Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@01:32:00 GMT

نوسازی سه هزار بافت فرسوده در بندرعباس

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۸۹۷۷

نوسازی سه هزار بافت فرسوده در بندرعباس

بافت‌های فرسوده و تهدیدهای حول آن همواره از دغدغه‌های مدیران و مسؤولان بوده که این امر در دولت تدبیر و امید مورد توجه ویژه قرار گرفته و با اجرای طرح بازآفرینی شهری گامی بلند در جهت نوسازی این بافت‌ها و رفع آن برداشته شده است.

دولت با اجرای طرح بازآفرینی شهری، فرصت خوبی را به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده و از آنجا که با تجمیع این بافت‌ها و ارائه خدمات می‌توان مشکلات و کمبودهای خدماتی را در این مناطق رفع کرد، پویایی و تحرک را در عمران و رفاه این مناطق رقم زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف اصلی در اجرای طرح بازافرینی شهری حفاظت و صیانت از افرادی است که در سکونت گاه‌های نامناسب و ناکارآمد با بافت‌های ضعیف و مشکل دار و فرسوده شهری زندگی می‌کنند و در مواجهه با حوادث طبیعی و غیر طبیعی با خطر روبرو هستند.

اجرای طرح بازآفرینی شهری در هرمزگان

استان هرمزگان دارای ۲ هزار و ۳۹۱ هکتار بافت فرسوده شهری است که شهر بندرعباس از این نظر بیشترین سهم را دارد و سکونتگاه‌های غیر رسمی آن ۴۳ درصد است.

از دهه‌های پیش به واسطه فقر و بیکاری، نبود امکانات اولیه همچون آب و برق، راه، نداشتن مهارت لازم؛ مهاجرت‌های بی رویه‌ای از روستاهای دور و نزدیک به بندرعباس مرکز استان هرمزگان صورت گرفته و این امر در حاشیه این شهر منجر به ساخت بناهای بی ضابطه و سست به شکل خیلی ابتدایی شده است.

در این سال‌ها محله‌های مختلفی چون محله چاهستانی ها، آیت الله غفاری (شهناز قدیم)، شهرک توحید (شغو)، چه چهکور، کمربندی، دوهزار، اسلام آباد، حسین آباد و طلا بند در بندرعباس شکل گرفت که هم اکنون به عنوان مناطق حاشیه نشینی و بافت فرسوده شناخته می‌شوند.

ساکنان این محله‌های شهر بندرعباس از داشتن زیرساخت‌های اولیه از جمله خیابان و کوچه‌های مناسب محروم بوده و تا اصلاحات هندسی و جانمایی صورت نگیرد، ایجاد امکانات شهری مانند فضای سبز، فضای آموزشی، ورزشی و فرهنگی نیز امکان پذیرنیست.

اجرای طرح بازآفرینی شهری در هرمزگان به منظور نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده از سال ۹۶ بنا به دستور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی از شهر بندرعباس و محله چاهستانی ها آغاز شده است.

این طرح هم اکنون در شهرهای دیگر هرمزگان از جمله میناب، جاسک، رودان، حاجی آباد، بندر لنگه، کنگ، بستک و بندرخمیر نیز در دست اجرا است.

مشارکت مردم در بازسازی بافت های فرسوده

استاندار هرمزگان با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده به منظور آغاز عملیات نوسازی سه هزار بافت فرسوده در شهر بندرعباس در سالجاری، گفت:  این امر در گروی همکاری و مشارکت خوب مردم در راستای نوسازی واحدهای مسکونی در محله چاهستانی ها و سایر محلات شهر بندرعباس است.

فریدون همتی شامگاه پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی استان هرمزگان اظهار داشت: در نظر داریم با همکاری توسعه گرها وارد مرحله ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید در محله چاهستانی های بندرعباس شویم.

وی افزود: در ابتدا به توسعه گرها این ماموریت را داده ایم تا با گفتگو با مردم شرایط را جهت ساخت و ساز واحدهای مسکونی، مطرح کنند.

همتی تصریح کرد: با وجود همه پیچیدگی ها و شرایط موجود در بافت فرسوده محله چاهستانی های بندرعباس، با همکاری مردم و همراهی آنها می‌توانیم مشکلات را حل و در انتظار تحولی بزرگ در حوزه نوسازی واحدهای مسکونی در این محله باشیم.

استاندار هرمزگان افزود: همه امکانات و همچنین هماهنگی لازم با توسعه گرها برای برداشتن گام اصلی در مسیر ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید در محله چاهستانی های بندرعباس انجام شده است.

همتی تصریح کرد: یکی از اقدامات در این زمینه، طراحی ۶۰۰ واحد مسکونی در کنار شهرک پیامبر اعظم(ص) بندرعباس است که ساکنان محله چاهستانی ها، می‌توانند از آن استفاده و در آن ساکن شوند.

وی ادامه داد: همچنین در مناطق دیگری از شهر نیز توسط بنیاد مسکن واحدهایی در حال ساخت است که ساکنان محله چاهستانی ها می‌توانند از این واحدهای مسکونی نیز جهت جابجایی استفاده کنند.

استاندار هرمزگان بیان داشت: روش دیگر نیز این است که خود مردم و مالکان در محله چاهستانی ها اقدام به ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی خود کنند، که برای این کار مشوق های ویژه ای از جمله تخفیف ۹۰ درصدی در هزینه صدور پروانه ساخت و همچنین پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت در نظر گرفته شده است.

همتی اظهار داشت: انتظار داریم با این مشوق های در نظر گرفته شده مردم مشارکت خوبی را داشته باشند تا نوسازی بافت فرسوده و ساخت واحدهای مسکونی جدید در محله چاهستانی ها صورت گیرد.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: اگر مردم در دیگر محلات دارای بافت فرسوده، علاقه مند به ساخت و ساز و نوسازی واحد مسکونی خود باشند، مورد حمایت و بهره مندی از این مشوق ها قرار می گیرند.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بافت فرسوده هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۸۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر تامین مالی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد گفت: خوشبختانه توانستیم از ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، مبلغ ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یا به عبارتی بالغ بر ۲۱ درصد اوراق را به مشهد اختصاص دهیم.

 سید محمد عنبری افزود: براساس بند "د" تبصره "۵" بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، به شهرداری‌ها مجوز داده شد تا اوراق مشارکت برای احداث خطوط ریلی، خرید اتوبوس و بازسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی (ع) و احیا و بازسازی بافت فرسوده شهری منتشر کنند.

وی افزود: از این میزان اوراق، هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان شامل هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به خطوط ریلی و ۳۰۰ میلیارد تومان به خرید اتوبوس اختصاص یافته است که ۵۰ درصد آن را دولت پرداخت می‌کند.

او گفت:همچنین چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از اوراق به نوسازی بافت‌های فرسوده تعلق گرفت که شامل دو هزار میلیارد تومان برای بازسازی بافت پیرامون حرم رضوی، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی بافت‌های فرسوده عامل، آبکوه و میدان شهدا و ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای خط سه قطار شهری منتشر می‌شود.

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان
  • پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند
  • ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند
  • بهره برداری از ۲۵ هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی
  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • تاکسی های فرسوده همدان در انتظار نوسازی
  • اجرای ۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل
  • آغاز نوسازی بیش از ۲۶۰ هزار واحد در کشور
  • اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد