Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@16:27:15 GMT

ورزش زورخانه‌ای نخستین ورزش بدنسازی دنیا محسوب می شود

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۳۴۷۶۲

ورزش زورخانه‌ای نخستین ورزش بدنسازی دنیا محسوب می شود

به گزارش خبرنگار مهر ، هشتمین نشست از سلسله نشست های خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان به موضوع کاربرد ردیف مکتب اصفهان در موسیقی زورخانه اختصاص یافت؛ در این نشست که با همکاری هیئت پهلوانی و زورخانه ای شاهین شهر و میمه و شهرداری شاهین شهر برگزار شده بود، فضای متفاوت و متناسب با ورزش زورخانه ای بر جلسه حاکم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتقاد از  استفاده از ملودی و آهنگ های سبک لس آنجلسی در برخی زورخانه ها

مدیر خانه موسیقی حوزه هنری اصفهان در  این نشست به چرایی برگزاری چنین بحث هایی در سلسله نشست های «موسیقی زورخانه ای» اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی اوقات در سر درهای زورخانه مشاهده می شود که مرشدها به جای اینکه از نغمات و تصانیف موسیقی ایرانی (ردیف دستگاهی) استفاده نمایند، از ملودی و آهنگ های سبک لس آنجلسی استفاده می کنند.

حسن منصوری افزود: این مسئله موقعی باعث تاسف است که ذکر نام ائمه طاهرین و اشعار مفاخر ادبیات فارسی با ملودی ها و آهنگ های نه چندان صحیح خوانده می شود و این در حالی است که موسیقی ایرانی پتانسیل فراوانی در این زمینه دارد و متاسفانه از آن غافل هستیم.

وی با اشاره به اینکه مرشدان زورخانه ای استقبال مورد نظر را از نشست های مرتبط خانه موسیقی در این ارتباط نداشتند، بیان داشت:  من با علم ناچیزی که در مورد ردیف موسیقی ایرانی به ویژه ردیف موسیقی مکتب اصفهان دارم و به عنوان یک رسالت فرهنگی، حاضرم خالصانه و بدون هیچ چشمداشت مالی جلساتی را برای مرشدها برگزار کنیم و  هر چیزی که در این مورد می دانم در جهت غنی کردن کارشان به آنها منتقل نمایم.

ورزش باستانی زورخانه ایرانیان نخستین ورزش بدنسازی دنیا محسوب می شود

مدیر خانه موسیقی اصفهان پیرامون اهمیت ورزش زورخانه به تحقیقات پژوهشگری آلمانی به نام «بروک هاکس» در دانشکده ورزش دانشگاه کلن آلمان اشاره کردو ابراز داشت: در طی این تحقیق نامبرده به این نتیجه می رسد که ورزش باستانی زورخانه ایرانیان نخستین ورزشی بوده که در دنیا برای بدنسازی و به صورت برنامه ریزی شده استفاده می شده است.

وی با بیان اینکه این پژوهشگر آلمانی سابقه این ورزش را تا یک هزار و ۲۰۰ سال پیش می داند، گفت:  هرچند سابقه این ورزش به شیوه و شکل امروزی از قرن هفتم هجری و به«پوریای ولی» منتسب است.

کاربرد ردیف مکتب اصفهان در موسیقی زورخانه

 منصوری در ادامه به موضوع اصلی نشست یعنی کاربرد ردیف مکتب اصفهان در موسیقی زورخانه پرداخت و  ابراز داشت: در ردیف مکتب اصفهان، ملودی و گوشه ای به نام «حسن موسی»  داریم که وزن شعری آن (فعولن فعولن فعولن فعول؛ وزن شاهنامه) برابر با گوشه «پهلوی دوم» است.

وی تاکید کرد: این ملودی حالت محزونی دارد  اما با همین وزن شعری، گوشه پهلوی دومی ابداع شده که بیشتر حالت زورخانه ای دارد و کاربرد آن در موسیقی زورخانه مناسب است.

