Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@07:20:49 GMT

۳ حقیقت سمی درباره لاک ناخن

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۲۸۳۲۶

۳ حقیقت سمی درباره لاک ناخن

 دفعه بعد که قصد دارید از لاک ناخن استفاده کنید، بهتر است دوباره درباره انجام این کار فکر کنید. سه ماده شیمیایی که برای انسان به شدت سمی در نظر گرفته می‌شوند در بیشتر لاک‌های ناخن وجود دارند و برخلاف باور برخی افراد می‌توانند به درون بدن نیز نفوذ کنند.

بزرگترین اندام بدن انسان است و تقریبا هرچیزی که با آن در تماس باشد را جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اگر به دلیل سخت بودن ناخن‌ها فکر می‌کنید آن‌ها در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و این مواد وارد بدن نمی‌شوند، در اشتباه هستید.

بستر کوتیکول که اطراف ناخن‌ها را فرا گرفته است به نرمی دیگر بخش‌های پوست است و حلال‌های موجود در لاک‌های ناخن به گونه‌ای طراحی شده اند تا میزان جذب توسط ناخن‌ها افزایش یابد. بر همین اساس است که لاک ناخن برای مدت زمان طولانی می‌تواند روی ناخن‌ها باقی بماند و البته احتمال نفوذ مواد مضر به بدن نیز افزایش می‌یابد.

اما آیا ارزشش را دارد؟ زمانی که متوجه شوید لاک ناخن سرشار از مواد شیمیایی سمی است، به احتمال زیاد پاسخ منفی خواهد بود. یکی از مواد شیمیایی سمی موجود در لاک ناخن در رنگ‌ها و آفت کش‌ها نیز یافت می‌شود و به عنوان یک عامل سرطان‌زا شناخته می‌شود.

یک ماده سمی دیگر با دیابت و اختلال تیروئید پیوند خورده است، در شرایطی که ماده دیگر در آتش خاموش کن‌ها یافت می‌شود و طی یک پژوهش با حضور سوژه‌های حیوانی نشان داد که می‌تواند موجب ناهنجاری‌های استخوانی شود.
۳ ماده شیمیایی خطرناک در لاک ناخن

تنها بوی لاک ناخن مورد علاقه شما نیز می‌تواند به شما بگوید که حاوی مواد شیمیایی مختلفی است که هیچ کدام از آن‌ها نه تنها سودی برای سلامت شما ندارند، بلکه مضر نیز هستند.
فرمالدئید

سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا فرمالدئید را به عنوان «یک ماده سرطان‌زای احتمالی» برای انسان طبقه بندی کرده است. بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و انسانی، موسسه ملی سرطان آمریکا اعلام کرده است که فرمالدئید ممکن است موجب لوسمی (سرطان خون)، به ویژه لوسمی میلوئید حاد در انسان شود. لوسمی میلوئید حاد نوعی از سرطان است که مغز استخوان را درگیر می‌کند.

در یک مطالعه، زمانی که موش‌ها روزانه و برای یک هفته در معرض فرمالدئید قرار گرفتند، بروز علائمی شبیه ابتلا به بیماری آلازیمر را تجربه کردند.
تولوئن

تولوئن یکی از پر استنشاق‌ترین مواد مخدر محسوب می‌شود. تولوئن در چسب‌ها و رنگ‌ها نیز وجود دارد. مسمومیت با این ماده شیمیایی می‌تواند موجب رابدومیولیز شود. در این بیماری، الیاف ماهیچه تخریب شده و محصولات زائد آن‌ها وارد جریان خون می‌شود و این در شرایطی است که کلیه‌ها نمی‌توانند به اندازه‌ای سریع کار کنند تا آن‌ها را از بین ببرند. بیماری کلیوی یا نارسایی کلیوی می‌توانند در نتیجه این شرایط رخ دهند.

بر همین اساس، استفاده از لاک ناخن، به ویژه در فضا‌های بسته، می‌تواند خطرناک باشد. اگر فردی مشغول به کار در یک سالن زیبایی هستید و روزانه با لاک ناخن در تماس هستید، توجه داشته باشید که در معرض خطر بیشتری قرار دارید.
تری‌فنیل فسفات

تری‌فنیل فسفات (TPHP) برای چسبندگی بهتر لاک به ناخن به این محصول اضافه می‌شود. چندین مطالعه نشان داده اند که این ماده شیمیایی به شکلی مخفیانه محرکی برای چاقی است. این ماده سلول‌های تمایز نیافته را از تبدیل شدن به سلول‌های استخوانی باز داشته و موجب تبدیل شدن آن‌ها به سلول‌های چربی می‌شود.

طی یک مطالعه در دانشگاه دوک، پژوهشگران این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که تری‌فنیل فسفات موجود در لاک ناخن به صورت مستقیم از ناخن جذب می‌شود یا امکان ورود آن به بدن از طریق هوایی که تنفس می‌شود نیز وجود دارد.

دو گروه از زنان از لاک ناخن استفاده کردند. یک گروه لاک ناخن را به طور مستقیم روی ناخن‌های خود می‌زدند، در شرایطی که گروه دیگر دستکش به دست داشته و لاک روی ناخن‌های مصنوعی زده می‌شد.

