Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- سرهنگ کاظمی گفت: پلیس فتا همچون گشت‌های کلانتری، فضای مجازی را به صورت ۲۴ ساعته رصد می‌کند. تاریخ انتشار: 07:00 - 11 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۳۷۹۹۸

سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، اظهار داشت: قانون جرایم رایانه‌ای پس از اصلاح مجدد در سال ۱۳۹۲ در قانون جدید مجازات‌ها جای گرفت که هم اکنون در حال اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به محدوده جرایم رایانه‌ای گفت: مواردی مانند هتک حرمت، نشر اکاذیب، توهین و افترا، دسترسی‌های غیرمجاز، نفوذ پذیری و جعل داده‌های رایانه‌ای جرم تلقی شده و مجازات‌هایی نیز برای آن‌ها تعریف شده است.

سرهنگ کاظمی با بیان اینکه دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای در تهران و دادسرا‌های عمومی در سراسر کشور پاسخگوی جرایم رایانه‌ای هستند افزود: شهروندان در صورت داشتن شکایت در رابطه با جرایم رایانه‌ای در ابتدا باید به مراجع قضایی مراجعه و با تشکیل پرونده و گزارش اعلام جرم، شکایت خود را در دادسرا‌ها طرح کنند. پرونده از مراجع قضایی به پلیس‌های تخصصی فتا ارجاع داده می‌شود و اقدامات نهایی برای کشف پرونده انجام خواهد گرفت.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ همچنین درخصوص نحوه رسیدگی به جرایم تکامل یافتهدر پلیس گفت: به عنوان مثال جرم اموال مسروقه در اصل در فضای حقیقی صورت می‌گیرد، اما رسیدگی به فروش آن در فضای مجازی در حیطه کاری پلیس‌های تخصصی دیگر مانند پلیس آگاهی و مواد مخدر است.

وی با اشاره به اینکه پلیس فتا فقط درخصوص جرایم سایبری محض پاسخگوی شهروندان است گفت: پلیس فتا همچون گشت‌های کلانتری فضای مجازی را به صورت ۲۴ ساعته رصد می‌کند و در داخل این فضا گشت می‌زند تا موارد مجرمانه را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کند.

سرهنگ کاظمی با اشاره به برنامه‌های پلیس فتا برای آموزش و ارتقای آگاهی به شهروندان عنوان کرد: مدرسان و کارشناسان پلیس فتا به محض درخواست سازمان‌های مختلف برای آموزش به رده‌های سنی گوناگون آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی و آموزش قبل از ورود به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: متاسفانه کاربران قبل از آشنایی با شبکه‌های اجتماعی وارد فضای مجازی می‌شوند و به همین خاطر از همین حوزه آسیب دیده و مورد جرم واقع می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پلیس فتا جرایم رایانه ای فضای مجازی فضای سایبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۷۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی و برخورد باگردانندگان۵صفحه اینستاگرامی هنجارشکن غرب تهران

به گزارش خبرنگار مهر، سردار کیومرث عزیزی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات این خبر اظهار داشت: با رصد مأموران پلیس امنیت عمومی در فضای مجازی، اطلاعاتی از فعالیت چند صفحه در خصوص انتشار تصاویر نامناسب و هنجارشکن به دست آمده و بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

فرمانده انتظامی غرب استان تهران افزود: در این راستا مأموران پلیس امنیت عمومی، پنج صفحه اینستاگرامی با مجموع مخاطبان زیاد را مورد شناسایی قرار داده و با پاکسازی و مسدودسازی صفحات اعلامی، با گرداننده آنها نیز برخورد قانونی به عمل‌آمد.

این مقام ارشد انتظامی اضافه کرد: پلیس به صورت مستمر، فعالیت صفحه‌های مختلف اجتماعی و فضای مجازی را مورد رصد قرار می‌دهد و در صورت بروز هرگونه جرایم در این فضا، برابر قانون با افراد خاطی برخورد خواهد کرد لذا به افراد فعال در فضای مجازی توصیه می‌شود در این عرصه نیز با رعایت ضوابط و قوانین کشوری و رعایت هنجارهای اجتماعی فعالیت نمایند.

کد خبر 6080636

دیگر خبرها

  • تصویب ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح
  • شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی
  • دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس
  • تصویب ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی
  • دستگیری ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال های جعلی آزمون سراسری
  • دستگیری ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری
  • فرزندی که حساب پدرش را خالی کرد
  • دستگیری ۴۰۰ نفر مجرم فعال آزمون سراسری در فضای مجازی + فیلم
  • دستگیری عامل انتشار فیلم آدم ربایی در فضای مجازی در زابل
  • شناسایی و برخورد باگردانندگان۵صفحه اینستاگرامی هنجارشکن غرب تهران