Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@11:43:02 GMT

موتورسواری زنان در کشاکش قانون و فرهنگ

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۶۷۷۵

موتورسواری زنان در کشاکش قانون و فرهنگ

به گزارش ایکنا؛ انصاف نیوز نوشت: افزایش حضور زنان در اجتماع با افزایش استفاده‌ی آنها از وسایل حمل و نقل شخصی همراه بوده است. در ابتدا مخالفت‌های شرعی و عرفی در مورد رانندگی زنان هم وجود داشت اما با گذشت زمان این مخالفت‎ها کاهش یافت و امروز دیگر زنان نه تنها بطور معمول رانندگی می‌کنند بلکه حتی امروز راننده‌ی اتوبوس و راننده‌ی کامیون زن هم داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینحال همچنان روزانه شاهد برخورد نامناسب بعضی رانندگان مرد با زنان راننده هستیم. یکی از این مردان محمد‌ راننده‌ِ‌ی کرجی است که در این باره به خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید: «زن‌ها چون می‌ترسند نمی‌توانند راننده‌های خوبی شوند. به همین خاطر مردها هم به آنها راه نمی‌دهند. اما الان یک سری‌ از زن‌ها واقعا راننده‌های قابلی شدند و حتی از خیلی از مردها بهتر می‌رانند، ما الان حتی راننده کامیون خانم هم داریم.»

 

موضوع دوچرخه سواری زنان هم در چند سال گذشته تغییر و تحولات بسیاری داشته است، به طوری که چند سال پیش دوچرخه سواری زنان در انظار عمومی، عملی ناشایست و شاید از دید برخی حتی به‌لحاظ شرعی هم غیرقابل قبول می‌آمد و در برخی موارد ممکن بود برخوردی قانونی هم با آن صورت گیرد، در حالی که امروزه با وجود شرکت‌های مختلف دوچرخه‌سواری، دوچرخه‎سواران زن بسیاری در سطح شهر دیده می‌شوند. حال موتورسواری زنان نیز گویی درحال طی کردن همین راه است. از نظر قانونی با توجه به تبصره ماده‌ی ۲۰ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی، گرفتن گواهینامه موتور سیکلت به مردان اختصاص دارد و زنان حق گرفتن گواهینامه موتور سیکلت  ندارند.

بعضی از مراجع تقلید موتور سواری زنان را در میان بانوان بدون مشکل و در میان نامحرم حرام دانسته‌اند. با این وجود حجت الاسلام و المسلمین محمد نصر اصفهانی، در این‌باره درگفت‌وگویی که در سایت او منتشر شده گفته است: «بنده بین دوچرخه سواری، موتورسیکلت سواری و رانندگی ماشین تفاوتی قائل نیستم، زمانی که شرایط مربوط به پوشش رعایت شده باشد، اصل رانندگی دوچرخه سواری، موتورسیکلت سواری و رانندگی ماشین اشکالی نخواهد داشت و کار پسندیده‌ای هم هست.»

اصفهانی همچنین در ادامه‌ی آن گفت‌وگو اضافه کرده است: «قرآن در مورد ممنوعیت و حرمت دوچرخه‌سواری بانوان، ساکت است. چنانکه از بیان حکم سوار شدن آنان بر اسب و شتر و استر هم ساکت است. سنت قطعی هم در این مورد وجود ندارد. مردم در اینگونه امور به عرف خود عمل می‌کرده‌اند، بنابراین از نظر قرآن و سنت قطعی، دوچرخه سواری و موتورسیکلت سواری بانوان، منعی ندارد و این کار فی‌نفسه بی‌اشکال است.»

بازخورد موتورسواری زنان در جامعه

موتورسواری در جامعه با برخوردهای مختلفی همراه است. پذیرفتن حضور زنان در این عرصه هم برای بعضی‌ها دشوار به نظر می‌رسد. حسین موتورسوار تهرانی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «موتورسواری که بچه‌بازی نیست، هر کسی بتواند انجام دهد. زن‌ها رانندگی را به زور انجام می‌دهند، بعد الان بیایند و موتور هم سوار شوند! معلوم نیست چقدر تصادف تو شهر اتفاق می‌افتد.»