پس از بررسی نمونه‌های ادرار، پژوهشگران دریافتند زنانی که از لاک روی ناخن‌های مصنوعی استفاده کرده اند، داری تغییر اندک یا هیچ تغییری در سطوح دی‌فنیل فسفات یا DPHP (نسخه متابولیز شده TPHP) بوده اند.

در مقابل، گروهی که از لاک روی ناخن‌های خود استفاده کرده بودند، افزایش چشمگیر در سطوح DPHP را نشان دادند.

حدود ۱۰ تا ۱۴ ساعت پس از استفاده از لاک ناخن، سطوح DPHP آن‌ها به طور میانگین هفت برابر بیشتر از پیش از زمان آغاز آزمایش بود.
مراقب سموم در لوازم آرایش دیگر باشید

لاک ناخن تنها محصول حاوی مواد خطرناک نیست. تولیدکنندگان همواره حقیقت را درباره آنچه برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند، نمی‌گویند، از این رو، باید در انتخاب محصولات آرایشی دقت بیشتری داشته باشید و از برند‌های معتبر در این زمینه استفاده کنید.   منبع:بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: لاک ناخن فرمالدئید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۸۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسران معاون سابق قوه قضائیه مازراتی، پورشه و بنز داشتند | جزئیات تکان دهنده دادگاه رسیدگی به اتهامات آقازاده‌های جنجالی | ماجرای ماده مخدر گُل چه بود؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، در این جلسه متهم ح.ی به دفاع از خود پرداخت و اتهام جرم حمل، نگهداری و استعمال ماده مخدر موسوم به گل را قبول کرد و هزینه سنگینی صرف مواد را پذیرفت.
وی پس از برعهده گرفتن مواد مخدر، مقادیر کشف شده گل را بیش از ۱۱ گرم دانست که برای مصرف در یک مهمانی تهیه کرده بوده است؛ با این حال قاضی اعلام کرد که آزمایش اعتیاد متهم نیز مثبت بوده است.
متهم ح.ی که به گفته خودش بیشترین اعترافات علیه پسران معاون سابق قوه قضائیه را داشت، گفت من حتی دوستانم را در مواجهات رو در رو توجیه می‌کردم که همه چیز را تایید کنند.
این متهم همکاری خود را با متهم ا.م.م از سال ۹۲ اعلام کرد.
متهم ح.ی که وکیلش با ۲ متهم دیگر یکی است مانند م.ص.م گفت که اموال ضبط شده توسط ضابطان قضایی متعلق به دیگران است و از قاضی خواست تا آن‌ها را پس از حسابرسی پس بدهند.
در حالیکه در جلسه قبل متهم م.ص.م مدعی شده بود در هیچ‌یک از اموال کسب شده از مسیر نامشروع با دیگر متهمان سهم ندارد، متهم ح.ی در پاسخ به سوال قاضی که پرسید خودروی مازراتی خودرو پورشه و بنز متعلق به کیست پاسخ داد : این اموال متعلق به دو پسر معاون سابق قوه قضاییه است که با زمزمه وکیل، ادعای خود را اصلاح و نام م.ص.م را حذف کرد.
این متهم درباره مالکیت ۳۶ واحد ملک کامرانیه، ۲ ویلا در پلور، خودروهای لکسوس و ۲۰۷ اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفت که وکیلش به این سؤالات پاسخ می‌دهد اما وکیل نیز از پاسخ به این سوالات خودداری کرد.
این متهم اجاره خانه‌ای در خیابان فرشته به نام خود را تایید کرد، اما درباره اینکه لوازم آن خانه چقدر ارزش داشته و اینکه هم‌اکنون کجا هستند، اظهار بی‌اطلاعی کرد. علاوه بر این موارد ح ی مدعی شد که بخشی دیگری از این اموال متعلق (مجموعه) بوده است.
در ادامه جلسه دادگاه قاضی پرسید که مجموعه دقیقا چه کسانی هستند؟
متهم در پاسخ به قاضی گفت: «دو فرزند معاون اول اسبق و من»
وی مبلغ پرداخت شده برای مواد مخدر از نوع گل را هم در ابتدا حدود ۳۰۰ میلیون برای ۲ سال عنوان کرد و در ادامه گفت: «مبلغ دقیق را نمی‌داند و کارشناس پرونده باید قیمت آن را اعلام کند.»

کد خبر 846508 برچسب‌ها دادگاه خبر ویژه

دیگر خبرها

  • پسران معاون سابق قوه قضائیه مازراتی، پورشه و بنز داشتند | جزئیات تکان دهنده دادگاه رسیدگی به اتهامات آقازاده‌های جنجالی | ماجرای ماده مخدر گُل چه بود؟
  • دسر ساده و سریع یخچالی را با این سه ماده غذایی ساده درست کنید
  • کشف ۲۵ کیلو ماده مخدر شیشه در سیریک
  • هدایای تبلیغاتی برای بانوان
  • هیچ کمپ ترک اعتیاد غیرمجازی در گلستان وجود ندارد
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • گاف جدید بایدن: آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!
  • ذات و حقیقت سپاه برگرفته از فرهنگ عاشوراست
  • کشف ماده مخدر از نوع تریاک در محور تهران قم
  • دامنه دفاعی ایران اسلامی و درک نادرست دشمنان