Web Analytics Made Easy - Statcounter

محقق ایرانی دانشگاه هان یانگ کشور کره جنوبی با همکاری پژوهشگرانی از این دانشگاه، موفق به سنتز یک نوع نانوحسگر گازی دقیق و با مصرف انرژی پایین شدند.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ با وقوع انقلاب صنعتی، سطح زندگی در جوامع به‌سرعت رشد کرده، اما از سوی دیگر مشکلات بی‌شماری را نیز به وجود آورده است که از آلودگی هوا و عواقب و اثرات مخرب آن بر روی بدن انسان می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین این مشکلات یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در این راستا، اندازه‌گیری میزان حضور گاز‌ها در هوا اولین گام در کاهش آلودگی هوا به شمار می‌رود.

علی میرزایی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شیراز و محقق پسادکترای پیشین دانشگاه هان یانگ کره جنوبی ضمن اشاره به گاز دی‌اکسید نیتروژن به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های جوی، در خصوص لزوم اجرای این طرح گفت: «گاز NO ۲ گازی با قدرت اکسیدکنندگی بسیار بالا است و اثرات مخربی بر روی بدن انسان و محیط‌زیست دارد. این گاز به‌طور عمده ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی است و بنابراین از مهم‌ترین عوامل آلاینده هوا به‌ویژه در کلان‌شهر‌هایی مثل تهران به شمار می‌رود. در واقع این گاز می‌تواند سبب ایجاد مشکلات جدی تنفسی و التهاب چشم در انسان شود. اختلال در بویایی، خستگی، تحریک گلو، ناراحتی‌های اعصاب و افزایش برونشیت حاد از دیگر اثرات قرارگیری در معرض گاز NO ۲ است؛ لذا تشخیص به‌موقع و سریع این گاز توسط حسگر گازی می‌تواند از بروز چنین عوارض نامطلوبی جلوگیری کند.»

وی ادامه داد: «در طرح حاضر یک حسگر گازی مبتنی بر نانوسیم‌های چندشاخه طراحی و سنتز شده است که علاوه بر دقت بالا در شناسایی و اندازه‌گیری گاز، نسبتاً ارزان‌قیمت بوده و از مصرف انرژی و دمایی کارکرد پایینی نیز برخوردار است.»

میرزایی افزود: «نانوسیم‌های چند شاخه گروه منحصربه‌فردی از نانومواد به شمار می‌روند. ساختار این نانوسیم‌ها به گونه‌ای است که یک نانوسیم بر روی ساقه یک نانوسیم دیگر از همان جنس و یا از جنس متفاوت رشد می‌کند. مساحت سطح بسیار بالای نانوسیم‌های چندشاخه این نانوساختار‌ها را برای کاربرد‌های تشخیصی از جمله تشخیص گاز مناسب کرده است.»

به گفته این محقق در طرح حاضر در ابتدا نانوسیم‌های اکسید قلع سنتز و سپس انشعاباتی از نانوسیم‌های اکسید تلوریوم بر روی ساقه نانوسیم از جنس اکسید قلع ایجاد شده است. روش مورد استفاده جهت سنتز ماده اصلی این حسگر، روش رشد بخار-مایع-جامد بوده است.

براساس مطالعات صورت گرفته پیرامون قابلیت این حسگر از حیث دقت و سرعت پاسخ‌دهی، نانوحسگر مبتنی بر نانوسیم‌های چندشاخه توانسته پاسخ گازی ۱۰٫۲۵ نسبت به ppm ۱۰ گاز دی‌اکسید نیتروژن را در دمای بهینه ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد و در زمان ۲۴۲ ثانیه ثبت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۱۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهرانی‌ها همچنان هوای مطلوب تنفس می‌کنند

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (3 اردیبهشت) در شرایط قابل قبول قراردارد.

به گزارش ایسنا، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین 77 بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین 82  و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول(سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

دیگر خبرها

  • ۱۰ واحد صنعتی اردستان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • هوای تهران همچنان مطلوب است
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • تنفس هوای مطلوب در تهران بارانی
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • تهرانی‌ها همچنان هوای مطلوب تنفس می‌کنند
  • اصفهانی‌ها چند روز از فروردین ۱۴۰۳ را هوای پاک تنفس کردند؟