از انتخاب مسجد داودقلی زنجان برای طرح مسجد طراز قرآنی تا جهاد فرهنگی در روستاهای محروم
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۰۲۴۹
حجتالاسلام علیاصغر ولایتی، امام جماعت مسجد داودقلی در گفتوگو با ایکنا از زنجان، در مورد طرح مسجد طراز قرانی اظهار کرد: مسجد داودقلی زنجان در قالب طرحی که به شکل سراسری در کشور برنامهریزی شده، به عنوان مسجد پایلوت برای اجرای طرح طراز قرآنی انتخاب شده است تا بیانات مقام معظم رهبری در راستای اثربخش شدن کار کردن مساجد اجرایی شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ایجاد منازل قرآنی، مهدهای قرآنی، مشاورههای قرآنی، تفسیر قرآن، کرسی تلاوت، جلسات نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه، پایگاه حفظ قرآن و ارتباط با مردم، مهدها و مدرسههای اطراف را از برنامههای مسجد طراز قرانی برشمرد و افزود: باید به فرموده پیامبر اکرم(ص) در تبلیغ قرآنی و تمسک به این کتاب الهی، جامه عمل بپوشانیم.
امام جماعت مسجد داودقلی زنجان به نقشآفرینی مساجد به محتوای قرآنی تاکید کرد و افزود: اگر کسی محتوای قرآن را به درستی منتقل کند، به دل مردم مینشیند اما متاسفانه تا کنون نتوانستیم به شکل تخصصی مبانی قرآن را تبیین کنیم.
راهاندازی منازل قرآنی در زنجان
وی با اشاره به راهاندازی ۱۵ منزل قرآنی بیان کرد: جلسات خانگی به شکل هفتگی برگزار میشود و اهالی محل و آشنایان صاحبخانه گرد هم میآیند. در این جلسات سبک زندگی اسلامی، همسرداری، تربیت فرزند، ازدواج سالم و آسان به افراد آموزش داده میشود و این اقدامات در کاهش آسیبها و مشکلاتی که مردم با آنها دست و پنجه نرم میکنند موثر است.
این فعال دینی با اشاره به اینکه در یکی از منازل ۲۱ نوجوان دختر و پسر مشغول حفظ قرآن هستند و با شوق و علاقه در جلسات خانگی قرآن حاضر میشوند، اظهار کرد: مربیانی برای بازگو کردن مسائل تربیتی به کودکان، احترام به پدر و مادر، درس خواندن، رعایت مسائل اخلاقی و غیره در منزل حاضر میشوند و جلسات خانگی قرآن را پرشور میکند. اردوهای زیارتی مشهد و قم نیز برای افزایش نشاط معنوی در نظر گرفته شده است.
وی ارائه مشاورههای قرآنی، اقتصاد اسلامی، روانشناسی، حقوقی، خانواده و مسائلی از دست که به شکل رایگان توسط افراد متخصص ارائه میشود را از دیگر برنامهها در مسجد داودقلی خواند و گفت: به عنوان مثال در بحث اقتصاد اسلامی یکی از فعالان موفق اقتصادی راهکارها و ایدههای کسب و کار را در اختیار مردم قرار میدهد. در بخش مشاوره خانواده نیز مشکلات تعدادی از زوجین را حل کردیم و کسانی که قصد طلاق داشتند بینشان صلح برقرار شده است.
ولایتی یادآور شد: تعدادی از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی نمیتوانستند کودکان خود را به مهد ببرند، مهد قرآنی در این مسجد دایر شده که محتوای قرآنی به شکل رایگان و از طریق شعر و قصه به کودکان آموزش داده میشود و برای آنها جشن تولد هم برگزار میکنیم که این کار باعث شده کودکان انس و الفت خوبی با مسجد پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه مسجد فقط برای نماز و گریه کردن نیست بلکه محیط شاد و پایگاه اجتماعی در اسلام محسوب میشود، ابراز کرد: در مهد قرآنی رفتارهای نادرست کودکان، بینظمی و بدخلقی برطرف و رفتارهای پسندیده در آنها تقویت میشود و علاوه بر این برای مادران نوگلان نیز کلاسهای عروسکبافی، بافتنی و آموزش قرآن در نظر گرفته شده است.
وی در مورد کلاسهای تفسیر قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه ابراز کرد: آیات و روایات بر اساس مسائل روز، آسیبهای اجتماعی همچون طلاق، مشکلات اخلاقی و مسائلی از این دست انتخاب میشوند و تفسیر و ترجمه بر اساس نیازهای مردم تبیین میشود.
