Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن آقانظری، رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ گفت: اگر بخواهیم فوائد جهاد دانشگاهی را تبیین کنیم باید بگوییم که قبل از تاسیس آن یعنی در دوره قبل از انقلاب، دانشگاه‌ها فاصله زیادی با نیازمندی‌های جامعه داشتند و جهاد دانشگاهی تا حدودی این فاصله را کاهش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در مباحث فنی، پزشکی و حتی علوم انسانی کتبی از آن طرف دنیا وارد دانشگاه‌های ما شده و تدریس می‌شد که با صنعت و طب و علوم انسانی مورد نیاز کشور ما گاهی در حد زیاد و گاهی به مقدار اندک بیگانه بود چون اقتضائات کشور در این متون لحاظ نمی‌شد.

آقانظری افزود: یک دانشجوی رشته پزشکی هفت سال درس طبابت را در دانشگاه می‌خواند آن هم با استفاده از متون درسی غربی که در نهایت دانشجو با امراض کشورهای دیگر آشنا می‌شد که طبیعتا مقداری از آن مشترک بود ولی هر جامعه‌ای بیماری‌هایی دارد که منحصر به خود آن است و به این مسئله کم توجهی وجود داشت.

نسخه‌های بومی برای مشکلات کشور بپیچیم

رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این مسئله در زمینه علوم انسانی مشهودتر بود تصریح کرد: مثلا یکی از مشکلات جامعه ایران، اعتیاد است که برخی عوامل آن و راه حل‌های آن متفاوت از جوامع دیگر است یا طلاق، سن ازدواج و ... که ریشه‌های بعضا متفاوتی از جوامع دیگر دارد و نمی‌توان با  نسخه غربی، این معضلات را درمان کرد و ما سال‌ها علوم انسانی غربی را در دانشگاه ها تدریس کرده‌ایم ولی با تلاش‌های صورت گرفته حوزه و برخی نهادها مانند جهاد دانشگاهی گام‌هایی در این عرصه برداشته شده است.

آقانظری با بیان اینکه بزرگترین خدمت جهاد دانشگاهی، اتصال دانشگاه به میدان عمل و کاربردی کردن مباحث نظری است بیان کرد: در پزشکی و صنعت تا حدودی این نقیصه برطرف شده و جهاد توانسته است فارغ‌التحصیلان دانشگاه را با آموزش‌های واسطه‌ای وارد عرصه کاربردی جامعه کند که موفقیت‌های آن در بحث رویان، سلول‌های بنیادی و درمان ناباروی همچنین ساخت دکل‌های حفاری و ... مشهود است.

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه  با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی، کارخانه داشتیم و لی صنعتی نبودیم تصریح کرد:  جهاد دانشگاهی کشور را به عرصه صنعتی برده است  و در زمینه علوم انسانی هم تا حدودی از حالت ذهنی و انتزاعی محض وارد مباحث معطوف به مسائل جامعه شده‌ایم گرچه بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی کاری مرتبط با همه نهادها است.

آقانظری با تاکید بر اینکه اگر جهاد دانشگاهی نبود رابطه دانشگاه و جامعه کاملا قطع بود بیان کرد: اولین دانشکده دانشگاه تهران با عنوان حقوق کار خود را آغاز کرد ولی غالب آن مباحث حقوقی برگرفته از کشورهای دیگر به خصوص فرانسه است و ارتباط چندانی با حقوق اسلامی نداشت گرچه کارهای زیادی برای رفع این نقیصه انجام شده است.

جهاد دانشگاهی اقتصاد دانش‌بنیان کشور را پایه‌ریزی کرد

وی افزود: جهاد دانشگاهی مقدمات اقتصاد دانش‌بنیان را  در کشور ایجاد کرد و علم را به کار گرفت و کاربردی ساخت و این راه باید با قوت و قدرت بیشتری تداوم یابد؛ ما باید هر چه سریعتر درآمد کشور را ازبودجه نفت جدا کنیم و با تولید و صنعت و رشد علمی، درآمد غیر نفتی خود را آنقدر بالا ببریم که نیازی به بودجه نفت نباشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تحریم در سایه خام‌فروشی نفت معنا دارداظهارکرد: اگر نفت خام به مشتقات مختلف تبدیل شود و به جای خام فروشی آن‌ها را بفروشیم تحریم معنا نخواهد داشت و نقش نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی در چنین بزنگاه‌هایی بیشتر نمایان می‌شود و نهادهای دیگر هم باید همانند جهاد وارد این عرصه شوند.

آقانظری با تاکید بر اینکه همه باید کاری کنیم که زمینه تحریم از بین برود و دشمن نتواند اراده خود را بر ما تحمیل کند بیان کرد: دشمن می‌تواند تا حدودی فروش نفت ما را محدود و آن را تحریم کند؛ روابط بانکی ما را دچار اختلال کند ولی پتروشیمی قابل تحریم نیست زیرا 30 تا 40 کشور خریدار مواد پتروشیمی هستند لذا می‌بینیم پتروشیمی ما با وجود تحریم‌های شدید به فعالیت خود ادامه  می‌دهد.

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه تجربه اثبات کرده است که ما باید از جهت علمی خودمان را تجهیز کنیم ادامه داد: طوری باید برنامه‌ریزی و فعالیت کنیم که ایندگان ما را تحسین کنند.

