Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه کشاورزی به عنوان تامین کننده اصلی غذای مورد نیاز مردم جامعه در دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های شگرفی شده و توانسته با افزایش کمیت تولیدات، سهم بسزایی را در افزایش امنیت غذایی ایفا نماید. توجه به مصرف نهاده‌های مختلف در سال‌های اخیر، اطمینان از کیفیت و سلامت مواد غذایی به طور جدی مورد توجه مسئولین و برنامه ریزان بخش کشاورزی و مردم قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کیفیت و سلامت محصولات کشاورزی خود برآیندی از وضعیت و کیفیت خاک، آب، نهاده‌ها و موجودات زنده است که تحت مدیریت درست می‌توان آن را ارتقا بخشید. تولید محصولات گواهی شده به عنوان گامی مهم در این عرصه به شمار می‌رود.
یحیی خلیلی رییس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در دوره آموزشی فعالیت مدیران کنترل کیفی محصولات کشاورزی استان در این خصوص گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع و موانع پیش روی تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش سلامت و کیفیت غذا نیز امری ضروری بوده و استفاده بهینه از نهاده‌ها در محصولات گواهی شده به عنوان یک راهکار شناخته شده است.
وی اذعان داشت: ترویج فرهنگ استفاده از محصولات گواهی شده بدلیل داشتن حداقل آلاینده‌ها یا کمتر از حد مجاز و مطابق با استاندارد‌های مربوطه، نداشتن آفت کش‌ها و سموم، به همراه داشتن عناصر مغذی و قابلیت ردیابی توسط نهاد‌های نظارتی، سلامت جامعه را در پی خواهد داشت.
خلیلی با اشاره به کاهش بروکراسی‌های اداری از طریق الکترونیک کردن فرایندها، گفت: بر اساس قانون افزایش بهره وری، علمی کردن فرآیند تولیدات کشاورزی در استان، باعث اشتغال زایی و ایجاد کد شناسایی برای بیش از ۵۰ رکورد شناسایی محصولاتی که قابل ردیابی برای نهاد‌های ذیربط خواهد بود، می‌شود.
وی ادامه داد: در این فرایند علاوه برصدور کد شناسایی محصول ۱۶ رقمی توسط سازمان جهادکشاورزی، داشتن پروانه نشان حد مجاز آلاینده‌ها نیز از سایر ویژگی‌های این محصولات است که توسط اداره کل استاندارداستان صادر خواهد شد و از طریق کد ۱۰ رقمی استاندارد نیز قابل پیگیری است.
خلیلی افزود: برای اجرای این دستورالعمل پایگاه اطلاع رسانی cerganic.maj.ir در وزارتخانه ایجاد شده و اطلاعات و دستورالعمل‌ها و قوانین مرتبط نیز در آن بارگذاری شده است که با استفاده از ظرفیت پنجره واحد خدمات الکترونیکی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به طراحی سامانه مذکور اقدام شده که قابلیت ثبت نام رایگان و عدم مراجعه حضوری کشاورزان را دارد.
وی یاد آور شد: در این فرآیند اعطای پروانه نشان حد مجاز آلاینده‌ها و صدور پروانه مدیران کنترل کیفیت جزو مسئولیت سازمان ملی استاندارد بوده و از وظایف سازمان جهاد کشاورزی استان، اعطای کد شناسایی محصولات و آموزش و معرفی متقاضیان پروانه کنترل کیفیت خواهد بود.
خلیلی بیان کرد: در این راستا دوره آموزشی فعالیت مدیران کنترل کیفی محصولات کشاورزی ویژه فارغ التحصیلان کشاورزی به غیر از گرایش‌های شیلات، دام و طیور، زنبور عسل و گرایش‌های مربوطه از مورخه ۱۲ لغایت ۱۴ مرداد ماه سال جاری به مدت سه روز در محل سالن همایش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و سالن همایش مرکز آموزش شهید باکری واقع درساختمان شماره یک سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از فارغ التحصیلان کشاورزی برگزار می‌شود.
استفاده از تکنولوژی‌های نوین در جهت ارتقای ارزش افزوده محصولات کشاورزی
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این دوره آموزشی بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های نوین در جهت ارتقای ارزش افزوده محصولات کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: خرده دهقانی و پایین بودن سطح سواد کشاورزان به منظور استفاده از فناوری‌های نوین از عمده دلایل معیشتی بودن بخش کشاورزی استان است که در این راستا باید با استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و به کارگیری دانش فنی در جهت ارتقای ارزش افزوده محصولات کشاورزی و افزایش سطح درامد و رونق اقتصادی بخش کشاورزی استان حرکت کنیم.
رسول جلیلی با بیان اینکه در حدود ۳۸ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است، ادامه داد: استقرار کشاورزی پایدار منجر به سود بخشی اقتصادی و اجتماعی می‌شود و یکی از اجزای تشکیل دهنده بستر‌های کشاورزی خاک است که به عنوان بستر اصلی کشت کشت گیاهان و رشد آن محسوب می‌شود و در سلامت افراد جامعه تاثیر بسزایی دارد.
وی یاد اور شد: استفاده از رژیم غذایی سالم و مناسب در کنار سایر عوامل خطر زای محیطی ایجاد سرطان از قبیل استرس، تنش‌هایی محیطی و ... می‌تواند نقش موثری در افزایش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۱۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت و اصول پیشگیری از بیماری‌ها در افزایش امید به زندگی، گفت: فرهنگ و پذیرش جوامع، زمینه اجتماعی را برای اصلاح شرایط زندگی و تغییر رفتارهای بهداشتی در خانواده‌ها فراهم می‌کند.

پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری هفته سلامت و نام‌گذاری پنجمین روز این هفته با عنوان سلامت خانواده و فرهنگ سلامت اظهار کرد: در چند دهه اخیر، به دلیل تغییر و تحولات اساسی و فراگیر در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی- امنیتی، اقتصادی و فناوری در مقیاس منطقه‌ای و جهانی، نقش ممتاز و تعیین‌کننده فرهنگ به ویژه فرهنگ‌های ملی و منطقه‌ای در عرصه‌های ملی، بین‌المللی و جهانی نمایان‌تر شده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران، به عنوان نقطه عطف تحولات معنوی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرن بیستم از ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالفعل و بالقوه عظیمی در این حوزه برخوردار است و پیشرفت و تعالی همه‌جانبه کشور، مستلزم بهره‌گیری مؤثر و هوشمندانه از آن در سطح ملی و مناسبات و تعاملات منطقه‌ای و جهانی است. در حقیقت، فرهنگ به معنای اخص آن، از مختصات ذاتی، مزیت‌های راهبردی، انحصاری و سرنوشت‌ساز کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است که همواره مورد تأکید معمار کبیر انقلاب اسلامی امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: فرهنگ، نظام‌واره و کلیتی واحد و شامل «عقاید و باورهای اساسی، ارزش‌ها، آداب، الگوهای رفتاری ریشه‌دار و دیرپا، نمادها و مصنوعات» در سطح محلی، ملی، عمومی و حرفه‌ای است. فرهنگ به مثابه «روح جامعه» به زندگی فردی و اجتماعی انسان معنا و هویت می‌بخشد و شکل‌دهنده و اثرگذار بر ذهنیت و گرایش‌های افراد و جامعه و تعیین‌کننده رفتار عمومی است.

وی افزود: فرهنگ، جهت‌بخش جامعه و نظام‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و نقش و تأثیر قابل توجهی در ارتقای سلامت افراد در سه سطح سیاست‌گذاری و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و مردم به عنوان گیرندگان خدمات سلامت ایفا می‌کند.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: فرهنگ، مجموعه‌ای از رهنمودها یا فرمول‌ها برای زندگی در جهان را به ما ارائه می‌دهد و فرهنگ‌های اجتماعی افراد را با اعتقادات، ارزش‌ها و عادت‌های خاصی پرورش می‌دهند. فرهنگ، واسطه‌ای است که مردم به عنوان تسهیلگر روابط اجتماعی برای برقراری ارتباط از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: تأثیر متقابل فرهنگ و سلامتی بسیار پیچیده است و مستلزم در نظر گرفتن مجموعه‌ای از دلایل، تجربه‌ها، تجلیات و روش‌های پیشگیری و درمان برای انبوهی از مشکلات انسانی است با این حال اگرچه تنوع فرهنگی به ویژه در رابطه با سلامتی در ظاهر جذاب و فریبنده است، به همان اندازه می‌تواند تفاوت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بین مردم را نیز پنهان کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ارتقای فرهنگ سلامت در مردم با هدف آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه، تحقق رویکرد سلامت همه‌جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان و...، افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌های کشور و...، تربیت انسان‌های سالم، باانگیزه، شاداب، متدین، وطن‌دوست، جمع‌گرا، نظم‌پذیر و قانون‌گرا انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین ارتقای فرهنگ سلامت مردم برای ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و...، افزایش آگاهی و میزان سواد سلامت جامعه در راستای افزایش پیش‌گیری، خودمراقبتی فعال و اصلاح سبک زندگی و ارتقای عادلانه سلامت در کشور با استفاده بهینه از مشارکت آگاهانه و مسئولیت مردم و توسعه همکاری‌های بین بخشی انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در طول قرن گذشته علل اصلی مرگ در بسیاری از کشورها به طرز چشمگیری از بیماری‌های عفونی به بیماری‌های مزمن تغییر کرده است. اگرچه نوآوری‌های بیوتکنولوژیک نقش مؤثری در درمان بیماری‌ها داشته‌اند اما پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت و اصول پیشگیری از بیماری‌ها نیز نقش انکارناپذیری در افزایش امید به زندگی داشته و منجر به طولانی‌تر شدن متوسط امید به زندگی شده است.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: عوامل مختلف شامل بهبود شرایط زندگی، کاهش سوء تغذیه، بهبود وضعیت بهداشتی غذا و آب، اصلاح سیستم‌های دفع فاضلاب و ... با سهم نسبی خود می‌توانند به عنوان مؤلفه‌های بیولوژیک در کنار نوآوری‌های بیوتکنولوژیک بر طول عمر تأثیرگذار باشند. مداخلات پیشگیرانه غالبا در شرایط زندگی و رفتار افراد تأثیرگذار است. در نتیجه فرهنگ و پذیرش جوامع، زمینه اجتماعی را برای اصلاح شرایط زندگی و تغییر رفتارهای بهداشتی در خانواده‌ها فراهم می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تمرکز شهرداری‌ها در ارزش‌افزوده تولید و ثروت باشد
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • امضای تفاهنامه همکاری سازمان نظام پزشکی و آموزش و پرورش
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!