Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: مراکز رشد در حوزه علوم انسانی مانند حوزه‌های مهندسی و علوم پایه باید فعال شوند.

 

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه مشترک رئیس دانشگاه خوارزمی و رئیس پارک علم و فناوری البرز در راستای همکاری‌های این دانشگاه با دستگا‌های اجرایی و مراکز علمی و پژوهشی استان، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این جلسه عطاءالله ربانی، رئیس پارک علم و فناوری البرز بخشی از فعالیت‌های علمی این پارک را برشمرد و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی می‌توانند با کمک یکدیگر، به حل مشکلات مختلف کشور به خصوص در دروان تحریم‌ها کمک کنند.

ربانی افزود: این همکاری‌ها زمینه هم افزایی و تقویت توان مشترک بین دانشگاه و مراکز پژوهشی را بیشتر می‌کند و به دانشجویان برای انجام پژوهش‌های هدفمند یاری می‌رساند.

رئیس پارک علم و فناوری البرز ادامه داد: وزارتخانه‌ها در دولت به فکر ایجاد فضای پژوهشی با حضور کارورزان و کارآمدان حوزه علم و تخصص هستند و همین امر فرصت‌های مطالعاتی مغتنمی را برای پژوهشگران ایجاد می‌کند و هم افزایی مجموعه‌های علمی را می‌طلبد.

وی در ادامه پیشنهاد همکاری متقابل بین دانشگاه خوارزمی و پارک علم و فناوری البرز را بسیار مفید و ارزشمند دانست و بیان کرد: این ارتباطات علمی قابلیت رشد و ارتقا دارد.

در بخش دیگری از این جلسه عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی به سابقه همکاری دانشگاه و پارک علم وفناوری البرز اشاره کرد و گفت: ارتباط ما در اجرای برنامه‌های پژوهش محور نتایج خوبی به بار آورده است.

حبیبی افزود: دانشگاه خانه پژوهشگران و فناوران است و ما مأموریت‌های خود را با هدف توسعه در حوزه‌های مختلف کشور تنظیم کرده ایم.

رئیس دانشگاه خوارزمی پیشنهاد کرد: در حوزه علوم انسانی هم باید مراکز رشد فعال شوند و همانطور که در صنعت به دنبال حضور اساتید دانشگاهی هستیم باید نقش صنعتگران را در دانشگاه نیز تبیین کنیم.

در این جلسه حاضرین ضمن ارائه نظرات خود درباره همکاری‌های متقابل و شیوه تعامل بین دانشگاه خوارزمی و پارک علم و فناوری با مجموعه پژوهشکده‌ها و مراکز علمی و پژوهشی پارک و جهاد دانشگاهی آشنا شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه خوارزمی پارک علم و فناوری البرز ارتباط صنعت با دانشگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۵۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایگاه منطقه‌ای ایران در انتشارات علمی ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی‌رغم وجود جایگاه برجسته‌ کشور در کمیت تولیدات علمی حوزه‌ ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی، کیفیت این تولیدات نسبت به متوسط منطقه‌ای و جهانی پایین‌تر است.

در رابطه با این موضوع، پژوهشگران مطالعه‌ای انجام داده‌اند که در این مطالعه ضمن تعیین کشور‌های قوی، متوسط و ضعیف منطقه، مشخص شد که رابطه‌ی بین شاخص‌های استنادات و تولیدات علمی نسبت به تمامی رابطه‌های دو به دویی در شاخص‌های منتخب بیشتر است.

* وضعیت کلی تولید علم در جهان

پژوهش حاضر جهت تعیین جایگاه ایران در انتشارات علمی حوزه‌ ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی انجام شده است و اهداف دیگر آن تعیین وضعیت کلی تولید علم جهان، خاور‌میانه و ایران، شناسایی الگو‌های تالیف تولیدات علمی جهان، خاور‌میانه و ایران، شناسایی میزان همکاری‌های علمی ایران با کشور‌های خاورمیانه و جهان، و بررسی ارتباط بین شاخص‌های تولیدات علمی، استنادات، همکاری‌های علمی منطقه‌ای و همکاری‌های علمی فرا منطقه‌ای با یکدیگر هستند.

این پژوهش از نوع کاربردی و با استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی و جامعه پژوهش ۳۰۶۲۲ مدرک حوزه‌ ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی کشور‌های خاور‌میانه طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ است. در آن برای تعیین جایگاه کشور‌ها و روابط بین شاخص‌ها از تحلیل عامل اکتشافی و ماتریس همبستگی و پایگاه سایول استفاده شده است.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که به ترتیب کشور‌های ایران، ترکیه، و عربستان در شاخص‌های تولیدات علمی، استنادات، همکار‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و همکاری کل جزو کشور‌های قدرتمند اطلاعاتی منطقه محسوب شدند؛ و به‌جهت تعیین جایگاه در منطقه، شاخصِ استنادات نسبت به سایرین بیشترین وزن را داشت.

