Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به حسن روحانی رئیس جمهور درباره تعیین سقف حقوق برای اعضای هیئت علمی، اعتراض بخش قابل توجهی از جامعه دانشگاهی را به دنبال داشته است. طبق الحاقیه جدید، سقف حقوق استادان دانشگاه نباید بیش از هفت برابر حداقل حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر باشد؛ اما بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف کشور بر این باورند چنین تصمیمی به بی‌انگیزگی استادان و کاهش کیفیت آموزشی و پژوهشی در آموزش عالی می‌انجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حبیب‌اله صفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تعیین سقف حقوق برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اظهار کرد: استادان دانشگاه، حقوق زیادی دریافت نمی‌کنند و سال گذشته نیز درصد افزایش حقوق نسبت به مشاغل دیگر بسیار اندک بوده است. در سال 98 نیز رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی (حمیدرضا حاجی‌بابایی) پیگیری‌های زیادی انجام داد تا حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها 400 هزار تومان به اضافه 10 درصد افزایش داشته باشد که هنوز اعمال نشده است.

وی ادامه داد: اگر حقوق استادان دانشگاه را 1.5 برابر افزایش دهند، باز هم از تورم عقب خواهد بود. اعضای هیئت علمی جوان در حال حاضر 4 یا 5 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و طبیعتاً دغدغه‌های زیادی دارند؛ از جمله ازدواج، مسکن و غیره. شاید فردی با مدرک لیسانس در مشاغل دیگر درآمدی بیشتر داشته باشد، در حالی که یک عضو هیئت علمی تمام عمر خود را صرف تحصیل و تحقیق کرده؛ اما با حقوق فعلی نمی‌تواند برای آینده برنامه‌ریزی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در مورد صحبت‌های برخی منتقدان مبنی بر این‌که طبقه کارگر با درآمدی به مراتب کمتر روزگار می‌گذراند، تصریح کرد: قشر کارگر بسیار محترم است و زحمت زیادی می‌کشد؛ اما دغدغه‌های استادان دانشگاه و مخارج آنها تفاوت زیادی دارد. نامه‌های متعدد شوراهای صنفی دانشگاه‌های مختلف هم نشان می‌دهد اعضای هیئت علمی حقوق زیادی نمی‌گیرند.

صفرزاده با اشاره به اختلاف دریافتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های پایتخت با دیگر شهرهای کشور گفت: اعضای هیئت علمی در تهران و دیگر کلان‌شهرها مانند اصفهان و تبریز می‌توانند با صنعت، ارتباط برقرار کنند، پروژه‌ای بگیرند و درآمد خود را افزایش دهند؛ اما مراکز استان‌های دیگر، صنعتی ندارند و طبیعتاً پروژه‌ای نیست. از طرفی ما را برای ارتقای پایه در تنگنا قرار می‌دهند که پروژه بردارید؛ اما صنعت در بسیاری از استان‌ها، پروژه‌ای ندارد.

وی افزود: افراد در سایر مشاغل با پشت سر گذاشتن یک سال، گروه یا پایه خود را ارتقا می‌دهند؛ اما اعضای هیئت علمی به دلیل کسب نکردن امتیازات پژوهشی لازم نمی‌توانند پایه‌شان را بهبود ببخشند. امتیاز پژوهشی را هم در صورتی می‌توان کسب کرد که دغدغه‌ای نباشد. اعضای هیئت علمی زیادی داریم که به دلیل مشکلات مالی، در دانشگاه‌های مختلف تدریس می‌کنند تا کمبودهای زندگی خود را جبران کنند؛ چنین فردی عقب می‌ماند، امکان پژوهش ندارد و در نتیجه پایه‌اش ارتقا پیدا نمی‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به تأثیر دغدغه‌های استادان دانشگاه بر کیفیت آموزش یادآور شد: اگر استاد دانشگاه در چرخه آموزش به خوبی دانشجو را تربیت نکند، بازتاب آن با خروجی‌های ضعیفی مانند معلم، استاد دانشگاه و مهندس ناکارآمد به جامعه آسیب می‌زند. اعضای هیئت علمی باید بدون دغدغه فعالیت کند؛ اما در حال حاضر این‌گونه نیست و اوضاع به شکلی پیش می‌رود که استادان دانشگاه هر روز در این باره صحبت می‌کنند.

صفرزاده با تأکید بر وضعیت سخت معیشتی استادان دانشگاه دور از پایتخت گفت: دانشگاه‌هایی که از مرکز دور هستند، شرایط متفاوتی دارند. به طور مثال صنایع در استان‌های غربی کشور مانند کرمانشاه، ایلام، همدان، کردستان و خوزستان در زمان جنگ، آسیب جدی دیده و طبیعتاً شرایط برای پژوهش و زندگی اعضای هیئت علمی بسیار دشوار است.

انتهای پیام/

168 / 320 حبیب اله صفرزاده استاد دانشگاه حقوق هیئت علمی دانشگاه سقف حقوق استاد دانشگاه دانشگاه رازی کرمانشاه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: استاد دانشگاه حقوق هیئت علمی دانشگاه دانشگاه رازی کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۵۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تمرکز بر روی کیفیت‌بخشی فضای علمی دانشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری در جلسه شورای آموزش عالی استان که در محل دفتر استاندار برگزار شد، افزود: دانشگاه‌ها باید بر روی افزایش کیفیت‌بخشی و فضای علمی تمرکز کنند تا ضریب تاثیرگذاری این نهاد افزایش یابد.

وی گفت: همه بخش‌ها و حوز‌ه ها اگر رسالت خودشان را به درستی انجام بدهند نیل به توسعه و اهداف مد نظر راحت‌تر خواهد بود.

استاندار خراسان رضوی افزود: با اتصال ظرفیت‌های بیرونی به ظرفیت‌های دانشگاهی، اهداف مورد نظر به سمت تحقق خواهد رفت.

نظری تاکید کرد: باید با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب در نامگذاری شعار سال، جهش تولید در حوزه‌های مختلف در نتیجه مشارکت مردم اتفاق بیفتد.

دیگر خبرها

  • استادان دانشگاه عنصر مهمی برای حل مشکلات فرهنگی هستند
  • ضرورت تمرکز بر روی کیفیت‌بخشی فضای علمی دانشگاه‌ها
  • آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل در اصفهان
  • آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل از اصفهان
  • دانشگاه تهران مجری ۳ طرح حقوقی دستگاه‌های اجرایی شد
  • بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشی دانشگاه آزاد برای توسعه و تعالی چابهار و سواحل مکران
  • ارتقای رتبه علمی اعضای هیئت علمی تغییر می‌کند
  • تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار تعمیراتی دانشگاه در ۳۰ ماه
  • نشست شورای مسکن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
  • دکتر طهرانچی: ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد