Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مجید موافق قدیری» روز شنبه درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در پاسخ به ادعای برخی تولیدکنندگان در زمینه پایین بودن کیفیت کنجاله سویای وارداتی از هند افزود: پیش از تحریم ها ۹۵ درصد کنجاله سویای مورد نیاز صنعت دام، طیور از کشورهای  برزیل و آرژانتین تامین می شد.

وی اظهارداشت: بخش عمده ورادات نهاده های دامی مورد نیاز کشور از برزیل، آرژانتین، اوکراین، روسیه، هند، قزاقستان و بخش اندکی جو و کنجاله سویا نیز از کشورهای آلمان، رومانی و فرانسه تامین و وارد می شود، بنابراین واردات  از کشورهای مطرح دنیا انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان تصریح کرد: بخشی از کنجاله سویای وارداتی  از هند خریداری می شود که به طور قطع نسبت به کشورهای امریکای لاتین کیفیت پایین تری دارد، اما براساس شرایط روز ناچاریم که از هندوستان واردات داشته باشیم، البته این درحالیست که شرایط بهداشتی واردات نهاده های دامی ما از استاندارد بالایی برخوردار است.

به گفته وی، واردات نهاده  های دامی طبق استانداردهای بهداشتی سختگیرانه سازمان ملی استاندارد و سازمان دامپزشکی کشور است و کنجاله سویای وارداتی از کشور هند نیز از کیفیت خوبی برخوردار است، اما پروتئین آن نسبت به برزیلی و آرژانتینی قدرت جذب پایین تری دارد.

افزایش ۱.۴ برابری میزان واردات نهاده ها نسبت به سال گذشته

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان افزود: امسال تاکنون در مجموع  بیش از ۶ میلیون تن انواع نهاده  های دامی ذرت، جو، دانه سویا، کنجاله سویا و کالای دامپزشکی شامل دارو و مکمل به ارزش ۲ میلیارد و ۴۵۸ میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۴ برابر افزایش داشته است.

وی اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد از این میزان افزون بر سه میلیون تن ذرت به ارزش ۷۷۲ میلیون دلار، جو بیش از ۹۰۰ هزارتن به ارزش ۲۶۳ میلیون دلار، دانه سویا افزون بر یک میلیون تن به ارزش ۹۰۵ میلیون دلار و بیش از ۸۰۰ هزارتن کنجاله سویا به ارزش ۳۶۸ میلیون دلار و ۵۶ هزارتن انواع کالاهای دامپزشکی مکمل و دارو به ارزش ۱۵۰ میلیون د لار بود.

موافق قدیری ، نیاز سالانه کشور به ذرت دامی، کنجاله سویا و جو را بیش از ۱۵.۵ میلیون تن  ذکر کرد و افزود: صنعت دام، طیور و آبزیان کشور، سالانه به ۷.۵ میلیون تن ذرت دامی، سه میلیون تن کنجاله سویا و پنج میلیون تن جو دامی نیازمند است.

وی  اضافه کرد: اکنون  ۸۰ درصد میزان نهاده های دامی مورد نیاز صنعت دام، طیور و آبزیان کشور از محل واردات و نزدیک  ۲۰ درصد از محل داخلی تامین می شود، بنابراین کشورما به دلیل خشکسالی و کمبود آب و مصرف بالا در این صنعت، بازار جذابی برای کشورهای صادرکننده این نهاده ها است.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با بیان این که نوسان قیمت نهاده ها همیشه سرمایه گذاری در صنعت دام و طیور را با چالش روبرو کرده است گفت: تشدید تحریم ها، انتقال ارز برای واردات نهاده های دامی با مشکل جدی روبرو شده به طوری که این  امر نوسان واردات و توزیع نهاده ها را در پی داشته تا جایی که نامتعادل شدن قیمت ها در بازار آزاد نگرانی هایی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

قیمت مصوب نهاده های دامی بدون تغییر

وی افزود: قمیت مصوب نهاده های  دامی تغییری نداشته، اما با توجه به مستندات جدید و افزایش هزینه های بانکی واردکنندگان احتمال آن می رود که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدام به تغییر در نرخ مصوب این اقلام داشته باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۲۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارز ۵۳۳ میلیون تن کالای اساسی تامین شد

سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز گفت: از ابتدای فروردین ماه تا ۲۸ فروردین، ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز تامین شده که برای کالا‌های اساسی به میزان  ۵۳۳ میلیون تن ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تامین شده است.

وی ادامه داد: ارز تامین شده برای کالا‌های اساسی با نرخ  ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان که از این طریق ۵۳۳ میلیون تن تامین شده و برای کالا‌های تجاری و بازرگانی با ارز ۴۱ هزار تومان هزار ۳۸۷ میلیون تن و برای کالا‌های واردات در مقابل صادرات که با نرخ توافقی بوده ۴۸۵ میلیون تن کالا تامین شده است.

مدیرعامل مرکز مبادله طلا وارز گفت: یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات تامین شده است.

سعیدی بیان کرد: در آخرین جلسه حراج شمش مرکز مبادله ایران  از ۴۵۹ قطعه شمش عرضه شده، ۲۵۲ قطعه معامله شده که میانگین قیمت آنها ۴ میلیارد و ۸۶۶ میلیون تومان بوده است.

وی یادآور شد:  بانک مرکز‌ی طی ابلاغیه ای که ارائه کرده است بانک‌ها برای مشتریانی که گواهی تمکن مالی صادر می‌کند حتما باید پیش از صدور به تارنمای مرکز مبادله مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • میانگین نرخ ارز تخصیصی برای واردات ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است
  • میانگین نرخ ارز تخصیصی برای واردات ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است/ تامین ۲.۵ میلیارد دلار ارز
  • ترخیص بهداشتی ۹ میلیون تن نهاده دام وارداتی از بندر امام
  • میزان اختصاص ارز واردات و نرخ آن اعلام شد
  • ارز ۵۳۳ میلیون تن کالای اساسی تامین شد
  • ترخیص بیش از ۹ میلیون تن نهاده دام در بندر امام خمینی
  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه
  • تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی
  • جلوگیری از فاسد شدن ۲۷ هزار تن نهاده های دامی در ایلام
  • تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ نیما برای واردات کالاهای اساسی