امام جماعت مسجد داودقلی به برگزاری کرسیهای تلاوت اشاره کرد و افزود: تاکنون ۸ کرسی تلاوت در فضاهای مختلف از جمله مسجد، مجموعه گردشگری گاوازنگ و پارک ها برگزار شده و قاریان برجسته در این محافل حضور مییابند. مردم از فضای قرآنی به بهره میبرند و پذیرایی، پاسخ به سوالات شرعی در فضای دلنشین را از دیگر برنامههای این کرسیهاست.
وی ارتباط با مدارس محلههای اطراف مسجد در راستای توسعه و تعمیق باورهای دینی را موثر خواند و گفت: در این ارتباط هم کودکان و نوجوانان لذت میبرند و هم فضای معنوی تربیت دینی در آنها تقویت میشود.
جهاد فرهنگی در مناطق محروم
وی جهاد قرآنی در کنار جهاد سازندگی را از دیگر رویکردهای این مسجد طراز اسلامی برشمرد و افزود: در این کار با مراجعه به روستاهای محروم علاوه بر کارهای عمرانی و پزشکی، اقدامات فرهنگی، هنری و آموزشهای قرآنی انجام میشود و زدودن فقر فرهنگی و فقر علمی در این طرح هدف قرار گرفته است.
ولایتی با اشاره به فعالیتهای علمی در این مسجد تصریح کرد: کلاسهای رایگان نهضت سوادآموزی با مجوز آموزش و پرورش برای باسواد شدن افراد برگزار شده، همچنین فعالیتهای علمی و فناوری توسط اساتید و محققان برای نوجوانان و جوانان در این مسجد انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه در این مسجد روزانه ۱۵ تا ۱۶ ساعت به روی مردم باز است، اظهار کرد: سه شنبهها کلاسهای سبک زندگی اسلامی با تبیین مسائل روز از جمله ازدواج طلاق، همسرداری، تربیت فرزند و ... برای خانوادهها برگزار میشود.
امام جماعت مسجد داودقلی زنجان به حضور در کمپهای ارک اعتیاد اشاره و بیان کرد: نباید معتادان را مجرم بدانیم، در سرکشی به کمپهای ترک اعتیاد ضمن ایجاد فضای دوستانه و صمیمی و توسعه و تعمیق باورهای دینی، برای آنها سبدهای غذایی تهیه میکنیم تا جایی که آنها بعد از خارج شدن از کمپ به مسجد مراجعه میکنند و با فعالیتهای مسجد داودقلی توانستیم گروههای مختلف را به مسجد جذب کنیم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا زنجان مسجد تراز قرآنی کرسی تلاوت آسیب های اجتماعی تفسیر قرآن نهج البلاغه صحیفه سجادیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۰۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
حجتالاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان؛ استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) شامگاه 3 اردیبهشت ماه در نشست علمی «عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی؛ عینیت یا غیریت؟» که از سوی انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری آکادمی اخلاقپژوهی روشمند برگزار شد با بیان اینکه در این نشست درصدد بررسی این موضوع هستیم که آیا عرفان ماخوذ از آموزههای وحیانی و نه دستساز بشری با اخلاق قرآنی، عینیت دارد یا غیریت، گفت: علامه طباطبایی اصرار دارد بگوید آنچه را پیامبر(ص) آورده است توحید احدی است ولی آنچه سایر انبیاء در بین مردم رواج دادند توحید واحدی است و اخلاق قرآنی، اخلاق متکی بر توحید احدی است و عرفان وحیانی اسلامی هم رسیدن به مقام فنا و توحید احدی است لذا از منظر وی، عرفان وحیانی با اخلاق قرآنی همسو است. بنابراین عرفان وحیانی علم اعلی است و اخلاق علم، متوسط ولی چون اخلاق به قرآن متصل شده است باید گفت عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی عینیت دارند.
گرجیان تصریح کرد: موضوع عرفان وحیانی، رسیدن به مقام فنا و وصول الی الله بدون حجاب است؛ قرآن کریم فرموده است: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا. لذا عمده تلاش انبیا بر این محور است که انسانها را به مقام وصول، حضور و فنا برسانند. چون قرآن قصد دارد انسان را به جایی که امکان وصول به عالم وجودی بالا دارد برساند عرفان و اخلاق قرآنی عینیت دارند گرچه عرفان وحیانی ادبیات مخصوص خود را دارد که در اخلاق وجود ندارد و روش عرفان اسلامی هم بر پایه شهود است گرچه علم عرفان، حصولی است.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه روش عرفان سلوکی، متکی به شهود است ولی علم عرفان نظری شبیه فلسفه، حصولی است و در عین حال قرآن علم وحیانی است و بالاترین مرتبه کشف و شهود را دارد، اظهار کرد: عرفان و اخلاق وحیانی از جهت هدف بسیار به هم نزدیک هستند کما اینکه در روش و موضوع هم اینگونه بودند؛ البته اگر اخلاق متصل به قرآن نبود چه بسا اخلاق را علم متوسط و مادون علم عرفان میدانستیم.
