Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از آستان نیوز، محسن توسلی در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه «ساقی کوثر» که صبح امروز 12 مردادماه با حضور جمعی از استادان خوش‌نویس مشهدی و موزه‌داران آستان قدس رضوی در نگارخانه شماره سه رضوان در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه به مناسبت سالروز ازدواج حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) دایر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: 44 اثر با تکنیک‌های متنوع مانند سیاق مشق کلاسیک و نقاشی‌خط که در ابعاد و ادوار مختلف تاریخی خلق شده در نمایشگاه ساقی کوثر در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شده است.

این هنرمند نقاشی‌خط گفت: از آنجایی که بیشتر مخاطبان نمایشگاه نگارخانه موزه آستان قدس رضوی زائران دور و نزدیک بارگاه امام رضا(ع) و مخاطبان عام هستند، آثاری با مضامین گوناگون مانند شعر و آیات قرآنی که خوانش آن‌ها برای بازدیدکنندگان آسان‌تر باشد و هنردوستان بتوانند با آن‌ها ارتباط بهتری برقرار کنند، به نمایش عموم در آمده است.

توسلی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران راه‌اندازی چنین نگارخانه‌ای در حرم مطهر رضوی بیان کرد: دیدن آثار هنرمندان عصر حاضر در این مکان می‌تواند خاطره خوبی در ذهن زائران داخلی و خارجی به جا بگذارد.

وی با تأکید بر اینکه محتوای اثر برایش بسیار مهم است، افزود: هنرمندان با کارشان زندگی می‌کنند و روح آیه قرآن، بیت شعر یا حدیثی را که برای خلق آثارشان انتخاب می‌کنند باید درک کنند تا بتوانند با توجه به خلوص خود و رهیافت‌های حاصل از آن، اثر مورد نظر را کتابت یا ترسیم کنند.

این هنرمند دارای درجه ممتاز خوش‌نویسی ادامه داد: علاوه بر آثار قرآنی و خوش‌نویسی نفیسی که در موزه و گنجینه مخطوطات کتابخانه حرم مطهر امام هشتم(ع) وجود دارد، گوشه و کنار این بارگاه منور، مزین به کتیبه‌ها و آثار ارزشمندی است که می‌تواند آموزشگاهی برای اهل هنر باشد.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت موجود در بارگاه مطهر رضوی برای آموزش هنرجویان خود استفاده می‌کند، گفت: امیدوارم مجموعه آستان قدس رضوی با تمهیدات خاص خود این گنجینه بی‌نظیر هنری را آسان‌تر در اختیار هنرمندان بگذارد. بی‌شک دسترسی محققان و هنرمندان به این آثار بر ارزش آن‌ها نیز می‌افزاید.

توسلی به چاپ مجموعه کتاب‌های شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی اشاره و تصریح کرد: نمایش ادواری آثار فاخری که در مخازن این مجموعه بزرگ موقوفاتی نگهداری می‌شود، بر ارزش و اعتبار موزه‌های آستان قدس رضوی افزوده است. همچنین چاپ بخش‌هایی از این آثار در قالب پوستر، تک برگ و آلبوم می‌تواند به معرفی هر چه بیشتر نفایس این مجموعه کمک کند.

گفتنی است که آثاری مزین به بسم‌الله الرحمن‌الرحیم، اسماء‌الحسنی(نام‌های نیکوی خداوند)، صلوات خاصه امام رضا(ع)، علی علی، «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد»، «ای بانوی حریم شهنشاه لافتی» و... در نمایشگاه حاضر به چشم می‌خورد.

نمایشگاه ساقی کوثر تا پنج‌شنبه، 24 مرداد 1398، از ساعت 8 تا 20 در گالری شماره سه رضوان در طبقه همکف موزه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر امام هشتم(ع) پذیرای دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی نمایشگاه نقاشی ساقی کوثر موزه آستان قدس رضوی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۴۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه رونمایی از این آثار گفت: این مراسم با توجه به وجود نسخ خطی نفیس در گنجینه موزه بزرگ خراسان و به مناسبت روز بزرگداشت «ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن‌عبدالله بن‌مشرف» متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی برگزار شد.

احسان زهره وندی افزود: یکی از اولویت‌های کاری معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی تبیین و معرفی مشاهیر ادبی ایران است که از اسفند سال گذشته با برنامه (بزرگداشت نظامی) شروع و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و طبق تقویم فرهنگی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مشاهیر فرهنگی و هنری براساس آثار موجود در خراسان رضوی می‌کند.

وی گفت: در این مراسم ۲ نسخه خطی نفیس سعدی از کلیات گلستان و یک رقعه متعلق به دوره تیموری رونمایی شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یکی از نسخه‌ها شامل غزلیات سعدی به ضمیمه غزلیات قاسم انوار و بخشی از دیوان حافظ است که با خط نستعلیق ۱۴ سطری نوشته شده و تاریخ تحریر آن مربوط به دوره تیموری و قرن ۱۰ هجری قمری است.

زهره وندی افزود: نسخه دیگر کلیات سعدی شامل گلستان، بوستان و دیوان اشعار بوده که با خط نستعلیق تحریر شده است.

نسخه‌های خطی سعدی از سوم تا نهم اردیبهشت  در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادبیات فارسی است.

دیگر خبرها

  • سومین نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی برای حمایت از کودکان غزه
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • پذیرایی موزه‌های آستان قدس رضوی از بیش از ۴۳ هزار زائر داخلی و خارجی
  • ۴۳ هزار نفر در نوروز ۱۴۰۳ از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • 43 هزار نفر در نوروز 1403 از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن ۴ تا قرن ۸ هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن 4 تا قرن 8 هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • برگزاری گنجینه‌های مهر نقاشان پشت شیشه/ «رنگ بهار» در شفق پیدا شد