Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران ایستگاه فضایی بین‌المللی، آزمایش‌های خود را برای بررسی عامل بیماری‌های پارکینسون و ام‌اس آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران "ایستگاه فضایی بین‌المللی" (ISS)، نخستین پژوهش از نوع خود را برای کمک به بیماران مبتلا به پارکینسون و ام‌اس آغاز کرده‌اند. آنها طی آزمایش‌های خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، سعی دارند با بررسی تعامل میان عصب‌ها و سلول‌های ایمنی مغز، عامل این بیماری‌ها را کشف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران قصد دارند در این آزمایش که وسایل مورد نیاز آن با کپسول فضایی "CRS-18" به فضا منتقل شده، عامل آسیب به سیستم عصبی که در هر دو بیماری دیده می‌شود و تاثیر زندگی در فضا را بر سلول‌های مشابه در فضانوردان سالم بررسی کنند.

"آندرس برات‌لیل" (Andres Bratt-Leal)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این نخستین باری است که اثر ریزگرانش و سفرفضایی بر سلول‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. بررسی این سلول‌ها در آزمایشگاه به خاطر تاثیر جاذبه بر آنها، کار دشواری است. بخش خوب پروژه ما این است که می‌توانیم آن را در فضا انجام دهیم.

قاتل نورون‌ها

پارکینسون و ام‌اس، بیماری‌هایی هستند که به مغز و سیستم عصبی مرکزی آسیب می‌رسانند. پژوهشگران باور دارند که این آسیب می‌تواند عامل اشکال در عملکرد سیستم ایمنی بدن باشد. از آنجا که برخی از فضانوردان طی ماموریت‌های فضایی، اثرات عجیبی از جمله فعال شدن ویروس‌های خفته را در بدن خود مشاهده کرده‌اند، ناسا در نظر دارد تا تاثیر سفر فضایی را بر تغییر سیستم ایمنی بدن مشخص کند.

"برات‌لیل" و "والنتینا فوساتی" (Valentina Fossati)، از پژوهشگران این پروژه، بر انواعی از سلول‌های مغز تمرکز کردند که به نظر می‌رسید نقشی کلیدی در هر دو بیماری بر عهده دارند. نخستین نوع از این سلول‌ها، نورون‌ها و سلول‌هایی هستند که آنها را به وجود می‌آورند و شبکه عصبی بدن را شکل می‌دهند تا مغز بتواند به بررسی و کنترل بدن بپردازد. دومین گروه که "میکروگلیا" (microglia) نام دارند، سلول‌های ایمنی هستند که به پشتیبانی از مغز می‌پردازند و از نورون‌ها در برابر عوامل تهدیدکننده محافظت می‌کنند.

"فوساتی" گفت: میکروگلیا در هر بخشی از مغز دیده می‌شود و می‌تواند از مغز محافظت کند. تغییر در رفتار این سلول‌ها می‌تواند عامل از بین رفتن نورون‌ها و بروز بیماری باشد.

بررسی سلول‌ها در آزمایشگاه

پژوهشگران باید برای درک این موضوع، رشد نورون‌ها و میکروگلیا را در افراد بیمار بررسی کنند و سپس به مقایسه آنها با نتایج به دست آمده از افراد سالم در همان سن بپردازند.

"برات‌لیل" و "فوساتی" برای این کار، روش دیگری پیدا کردند. آنها روشی موسوم به "القای سلول‌های بنیادی پرتوان" (iPS) را به کار بردند تا نورون‌ها و میکروگلیای به دست آمده از سلول‌های پوست افراد بیمار و سالم را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دهند.

سلول‌ها در فضا

"برات‌لیل" و "فوساتی"، سلول‌های سالم و بیمار را به فضا بردند تا آنها را دور از جاذبه زمین مورد بررسی قرار دهند.

"برات‌لیل" ادامه داد: ما می‌دانستیم که نیروی جاذبه می‌تواند رفتار سلول‌ها را با تغییر جنبه‌های گوناگون از جمله شکل آنها تحت تاثیر قرار دهد؛ در نتیجه تصمیم گرفتیم جاذبه را از پروژه خود حذف کنیم تا اطلاعات جدیدی در مورد واکنش سلول‌ها و نحوه عملکرد آنها به دست بیاوریم.

نتایج این پژوهش می‌تواند به دانشمندان در شناسایی روش‌های جدیدی برای درمان پارکینسون و ام‌اس کمک کند. شاید کشف روش جدیدی برای بررسی سلول‌های عصبی که تحت تاثیر ریزگرانش هستند، به بهبود روش‌هایی برای محافظت از فضانوردان در فضا به خصوص در ماموریت‌های بلندمدت منجر شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ايستگاه فضايي بين المللي پارکینسون ام اس کپسول فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۷۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به ۷۵ دست یافت/ لایحه امنیت کاربران در دست بررسی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس آخرین اعلام اتحادیه بین‌المللی مخابرات، ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عیسی زارع‌پور روز چهارشنبه - هشتم فروردین - در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: بر اساس آخرین اعلام اتحادیه بین‌ المللی مخابرات در حوزه توسعه ارتباطات در بین ۱۷۰ کشور از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ دست یافتیم و شش پله ارتقا یافته‌ ایم، شاخص‌هایی که مورد بررسی قرار می‌گیرد شامل فراگیری ارتباطات، کیفیت و میزان استفاده مردم از زیر ساخت‌ها است.

وی افزود: در دو سال گذشته بیش از ۷ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شده و بیش از ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت دست یافته‌اند و این روند ادامه دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: لایحه امنیت کاربران در کمیسیون حقوقی - قضائی دولت بررسی می‌شود و مراحل پایانی خود را طی می‌کند و قسمت‌هایی از لایحه به علت بخش‌های قضائی نیازمند تأیید قوه قضائیه بود که نامه‌ ای به رئیس قوه قضائیه ارسال شد تا نظر آنها برای این بخش‌ها کسب شود.

وی اظهار داشت: از برنامه‌هایی که وزارت ارتباطات برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته این است که حضور بخش خصوصی در صنعت فضایی تسهیل شود، همچنین در سال ۱۴۰۲ بزرگترین قرارداد تاریخ صنعت فضایی را برای ساخت منظومه شهید سلیمانی منعقد کردیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: ۲ ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است و به زودی کار آنها انجام می‌شود. تصاویر و داده‌های این دو ماهواره را پیش خرید کردیم و کل کار توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است. بنا داریم حداکثر استفاده را از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان داشته باشیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 739646

دیگر خبرها

  • کشف سرنخ های جدید برای شناسایی بیماری‌های خودایمنی
  • فناوری نانو به کمک درمان بیماری‌های خودایمنی می‌آید
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به ۷۵ دست یافت/ لایحه امنیت کاربران در دست بررسی است
  • اسکن سه‌بعدی به اکتشافات ایستگاه فضایی بین‌المللی یاری می‌رساند
  • نمای شگفت‌انگیز ماه از ایستگاه فضایی
  • ۳ فضانورد جدید به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند
  • فضا محیطی ایده‌آل برای درمان سرطان
  • چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