Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل اجتماعی گفت: امروزه بسیاری از مشکلات و دغدغه‎های جوانان شهر ما به دلیل وابسته شدن به تجملات و زرق و برق دنیاست. دختران و پسران زیادی هستند که به خاطر افکار تجملاتی ازدواج نمی‎کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ ازدواج بسیار در دین اسلام سفارش شده است و ارزش این کار به اندازه‌ای است که پیامبر اسلام فرمودند نیمی از دین مومن با ازدواج تکمیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اما با وجود مشکلات و به‌وجود آمدن آداب و رسوم غلط شاهد به تاخیر افتادن این امر مقدس در بین جوانان هستیم.

کسی را سراغ ندارم که واقعاً و از علاقه‌ای به تشکیل خانواده نداشته باشد

محمدی یکی از شهروندان فارسانی در پاسخ به سؤال ما در مورد علت تأخیر در ازدواج جوانان، می‌گوید: فقط و فقط «مشکلات اقتصادی»، کسی را سراغ ندارم که واقعاً و از ته دل علاقه‌ای به تشکیل خانواده نداشته باشد. وقتی درآمد کافی برای تأمین حداقل‌های زندگی وجود ندارد چطور از یک جوان توقع داریم که ازدواج کند؟

مسائل اقتصادی و شغلی اولین دلیل تأخیر ازدواج جوانان است

یداللهی که به گفته خودش یکی از دهه شصتی‌هایی است که در صف انتظار ازدواج مانده، می‌گوید: مسائل اقتصادی و شغلی اولین دلیل تأخیر ازدواج جوانان است، بیکاری، درآمد کم، نبود امنیت شغلی به یک دغدغه حل‌نشدنی برای جوانان تبدیل‌شده است و جوان امروز با دیدن تورم و گرانی، آینده‌ای را می‌بیند که حتی یک‌خانه نقلی و خودرو برای همسر و فرزندش نمی‌تواند تأمین کند.

اشتغال، مهم‌ترین مانع برای ازدواج

علی فتح رحیمی کارشناس مسائل اجتماعی، در گفت‌وگو با جهانبین نیوز، به اولین روز از ماه ذی الحجه سالروز زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام اشاره و اظهار کرد: در این روز فرخنده، حضرت علی (ع) با برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت، برکت ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)، عمری به گستردگی آفتاب دارد، هم‏چنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه ماندگار شد.




 

وی افزود: امروزه بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های جوانان شهر ما به دلیل وابسته شدن به تجملات و زرق و برق دنیاست، دختران و پسران زیادی هستند که به خاطر افکار تجملاتی ازدواج نمی‌کنند، همچنین برخی از دختران سال‌های زیادی عقد کرده می‌مانند تا جهیزیه‌های تجملاتی و فراتر از توان مالی خانوادگی‌شان را تهیه کنند و پسرانی که سال‌ها برای هزینه‌های جانبی جشن عروسی و تهیه خانه‌ای تلاش می‌کنند.

رحیمی تصریح کرد: متاسفانه مدت‌هاست از اصل زندگی مان جدا مانده ایم و وابسته به فرعیات شده ایم. اهداف مان برای زندگی کردن تغییرات زیادی کرده و راهمان را گم کرده ایم.
 
وی مهم‌ترین مانع برای ازدواج جوانان این شهرستان را مشکل اشتغال عنوان کرد و با اشاره به اینکه هم‌اکنون در بین نسل جوان ازدواج به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی این قشر قرار دارد، گفت: در شرایط حاضر فراهم نشدن شرایط ازدواج جوانان باعث شده تا این مسئله به معضلی تبدیل شود تا آنجا که هر نهاد و ارگانی چه در حیطه مسئولیت خود و یا خارج از آن می‌خواهد تدبیری جهت ایجاد شرایط لازم برای تسهیل در امر ازدواج جوانان بیندیشد.

این کارشناس مسائل اجتماعی عنوان داشت: فراهم نشدن شرایط اشتغال یکی از مهم‌ترین معضلات بر سر راه ازدواج جوانان این شهرستان است که تأثیر زیادی در بالا رفتن سن ازدواج این قشر دارد.

وی گفت: دراین‌بین نمی‌توان از مشکلات دیگر سد راه ازدواج جوانان همچون مسکن، افزایش هزینه‌های زندگی، هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج، نداشتن درک متقابل، توقعات بیش‌ازحد خانواده‌ها و تغییر معیارهای انتخاب همسر به‌سادگی گذشت.

