Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@08:41:15 GMT

تغذیه با شیر مادر، ضامن جان ۸۲۰ هزار کودک زیر پنج سال

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۲۰۸۳

تغذیه با شیر مادر، ضامن جان ۸۲۰ هزار کودک زیر پنج سال

از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون، یکم تا هفتم آگوست (دهم تا شانزدهم مردادماه) توسط سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و نهادهای دیگر، به منظور تشویق و حمایت مادران و خانواده‌ها، هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامیده شده است.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) تغذیه انحصاری با شیر مادر را تا شش ماهگی برای تضمین سلامت و رشد جسمی و ذهنی نوزاد توصیه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از شش ماهگی نیز شیر مادر باید همراه با غذاهای مکمل و غذاهای عادی، تا دوسالگی ادامه یابد. این سازمان شروع شیردهی را یک‌ساعت نخستین تولد توصیه کرده است.
دو سال اول زندگی کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تغذیه مناسب در این دوران علاوه بر کاهش میزان مرگ و میر، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را نیز کاهش داده و در رشد کلی موثر است.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با تغذیه با شیر مادر

تمام اطفال طبق کنوانسیون حقوق کودکان، حق بهره‌مندی از تعذیه سالم و مناسب را دارند. سوءتغذیه عامل مرگ ۲.۷ میلیون کودک (۴۵ درصد) در سال است.
بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۵۵ میلیون کودک زیر پنج سال نسبت به سنشان کوتاه‌قد بودند، ۵۲ میلیون نسبت به قدشان وزن کمی داشتند و ۴۲ میلیون چاق یا دچار اضافه‌وزن بودند که عامل آن تغذیه نامناسب است.
فقط حدود ۴۰ درصد از نوزادان تا شش ماهگی انحصارا با شیرمادر تغذیه می‌شوند.
تعداد کمی از کودکان مکمل‌های غذایی کافی و ایمن دریافت می‌کنند. در بسیاری از کشورها، کمتر از یک چهارم اطفال ۶ تا ۲۳ ماهه از معیارهای تنوع غذایی و تغذیه کافی متناسب با سنشان بهره‌مندند.
در صورت تغذیه با شیر مادر تا ۲۳ ماهگی، زندگی حدود ۸۲۰ هزار کودک زیر پنج سال حفظ می‌شود.
-تغذیه با شیر مادر علاوه بر تمام مزایای آن بر سلامت جسم و ذهن کودک، از لحاظ اقتصادی برای خانواده و در سطح ملی بسیار به صرفه است.  

برخی از  مزیت های شیر مادر برای نوزاد
شیر مادر حاوی آنتی بیوتیک‌های طبیعی و  ضروری است و نوزاد را در مقابل انواع عفونت از جمله گاستریت (ورم معده)، اسهال و ذات‌الریه محافظت می‌کند.
شیرمادر مهمترین عامل در افزایش ضریب هوشی نوزاد است.
تغذیه با شیر مادر احتمال بروز بیماری‌های عفونت تنفسی را در نوزاد کاهش می‌دهد.
 تغذیه با شیر مادر احتمال چاقی و اضافه وزن در سال‌های بعدی زندگی را کاهش می‌دهد.
مهمترین نگرانی در مورد نوزادانی که پیش از موعد متولد می‌شوند، رشد نکردن کامل مغز است. مطالعات جدید نشان می دهد تغذیه با شیر مادر تاثیر بسزایی در رشد نوزاد، به ویژه نوزادانی زودرس، دارد.
مطالعات محققان آمریکایی نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر به مدت شش ماه و بیشتر، احتمال ابتلا به سرطان خون در کودکان را ۱۹ درصد کاهش می‌دهد.
تغذیه با شیر مادر سبب بهبود توانایی های شناختی، تعادل باکتری‌های روده، بهبود سیستم گوارشی وکاهش تاثیر آلودگی هوا و آلودگی آرسنیک بر کودک می‌شود.
شیر مادر به دلیل ترکیبات ضد التهابی، سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت کرده و از بروز بیماری های خود ایمنی جلوگیری می‌کند.

برخی از مزیت های شیردهی برای مادر
شیردهی از مادران در برابر سرطان سینه و رحم ، دیابت و افسردگی پس از زایمان جلوگیری می‌کند.
مادران مبتلا به ام اسی که به مدت حداقل دو ماه نوزاد خود را شیر می‌دهند، می‌توانند مطمئن باشند که تا شش ماه حمله ام‌اس نخواهند داشت.
شیردهی احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهد.

شیردهی در زنان مبتلا به ویروس HIV
از آنجایی که ویروس اچ آی وی از طریق مادر و شیر مادر به نوزاد قابل انتقال است، اصلاحات جدید نشان می‌دهد که مادران مبتلا به این ویروس با مصرف داروهای ضد ویروسی به صورت منظم، می‌توانند به نوزاد شیر دهند. با مصرف داروهای ضدویروسی امکان انتقال ویروس به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

یکم تا هفتم آگوست (دهم تا شانزدهم مردادماه) به منظور تشویق و حمایت مادران و خانواده‌ها، هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامیده شده است. شعار امسال "توانمندازی والدین، فراهم کردن امکانات لازم برای شیردهی" درنظرگرفته شده است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۲۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد غیرمعمول اورانگوتان نادر، دانشمندان را امیدوار کرده است

این نوزاد به روش سزارین متولد شده و متخصصان باغ‌وحش بوش گاردن در تاپای فلوریدا گفته‌اند که حال مادر و نوزادش خوب است. اینگونه از اورانگوتان‌ها در محدوده جغرافیایی بسیار محدودی یافت می‌شوند و به‌عنوان به‌شدت در معرض انقراض دسته‌بندی شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ترفند قورباغه‌ها ماده برای دست به سر کردن نرهای مزاحم بهترین عکسهای حایت وحش جهان؛ از خرچنگ 100میلیون ساله تا نهنگ خسته از زندگی

باغ وحشی که این نوزاد اورانگوتان در آن متولد شده، بخشی از یک شبکه جهانی حفظ گونه‌های در معرض انقراض است.

کد خبر 845309 برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم حیوانات - انقراض گونه‌ها حیوانات - باغ وحش

دیگر خبرها

  • عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش
  • شرایط پرداخت وام ازدواج در سال ١۴٠٣ چیست؟
  • زخمی شدن نوزاد ۲۰ روزه در غزه
  • تولد غیرمعمول اورانگوتان نادر، دانشمندان را امیدوار کرده است
  • گرفتن وام با جسد ضامن + عکس
  • اسراییل صدای گریه نوزاد برای مردم غزه پخش می‌کند
  • نوزادان منطقه ۲ تهران صاحب درخت شدند
  • تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید
  • فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی
  • درخشش ارتش و سایر نیرو‌های مسلح ضامن قدرت بازدارندگی کشور است