Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@07:06:18 GMT

شورای عالی خانواده ایجاد شود

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۵۹۸۴

شورای عالی خانواده ایجاد شود

باقر ساروخانی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس برجسته کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح وضعیت کنونی خانواده‌ها در جامعه جهانی پرداخت و با تأکید بر اینکه خانواده کنونی از پوسته خصوصی و محلی بودن خود خارج شده و خانواده‌ها تحولات جهانی مشابهی را تجربه می‌کنند، گفت: در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و تحولات خانواده‌ها در آن سوی مرزها بر وضعیت خانواده‌های ایرانی تأثیر می‌گذارد؛ همین مسئله مباحث مرتبط با خانواده را دشوارتر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس باید دانش وارد مدیریت خانواده‌ها شود و با استفاده از دانش و علم به سراغ خانواده‌ها و مباحث مهمی مانند ازدواج و طلاق برویم.

وی با تأکید بر اینکه اگر نتوانیم مدیریت علمی خانواده را به والدین بیاموزیم، ممکن است رفتارهای آنها تعادل نداشته باشد، گفت: بسیاری از طلاق‌ها ناشی از این است که والدین مدیریت ارتباط را نیاموخته‌اند؛ مدرسه نیز کمکی به آموزش نحوه ارتباط والدین و فرزندان نکرده است.

ساروخانی در پاسخ به این سؤال که چگونه شکاف نسلی موجود بین والدین و فرزندان را پر کرده و برقراری درست ارتباط با فرزندان را به والدین بیاموزیم؟ گفت: چهار مدرسه «خانواده، مدرسه، رسانه‌ها و همسالان» وجود دارد که هر کدام توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

تئوری چتر؛ بچه‌ها باید مستقل تربیت شوند

وی تشریح کرد: خانواده مسئول منتقل کردن ارزش‌های خود به فرزندانش است. خانواده یک مدرسه است که باید به خوبی اندیشه‌ها را پرورش داده و بپروراند. فرزندان باید «جامعه‌پذیر» تربیت شوند. تئوری من تئوری چتر است. خانواده باید فرزندان خود را در مرکز و زیر چتر نگه دارد؛ اما این تربیت نباید ثابت بماند و آرام آرام باید فرزند را به حاشیه چتر کشانده و او را مستقل کنند، به طوری که روی پای خود بایستد و وابسته به والدین رشد نکند. اگر خانواده وظیفه خود را در جامعه‌پذیر کردن فرزندان به درستی انجام دهند، فرزندان می‌توانند با جامعه که خانواده نیز جزء مهم آن است به درستی ارتباط برقرار کنند.

این استاد دانشگاه در خصوص جایگاه مهم رسانه‌ها در آموزش برقراری درست ارتباط بین فرزندان با والدین و جامعه، گفت: رسانه مدرسه بزرگی محسوب می‌شود که از تولد تا مرگ با ما همراه است. پس رسانه‌ها در انتقال فرهنگ، تربیت انسان‌ها و نگه‌داشت ارزش‌ها نقش اساسی دارند و اگر این نقش به درستی ایفا شود بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد.

وی در خصوص مدرسه نیز گفت: اگر چه ما فقط بخشی از ساعات زندگیمان را  در مدرسه می‌گذارنیم، اما مدرسه و کتاب‌های درسی هم نقش مهمی در تربیت ما دارند. پس از این سه، نوبت به همسالان می‌رسد. بعد چهارم تربیت و جامعه‌پذیری را همسالان تشکیل می‌دهند. اگر سه بعد اول خانواده، مدرسه و رسانه به درستی کار خود را انجام داده باشند، جوان به دنبال دوستان خوبی می‌رود و با بلوغ فکری انتخاب‌های خود را انجام می‌دهد. حال اگر جامعه‌ای این چهار نکته را ببیند و نقش‌های هر بخش را شناسایی کند می‌تواند جامعه سالم‌تری باشد.

ساروخانی گریزی نیز به موضوع طلاق زد و با اشاره به محتوای کتاب طلاق خود که به زودی جلد جدید آن منتشر می‌شود، گفت: طلاق یک آفت بزرگ اجتماعی است اما نباید فقط به طلاق توجه کنیم، خانواده‌هایی هم هستند که در کنار هم زندگی می‌کنند اما طلاق عاطفی در آنها بروز کرده است. یعنی از جان مایه اصلی خانواده که عاطفه و عشق است دور شده‌اند و حیف از عمری که انسان در چنین خانواده‌ای بگذراند و حیف از جامعه‌ای که چنین خانواده‌هایی را داشته باشد. پس هم باید به طلاق رسمی و هم به طلاق عاطفی توجه کرد.