از منظر جایگاه، ایران در ایمنی شناسی و میکروب شناسی، رتبه قابل قبولی در سطح منطقه و در میان کشور‌های دیگر به دست آورده است و رقابت ایران باکشور‌های ترکیه و عربستان مشهود است

بر اساس یافته‌های این پژوهش، ایران در شاخص‌های تولیدات علمی و استنادات به‌ترتیب با ۴۳.۶۳% و ۳۳.۷۶% رتبه اول، در شاخص همکاری‌های منطقه‌ای با ۴۳.۶۳% رتبه سوم، در شاخص همکاری‌های فرامنطقه‌ای با ۲۳.۵۶% رتبه دوم و در شاخص همکاری کل با ۲۲.۱۲% رتبه دوم را دارد.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که از منظر جایگاه، ایران در ایمنی شناسی و میکروب‌شناسی، رتبه قابل قبولی در سطح منطقه و در میان کشور‌های دیگر به دست آورده است و رقابت ایران باکشور‌های ترکیه و عربستان مشهود است.

* نحوه محاسبه جایگیری کشور‌های منطقه در آمارها

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که وضعیت جایگیری کشور‌های منطقه در آمار کشور‌های قدرتمند، وابسته به وضعیف مطالعاتی منطقه بر اساس هر شاخص است و هر کشور با توجه به ظرفیت‌های خود عملکرد متفاوتی داشته است که اصولابه تصمیم‌های کلان و قوانین علمی و پژوهشی مربوط به کشور بر می‌گردند. برای مثال در اسناد بالادستی ایران، یکی از شاخص‌های اصلی، رسیدن به جایگاه بالا در تولید علم است و رتبه خوب ایران در این راستا، می‌تواند متأثر از این سیاست باشد.

به طور کلی وجود چهار کشور ایران.ترکیه، عربستان، و امارات متحد عربی در بالای جدول رتبه بندی، آن‌ها را در زمره کشور‌های قدرتمند اطلاعاتی منطقه در حوزه‌های مورد بررسی، قرار داده است و این برتری می‌تواند متأثر از وضعیت اقتصادی مطلوب‌تر، تمرکز بر خودکفایی و ارتقای علمی، سیاست‌گذاری و ارتباطات علمی مناسب در آنها نسبت به دیگران باشد.

تعیین جایگاه کشورها در این پژوهش متأثر از وضعیت اقتصادی مطلوب‌تر، تمرکز بر خودکفایی و ارتقای علمی، سیاست‌گذاری و ارتباطات علمی مناسب در آنها نسبت به دیگر کشورها می‌باشد

در مقابل، عملکرد نامناسب کشورهایی، چون آذربایجان، سوریه، ارمنستان، و بحرین به نزول رتبه‌ی ایشان انجامیده است و به نظر میرسد که ناآرامی‌های منطقه، جنگ‌های داخلی، خارجی، جمعیت پایین و نبود زیرساخت مناسب مرتبط با آموزش و پژوهش می‌توانند توجیهی بر این نتیجه باشند..

* موارد تاثیرگزار بر جایگاه علمی کشورها

نتایج پژوهش حاضر در تعیین جایگاه کشور‌ها در شاخص‌های یاد شده با نتایجی که Aytac و Leydesdorff به‌دست آورده بودند هم‌خوانی دارد. در انتها، بررسی ارتباط بین شاخص‌های مدنظر برای تمامی کشور‌ها نشان داد که تمامی شاخص‌ها می‌توانند به تنهایی یا به صورت ترکیبی بر جایگاه علمی نهایی یک کشور در این منطقه تأثیرگذار باشند.

لیکن بر اساس یافته‌های این مطالعه، برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت کشور‌ها بر دو شاخص استناد دریافتی و تولیدات علمی در بهبود جایگاه علمی کشور‌ها در حوزه‌های موصوف بسیار مؤثر است. همچنین، ارتباط قوی بین شاخص‌های همکاری علمی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌تواند گواهی بر اهمیت تدوین سیاست‌های مربوط به توسعه‌ی همکاری‌های علمی برای سیاست گذاران این حوزه‌ها و نیز توجه بیشتر به ارتباطات علمی با دانشمندان کشور‌های دیگر برای پژوهشگران ایرانی باشد.

گفتنی است، این یافته‌ها، به صورت یک مقاله علمی پژوهشی باعنوان «جایگاه منطقه‌ای ایران در انتشارات علمی ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی» تهیه شده که در دوماهنامه «پیاورد سلامت» منتشر شده است. این نشریه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی با کمیته تحقیقات دانشجویی
  • تقویت همکاری انجمن‌های علمی دانشجویی علوم پزشکی و کمیته تحقیقات دانشجویی
  • تکامل فرهنگی در بستر جغرافیا شکل می‌گیرد/ اهمیت توریسم در ابعاد محلی، ملی و جهانی
  • جایگاه منطقه‌ای ایران در انتشارات علمی ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی
  • رئیس دانشگاه علم و صنعت تغییر کرد/حکم سرپرستی برای یونسیان