Web Analytics Made Easy - Statcounter

در همه شبکه‌های تلویزیونی در اقصی نقاط دنیا سریال‌های معمایی از جمله ژانر‌های محبوب مردم به شمار می‌آیند. سریال‌هایی که برخی با ژانر جنایی و برخی با اکشن گره خورده‌اند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سالها است که ژانر پلیسی و معمایی جزو یکی از پرطرفدارترین ژانرهای سریال‌سازی در دنیا است و مخاطبان نیز به دلیل اکشن بودن برخی از این کارها توجه ویژه‌ای به این نوع سریال‌ها نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بخشی از این سریال‌ها جنبه معمایی دارد و همین وجه می‌تواند ذهن مخاطب را درگیر داستان معمایی کند تا برای دنبال کردن سریال میل و رغبت بیشتری داشته باشد. به بهانه پخش سریال «بوی باران» که در ابتدا «عروس تاریکی» نام داشت بر آن شدیم تا مروری داشته باشیم بر سریال‌های معمایی و پلیسی تلویزیون که در این سال‌ها روانه آنتن شده است. سریال‌هایی که این روزها کمتر مورد توجه سازندگان قرار می‌گیرند و جایشان در تلویزیون خالی است. 

** بوی باران، داستانی جنایی که نادیده گرفته شد

سریالی که این شب‌ها از شبکه یک سیما بروی آنتن می‌رود داستانی جنایی و معمایی دارد که در قسمت‌های پایانی پرده از یک قتل باز می‌کند. این سریال به کارگردانی محمود معظمی در ۷۰ قسمت تهیه و تولید شده است، اما خلاف سریال‌های جنایی که هر چند قسمت در میان گره‌ای را باز می‌کند و البته جذابیت دارد اما این سریال اینطور نیست و با اضافه شدن داستانک‌های مختلف گره‌های زیادی را پیش روی مخاطب خود قرار می‌دهد. هرچند این سریال در به تصویر کشیدن معضلاتی که خانواده‌های افغان در ایران با آن دست به گریبان هستند، تا حدی موفق عمل کرده، اما تا قسمت‌های پایانی معلوم نیست چه سرنوشتی را برای کاراکترهایش رقم زده است.

** شلیک نهایی؛ پلیس و خلافکاری که مقابل هم قرار گرفتند

شلیک نهایی از اولین سریال‌های پلیسی تلویزیون بود که در سال ۷۳ از شبکه یک سیما پخش شد. داریوش فرهنگ در ششمین تجربه تلویزیونی‌اش نقش یک سرگرد پلیس را ایفا می‌کرد که در یکی از پرونده‌های دستگیری عاملین مواد مخدر دوست صمیمی‌اش با بازی رضا کیانیان را پیدا می‌کند و متوجه می‌شود که همکلاسی قدیمیش یکی از اعضای این باند خلافکار است. در نهایت و با درایتی که پلیس در این سریال دارد، باند مربوطه منهدم می‌شود.

** کارآگاه علوی سریالی که ادامه‌دار نشد

احمد نجفی با ایفای نقش کارآگاه علوی به شهرت رسید. این سریال در فصل اول با نام «کارآگاه» در سال ۷۵ تولید و پخش شد و در فصل با نام «کارآگاه علوی۲» به کارگردانی حسن هدایت به پخش رسید. وی در این سریال مامور اداره تامینات است که سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۴ به فعالیت در این اداره مشغول می‌شود، اما در فصل دو پس از تبعید دوباره به کار فراخوانده می‌شود و در بازگشت، تصمیم می‌گیرد پرونده‌های مفاسد عوامل رژیم شاه را بررسی کند.

** پلیس جوان و شهاب حسینی برای اولین بار در نقش پلیس

شهاب حسینی بعد از اینکه در دهه ۷۰ اجرای تلویزیونی را تجربه کرد، به سمت بازیگری در سریال‌ها آمد. او کار خود را با سریال «‍س از باران» و بعد از آن «همسفر» و «پلیس جوان» آغاز کرد. اما در این میان کاراکتری که در پلیس جوان بازی می‌کرد به واسطه نقش و نوع داستانی که توسط سیروس مقدم به تصویر کشیده شده بود، از جذابیت بالایی برای مخاطب تلویزیونی برخوردار بود. یونس همان پلیس جوانی است که بعد از قتل پدرش و بنا به انگیزه‌ای که پیدا کرده بود وارد دانشگاه پلیس شد و بعد از گذراندن دوره دانشجویی و اخذ مدرک در اداره پلیس مشغول به فعالیت شد. به طور معمول ایفای نقش پلیس در کارنامه‌ کاری هر بازیگری نقطه عطفی به شمار می‌رود حال اینکه این پلیس بتواند پلیسی تاثیرگذار و مقتدر نیز باشد. شهاب حسنی پس از پلیس جوان در سریال‌های بسیاری بازی کرد اما خاطره‌ای که برای اولین بار در ذهن مخاطب به جای گذاشت، ماندگار شد. داریوش ارجمند، پروانه معصومی، مریلا زارعی در این سریال بازی می‌کردند.

** مزد ترس و پلیسی که برای اولین بار تابوشکنی کرد

برای اولین بار در تاریخ تلویزیون یک سریال پلیسی ساخته شد و سوژه اصلی آن تقابل یک پلیس و خلافکار بود و جالبتر اینجا که پلیس به دلیل‌های شخصی و مسائل خانوادگی که حین بررسی پرونده مقتول برایش پیش آمد از ادامه پیگیری آن پرونده انصراف داد. ناصر محمدی از کارآگاهان اداره آگاهی مامور شد تا پرونده قتل یک نوازنده ارکستر سمفونیک را پیگیری کند اما در همین اثنی دخترش توسط قاتلین به قتل رسیده و جسدش در صندوق ماشین وی پیدا شد. همین موضوع باعث شد تا این پلیس آگاهی از ادامه بررسی این پرونده انصراف دهد. این سریال در سال ۷۱ به کارگردانی حمید تمجیدی از شبکه دو سیما پخش شد. اسماعیل محرابی، علی دهکردی، رقیه چهره آزاد در این سریال به ایفای نقش پرداختند. اما سه سال بعد تمجیدی ادامه این سریال را با عنوان «بازی با مرگ» ساخت و در سال ۷۴ از همین شبکه بروی آنتن رفت.

** سرنخ، قدیمی‌ترین سریال پلیسی تلویزیون

یکی از قدیمی‌ترین سریال‌های پلیسی و معمایی تلویزیون «سرنخ» بود که به کارگردانی و نویسندگی کیومرث پوراحمد تولید شد. جهانبخش سلطانی در این سریال نقش کارآگاه اوصیا را  با لهجه شیرین اصفهانی بازی می‌کرد که در اصل یکی از اولین پلیس‌های سریال‌های تلویزیونی بود که به همراه دستیارش مصطفی در پیگیری پرونده‌های جنایی و حتی قتل و خانوادگی انجام وظیفه می‌کرد. تا چند سال بعد از پخش این سریال مردم با دیدن جهانبخش سلطانی به یاد ایفای نقشش در این سریال می‌افتادند و هنوز که هنوز است او را با این سریال می‌شناسند. بهزاد خداویسی، پروین دخت یزدانیان، مجید مشیری، رضا کیانیان و ... در این سریال بازی می‌کردند.

** کلانتر و حضور ایرج نوذری در قامت پلیس

تنها سریال شاخصی که ایرج نوذری در آن بازی می‌کرد، «کلانتر» نام داشت. این سریال پلیسی با محوریت یک پلیس به نام سرگرد علی امیری و ستوان بیات که دستیارش بود، تولید شد و هرچه قصه‌ها جلوتر می‌رفت شباهت بسیاری به سریال سرنخ داشت. در این سریال هم پرونده‌های معمایی و پلیسی روی میز امیری قرار داده می‌شد و او برای پیگیری هر کدام از اینها مجدانه تلاش می‌کرد. ایرج نوذری، بابک نوری، مریم سلطانی از بازیگران ثابت این مجموعه تلویزیونی بودند.

** استفاده از قدرت بویایی در پیگیری پرونده‌های پلیسی در «حس سوم»

حس بویایی و کارآمد بودنش در پیدا کردن مواد مخدر و شناسایی متهمان توسط قدرت بویایی به تنهایی سوژه خوبی برای هر سریال تلویزیونی است. اما این بار مهدی فخیم زاده بعد از تجربه سریال «خواب و بیدار» سوژه نویی را به طور هدفمند راس سریال جدید خود قرار داد تا با استفاده از آن سریال درگیر کننده‌ای را بسازد. در «حس سوم» نسرین مقانلو همان زنی است که بعد از سانحه‌ای قدرت بویایی‌اش به طرز عجیبی تقویت می‌شود و حتی می‌تواند مواد مخدر را از روی بوی آن شناسایی کند. لیلا برخورداری، مهدی فخیم زاده، حبیب دهقان نسب، کامران تفتی و .. از بازیگران این سریال بودند.