گرجیان اضافه کرد: نبی اعظم(ص) به عنوان قرآن مجسم فرموده است: انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق، یعنی هدف پیامبر(ص) پیادهکردن اخلاق مجسم به وسیله آموزههای وحیانی است و عرفان هم قصد دارد انسان را از وابستگی ناشایست جدا کند و او را به بایستههای لازم برساند. عرفا معتقدند که عرفان اسلامی از غیر آیات و روایات گرفته نشده است و هر چه هست از قرآن و روایات است بنابراین اینطور نیست که به انحراف برود ولی کسانی که عرفان خود را بر پایه قرآن و اهل بیت(ع) بنا نکردند دچار انحراف شدند.
عینیت قرآن و انسان کامل
این پژوهشگر با بیان اینکه قرآن کریم هدف بعثت را رساندن مردم به کلمه توحید ذکر کرده است، گفت: انسان کامل و قرآن کریم دو نسخه از یک حقیقت هستند لذا اگر پیامبر را به شکل کتاب دربیاورند قرآن خواهد شد و اگر قرآن را به شکل انسان درآورند پیامبر(ص) خواهد شد. در اخلاق قرآنی هم مراد، دستگیری پیامبر(ص) از مردم و رساندن آنان به غایت سلوک عرفانی و مقام احدیت وصفیه است. البته در این مرتبه بین عرفا اختلاف است؛ برخی متوجه مقام ذات ربوبی نشدهاند و فکر کردهاند همان احدیت وصفیه است در حالی که قرآن فرموده است: لَا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ ۖ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَٰلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَیُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَی اللَّهِ الْمَصِیرُ. خدا شما را از خویشتن برحذر میدارد یعنی تفکر در ذات خدا ممکن نیست و محال است انسان بتواند به مقام ذات دست یابد ولی میتوان به قدر تشنگی چشید.
گرجیان با بیان اینکه غایت، رسیدن به «لا اله الا الله تفلحوا» است و اخلاق قرآنی هم هدفگیری به این جهت است، افزود: از منظر علامه حسنزاده آملی در این صورت قرآن از عرفان و این دو از برهان جدایی ندارند البته باید دانست که همانطور که امام سجاد(ع) در مناجات العارفین فرموده است: و لم تجعل للخلق طریقا...؛ هیچ راهی برای خلق برای رسیدن به معرفت الهی نیست مگر اینکه انسان اظهار عجز از معرفت کند. نهایت درجهای که انسان میتواند به آن برسد این است که بداند نمیتواند و نمیداند که به مقام ذات برسد؛ ما عرفناک حق معرفتک.
راه پیمودن کمال
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه تخلق به اخلاق الهی اینگونه است که انسان از آنچه غیر است رهیده شود و انانیت خود را رها کند، ادامه داد: با رهاشدن از انانیت به جایی برسد که؛ هر نفس آواز عشق میرسد از چپ و راست/ ما به فلک میرویم عزم تماشا که راست/ ما ز فلک بودهایم یار ملک بودهایم/ باز همان جا رویم جمله که آن شهر ماست/ خود ز فلک برتریم وز ملک افزونتریم/ زین دو چرا نگذریم منزل ما کبریاست. اگر کسی عرفان وحیانی و اخلاق متخذ از قرآن را با همدیگر جمع کند مسیر سلوک نزدیکتر خواهد شد و انسان به جایگاه شایستهای که باید برسد خواهد رسید.
وی ادامه داد: باز به تعبیر علامه طباطبایی، در ذیل آیه شریفه «ذَٰلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ» او ثابت است که ثبوتش با بطلان آمیخته نیست و اگر انسان در اخلاق و عرفان به اینجا برسد به مقام عرفان حنیف خواهد رسید و اینکه «قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» که همان توحید ابراهیمی است؛ یعنی ما با همه وجود و هستی رو به تو کردهام. وقتی امام حسین(ع) بر شمشیرش تکیه کردند و فرمایشاتی داشتند، حضرت علی اکبر(ع) پرسید پدرجان آیا ما بر حق هستیم؟ امام(ع) فرمودند: بله. لذا امام هرچه را داشت در مسیر سلوک الی الله فدا کرد.
