Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-29@13:09:58 GMT

کاشت سویا برای اولین بار در قیروکارزین

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۳۱۹۷۸

کاشت سویا برای اولین بار در قیروکارزین

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی انصاری گفت: برای اولین بار در بخش مرکزی روستای علی آباد و اراضی آبادی دکتر خلیلی یک طرح آزمایشی کاشت سویا در سطح یک هکتار به اجرا در آمده است.

او افزود: کاشت سویا در این مزرعه با استفاده از دستگاه کارنده با مصرف ۱۱ کیلو گرم بذر و با آبیاری تحت فشار به روش تیپ از تاریخ بیست و پنچم تیرماه امسال انجام و آبیاری در آن آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انصاری با اشاره به وضعیت سطح سبز بسیار مناسب در این مزرعه اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در صورت نتیجه بخش بودن این کشت بتوان از اواسط مهر ماه بیش از دو و نیم تن سویا از این مزرعه برداشت کرد.

رئیس مرکز خدمات جهاد کشاورزی مبارک آباد با تاکید بر کشت دانه‌های روغنی به عنوان محصولات استراتژیک به منظور قطع وابستگی و واردات از خارج کشور تصریح کرد: توسعه کشت دانه روغنی کلزا در دستور کار است و کشت سویا به عنوان دیگر دانه روغنی و کشت دوم نیز می‌تواند در موفقیت این استراتژی مثمر باشد.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.
انتهای پیام/م 

کاشت سویا در قیروکارزین

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۱۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این باتری با اکسیژن بدن کار می‌کند!

 در یک بیانیه مطبوعاتی اشاره شده است که این باتری قابل کاشت می‌تواند برای اهداف متعدد در بدن کاشته شود.

به نقل از تکناک، امروزه با پیشرفت‌های فناوری پزشکی، کاشت دستگاه‌هایی در داخل بدن به‌منظور تعدیل عملکرد اعضای بدن بسیار رایج شده است.

برای مثال، ضربان‌ساز‌ها به جلوگیری از افت ضربان قلب کمک می‌کنند، در حالی که محرک‌های عصبی می‌توانند به کاهش درد مزمن کمک کنند.

همه این دستگاه‌ها به یک منبع انرژی خارجی نیاز دارند که به‌طور معمول از طریق باتری‌های کوچک، اما قدرتمند تامین می‌شود.

این باتری‌ها می‌توانند سال‌ها با هم به بیمار خدمت کنند، اما در نهایت آب آنها تمام می‌شود و کل سیستم باید تعویض شود. این امر مستلزم آن است که بیمار تحت عمل جراحی تهاجمی دیگری قرار گیرد.

بنابراین، محققان به دنبال راه‌هایی برای شارژ بی‌سیم این باتری‌ها یا تغذیه آنها با حرکات مختلف بدن بوده‌اند.

به همین منظور محققان چینی یک قدم جلوتر رفته‌اند و از حیات و نحوه حفظ زندگی با استفاده از اکسیژن، الهام گرفته‌اند.

باتری اکسیژن

طراحی باتری که با اکسیژن کار می‌کند از الکترود‌های ساخته شده از آلیاژ پایه سدیم و طلای نانومتخلخل تشکیل شده است. در این شکل، طلا هزاران سوراخ میکروسکوپی دارد.

محققان از طلا استفاده کردند، زیرا به عنوان یک رسانای خوب و سازگار با سیستم‌های زنده شناخته شده است. از سوی دیگر، سدیم یک عنصر ضروری در بدن انسان است.

الکترود‌ها می‌توانند با اکسیژن موجود در بدن واکنش داده و ولتاژ تولید کنند. محققان برای آزمایش دستگاه خود، باتری را در زیر پوست موش‌ها در آزمایشگاه کاشتند. قبل از کاشت، باتری در یک لایه پلیمری متخلخل محصور شده بود تا به مولکول‌ها اجازه عبور از آن و محافظت از تنظیمات باتری را بدهد.