** خواب و بیدار، ساختار شکنی در ژانر پلیسی

در این سریال محوریت روی فردی بود که با گذشت قسمت‌های میانی مشخص شد او یک زن است و تا قبل از آن با توجه به ظاهر فیزیکی‌اش همه گمان می‌کردند یک مرد است. نام مستعار این زن ناتاشا بود که با این نام کار می‌کرد و توران نام اصلی‌اش بود. این که یک زن سردسته یک باند خلافکار باشد برای اولین بار سوژه یک سریال تلویزیونی بود. فخیم زاده در اولین تجربه کارگردانی‌اش در ژانر اکشن و پلیسی این سریال را ساخت و همین باعث سیل پیشنهادهایی از این جنس به او شد تا جایی که در نوع کارهای پلیسی صاحب سبک شد. از بازیگران این سریال می‌توان به رویا نونهالی، مهدی فخیم‌زاده، دانیال حکیمی، محمد صادقی و ... اشاره کرد

** آسیب‌شناسی قرص‌های روان‌گردان در «بی‌صدا فریاد کن»

در سال ۸۶ و درست زمانی که استفاده از مواد روانگردان به شدت بابا شده بود و اغلب جوان‌ها بدون اطلاع از عوارض آن به سمت مصرفش می‌رفتند، فخیم زاده در ششمین سریال خود به این موضوع مهم پرداخت. در قسمت ابتدایی این سریال فردی بر اثر استفاده از قرص اکس جان باخت و در ادامه این قرص‌ها در شرایطی که هم بی صدا آدمی را از بین می‌برند و هم اینکه فریادی را در خود نهفته دارند، به مردم معرفی شده و از این طریق آسیب‌شناسی شدند. مهدی فخیم‌زاده، محمد صادقی، سارا خوئینی‌ها، فریبا کوثری، لیلا برخورداری و ... در این سریال ایفای نقش کردند.

** ساختمان ۸۵ و ادامه سریال‌های جنایی فخیم‌زاده

این سریال نیز در ادامه سه سریال قبلی مهدی فخیم زاده با محوریت جنایی پلیسی ساخته شده بود. منتهی با این تفاوت که همه اتفاق‌ها در یک ساختمان می‌افتاد که هر کدام از شخصیت‌ها را نیز به همدیگر مرتبط می‌کرد. از ویژگی‌های سریال‌های فخیم‌زاده باید به تلفیق درام‌های خانوادگی با قصه‌ةای جنایی و پلیسی اشاره کرد که اتفاقا او در این ژانر که متعلق به خودش است، نیز موفق بوده است. محمود پاک‌نیت، رویا نونهالی، انوشیروان فاطمی،‌لیلا برخورداری و ... از بازیگران این سریال بودند.

** حضور یک دوبلور در نقش جاسوس در «هوش سیاه»

«هوش سیاه» عنوان یکی از سریال‌های پلیسی و معمایی است که به کارگردانی مسعود آب‌پرور و نویسندگی آرش قادری برای شبکه سه سیما ساخته شد. در این سریال کیکاووس یاکیده که کمتر در عرصه بازیگری فعالیت دارد و بیشتر گویندگی و دوبله انجام می‌دهد، در اقدامی جالب نقش یک جاسوس را در ایران بازی می‌کرد. او از معدود جاسوس‌هایی بود که علیرغم هوشیاری پلیس ایران و با توجه به تولید و پخش دو فصل از این سریال، به دام پلیس نیفتاد و هر بار با ترفندی جدید و حرفه‌ای از دست پلیس فرار می‌کرد، او به نوعی از هوش بالایی برخوردار بود که حتی پلیس را از دستگیری‌اش عاجز کرده بود. با اینکه درخواست‌ها برای ساخت ادامه این سریال زیاد بود اما هنوز خبری از تولید فصل سه «هوش سیاه» نیست. حسین یاری، کمند امیرسلیمانی، روح اله کمانی و ... بازیگران هوش سیاه بودند.