وی با بیان اینکه آبشخور عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یک چیز است و موضوع و روش و غایت هم یکسان است لذا جداکردن این دو از یکدیگر درست نیست، افزود: قرآن کریم در آیه 12 سوره یس آورده است: وَکُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ؛ انسان کامل در درجهای است که هر آنچه خوبان همه دارند او یکجا دارد به تعبیر دیگر انسان کامل که در راس آن نبی اعظم(ص) به عنوان قطب عالم و جام جهاننما است، جامجهان نما نفس اوست، نفس انسان کامل است که میتواند تجلی همه عالم آفرینش باشد. به تعبیر ابن سینا، بر همه عالم اطلاع دارند. انسان کامل، مهدی، خضر و هادی و ... است و بر همه عالم اشراف دارد؛ این تعابیر را محیالدین عربی ذکر کرده است و البته متخذ از آیات قرآن است: وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ ۖ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ.
گرجیان با بیان اینکه کسانی که جایگاه انسان کامل را درک نکردند در وقت انتخاب او به مقام خلیفةاللهی معترض شدند، گفت: به خدا معترض شدند که؛ نحن نسبح بحمدک و نقدس لک؛ در حالی که خدا فرمود: انی اعلم ما لا تعلمون. پیامبر(ص) وقتی در معراج به عالم بالا راه یافت به جبرئیل فرمود تو هم بیا بالا ولی او فرمود اگر بند انگشتی جلوتر بیایم و نزدیک شوم پر من خواهد سوخت.
وی با اشاره به مبانی انسانشناسی اخلاق قرآنی و تفاوت آن با اخلاق ارسطویی، گفت: اخلاق ارسطویی در نهایت قصد دارد انسانی بسازد که متعادل باشد یعنی قوای غضبیه و شهویه او با قوای رحمانی او در تعادل باشد ولی در اخلاق قرآنی، وصول الیالله مطرح است که در اخلاق معمول چنین چیزی اصلا وجود ندارد. البته راهکار تخلق به اخلاق الهی برای انسان کامل، حب به ذات الهی است یعنی حب ذات خود را رها کند تا به حب ذات ربوبی برسد.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه اگر لطف خداوند شامل حال فرشتگان نشده بود آنها مانند ابلیس رجیم و رانده از درگاه ربوبی بودند، اضافه کرد: وجود اقدس ربوبی میخواهد قواره کاملی از اسماء و صفات خود را به تجلی بنشاند و این جز با خلقت انسان کامل ممکن نیست البته نه انسانی که فقط صورت انسانی دارند و قلب آنان، قلب حیوانی و شیطانی است. چهره خیلیها چهره آدمی است ولی قلبشان حیوانی و شیطانی است؛ امام سجاد(ع) در ایام حج با تصرف الهی نشان دادند خیلی از افرادی که دور بیتالله میگردند دارای چهره انسانی ولی قلب و باطنی حیوانی هستند.
اخلاق و عرفان وحیانی لازمه خلافت الهی
وی افزود: انسان قابلیت دارد تا به قاب قوسین برسد ولی فقط کسی چون پیامبر(ص) توفیق رسیدن به این مرتبه را دارد. انسانی که سلوک و عرفان وحیانی دارد و اخلاق قرآنی را هم در خود جمع کرده است از سوی خداوند به عنوان خلیفه خودش انتخاب میشود. در حدیث قرب نوافل هم دارد که انسان به جایی میرسد که من گوش و چشم و دست و زبان او میشوم. البته پیامبر(ص) یک جنبه ظاهری هم دارد و آنقدر خلق نیکو داشته است که قرآن کریم از آن تمجید کرد و فرمود: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ. مردم وقتی پیامبر(ص) را میدیدند چون شبیه خودشان بودند و میخوردند و در بازار راه میرفتند ایشان را شبیه خود میدانستند ولی قرآن فرمود: قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَیٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ. لذا افراد عادی مردم مرتبه ایشان را نفهمیدند و گفتند: وَقَالُوا مَالِ هَٰذَا الرَّسُولِ یَأْکُلُ الطَّعَامَ وَیَمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ ۙ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مَلَکٌ فَیَکُونَ مَعَهُ نَذِیرًا.
گرجیان بیان کرد: تعبیر یُوحَیٰ إِلَیَّ؛ تعبیر عجیبی است؛ به پیامبری که به اخلاق و عرفان قرآنی متصل است وحی میشود یا چطور عیسی(ع) به بنی اسرائیل فرمود من رسول خداوند هستم و تصدیق ماسبق میکنم و هم به آمدن پیامبری به نام احمد بشارت میدهم که در زمین به او محمد و در آسمان احمد گویند. علی(ع) فرمود نخستین چیزی که خدا آفرید نور محمد بود و از نور او 20 دریا از جنس نور آفرید و خدا به او فرمود شفیع روز محشر تویی و از او 124 هزار نبی متشعشع شد و همه بر دور خانه خود با نور محمد(ص) طواف کردند. امام رضا(ع) براساس روایت کافی شریف، فرمودند که امام دردانه و یگانه روزگار خود است و همانطور که خدا لیس کمثله شئ است، انسان کامل هم اینطور است.