راهکارهای کاهش مشکلات ازدواج جوانان

رحیمی ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان، حل مشکل مسکن جوانان توسط دولت، ازجمله در اختیار قرار دادن خانه‌های استیجاری باقیمتی مناسب و ترغیب خیرین برای کمک به ازدواج جوانان را از راهکارهای کاهش مشکلات ازدواج جوانان بیان کرد.




 

این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: بسیاری از جوانان به دلیل بی‌پولی و نداشتن درآمد کافی ازدواج نمی‌کنند، درحال‌حاضر با هر یک از جوانان فامیل که در مورد ازدواج صحبت می‌کنم هیچ‌کدام برنامه‌ای برای ازدواج ندارند و بیشتر آن‌ها نداشتن امنیت شغلی را یکی از دلایل عدم ازدواج خود می‌دانند.

وی بیان داشت: تا وقتی «مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان» حل نشود هر اقدامی برای افزایش ازدواج به بن‌بست می‌خورد چون وقتی شغل و درآمدی برای گذران زندگی نباشد زوجین برای رهایی خود تن به طلاق می‌دهند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۲۸۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰۰ جوان کهگیلویه و بویراحمد در انتظار وام ازدواج

معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ۳ هزار جوان در این استان برای دریافت تسهیلات ازدواج در صف انتظار هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، محمد عبدالحسینی ظهر امروز در نشست ستاد ساماندهی جوانان شهرستان بویراحمد اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد در مجموع پرداختی‌های وام ازدواج رتبه چهار استان مانده به آخر در کشور بوده در صورتی که محرومیت‌های این استان نسبت به دیگر استان‌های کشور بیشتر است.

وی عنوان کرد: واقعیت امر 3 هزار نفر از جوانان کهگیلویه و بویراحمد در صف پرداخت وام ازدواج هستند و ما باید در استان یک تأمل بهتر و بیشتری روی مسئله حمایتی جوانان داشته باشیم تا بتوانیم خروجی بهتری بگیریم.

عبدالحسینی با اشاره به اهمیت و نقش ستاد ساماندهی امور جوانان در جامعه، ابراز کرد: در سال گذشته در موضوع تشکیل ستاد ساماندهی امور جوانان عملکرد خوبی را در برخی شهرستان‌ها نداشتیم و این موضوع یکی از آسیب‌های ما بوده و امیدواریم با همتی که از فرمانداران و ستادهای ساماندهی امور جوانان دیده می‌شود نسبت به اهمیت موضوع ساماندهی بیشتر دقت کنیم و تصمیم‌های خوب و راهبردی دراین زمینه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه 19 خرداد ماه شروع هفته ازدواج بهانه‌ای برای تمرکز بهتر روی فرآیند ازدواج است، ادامه داد: در حوزه جوانان شش موضوع اصلی(ازدواج، اشتغال، هویت دینی و ملی، نشاط اجتماعی، مسائل اجتماعی و مسکن) داریم که آنها را دنبال می‌کنیم که باید در طول سال 6 جلسه تخصصی پیرامون این موضوعات برگزار کنیم و اگر به شکل منظم و هر 45 روز و یا حداقل هر دو ماه یک بار این جلسات برگزار شود که بتوانیم این موضوعات را برنامه ریزی خوبی در سطح استان و شهرستان‌ها داشته باشیم.

عبدالحسینی با بیان اینکه آمار ما در پرداخت وام ازدواج آمار خوبی نیست، بیان کرد: بعضی از بانک‌های ما در پرداخت تسهیلات ازدواج کم کاری می‌کنند در صورتی که بودجه برای این امر بودجه مشخصی است و در جلسه‌ای که با بانک‌های استان به ریاست معاون اقتصادی استاندار داشتیم برخی بانک‌ها اظهار می داشتند که ما کمبود نیرو داریم یا تعداد وام‌های تکلیفی ما زیاد است.

وی یادآور شد: در بحث گفتمان‌سازی و در بحث فرهنگ‌سازی دستگاه‌ها حرکت هماهنگی را با هم ندارند و نقش دستگاه‌ها یک نقش جزیره‌ای بوده و دستگاه‌ها حرکت هماهنگ‌ شده‌ای را با هم ندارند و برای همین ما در این جلسه و سلسله جلسات دیگر می‌خواهیم نسبت به این موضوعات به توافق نظر برسیم که در بحث ازدواج جوانان در شهرستان چه کارهایی انجام دهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وام ازدواج ۸۸.۵ درصد متقاضیان قمی پرداخت شده است
  • برگزاری مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • ۳۰۰۰ جوان کهگیلویه و بویراحمد در انتظار وام ازدواج
  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند
  • برگزاری میزگرد پوشش دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها
  • جدال ۸ کشور در رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال
  • جدال ۸ کشور در رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال غرب آسیا