** فوق سری و فخیم‌زاده در دو نقش

مهدی فخیم زاده در این سالها ثابت کرده که در ساخت سریال‌های پلیسی، معمایی و اکشن حرفی برای گفتن دارد و می‌توان متمایز از سایرین هم کار کرد. فخیم‌زاده در فوق سری در دو نقش متفاوت (پلیس و خلافکار) بازی کرد که به جهت شبیه نشدن این دو نقش به یکدیگر، صدای شخصیت خلافکاری که او بازی کرده بود را با صدای محمد نادری دوبله کرده بودند که این تفاوت به چشم آید. موضوع کلی این سریال درباره دستگیری باند مواد مخدر بود که در ۱۳ قسمت در نوروز ۹۴ از شبکه یک سیما پخش شد. حبیب دهقان نسب، بیوک میرزایی، شقایق فراهانی، رامین راستاد در این سریال بازی می‌کردند.

** دیوار اولین تجربه پلیسی نعمت‌اله

در «دیوار» قصه یک پلیس و ضدقهرمان نشان داده شده بود. پلیسی که با ضدقهرمان نسبت خانوادگی هم داشت و در مواقعی نسبت خانوادگی تا قربانی شدن فرزندان این دو خانواده پیش رفت. در این سریال آتیلا پسیانی در نقش پلیس و مهدی سلطانی در نقش یک دزد بازی می‌کردند. تعقیب و گریز‌های پلیس و دزدها در داستان این سریال به جذابیت آن اضافه کرد. سعید نعمت اله برای اولین بار با سریال «دیوار» یک کار پلیسی در کارنامه کاری خود گنجاند. در این سریال فریبا کوثری، تینا آخوندتبار، مهرداد صدیقیان و ... بازی می‌کردند.

** آمین؛ سریالی با دو کارگردان

آمین نیز در دسته‌بندی سریال‌های پلیسی جنایی قرار می‌گیرد، گروهی خلافکار که در مقابل گروه پلیس قرار می‌گیرند. داریوش فرهنگ برای چندمین بار در نقش سرهنگ پلیس به ایفای نقش پرداخت و کاظم بلوچی نیز سردسته باند خلافکارها بود. آمین علیرغم اینکه سریال درخوری در حوزه نیروی انتظامی بود، اما با حاشیه‌هایی اعم از تغییر کارگردان و دو کارگردانه بودن مواجه بود. منوچهر هادی کارگردان ابتدایی این سریال بود که در نیمه‌های سریال به دلیل مشکلات مالی از پروژه جدا شد و بهرنگ توفیقی ادامه این سریال را ساخت. اما نکته حائز اهمیت در این سریال حضور هادی ساعی در قامت یکی از پلیس‌ها بود که اتفاقا انتخاب او به دلیل اجرای حرکت‌های رزمی به درستی صورت گرفته بود. موقعیت‌ها و اتفاق‌هایی که یکی پس از دیگری در این سریال پشت سر هم قرار می‌گرفتند از نقطه‌ قوت‌های «آمین» بود. شاهرخ استخری، داریوش فرهنگ، امین حیایی، کاظم بلوچی در این سریال بازی می‌کردند.

** میکائیل پلیسی بدون خط‌قرمزهای مرسوم

تصویری که سیروس مقدم از پلیس در سریال خود نشان داد، تصویری کاملا متفاوت بود با آنچه تا آن زمان در تلویزیون دیده بودیم. میکائیل نام پلیسی بود که تفکری متفاوت از پلیس‌های مرسوم و امروزی داشت. او معتقد بود هر جا که حقی در حال پایمال شدن است باید از مظلوم دفاع کند و فرقی ندارد که در حال ماموریت باشد یا نه. این سریال در جزیره قشم مقابل دوربین رفته بود و طبیت زیبای آنجا را نشان می‌داد، اما در قصه و داستان سریال به نام جزیره قشم هیچ اشاره‌ای نشده بود و سعید نعمت اله نام شصت کیلومتر را برای آن منطقه در نظر گرفته بود. علیرضا خمسه در «میکائیل» در قالب نقش جدیدی قرار گرفته بود، ضد قهرمانی که به ظاهر آدمی موقر اما در باطن با تفکرهای شیطانی. کامبیز دیرباز، بهنوش طباطبایی، کامران تفتی و .. به ایفای نقش پرداختند.

** گشت ویژه؛ بازیگرانی که پلیس شدند 

آخرین سریال پلیسی و معمایی تلویزیون به کارگردانی مهدی رحمانی که اولین حضور تلویزیونی‌اش را تجربه می‌کرد، به تصویر کشیده شد. در این سریال حمید گودرزی، فرهاد قائمیان، برزو ارجمند و امیررضا دلاوری با یک ساختار شکنی در نقش سرگرد پلیس بازی می‌کردند و و شاهد احمدلو، امیر کاظمی و پدرام شریفی در قامت نیروهای گشت انتظامی با آنها کار می‌کردند. گشت ویژه در قالب مینی سریالی در سال ۹۵ از شبکه یک سیما پخش شد.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ژانر جنایی سریال معمایی بوی باران بازیگران سینما صدا و سیما شهاب حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۳۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  جالب اینجاست که در این میان یک رسانه نوشته بود به‌واسطه ضعیف‌بودن کارنامه عملکرد VOD‌ها یا همان شبکه نمایش خانگی، آمار مخاطبان تلویزیون بالا رفته! و به نوعی نفس تازه‌ای به رسانه‌ملی تزریق شده است؛ اما نکته مهم، صحبت‌های مطرح‌شده از سوی یکی از مدیران شبکه‌های نمایش خانگی است که نشان می‌دهد وضعیت این تولیدات و روابط آنها بیشتر از چیزی که مخاطبان مطلع باشند آشفته است و تنها یک اظهارنظر باعث شده تا دمل چرکین تولیدات عجیب و نمایش خانگی بیشتر از قبل برای مخاطب سر باز کند.حالا با تازه‌ترین نظرسنجی منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، همه این تحلیل‌ها بر باد رفته و نشان می‌دهد که مخاطبان تلویزیون واقعی و حتی بیشتر از آمار اعلام‌شده از سوی مقامات رسانه‌ملی است. آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، از این منظر اهمیت دارد که نه از سوی خود تلویزیون که از سوی یک رسانه مستقل مطرح شده که آمارهایش تاکنون محل استناد بسیاری از تحلیل‌هاست. این آمار نشان می‌دهد که ۴۰.۸درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکه‌های تلویزیونی می‌بینند، ۳۵.۲درصد شبکه‌ آی‌فیلم و ۲۱درصد شبکه یک را تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین «بینندگان صداوسیما» به ترتیب ۵۸.۹درصد شبکه سه، ۵۰.۸درصد شبکه آی‌فیلم و ۳۰.۳درصد شبکه یک بوده. همچنین ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامه‌های صداوسیما هستند.
   
«مردان آهنین» پرمخاطب شد 
این نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صداوسیما» با تعداد نمونه‌ ۱۷۱۵نفرازشهروندان ۱۵سال به بالای سراسرکشور در «هفته آخر فروردین‌ماه» سال‌جاری بوده که به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده و نکات مهمی را از مخاطبان تلویزیون روشن می‌کند. در مدت اخیر مطالبه بسیاری از منتقدان و فعالان رسانه بیان آمار روشن از میزان مخاطبان تلویزیون بود که بارها با حدس و گمان مطرح می‌شد. بااین‌حال، حتی زمانی که خود رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آمار را به‌صورت شفاف، دقیق و در حضور رسانه‌ها بیان کرد، بازهم این نقدها ادامه یافت. حالا به نظر می‌رسد که با اعلام آمار از سوی مرکز ایسپا، بتوان تحلیل بهتری روی مخاطبان برنامه‌های تلویزیون داشت. بخشی از یافته‌های ایسپا مربوط به درصد مخاطبان به تفکیک برنامه‌هاست. یافته‌های نظرسنجی ایسپا‌ نشان می‌دهد ۹/۳۶درصد از «ایرانیان» برنامه مردان‌آهنین،۳۴.۷درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲درصد برنامه محفل، ۳۲.۳درصد برنامه شب‌خوش، ۳۱.۸درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲درصد برنامه ایران دوست‌داشتنی، ۱۶درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.میزان تماشای این برنامه‌ها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند» ۵۳.۳درصد برنامه مردان آهنین، ۵۰.۱درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۴۹.۴درصد برنامه محفل، ۴۸درصد برنامه شب‌خوش، ۴۶درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸درصد برنامه ایران دوست‌داشتنی، ۲۳.۱درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵درصد برنامه برمودا بوده است. همچنین ۴۵.۴درصد از «ایرانیان» گفته‌اند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴درصد سریال رستگاری را دیده‌اند. میزان تماشای این سریال‌های تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵درصد آنها گفته‌اند سریال زیرخاکی را دیده‌اند. ۳۳.۵درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.
   