سخنران نشست هشتم «موسیقی زورخانه ای» ضمن اشاره به پتانسیل های ویژه موسیقی ایرانی  گفت: از  این موسیقی می توان برای قابلیت های مختلف، زمینه استفاده های متعددی را در ورزش زورخانه ای ایجاد کرد.

منصوری در ادامه به این موضوع اشاره کرد که در ادبیات فارسی برخی معتقدند اوزان شعری تعیین می کند که شما به چه صورت باید شعر را بخوانید و ابراز داشت: این در حالی است که در موسیقی ایرانی می توان عکس این موضوع را اثبات نمود، به این صورت که با یک بحر شعری که آن را در موسیقی زورخانه اجرا می نمایند، می توان با همان وزن شعری، مطابق با نوع جلسه، از ملودی سوزناکی استفاده نمود.

در ادامه این نشست، منصوری به خواندن و بسط و گسترش این دو گوشه و تطبیق آن با موسیقی زورخانه ای با همراهی ضرب زورخانه مرشد نکویان پرداخت و پایان بخش نشست هشتم موسیقی زورخانه، اجراهای زیبایی از مرشد عبدالرحیم نکویان و مرشد سعید رحیمی بود.

کد خبر 4683513

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی ایرانی حوزه هنری موسیقی کلاسیک حسن منصوری ورزش زورخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۴۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین نشست رسمی کمیسیون بانوان بنیاد کارآفرینی گام دوم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر, خاطره استاد رضایی، رئیس کمیسیون بانوان بنیاد کارآفرینی گام دوم در نشست خبری کمیسیون بنیاد بانوان کارآفرینی گام دوم گفت: به نمایندگی از حوزه بانوان و جوان سعی کردیم یکسری از بانوان تأثیرگذار از حوزه‌های مختلف اعم از حوزه‌های کشاورزی, حقوقی, صنایع دستی به ویژه صنعت فرش دستباف, مشاغل خانگی, حوزه‌های دانشگاهی, حوزه مادر و کودک و حوزه روانشناسی و جامعه شناسی را با هم تجمیع و با معرفی ظرفیت‌ها, اهداف و عملکرد بنیاد تبیین شود.

وی ادامه داد: تصمیم گرفته شد پروژه‌های سال ۱۴۰۳ را با پیش درآمد امسال تا پایان ماه اسفند رقم بزنیم و از فروردین سال ۱۴۰۳ در حوزه زنان به طور تخصصی وارد شویم.

استاد رضایی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌ها موجود، تمام تلاش مجموعه این است ظرفیت‌ها با محوریت بانوان و جوانان شناسایی و کارشناسان در بنیاد کارآفرینی گام دوم وارد مبحث توسعه محلات شوند.

وی به نقش مادر و محوریت زن در جامعه اشاره کرد و افزود: امید واقع‌بینانه مساله بسیار مهمی است در حقیقت ما مادران حذف امید و فردای فرزندان را نداریم و این در حالی است که پرورش و رشد من مادر برای سازندگی مدیران جامعه مهم و امری حیاتی است.

این بانوی کارآفرین تاکید کرد: در این کمیسیون فضای روحیه احترام به ملیت گرایی بر پایه انسانیت مورد توجه است.

کد خبر 6081145

دیگر خبرها

  • برگزاری مجمع هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی
  • «گود و ماه» در ۱۸ زورخانه شهر اصفهان اجرا شد
  • انتخابات هیات بدنسازی و پرورش اندام آذربایجان شرقی تجدید می شود
  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا کدام هستند؟؛ رونمایی از نخستین اسکناس طلایی جهان
  • بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای
  • برگزاری نخستین جلسه شورای استعدادیابی کمیته ملی پارالمپیک
  • نخستین نشست رسمی کمیسیون بانوان بنیاد کارآفرینی گام دوم برگزار شد
  • فراخوان نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در سیستان و بلوچستان منتشر شد
  • کیخسرو و سهراب در بیستون
  • نخستین مشارکت ایران درمجمع کنفدراسیون پنتاتلون