واگذاری امور به جهاد دانشگاهی

وی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی برواگذاری کارها از سوی دولت به جوانان مومن و انقلابی که به خصوص ایشان در دیدار ائمه جمعه از جهاد دانشگاهی نام بردند افزود: دانشگاه‌ها و وزارت علوم باید نهادهای واسط مانند جهاد دانشگاهی را مورد توجه بیشتر قرار داده و بهای بیشتری به آن بدهند  و امکانات لازم مانند نیروی انسانی و ابزار و مسائل مالی نیز در حد نیاز در اختیار آنان باشد زیرا هم برای وزارت علوم و هم برای جامعه مفید است و عملکرد و کارآیی بیشتری شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا جهاد دانشگاهی قم اقتصاد دانش بنیان روز جهاد دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۰۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است

به گزارش خبرگزاری مهر، مالک رحمتی در جلسه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دانش‌بنیان در طول یک دهه اخیر، گفت: به اندازه‌ای که در این زمینه مطالبه‌گری شده، دولت‌های مختلف نتوانسته‌اند به این موضوع جامه عمل بپوشانند و با وجود اقدامات انجام‌شده، سهم اقتصاد دانش‌بنیان از کل اقتصاد کشور رقم قابل توجهی نیست و جای کار فراوان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه جهش تولید هیچ تردیدی نیست، افزود: باور قلبی ما این است که تکیه بر دانش روز و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، راه میان‌بر برای جهش تولید است و اگر قرار است اتفاقی در این زمینه بیفتد در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که پایه مردمی دارند، به منصه ظهور می‌رسد.

رحمتی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان امسال باید خودی نشان دهند، گفت: بعد از گذشت یک دهه فرازونشیب، افکار عمومی و بخش تولید آماده ثمردهی فعالیت‌های دانش‌بنیان هستند و امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نگاه ما به این شرکت‌ها، نگاه حل مسأله است، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خیلی از مسائل و مشکلات ما را حل کنند و با وجود این شرکت‌ها، هیچ بن‌بستی در بخش تولید و صنعت نباید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به سابقه تاریخی و ظرفیت‌های بالای آذربایجان شرقی در حوزه علم و فناوری، گفت: در حال حاضر استان از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رتبه پنجم کشور را دارد و امسال باید به رتبه سوم برسیم که با وجود ظرفیت‌های استان، هدف دور از انتظاری نیست.

رحمتی با تاکید بر اینکه همه صنایع باید در مسیر زنجیره‌های ارزش توسعه یابند، گفت: این امر حتماً نیازمند شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با بیان اینکه به دنبال یک اقتصاد دانش‌بنیان هستیم که نتیجه آن جهش تولید باشد، افزود: آن‌چه در این زمینه از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار داریم کمک به کاهش هزینه‌ها، ارتقای بهره‌وری، افزایش کیفیت و رقابت‌پذیر کردن محصولات تولیدی است.

رحمتی تصریح کرد: این موضوع فقط منحصر به بخش صنعت و تولید نیست و همه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی باید از ظرفیت این شرکت‌ها استفاده کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به عملیات غرورآفرین وعده صادق و قدردانی از نیروهای مسلح کشورمان، گفت: امروز دشمن به دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام از طریق فشار اقتصادی با شیوه‌های مختلف است که راه مقابله با این هجمه‌ها، اعتماد به جوانان، اقتصاد مقاومتی، استفاده از دانش روز و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی ادامه داد: کشور ما در صنایع دفاعی به آخرین فناوری‌های روز دست یافته و در سایر بخش‌ها هم می‌تواند به برکت شرکت‌های دانش‌بنیان و با حمایت‌های دولت و با همت مجاهدان اقتصادی، حماسه‌آفرینی کند.

رحمتی گفت: دشمنان در کنار فشار اقتصادی، با جنگ روانی و دروغ‌پردازی در فضای مجازی به دنبال مسموم کردن افکار عمومی هستند که مقابله با این توطئه‌ها نیز جز با جهاد تبیین و بیان دستاوردها و افتخارات کشور امکان‌پذیر نیست.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تعدد خدمات و تسهیلات دستگاه‌های اجرایی به شرکت‌های دانش‌بنیان، خواستار تدوین دستورالعملی جامع در این زمینه برای ارائه به صنایع بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط دبیرخانه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان شد.

وی با اشاره به مصوبه هیأت دولت مبنی بر اختصاص حداقل ۵ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان و ۲۰ درصد از منابع مصوب جز ۲ بند ب تبصره ۱۸ قانون بودجه به طرح‌های تولید و اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری با تشخیص و تصویب شورای برنامه‌ریزی استان، گفت: این مصوبه منابع خوبی در اختیار استان قرار می‌دهد و امسال از این محل هم می‌توانیم حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم.

کد خبر 6080405

دیگر خبرها

  • ۲۰ هزار دانش آموز چهارمحال و بختیاری متقاضی شرکت در بزرگترین ماراتن علمی کشور
  • توسعه اشتغالزایی در اقتصاد گیاهان زینتی با هدایت استارت‌آپ‌ها
  • توجه به گسترش کشاورزی دانش‌بنیان، زمینه صادرات مازاد نیاز داخلی را فراهم می‌کند
  • ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • مدل دانشگاهی تمدن ایرانی الگوی ۲۰۰ دانشگاه در دنیا است
  • ضعف ایران در کاربرد خودروهای برقی با وجود تولید محصولات با کیفیت و ارزان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ تشخیصی بر پایه DNA
  • استاندار زنجان: فرهنگ مالیاتی هنوز در جامعه جا نیفتاده است