رشد مخاطب در دوران افول تلویزیون‌های خارجی 
نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کرد، یکی از جملات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیماست که در نشست اخیر گفته بود نباید انتظار مخاطب ۸۰درصدی از رسانه تلویزیون داشت، چراکه در کشورهای دیگر هم این آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در همان نشست هم برخی خبرنگاران با واکنش‌های کنایه‌آمیز از این مقایسه گفتند و خواستار توضیح شدند که شاکری‌نژاد گفته بود: «امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه می‌کند، به‌ندرت آمارهایش به ۱۰درصد می‌رسد؛ به‌عنوان‌مثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاج‌گذاری چارلز بود که ۱۲.۵میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸درصد می‌شود. امروز وقتی با مردم صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانه‌ای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت می‌کنیم، هر دو را لحاظ کنیم.» انتشار آمارهای ایسپا در کنار این صحبت‌های مطرح‌شده از سوی شاکری‌نژاد که حداقل آمار را بیان کرده بود، نشان می‌دهد که تلویزیون به‌عنوان یک رسانه سنتی، هنوز هم مخاطبان خود را دارد و بیان آمار ۶۹.۲درصد برای مخاطبان تلویزیون، مهر تاییدی بر درست‌بودن آماری است که مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر کرده بود. البته خود مرکز هم در نشست فوق تاکید کرده بود که حداقل آمار را بیان کرده‌ و حتی می‌توان گفت آمار فراتر از این مقدار است. نگاهی به تعداد کلیدواژه‌های تکرارشده در پیامک‌های سامانه ۱۶۲ هم دال بر این است که مخاطبان تلویزیون به شکل دقیق این رسانه را تماشا کرده و از طریق همین سامانه، نظرات خود را درباره جزئیات این تولیدات بیان‌می‌کنند. 

دلیل اهمیت آمار ایسپا
ناگفته پیداست که هر رسانه‌ای برای رسیدن به قله برنامه‌های خود نیاز به اصلاح و دریافت بازخورد دارد و به‌طور قطع برخی تحلیل‌های مطرح‌شده ــ صرف‌نظر از اهداف پشت آن یا صادقانه‌ بودن یا نبودن نکات ــ می‌تواند رسانه‌ملی را در جهت بهبود و استمرار جذب مخاطب هدایت کند. کما این‌که دو محور هویت‌محوری و عدالت‌گستری که در اهداف تحولی سازمان صداوسیما قید شده و هر بار در صحبت‌های رئیس این سازمان مورد تاکید قرارمی‌گیرد هم نشان از همین رویکرد ثبت بازخورد دارد. بااین‌حال، نمی‌توان انکار کرد که برخی از این تحلیل‌ها تنها هدف خود را بر نقد غیرعادلانه و یکطرفه علیه رسانه‌ملی گذاشته‌اند که در این صورت نمی‌توان آن را موثر دانست. آمار۶۹.۲درصد مخاطب برای تلویزیون و بیان آن درزمانی که بحث‌ها پیرامون مخاطبان این رسانه بالا گرفته، می‌تواند فصل تازه‌ای برای ارائه نقدهای درست ومنصفانه و البته نگاه به عملکرد واقعی و مستند رسانه‌ملی باشد.

دیگر خبرها

  • سریال‌های جایگزین نون خ و اژد‌ها چیست؟
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • (ویدئو) چهره باورنکردنی همسر نقی سریال پایتخت ۲۱ سال پیش در تلویزیون
  • سریال جدید تلویزیون به دو شبکه می‌رسد
  • بازیگران سریال «هشت پا» مشخص شدند
  • همه مردهای مجرد نون خ خواستگار این دختر بودند ‌| ویدئو
  • جزئیات 2 سریال جدید تلویزیون ؛ معمایی و کمدی (+عکس)
  • جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی‌
  • چرا «نون خ» و «زیرخاکی»، «پایتخت» نشدند؟!
  • سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید