Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@12:06:08 GMT

آیا جانسون آخرین نخست وزیر بریتانیا خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۳۰۱۷۷

آیا جانسون آخرین نخست وزیر بریتانیا خواهد بود؟

تارنمای خبری این رسانه تصویری آمریکایی در این تحلیل به قلم "لوک مک گی" (Luke McGee) به این نکته اشاره کرد که بریتانیا  که درحال حاضر متشکل از چهار منطقه "اسکاتلند"، "ولز" (Wales)، "ایرلند شمالی " و خود  "انگلیس" است، با توجه به نظرات و خواسته های متفاوتی که هریک از این چهار بخش در مورد برگزیت دارند، ممکن است این اتحاد با اقدام جانسون که شعار و سیاست "انجام بده یا بمیر" را در قبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در پیش گرفته است، از هم فرو پاشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"راب فورد"(Rob Ford) استاد علوم سیاسی از دانشگاه منچستر در این باره گفت: چندان متعجب نخواهم شد، چنانچه مورخان، خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا را واقعه از هم پاشیدن "پادشاهی متحد" (United Kingdom) بدانند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه منچستر معتقد است که بیشترین هواداران برگزیت(خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، رای دهندگان انگلیسی بودند و آنان اهمیتی به اتحاد و نظرات دیگر بخش های پادشاهی متحد از جمله ولز، ایرلند و اسکاتلند قائل نیستند.

فورد در این باره به سی ان ان گفت: برای (رای دهندگان) انگلیسی این اتحاد به نوعی مانع برای کشورشان محسوب می شود که می خواهند آن را اگر شده به زیر اتوبوس (ماشین)  بیاندازند.

بنابر  این گزارش در جریان سفر هفته اخیر جانسون پس از انتصاب به نخست وزیری بریتانیا به سه منطقه  اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی وی با واکنش های منفی مواجه شد.

دراسکاتلند وی از سوی حامیان باقی ماندن در اتحادیه اروپا و طرفداران استقلال اسکاتلند، "هو" شد .

"نیو کلا استورجن" (Nicola Sturgeon)  وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ناسیونالیست طرفدار استقلال اسکاتلند در باره این دیدار به نشریات محلی گفت که جانسون در جریان دیدار خود از این منطقه  جرات مواجهه با مردم اسکاتلند را نداشته است.

در ولز نیز از اینکه وی طرحی برای مقابله با پیامدهای برگزیت بخصوص تاثیراتی که بر  بخش کشاورزی این منطقه به دنبال خواهد داشت، در دست ندارد؛ مورد انتقاد قرار گرفت.

"مارک دارک فیلد" (Mark Darkefield) وزیر اول ولز نیز در این باره گفت: جانسون نشان داد که به شدت فاقد داشتن جزئیاتی برای مقابله با پیامدهای برگزیت است.

سی ان ان  در ادامه نوشت: در ایرلند شمالی که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مشکلات مرزی را در این منطقه بوجود خواهد آورد و ممکن است به روزهای تاریک آشوب های جدایی طلبی بازگردد، جانسون با معترضانی مواجه شد که شعار "برگزیت یعنی مرز" را علیه وی سر دادند.

تحلیلگر این مقاله نوشت: نخست وزیر کنونی انگلیس با دو مشکل رو برو است، نخست، صورت گرفتن برگزیت در موعد ۳۱ اکتبر (۹ آبان ماه ) حال به هرگونه ای که باشد و دیگری حفظ اتحاد در کشور؛ حفظ یکپارچگی در پادشاهی متحد (بریتانیا)برای جانسون و حزبی که وی رهبری آنرا دارد تحت عنوان "حزب محافظه کار و اتحادیه گرای" بسیار حیاتی است، این درحالی می باشد که انگلیسی ها چندان به این موضوع  پس از برگزیت نیز اهمیتی قائل نیستند.

مک گی نویسنده این مقاله این نتیجه گیری را کرد که بنابر این، در بخش انگلیس، برگزیت بسیار همسو با سیاست و آرمان های "اول انگلیس – اول بریتانیا" است، این مساله برای آنها حائز اهمیت است.

درتحقیقات مشترکی که اخیرا  از سوی نشریه "تایمز" و "نورثرن ایرلند لایف" (Northern Ireland Life) به عمل آمده این موضوع را مورد تایید قرار می دهد که در زمینه برگزیت افرادی که خود را ایرلندی می دانند، همچنان علاقه مند به یکپارچگی ایرلند می باشند، اما آنهایی که خود را انگلیسی می دانند هرچه بیشتر در قبال اتحاد مخالفت نشان می دهند.

"کتی هاوارد" (Katy Hayward) پژوهشگر ارشد اندیشکده انگلیسی "تغییر اروپا" (Changing Europe) دراین باره می گوید: ساده بگوییم، افرادی که هم اکنون با یکپارچگی ایرلند همسویی و هم فکری دارند، می گویند که برگزیت آنها را هرچه بیشتر علاقه مند به این موضوع می سازد، درحالی که مخالفان اتحاد ایرلند، می گویند که برگزیت آنها را با این موضوع مخالف می سازد.

راب  فورد  از دانشگاه منچستر نیز دراین باره گفت: حالا در اسکاتلند نیز مخالفان با استقلال همگی در حمایت از برگزیت به صف شده اند.

تحلیلگر این شبکه خبری نوشت: نخست وزیری بوریس جانسون را می توان بدین گونه تعریف کرد که به نبرد بین جنبش های ملی گرا سپری شد.

راب فورد نیز دراین باره گفت: حامیان به آرمان های انگلیس اول-بریتانیا اول ، هریک از گروه های وابسته به هرکدام از جنبش های ملی گرا درکل منطقه انگلیس، به مانند یک گوریل ۳۰۰ پوندی است که با آنها مبارزه می کند و قادرند هر فرد و گروهی را از رینگ به بیرون پرتاب کنند.

سی ان ان در پایان نوشت: بعید به نظر می رسد که سیاست "یا انجام بده یا بمیر" بوریس جانسون ، لااقل تا پیش از روی دادن برگزیت، باعث آرام ساختن چهار گوشه پادشاهی متحد بریتانیا شود.

در همه پرسی  مورخ ۲۱ ژوئن ۲۰۱۶ میلادی (اول تیر ۱۳۹۵)، ۵۱.۹ درصد انگلیسی های به خروج از اتحادیه اروپا تحت عنوان برگزیت پاسخ مثبت دادند، دولت انگلیس به موجب این همه پرسی "ماده ۵۰"  پیمان اتحادیه اروپا مبنی بر ترک عضویت از این پیمان را اعلام کردکه روند دو سال برای خروج آغاز شد.

انگلیس قرار بود در مورخ ۲۹ مارس ۲۰۱۹ (۹ فروردین ۱۳۹۸)از اتحادیه اروپا خارج شود اما مهلت این خروج تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ (۹ آبان ۱۳۹۸)تمدید شد.

برگزیت تاکنون منجر به ساقط شدن دو دولت در انگلیس شد، دولت "دیوید کامرون" (۱۱مه ۲۰۱۰ تا ۳۱ جولای ۲۰۱۶ میلادی ) که همه پرسی را به اجرا گذاشت و دولت "ترزا می" (۱۳ جولای ۲۰۱۶ الی ۲۴ جولای ۲۰۱۹میلادی ) که در رسیدن به توافق دراین زمینه ناکام ماند.

پس از رای بریتانیا(انگلیس) به خروج از اتحادیه اروپا، "شین فین"، مهم ترین حزب ناسیونالیست در سراسر ایرلند (و شاخه سیاسی) و ارتش جمهوری‌خواه ایرلند سابق، خواهان جدایی ایرلند شمالی از بریتانیا شد، این درحالی بود که  در همه‌پرسی برگزیت در ۲۰۱۶ ، مردم ایرلند شمالی به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده بودند.

بوریس جانسون ، ۵۵ ساله،  شهردار پیشین لندن و وزیر خارجه اسبق انگلیس  روز  سه شنبه اول تیرماه ۹۸ به عنوان رهبر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شد، وی رسما در دوم مردادماه عهده دار این سمت شد.