وی افزود: پس باید تلاش کنیم خانواده سالم داشته باشیم تا فرزندان سالم در چنین خانواده‌هایی تربیت شوند. خانواده دچار آسیب زیادی شده است. زمانی خانواده بدون رقیب بود و ارزش‌ها، هنجارها و ... را خانواده تعیین و تأمین می‌کرد، اما کم کم رقبای خانواده ایجاد و مدرسه و رسانه‌ها فعال شدند و فرزندان تحت تأثیر آنها قرار گرفتند. ارزش‌ها نیز دگرگون و انواع گوناگون خانواده ایجاد شد، این روند در جهان و ایران ادامه داشت به نحوی که اکنون شاهد بروز ازدواج‌های سفید در ایران هستیم که در حال گسترش است.

در خطر بودن خانواده به معنای در خطر بودن تمدن است

ساروخانی ضمن هشدار نسبت به تهدیداتی که نسبت به خانواده سنتی در ایران وجود دارد، گفت: اگر جامعه نتواند واقعیات را ببیند و وضعیت خانواده را بهبود ببخشد و اصلاح و تقویت کند، تمدن جامعه در خطر خواهد افتاد. در خطر بودن خانواده به معنای در خطر بودن تمدن است.

این پژوهشگر حوزه خانواده پیشنهاد کرد: شورای عالی خانواده ایجاد شود تا بتواند نگاه فراگیری به خانواده ایجاد و یک نظام جامع برای تقویت، نگهداشت و حراست از خانواده با سیاست‌گذاری‌های کلان در کل جامعه ایجاد کند.

وی ضمن یادآوری این مسئله که در دوره‌ای شورای عالی خانواده تشکیل شد اما عمر آن کوتاه بود، احیای شورای عالی خانواده را در شرایط کنونی ضروری دانست و تصریح کرد: جامعه بیدار و آگاه نمی‌تواند به خانواده نگاه سطحی داشته باشد.

ساروخانی در پاسخ به این سؤال که با توجه به جهانی بودن آسیب‌های وارده به خانواده، کدام کشورهای جهان در حفاظت از خانواده خود موفق بوده‌اند؟ گفت: کشورهای اسکاندیناوی پیشروتر از دیگر کشورها در حفاظت از خانواده حرکت و آسیب‌ها را از قبل دیده، شناسایی کرده، با آسیب همراه شده، بر آن نظارت کرده و در نهایت بخشی از این آسیب‌ها را مهار کرده‌اند. این بسیار مهم است که جامعه به فکر پیش‌بینی باشد که در آینده چه رخ خواهد داد و براساس همین پیش‌بینی‌ها برنامه مدیریت مشکلات را طراحی کند.

خانواده‌های ایرانی درگیر تلاطم‌های جهانی  

وی در ادامه گفت: اگر سازمانی قوی، متکفل خانواده‌های ایرانی نباشد که بتواند آینده خانواده ایرانی و آسیب‌های آن را رصد کند، نباید انتظار داشته باشیم خانواده‌ها دچار تلاطم جهانی نشوند. باید برنامه‌ریزی جامعی در مورد خانواده داشته باشیم و شورای عالی خانواده نه تنها باید تشکیل شود بلکه باید هر هفته جلسه برگزار کند و فعالیت‌های خود را بسط دهد تا قبل از به‌روز و همه‌گیری مشکل، برای مهار مشکلات خانواده برنامه‌ریزی کند.

این جامعه‌شناس کشورمان در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر با نبود شورای عالی خانواده، آینده خانواده ایرانی را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: از سال 42 در خصوص خانواده ایرانی در حال مطالعه هستم و رساله دکتری من در فرانسه در مورد خانواده بود که در آن خانواده ایرانی را با خانواده غربی مقایسه کردم. از موضوع خانواده در مقاطع زمانی مختلف غفلت شده و در مسئولیت اجتماعی جایی برای خانواده در نظر نگرفتیم و آسیب‌های خانواده روز به روز گسترده‌تر و عمیق‌تر شده است.

رگه‌هایی از وجود خانواده مدنی در ایران

وی ادامه داد: اما از همان سال 42 رگه‌های خاصی از یک خانواده آرمانی را در جامعه ایران می‌دیدم و به آن خانواده پاک می‌گفتیم، اما امروز عنوان «خانواده مدنی» را ترجیح می‌دهم. خانواده مدنی محلی است که افراد می‌توانند بپذیرند که در آن فرزندان والدین خود را نقد کنند و از آنان نترسند، بلکه آنها را دوست داشته باشند و بتوانند با والدین در یک گفت‌وگوی متقابل قرار‌ گیرند؛ یعنی خانواده دموکراتیک با فرزندان دموکراتیک. در یک خانواده مستبد که فرزند دموکراتیک تربیت نمی‌شود و قدر مسلم در پی آن یک جامعه دموکراتیک هم ایجاد نمی‌شود. در خانواده دموکراتیک است که فرزند می‌تواند فکر کند، نقد کند، گفت‌وگو کند، اندیشه‌های خود را راحت بیان و اندیشه‌های متفاوت و متضاد را به راحتی بپذیرد.

