Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@19:29:22 GMT

نسخ خطی را نجات دهید اگر می‌خواهید به ادبیات خدمت کنید

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۸۶۱۴

نسخ خطی را نجات دهید اگر می‌خواهید به ادبیات خدمت کنید

به گزارش خبرگزاری مهر، نیکنام حسینی‌پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب، روز چهارشنبه۹ مرداد همراه با محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور پاسداشت زبان فارسی از مظاهر مصفا قصیده‌سرا و ادیب پیشکسوت که در بستر بیماری به سر می‌برد، در منزلش عیادت کرد.

در این دیدار، حسینی‌پور به دورهمی‌های قدیمی که بزرگان ادب با هم داشته‌اند، اشاره کرد و گفت: متاسفانه نسل ما این دورهمی‌ها را نداشتند که بتواند بهره کافی ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

امیربانو کریمی فیروزکوهی محقق پیشکسوت و همسر مظاهر مصفا نیز در این دیدار، به دورهمی‌های اینچنینی که در منزل پدرش؛ امیری فیروزکوهی داشته‌اند اشاره کرد و گفت: افسوس که آن‌زمان ضبط‌صوت یا دوربینی نبود که آن صداها و تصویرها را ثبت کند.

وی افزود: برای بهترشدن وضعیت ادبیات فارسی باید از پایه و از کتاب‌های ابتدایی شروع کرد. بعد سراغ دانشگاه‌ها رفت که مثل قارچ گسترده شده‌اند. متاسفانه بحث کنکور هم که پیش آمده، دانش‌آموزان با نمرات پایین سراغ ادبیات می‌روند. در هر دوره و هر کلاسی که ما طی این چندین سال تدریس در دانشگاه بودیم، تقریبا دو یا سه نفر واقعا اهلیت داشتند. مسئله دیگر هم مقدار زیادی نسخه خطی است که تشویق کنید دانشجویان و دانشکده‌هایی که می‌خواهند رساله بگیرند، به جای اینکه بروند و از قول فرنگی‌ها چیزهای بی‌پایه و اساس نقل کنند، به آن‌ها بپردازند. اگر می‌خواهید خدمتی به ادبیات کنید، یک کار مهم همین است که این نسخ خطی از بین نرود.

فیروزکوهی در ادامه به وضعیت مصفا اشاره کرد و گفت: عجیب است که مصفا آلزایمر ندارد. آن اوایل خود ما فکر می‌کردیم آلزایمر گرفته است؛ حتی داماد من که متخصص مغز و اعصاب است، مدتی داروهای آلزایمری برای ایشان تجویز کردند، اما بعدا متوجه شدیم که خداراشکر آلزایمر ندارد. چون گاهی اوقات که پرستارها برای او شعر می‌خوانند، غلط‌های آنان را تصحیح می‌کند. یا گاهی اوقات که دلتنگ می‌شود و شعرهای خودش را برایش می‌خوانیم و بعضی مصرع‌ها را نمی‌خوانیم، خودش نیم مصرع‌های بعد را ادامه می‌دهد؛ یعنی درکش سر جایش است.

افشین علاء نیز که در این دیدار حضور داشت، گفت: نسل ما نسل بسیار رنجور و آفت‌دیده‌ای است؛ بنابراین من در این جور مواقع که به عیادت بزرگانی چون استاد مصفا می‌آیم، حتی اگر در بستر بیماری باشند، می‌گویم ما آمده‌ایم تا شما از ما عیادت کنیم و حالمان خوب شود. ما حالمان خیلی بد است و ما بیشتر به عیادت این بزرگان احتیاج داریم.

در پایان این دیدار، حسینی‌پور  لوح یادبود و هدایایی از طرف موسسه خانه کتاب به امیربانو کریمی و استاد مصفا اهدا کرد. 

کد خبر 4682279 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: مظاهر مصفا خانه کتاب نیکنام حسینی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۸۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر می‌‎خواهید برنده باشید، باید به رئال بیایید!

به گزارش "ورزش سه"، رئال مادرید شب گذشته در دیدار برگشت از مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه اتحاد مهمان منچستر سیتی بود و موفق شد این تیم را در ضربات پنالتی شکست دهد و راهی مرحله بعدی شود.

تلاش بازیکنان دو دو تیم در ۹۰ دقیقه و دو وقت اضافه به نتیجه نرسید و در نهایت این ضربات پنالتی بود که تکلیف تیمی که قرار است در مرحله نیمه نهایی روبروی بایرن مونیخ قرار بگیرد را مشخص کرد و رودیگر ستاره تیمش در این ضربات بود.

این بازیکن که در جریان بازی هم عملکرد بسیار خوبی در خط دفاعی رئال مادرید داشت و توانست به بهترین شکل ممکن ارلینگ هالند را مهار کند آخرین ضربه پنالتی را به گل تبدیل کرد تا تیمش به مرحله نیمه نهایی صعود کرده باشد.

این ستاره آلمانی پس از پایان این بازی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت:« می‌دانید چه زمانی متوجه شدم که می‌توانم به رئال مادرید بپیوندم؟ وقتی که با چلسی فاتح لیگ قهرمانان شدم. ر آن زمان بود که متوجه شدم می‌توانم به این باشگاه بیایم. برادر، اگر می‌خواهی در تیم برنده باشی باید به رئال مادرید بپیوندی.»

دیگر خبرها

  • فال شمع روزانه امروز شنبه اول اردیبهشت ۱۴۰۳
  • موسوی گرمارودی: نزدیک ۴ سال اوین بودم
  • فال شمع روزانه امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • واکنش به ادبیات احمدی‌نژاد درباره اسرائیل
  • جمعی از پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی تجلیل شدند
  • اگر می‌‎خواهید برنده باشید، باید به رئال بیایید!
  • فال شمع روزانه امروز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
  • ادیبان ستاره بر دوش
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • گل‌آقا می‌گفت وظایفی داریم و باید نگهبان حرمت‌ها باشیم