برخی از زنان هم در مورد این موضوع با مردان هم عقیده هستند. سحر زنی شاغل در تهران است که درباره‌ی این موضوع می‌‌گوید: «موتور کلا وسیله‌ی خطرناکی است، فارغ از اینکه مرد‌ها در کل اجازه‌ی رانندگی به زن‌ها نمی‌دهند، خود موتور هیچ ایمنی ندارد و به نظرم برای زن‌ها خطرناک است.»

عده‌ای اما با اصل موتورسواری زنان مخالفتی ندارند؛ البته معتقدند که باید در پیست‌ها  و مکان‌هایی که برای آنها تعبیه می‌شود موتورسواری کنند. مرتضی دیگر موتورسوار تهرانی در این مورد می‌گوید: « فکر کنم در این دوره و زمانه زن‌ها دیگر همه کاری می‌توانند بکنند، ولی خب جامعه‌ی ما آماده‌ی قبول حضور این زن‌ها در سطح شهر نیست. به نظرم موتورسواری‌شان به خودی خود مشکلی ندارد اما خب در سطح شهر نمی‌شود که موتورسواری بکنند.»

عده ی دیگری هم هستند که موافق حضور موتورسواران زن در سطح شهر هستند و معتقدند که زنان باید تابوی این مساله را هم بشکنند و جامعه هم بالاخره حضور زنان در این عرصه را می‌پذیرد. میلاد جوان موتورسوار کرجی درباره‌ی حضور زنان در سطح شهر گفت: «الان دیگر زن جدا، مرد جدا معنی ندارد و تقریبا زن‌ها در همه چیز با مردها برابرند و همه جا هستند. به نظرم موتورسواری زن‌ها در ابتدا ممکن است مشکل ساز شود ولی در آخر همه قبول می‌کنند؛ مثل رانندگی‌شان یا شاغل بودن‌شان.»

سارا یکی ازدانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی درباره‌ی این موضوع می‌گوید: «در حال حاضر موتور‌سواری برای مردها کاملا قانونی و راحت است و باید برای زن‌ها هم همینطور باشد. زن‌ها در طول تاریخ نشان دادند که می‌توانند همپای مردها و حتی بعضی وقت‌ها بهتر از آنها باشند.»

متقاضیان آموزش موتورسواری افزایش پیدا کرده‌اند

مدیر یکی از آموزشگاه‌های موتورسواری به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «آموزش به بانوان ممنوع است و ما امکانش را نداریم، البته مراجعان نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده اما فقط مربیان خصوصی امکان آموزش دارند.»

سامان صباحی مربی این رشته می‌گوید: «آموزش به خانم‌ها زیر نظر فدراسیون موتورسواری صورت می‌گیرد و بعد از پایان دوره‌ی آموزشی طبق قوانین جمهوری اسلامی به آنها «گواهی ریس» داده می‌شود که فقط می‎توانند در پیست از آن استفاده کنند.»

وی در رابطه با میزان مراجعان نیز توضیح می‎دهد: «تعداد مراجعان برای آموزش موتورسواری افزایش پیدا کرده است و در همه‌ی سنین هم هستند، من شاگرد ۱۸ ساله هم داشتم، شاگرد ۴۵ ساله هم داشته‌ام.»

صباحی درباره‌ی استعداد زنان در این زمینه و پوشش آنها می‌گوید: «من هم شاگرد آقا دارم و هم خانم، هیچ فرقی با هم در میزان استعداد ندارند. از نظر پوششی هم یکسان هستند و هردو پوشش کاملا پوشیده دارند.»

گواهینامه‌ی موتورسواری برای زنان تنها برای شرکت در مسابقات داده می‌شود و امکان موتورسواری برای خانم‌ها در سطح شهر وجود ندارد. به همین دلیل آنها از موتورها و اسکوترهای برقی که راندن آنها نیاز به گواهینامه ندارد استفاده می‌کنند.

مرتضی رفیعی، فروشنده‌ی موتور درباره‌ی فروش موتورهای برقی می‌گوید: «برای فروش موتور به خانم‌ها حتما باید مدرک از فدراسیون بیاورند اما برای موتور برقی بدون مدرک می‌فروشیم که البته فروش آنچنانی نداشته و از زمانی که موتور برقی داخل ایران آمده شاید دوسال هم نگذرد و کلا در این مدت ما ۱۰_۱۲ تا فروخته باشیم. اکثرا هم کوچک و جمع وجور می‌خرند.»

بسیاری از زن‌ها دوست دارند سوار شنوند اما از بازخورد دیگران می‌ترسند

خبرنگار انصاف نیوز با شیرین یکی از زنان موتورسوار در شهر تهران مصاحبه ای کرده است .شیرین در پاسخ به اینکه احساسش ازموتورسواری چیست گفت: «خیلی احساس خوبی است که پشت موتور می‌نشینم. تعداد دفعاتی که خودم نشستم وهمسرم نبوده خیلی زیاد نبود، شاید ۱۰-۱۵ بار باشه، ولی خیلی احساس خوبی داره چون یک چیزی است که برای ما منع بی‌منطق قانونی داره و وقتی یک جوری بدون اینکه بی قانونی کرده باشی بتونی اون کارد رو انجام بدی خیلی احساس رضایت برای آدم بوجود ‌میاره.

این موتور های برقیه اسکوتر برقی محسوب میشن و گواهینامه موتور لازم ندارند موتورشونم پایین تر  ۱۵۰۰واته پس منع قانونی نداره و مثل دوچرخه سواری میمونه.»

شیرین همچنین درپاسخ به این سوال که خانواده ودوستانش چه واکنشی نسبت به این موضوع نشان داده‌اند نیز گفت: «پدرم بار اولی که دید خیلی خوشش اومد و لبخند رضایت داشت از اینکه «چقدر جذابه که دخترم داره وسیله نقلیه‌ای استفاده می‌کنه که تو شهر باب نیست و اینکه تعجب برانگیزه که دختر من داره این کار رو میکنه» خیلی احساس خوبی داشت. ترغیب شد و خودش  هم خرید و بقیه‌ی خانم‌ها را هم تشویق می‌کند که موتور سوار شوند. خیلی بازخورد خوبی در خانواده داشتم.

دوستان و یک سری آشنا‌ها هستند که می‌پرسند «یعنی ما هم می‌تونیم سوارشیم؟ گیر نمیدن بهت؟: وقتی می‌فهمند که مشکلی ندارد می‌گویند ما هم می‌خواهیم بخریم،یکی می‌گوید «شوهرم نمی‌ذاره»، یکی می‌گوید «بابام نمی‌ذاره» یعنی اشتیاق این را دارند و برایشان جذاب است اما گاردی دارند که اگر ما سوار شویم بقیه چه کار می‌کنند و چه می‌گویند.»

شیرین درباره‌ی برخورد مردان در خیابان‌ها نیز گفت: «گاهی درمورد آقایان به مشکل خوردم، اما بیشتر از اینکه به مشکل بخورم دمت گرم گفتن‌هایشان را شنیدم؛ بعضی می‌خواستند عکس و فیلم بگیرند و خیلی برایشان تعجب برانگیز و جالب بود؛ اما از طرف دیگر آدمی که یک دفعه لایی کشیده وخواسته اذیت بکند هم بوده، البته خیلی خیلی خیلی کم. بیشتر برایشان جالب و تعجب برانگیز است و گاهی سوال می‌پرسند که «چطوریه که تو سوار موتور شدی؟»

شیرین درپاسخ به اینکه آیا موتورسواری برای خانم‌ها مشکل‌ساز است گفت: «معمولا خانم‌های موتورسوار هیچ مشکلی ندارند و خیلی هم خوب است؛ مثل این می‌ماند که راجع به رانندگی خانم‌ها با ماشین سوال بپرسید. من هیچوقت نه این منع را فهمیدم و نه کنترلش را، چیز عجیبی است که بگوییم فقط مردان قوی هیکل می‌توانند؛ این درست نیست چون پسربچه‌های لاغر اندام هم سوار می‌شوند، پس به نظرم یک خانم هم می‌تواند موتور را کنترل کند و هیچ فرقی با یک مرد ندارد.

خانم موتور سوار ،خانم دوچرخه سوار ،خانم ماشین سوار هیچ فرقی ندارند. ما خانم‌های موتورسوار حرفه‌ای داریم که موتورهای سنگین سوار می‌شوند و آموزش دیدند؛ اینها که موتور محسوب نمی‌شوند و سرعت‌شان هم چون بالا نیست راندن‌شان هیچ مشکلی ندارد.»

بازار کاری که زنان در آن جایی ندارند

با این وجود، زنان در این زمینه هنوز هم با مشکلاتی درگیر هستند و حتی در مشاغلی که با موتورسواری مرتبط باشند امکان کار ندارند، خانم احمدی یکی از پشتیبان‌های الوپیک دراین مورد به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «ما برای موتور، استخدام خانم نداریم و فقط استخدام وانت و سواری داریم، موتورهای برقی هم به خاطر نداشتن پلاک و هویت به کار گرفته نمی‌شوند.»

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا موتور سواری زنان قانون فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۶۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست

یکی از مشکلات جهان کنترل تولید و بازیافت پسماند است. پسماند‌ها باعث ایجاد آلودگی‌های محیط زیستی و تاثیر منفی بر کیفیت و کمیت منابع زیستی (آب، خاک و هوا) می‌شوند. در جهان راه‌های زیادی برای رفع مشکل پسماند از جمله بازیافت، آتش زدن، دفع کردن و به دریا ریختن وجود دارد، که بهترین آن بازیافت کردن است که برخی از کشور‌ها از طریق بازیافت اقدام به تولید انرژی و ثروت می‌کنند. اگر از خود شروع کرده و  با فرهنگ سازی و ایجاد سبک زندگی مناسب در راستای زیست محیطی حرکت کنیم می توانیم در صرفه جویی  اقتصادی کشور نقش بسزایی داشته باشیم. 

 امین افتخار مدیر روابط عمومی محیط زیست استان تهران اظهار کرد: رها کردن زباله علی الخصوص کیسه ها و قوطی های پلاستیکی در طبیعت مشکلات زیادی را برای محیط زیست ایجاد خواهد کرد که تا سال ها رفع نخواهند شد. ریختن زباله نه تنها برای انسان ها بلکه برای جانوران هم خطرناک خواهد بود. 

او گفت: اگر بتوانیم تفکیک مناسبی از زباله و پسماند‌های خود داشته باشیم بخش اعظمی از این زباله‌ها قابلیت استفاده مجدد در چرخه تولید را دارند و برخی از آن‌ها می‌توانند به کمپوست تبدیل شوند. باید سبک زندگی خود را در این راستا تغییر دهیم تا کمک کننده به محیط زیست باشیم.

در این بین مزینانی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هم درباره  وضعیت پسماند کشور این گونه بیان کرد: در تهران روزانه ۵ تا ۶ هزار تن پسماند عادی تولید می‌شود و مهمترین بخش آن که مافیا هم دارد؛ پلاستیک است.  دوره گردهای تهران این مسأله را تحت تاثیر قرار می‌دهند و از این موضوع سواستفاده می کنند. بنابراین با تفکیک از مبدا می توان تا حد بسیار زیادی این روند را کاهش دهیم.