ریچارد هاس" رئیس اندیشکده آمریکایی  شورای روابط خارجی درمورخ هفتم مرداد ماه در تحلیلی به سی ان ان گفته بود: برگزیت که جانسون به دنبال آن است برای اتحادیه اروپا امری "بد" و برای خود انگلیس وضعیتی "وخیم" است.

هاس که مدیر سابق برنامه ریزی  سیاسی وزارت خارجه آمریکا بود، افزود : اتحادیه اروپا هیچگونه علاقه ای نه به بوریس جانسون و نه به اعضای جدید دولت وی دارد.

وی  گفت:نظم جهانی پس از جنگ جهانی دوم درحال از هم پاشیدن است؛ پروژه  "اروپا" و پروژه "ناتو" (پیمان آتلانتیک شمالی) هردو تحت فشارهای فزاینده ای قرار گرفته اند چرا که فرماندهی در آمریکا داریم که خواهان این گسست بوده  و اکنون شریکی در خانه شماره ۱۰ در خیابان "داونینگ"  (Downing Street) یافته است.

در همین حال یک گزارش دولت انگلیس می گوید که خروج انگلیس بدون توافق ، این کشوررا با یک رکود اقتصادی حداقل یک ساله مواجه خواهد ساخت و ارزش پوند انگلیس نیز دست کم به میزان ۱۰ درصد کاهش می یابد، اما پاسخ  تیم بوریس جانسون به این هشدارها ، تنها اظهار خوشبینی است.وپام **۱۳۰۲**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۰۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انگلیس تائید کرد: پهپادهای ایران را سرنگون کرده‌ایم

نخست وزیر انگلیس امروز (یکشنبه) به همراهی کشور متبوعش با رژیم اسرائیل در مقابله با پاسخ تلافی‌جویان ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی اذعان کرد و مدعی شد: «جت‌های نظامی انگلیس تعدادی از پهپادهایی که ایران در حمله به اسرائیل پرتاب کرده بود را سرنگون کرد.»

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، ریشی سوناک در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد: تایید می‌کنم که جنگنده‌های ما، تعدادی از پهپادهای ایران را سرنگون کردند.

وی ادامه داد: در کنار امنیت اسرائیل و منطقه ایستاده‌ایم که البته [این موضوع] برای امنیت ما در داخل کشور نیز مهم است.

بر اساس این گزارش، قرار است سوناک امروز به گفت‌وگوهای رهبران گروه هفت (G۷) بپیوندد.

نخست‌وزیر انگلیس در این باره گفت: «این موضوع مهم است که با متحدان هماهنگ شویم و در آن زمان، درباره گام‌های بعدی بحث خواهیم کرد.»

سوناک پیشتر نیز در تداوم مواضع مداخله جویانه و حمایت‌های بی‌دریغ این کشور از رژیم صهیونیستی، گفته بود: بریتانیا به دفاع از امنیت [رژیم] اسرائیل ادامه خواهد داد.

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر انگلیس: به زودی با نتانیاهو گفتگو خواهم کرد
  • نخست‌وزیر انگلیس از تل‌آویو خواست در قبال حمله ایران خویشتن‌داری کند
  • درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
  • واکنش کنعانی به صحبت های نخست وزیر انگلیس درباره عملیات وعده صادق
  • وزیر خارجه انگلیس: وضعیت غزه "غیرقابل قبول" است
  • انگلیس تائید کرد: پهپادهای ایران را سرنگون کرده‌ایم
  • موضع تازه نخست‌وزیر انگلیس: در کنار اسرائیلیم
  • نخست‌وزیر انگلیس: در کنار اسرائیل می‌مانیم
  • واکنش بریتانیا به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی / نخست‌وزیر انگلیس: از امنیت اسرائیل دفاع می‌کنیم
  • برقراری آتش‌بس پایدار در فلسطین تنها راه موثر و مطمئن برای استقرار صلح در غرب آسیا است