ژنگ لیو، استاد مواد و دستگاه‌های انرژی در دانشگاه صنعتی تیانجین می‌گوید: اکسیژن منبع زندگی ما است. اگر بتوانیم از عرضه مداوم اکسیژن در بدن استفاده کنیم، عمر این باتری توسط مواد محدود موجود در باتری‌های معمولی، محدود نخواهد شد.

دو هفته پس از کاشت، خروجی باتری قابل کاشت اندازه‌گیری شد و میزان آن بین ۱.۳ تا ۱.۴ ولت پایدار بود. حداکثر چگالی توان این باتری ۲.۶ µW/cm ۲ بود. این میزان برای تامین انرژی دستگاه‌های پزشکی کافی نیست، اما اثبات یک مفهوم ارزشمند است که محققان می‌توانند بیشتر آن را توسعه دهند.

واکنش بدن چگونه بود؟

علاوه بر توان خروجی، محققان مشتاق بودند بدانند بدن چگونه به باتری کاشته شده واکنش نشان می‌دهد. محققان هیچ واکنش التهابی در اطراف محل ایمپلنت پیدا نکردند و عملکرد متابولیک موش‌ها طبیعی بود.

محصولات جانبی واکنش‌های شیمیایی باتری شامل مولکول‌های پراکسید هیدروژن و یون‌های سدیم و هیدروکسید بود.

در بیانیه مطبوعاتی آمده است که این مواد در مقادیر کم تولید می‌شوند و به راحتی توسط کلیه‌ها و کبد موش‌ها متابولیزه می‌شوند. چهار هفته بعد، مو در محل کاشت نیز دوباره رشد کرده بود.

هنگامی که محققان خروجی باتری را بلافاصله پس از کاشت اندازه‌گیری کردند، کاملاً ناپایدار بود. با این حال، با بهبود محل کاشت، رگ‌های خونی اطراف باتری می‌توانند بازسازی شده و اکسیژن را به باتری عرضه کنند و خروجی آن پایدارتر شود.

برای تحقیقات آینده، محققان می‌خواهند مواد بیشتری را برای الکترود کشف کنند که این کار می‌تواند به بهینه‌سازی طراحی باتری کمک کند و تولید انبوه آن را مقرون به‌صرفه‌تر کند.

لیو در بیانیه مطبوعاتی افزود: از آنجایی که سلول‌های تومور به سطوح اکسیژن حساس هستند، کاشت این باتری اکسیژن‌ساز در اطراف آن ممکن است موجب گرسنگی آنها شود. همچنین امکان تبدیل انرژی باتری به گرما برای از بین بردن سلول‌های سرطانی وجود دارد.

یافته‌های این تحقیق در مجله Chem منتشر شد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار پزشکی سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • آیین شب نوزدهم رمضان در یزد | ختم «یا علی» با تسبیح‌های هزار دانه 
  • ۱۰ واقعیت جالب که ممکن است نظر شما را نسبت به قهوه تغییر دهد
  • این باتری با اکسیژن بدن کار می‌کند!
  • دانه‌هایی که با رنج بدست آمده اند را دور نریزیم + فیلم
  • پلی به گذشته - بریس رونالدو نازاریو با پیراهن رئال مادرید مقابل سویا (2004/3/28) / فیلم
  • برای ساختن انسان باید محیط متناسب و سالم به وجود آورد
  • فیلم| تعقیب و گریز مرگبار پلیس با خودروی سرقتی در مزرعه ذرت
  • قهوه تخصصی یا قهوه تجاری: کدام قهوه انتخاب بهتری است؟
  • تاثیر مصرف محصولات سویا بر ریسک فاکتور‌های قلبی و عروقی دیابت نوع ۲
  • (ویدئو) تعقیب و گریز مرگبار پلیس با خودروی سرقتی در مزرعه ذرت