مزینانی گفت: در این زمینه از نظر قانونی مشکلی نداریم؛ جانمایی‌ها هم به خوبی انجام شده است اما مشکل اصلی در این روند، تفکیک پسماند از مبدأ است. البته مدیریت پسماندسوزی‌ها بر عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها است که باید با جدیت بیشتری به این مسأله بپردازند. سال گذشته کارگروهی برای این منظور تشکیل و به همه استان‌ها ابلاغ شد تا پیگیر این مسأله باشند. پسماند در تهران به معضلی تبدیل شده است اما شهرداری گاهی با شدت و گاه ضعیف نسبت به این مسأله ورود می‌کند.از نظر قانونی مشکلی نداریم در اجرا هم نمی‌خواهیم شکایتی صورت گیرد. از شهرداری‌ها می‌خواهیم که ورود و خروج پسماندها را کنترل کنند. شهرداری قول داد که امسال در زمینه مدیریت پسماند عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشد.

قانون مدیریت پسماند و نحوه توزیع کیسه های پلاستیکی

در همین راستا ثامنی مدیرکل دفتر پسماند گفت: قانون مدیریت پسماند و نحوه توزیع کیسه های پلاستیکی را در کشور داریم که وظیفه نظارت بر آن بر عهده وزارت صنعت است اما تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است. سازمان حفاظت محیط‌زیست در نظر دارد در هفته زمین پاک این قانون اجرا شود اگر به نتیجه نرسیم مجبور می شویم قانونی ورود کنیم و از قوه قضاییه کمک بگیریم. البته فروشگاه های بزرگ زنجیره‌ای اعلام آمادگی کردند تا از توزیع کیسه های پلاستیکی خودداری کنند اما نگران ریزش مشتری هستند بنابراین تاکید دارند همه فروشگاه با هم اجرا کنند. از میان آن‌ها پسماندهای صنعتی ویژه و پزشکی نیازمند انجام اقدامات مضاعفی هستند.

او بیان کرد: در آیین‌نامه استاندارد کیسه‌های زیست تخریب پذیر را تدوین و تصویب کردیم. با فرودگاه‌ها و شهرداری‌ها همچنین مدیران کل محیط زیست استان‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌ها جهت اجرای این آیین‌نامه رایزنی کرده‌ایم.چون قانون مدیریت پسماند وجود دارد بنابراین اگر اجرا نشود دلسرد کننده است. از این رو در صورت عدم اجرا از قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی کمک خواهیم گرفت تا اجرایی شود.هر کیسه پلاستیکی حدود ۵ تا ۶ گرم وزن دارد حالا اگر هر انبار روزانه ٢ تا ٣ کیسه پلاستیکی استفاده کند چند صد تن پلاستیک استفاده خواهد شد که آسیب زیادی به محیط‌زیست وارد می کند. قانون عدم توزیع کیسه های پلاستیکی در کشور های اطراف مانند پاکستان نیز تصویب شده است همچنین در بنگلادش ١٠ سال است که ممنوع شده است در مجموع از ١٨٠ کشور بیش از ١۵٠ کشور این قانون را دارند.   باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • فرهنگ‌سازی در حوزه حجاب همراه با برخورد قهری نتیجه عکس می‌دهد
  • تغییر محل نشستن مردان و زنان در بی.‌آرتی + فیلم
  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست
  • فوت یک کودک در پی موتورسواری نوجوان ۱۳ ساله
  • سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!
  • سال گذشته ۲۸۵ موتور سوار در تهران فوت شدند
  • سال گذشته ۲۸۵ موتور سوار فوت شدند
  • فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی می‌تواند به نشاط مردم کمک کند
  • تصاویر تاریخی از زنان قشقایی / چگونه جنگ جهانی اول آغاز شد؟ / خشم و استرس هیتلر در المپیک ۱۹۳۶ / عجیب‌ترین و تکان دهنده‌ترین بیماری‌ها / بختک چیست؟
  • ۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین هستند / بدرفتاری کادر درمان ترس از زایمان طبیعی را دوچندان می‌کند