Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@16:01:16 GMT

تأخیر رسانه ها در افشای اسناد مربوط به قتل خاشقچی

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۱۹۱۷۰

تأخیر رسانه ها در افشای اسناد مربوط به قتل خاشقچی

به گزارش خبرنگار مهر، سال جاری میلادی، پنجمین دور از نشست جهانی خبر (Global News Forum) که در شهر استانبول برگزار شد،. این نشست را اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه برگزار کرد و هدف این نشست هم پرداختن به مهم ترین اخباری است که در طی یک سال گذشته در جهان به وقوع پیوست. در نشست امسال هم برگزارکنندگان موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی را در دستور کار خود قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته حمله تروریستی به دو مسجد شهر«کرایستچرچ»‌ نیوزلند، اخبار جعلی (فیک نیوز)، تکنولوژی ۵G و اصول اخلاقی خبر هم از جمله موضوعاتی بود که مورد توجه نشست جهانی خبر قرار گرفت. شعار نشست امسال «اعتماد و حقیقت در خبر» بود و میزبانی آن را شبکه دولتی «تی آر تی» ترکیه بود، در مراسم امسال ۱۲۰ نفر از اصحاب رسانه از ۳۵ کشور حضور داشتند.

در نشست امسال ابراهیم ارن معاون مدیر کل شبکه «تی آر تی» با اشاره به دو قطبی شدن در رسانه ها گفت: متاسفانه در دنیا شاهد دو قطبی های فراورانی هستیم عناوینی مانند شرق- غرب از جمله از نماد این دو قطبی ها است اما نه فقط در دنیا بلکه در رسانه ها نیز شاهد چنین مساله ای هستیم. باید فراموش نکنیم روزنامه نگاری فقط با دستگاه های چاپ روزنامه به سرانجام نمی رسد بلکه این حرفه به واسطه انسان ها به سرانجام می رسد. گاهی با خود می گویم ما به عنوان افراد رسانه ای آیا توانسته ایم دربهبود شرایط جامعه جهانی تاثیر گزار باید یا اینکه موجب تشدید دو قطبی جهان شده ایم. 

وی  با اشاره به اینکه در ۲۰ الی۳۰ سال اخیر شاهد اخبار کذب زیادی در رسانه های جهانی بوده ایم افزود: ما به عنوان اصحاب رسانه موظف هستیم که اخباری را انعکاس دهیم که کاملا درست باشد. برای هر خبرنگاری مهم ترین وظیفه این است که در مقابل هر گونه اخبار کذب تلاش کند حقیقت هارا بازتاب دهد.

جواد متقی دبیر کل اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا پاسیفیک نیز  با اشاره به این که رسانه ها در شرایط کنونی از پتانسیل بالایی برخوردار هستند گفت: امروزه مخاطبان تصمیم گیرنده هستند که چه برنامه ای را در تلویزیون تماشا کنند مخاطبان برنامه هایی را دوست دارند تماشا کنند مخاطبان می خواهند اخباری ببیند که قابل اعتماد  باشد ما در مقابل مخاطبان مسولیت داریمزیرا ما زبان مردم هستیم.

همان طور که اشاره شد قتل جمال خاشقچی یکی از محورهای بحث در نشست امسال بود، در همین رابطه سلیم آتالای، مدیر خبری و برنامه‌های شبکه تی‌.آر.تی ورلد در حاشیه این مراسم با انتقاد از آشکار نشدن ابهامات پرونده جمال قاشقچی عنوان کرد: باید ابهامات جنایت قاشقچی آشکار شود. ما به عنوان شبکه «تی آر تی» از همان ابتدای افشا شدن این جنایت سعی کردیم معتبرترین و درسترین اخبار را در این خصوص انعکاس دهیم و در این خصوص هنوز هم عهده دار مسولیت سنگینی هستیم زیرا این حق مخاطبان است که از همه زوایای این مساله به صورت کامل و معتبر باخبر شوند.

وی در ادامه گفت: اما هنور سوالات بی پاسخ زیادی در این خصوص داریم اینکه دستور اجرای چنین قتلی را چه کسی داده است. چه کسی و چگونه مورد اجرا درآورده است. و روند پس از جنایت چگونه بوده است. از جمله این سوالات است زیرا مساله قاشقچی یک مساله ای بین المللی و سیاسی است.

یکی از بحث های محوری که در نشست امسال در مورد قتل خاشقچی مطرح شد این بود که اسناد گوناگونی در مورد جزئیات این قتل به دست رسیده است با این حال به علت روشن نشدن برخی ابهامات، افشای این اسناد با تأخیر همراه شده است.

مدیر بخش دیجیتال شبکه «تی آر تی» در این نشست با اشاره به تفاوت رسانه های دیجیتال با رسانه های سنتی عنوان کرد: کاربران شبکه های اجتماعی فعال از مخاطبان تلویزیون هستند. این کاربران اخباری که دریافت می کنند با سرعت زمانی کمتری می توانند مورد استفاده و  اشتراک بگذارند برای همین باید برای خبرنگاران نتها توجه به اینکه چه چیزی را می خواهند پوشش دهند نباشد بلکه به چه شیوه بیانی می خواهند بازتاب دهند هم باید مهم باشد.

وی در ادامه افزود: مساله قتل قاشقچی همانند یک فیلم مورد پیگیری از سوی مخاطبان قرار گرفت. و تمامی اخبار داغ این مساله با سرعت کمی مورد انتشار در شبکه های اجتماعی توسط کاربران قرار می گرفت. این موضوع نشان داد که چقدر مسولیت یک روزنامه نگار وخبرنگار سنگین است. در نتیجه خبرنگاران باید مخاطبان شبکه های اجتماعی را در نظر گرفته وبه شیوه گفتاری شان دقت بیشتری کنند زیرا با عنوان مباحثی ممکن است اخبار به شیوه دیگری در شبکه های اجتماعی هدایت شود.

یادآور می شود پنجمین نشست جهانی خبر از ۲۹ تا ۳۱ ماه جولای برگزار شد و اولین نشست این مجموعه در سال ۲۰۱۳ در شهر سئول کره جنوبی بود، نشست های بعدی هم در ژاپن، سنگاپور، ویتنام طی ۵ سال برگزار شد.

کد خبر 4682543

منبع: مهر

کلیدواژه: نشست خبری جمال خاشقجی روزنامه نگاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۹۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه ها نقش مهمی در ترغیب مالکین اراضی و املاک برای اخذ سند دارند

به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ سیدمهدی هاشمی، صبح سه شنبه در نشست تبیین چشم‌انداز و برنامه عملیاتی ثبت اسناد کرمان در سال جاری گفت: صدور اسناد مالکیت اراضی و املاک تقاضامحور است و رسانه‌ها در تنویر افکار عمومی و ترغیب مالکین اراضی و املاک به اخذ سند نقش مهمی دارند.

وی افزود: یکی از موانع پیشبرد حدنگاری به ویژه در حوزه اراضی کشاورزی، ابهامات و گره‌های ذهنی مالکین در خصوص احتمال قطع یارانه یا اخذ مالیات در صورت اخذ سند است و باید با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها، این اطمینان خاطر ایجاد شود که سنددار شدن اراضی کشاورزی نه تنها موجب متضرر شدن افراد نمی‌شود بلکه مزایایی از قبیل امکان بهره‌مندی از تسهیلات بانکی را فراهم می‌کند و افزایش ارزش اقتصادی املاک را در پی دارد.

عضو شورای قضایی استان افزود: تا پیش از این حدنصاب‌های قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی مصوب ۱۳۸۵ که صدور اسناد مالکیت را منوط به دارا بودن مساحت خاصی اعلام کرده بود مانع عظیمی بر سر راه حدنگاری کشاورزی بود که مصوبات قرارگاه ملی حدنگاری و شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان با استناد متقن به اسناد بالادستی از جمله قانون جامع حدنگار مصوب سال ۱۳۹۳، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه، سند تحول قضایی و تاکیدات روسای قوه قضائیه و مجریه بر حدنگاری، موجب گردیده تا امکان صدور اسناد مالکیت حدنگار اراضی کشاورزی تسهیل گردد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان افزود: واحدهای ثبتی باید در اجرای حدنگاری و صدور اسناد مالکیت از استعلامات زائد اجتناب کنند و صرفا به موارد مصرح در قوانین اکتفا شود و رعایت این موضوع در بازرسی از ادارات مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه به منظور تسریع در فرآیند صدور اسناد کشاورزی، برای ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی قرارداد تهیه نقشه و مستندسازی با شرکت‌های مشاور منعقد شده است، افزود: پرونده‌های تشکیل شده توسط شرکت‌ها در سامانه سحاک بارگذاری و با توجه به اتصال سامانه مزبور به سامانه قانون تعیین تکلیف سازمان ثبت، روند رسیدگی سرعت بیشتری پیدا خواهد نمود.

هاشمی، ادامه داد: اولویت کاری ما در سال جاری، حدنگاری اراضی کشاورزی است و برای تحقق این هدف‌گذاری باید علاوه بر استمرار کار شبانه‌روزی از ظرفیت تمامی دستگاه‌های متولی حوزه زمین استفاده کنیم.

دیگر خبرها

  • ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی
  • افزایش مخاطبان رسانه ملی
  • محفل قرآنی سدره
  • اوسمار به نشست خبری نرسید
  • تأخیر در پرواز پرسپولیس به آبادان/ اوسمار به نشست خبری نرسید
  • «سر سفره خدا» در طول سال تولید و پخش می‌شود/ افتتاح باغ رسانه کودک و نوجوان در ۱۴۰۳
  • «سر سفره خدا» در طول سال تولید و پخش می‌شود
  • رسانه ها نقش مهمی در ترغیب مالکین اراضی و املاک برای اخذ سند دارند
  • رسانه ها مالکین اراضی و املاک را برای اخذ سند ترغیب کنند
  • «محفل» و «زندگی پس از زندگی»؛ پربازدیدترین برنامه‌های تلوبیون در ماه رمضان