرد: در حوزه حقابه سیستان بنده سخنرانی‌ها و پیگیری‌های متعددی طی پنج سال گذشته داشته‌ام و عنوان کردم که ظاهرا خود آقایان در استان خشکسالی را باور نکرده‌اند و تازه دو سال است که موضوع حق‌آبه سیستان تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است و حتی ریاست محترم جمهور نیز هنگام حضور در استان نسبت به این مسئله موضع گرفتند.

وی اضافه کرد: پیگیری هایی هم از سوی وزارت امور خارجه صورت گرفت اما بنده در خطبه‌های نماز جمعه عنوان کردم که آقایان آن گونه که باید کار نکرده و از همه اهرم‌ها استفاده نمی‌کنند.

امام جمعه زاهدان گفت: بخشی از این مشکلات حاصل از کم کاری خود ناست چرا که مسئولان گزارش دادند که با وجود خشکسالی‌ها میزان بارندگی‌ سالیانه در جنوب استان طی این سالها دو میلیارد متر مکعب بوده در حالی که حقابه سیستان از افغانستان 800 میلیون متر مکعب است و اگر در استان سدهایی احداث شود می‌توان این بارندگی‌ها را مهار کرد و از آن در مصارف مختلف بهره برد و در این صورت دیگر نیازی به حقابه یا استفاده از آب دریای عمان و دستگاه آب شیرین کن نیست.

آیت‌الله محامی اظهار داشت: مشکل دیگر به خود مردم سیستان بر می‌گردد چرا که اتفاق نظر ندارند و هر کس حرف خود را می‌زند  جهات سیاسی، قومی و حزبی را دنبال می‌کنند و برای نمونه یک نفر بحث آب ژرف را مطالبه می‌کند و فرد دیگر بر استفاده از آب دریای عمان تاکید دارد  و هنوز توافقی صورت نگرفته که در این صورت مسئولان در مرکز کشور نیز ترتیب اثری نخواهد داد‌.

وی گفت: هزینه‌های زیادی در منطقه سیستان صورت گرفته اما طرح‌های اجرا شده بر اساس کارشناسی لازم نبوده با وجود اینکه در منطقه سیستان نیروهای شایسته و کارشناس کم نبوده است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در پاسخ به درخواست یکی از دانشجویان مبنی بر جلب کردن توجهات به سوی دانشگاه علوم قرآنی اظهار کرد: بخشی از کار به خود شما بر می‌گردد و باید در جامعه حضوری فعال داشته و توجه‌ها را جلب کنید تا مردم تاثیرگذاری شما را ببینند و همواره درخواست استفاده از این ظرفیت را داشته باشد.

وی گفت: افزایش تعداد اعضای هیئت علمی حرف منطقی است و دانشگاه باید در این حوزه برنامه‌ریزی داشته باشد چرا که اگر این کار صورت نگیرد باعث تضعیف رشته و دانشجویان خواهد بود و به تدریج جایگاه دانشگاه را تضعیف می‌کند.

دیگر خبرها

  • برگزاری مرحله مقدماتی پانزدهمین و بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و اذان ویژه مجموعه منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران
  • تربیت میلیونی حافظان قرآن کریم باید به یک مطالبه عمومی و گفتمان تبدیل شود
  • خراسان رضوی میزبان بزرگترین رویداد قرآنی است
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • فرهنگ سازی و اغنای عمومی در حوزه عفاف حجاب اساسی و ضروری است
  • اعلام راهبردهای مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در سال جدید
  • انتصاب مدیر حفاظت و اطلاعات دادگستری سیستان و بلوچستان
  • حق هنر کتابت قرآن ادا نمی‌شود
  • پیشتازی یزدی‌ها در تربیت حافظ قرآن کریم