ساروخانی با اشاره به اینکه امروز رگه‌هایی از این خانواده در حال ایجاد شدن است، گفت: در خانواده مدنی است که انسجام و همدلی بالاست و در آن افراد یاد می‌گیرند به غیر از خود دیگری را هم ببینند، بفهمند و بپذیرند؛ البته این رگه‌ها باید تقویت شود.

وی در جمع‌بندی خود از آینده خانواده، گفت: دو تئوری وجود دارد؛ تئوری انحطاط و تئوری بازگشت. وقتی خانواده دچار آسیب می‌شود انسان‌ها می‌فهمند که چه قدر به خانواده نیاز دارند، وقتی از والدین خود دور هستند چه قدر غریب هستند و چه قدر سخت است وقتی شکاف نسلی خانواده را آزار می‌دهد. بنابراین دوباره متوجه می‌شوند باید خانواده را دید و دوباره بدان پناه برد.

این جامعه‌شناس کشورمان در پایان سخنانش تصریح کرد: باید علم را وارد موضوع طلاق‌ کرد. باید بتوانیم به تئوری بازگشت حمایت از خانواده مختص ایران برسیم و در این مسیر از دانش اجتماعی و دینی استفاده کنیم و آینده‌نگری در مورد خانواده داشته باشیم. تنها در صورتی که همه عناصر دست به دست هم دهند می‎توانیم به روزی که خانواده مدنی بیشتری داشته باشیم، برسیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا شورای عالی خانواده باقر ساروخانی خانواده مدنی ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۵۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعی: انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد حسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، صبح امروز سه‌شنبه در حاشیه اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سال ۱۴۰۳ که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، افزود: امروز برای رونمایی از برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور در خوزستان هستیم. در کشور ظرفیت‌های زیادی در حوزه فرهنگ وجود دارد، ظرفیت‌هایی که در بخش دولتی، عمومی، خصوصی و مردمی است که اگر تمهید مناسبی صورت نگیرد، این امر می‌تواند به ضد تبدیل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موازی کاری‌ها و کار‌هایی که بعضی از آنها همدیگر را خنثی می‌کنند، می‌تواند تنش و کاهش در مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کند، اما اگر نوعی هماهنگی ایجاد شود، ساز و کار‌هایی برای پیشبرد آن موضوع در نظر گرفته شود، آنگاه این امر می‌تواند اتفاق مبارکی را رقم زند.

ساعی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی شهرستان، استان، کشور و بالاتر از شورای فرهنگی استان، شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، افزود: تلاش بر این بوده که ریل گذاری‌هایی را که بر اساس قانونگذاری‌ها و سند نگاری‌ها اتفاق می‌افتد تا خردترین سطوح یعنی سطح شهرستانی انجام دهیم تا این امر بتواند در قالب نظم بالاتر و جدی‌تری به هم افزایی برسد و مشکلات کشور را حل کند.

وی گفت: اگر یک کار جدید در بخش فرهنگ صورت دهیم، بخش بزرگی از مشکلات ما در حوزه اقتصادی و سیاسی کشور حل خواهد شد؛ لذا با برکت این ریل گذاریی‌ها، قانونگذاری‌ها و سند نگاری‌ها و حل مشکل‌های در این حوزه، مردم منتفع شوند.

دیگر خبرها

  • تربیت قرآنی فرزندان نسل سالمی را تحویل جامعه می دهد
  • شورای‌ عالی نظام‌پزشکی: در تعرفه‌های مصوب دولت بازنگری شود
  • «حمید نوری»؛ ۱۶۰۰ روز بازداشت غیرقانونی در بهشت گردشگران
  • حقوق کارگران ۱۵ درصد بیشتر از کارکنان دولت افزایش یافت
  • اگر مزد واقعی به کارگر داده شود...
  • هدف‌گذاری برای تبدیل ایران به قطب توریست درمانی
  • اولویت‌های جامعه کارگری در سال ۱۴۰۳
  • ساعی: انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود
  • انتقاد رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی از تعرفه‌های جدید پزشکی
  • انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود