واگرایی طراحان مد و حجاب از یکدیگر در ایران/ ذائقهسازی غیر عفیفانه
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۰۵۸۵
به گزارش ایکنا؛ شاید اگر 10 سال پیش مطرح میشد که در آیندهای نه چندان دور در کشورمان هر ماه شاهد برگزاری چند رویداد مرتبط با حوزه مد و لباس خواهیم بود، کسی این حرف را باور نمیکرد. اما اکنون همه به راحتی این مقوله را به عنوان مسئلهای فرهنگی پذیرفتهاند و مدام شاهد برگزاری رویدادهای مرتبط با حوزه مد هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما مسئلهای که نگرانکننده به نظر میرسد این است که در کشور دو نوع رویداد و نمایشگاه برگزار میشود؛ نمایشگاهها یا عنوان ایونت مد و لباس و یا عنوان عفاف و حجاب را دارا هستند. همین عنوان و دو دستگی را در طراحان و تولیدکنندگان حوزه پوشاک کشور هم شاهد هستیم، دو دستگی که گاهی به اختلاف نظرهای عدیدهای ختم میشود.
اما آیا در کشورمان ایران میتوانیم حوزه مد و لباس را از حوزه عفاف و حجاب جدا بدانیم؟ آیا این جدایی به صلاح مردم و فرهنگ غنی ایرانی است؟ آیا اصلاً این دو مقوله از یکدیگر جداییپذیر هستند؟
حمید قبادی، مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کسی که اولین گامهای جدی را در حوزه مد و لباس مدیریت کرد، در گفتوگو با ایکنا؛ به این سؤال پاسخ داد که آیا به جدایی مد و لباس از حوزه عفاف و حجاب معتقد است و گفت: ماهیتاً جدایی این دو از هم کار درستی نیست و کارگروه ساماندهی مد و لباس در هر دو بخش مأموریتهای مشخصی را دنبال میکند.
وی افزود: حوزه عفاف و حجاب جنبه ذاتی کار مد و لباس است و نمیتوانیم از جریان عفاف و حجاب در حوزه مد و لباس خارج شویم و هر کسی از این حوزه خارج شود آسیب میبیند؛ یعنی اگر بخواهیم آسیبشناسی حوزه مد و لباس را بررسی کنیم، بخش عمدهای از این آسیب به خروج یا عدول از نگاههای عفیفانه که منطبق با حجاب نبوده باز میگردد.
قبادی تصریح کرد: جنبههای خلاقانه، نوآورانه و ابتکاری حوزه مد باید مبتنی بر ارزشها و نگاههای دینی ما باشد. معتقد هستم هر دو یک راه را دنبال میکنند اما میتواند در ارائه، شکلهای مختلفی را دربرداشته باشد.
تولید مد ایرانی و اسلامی فاخر
وی در پاسخ به این سؤال که چطور فعالان حوزه مد و لباس و عفاف و حجاب را با هم آشتی دهیم؟ گفت: اگر طراحان مد و لباس و عفاف و حجاب در کنار هم قرار گیرند، این در کنار هم قرار گرفتن و تلاقی فکر و اندیشه میتواند منجر به آفرینش مد ایرانی و اسلامی فاخر شود.
قبادی ادامه داد: این اتفاق در نمونههای مختلفی در حوزه مد و لباس رخ داده است و اکنون طرحها و مدلهای متعددی داریم که این آمیختگی را در کنار هم داشته و منجر به کسب نتایج خوبی شده است. اما باید توجه داشته باشیم که حوزه مدسازی و ارائه نمونههای خلاقانه و حوزه عفاف و حجاب باید جامع بوده و دربرگیرنده نیازهای عمومی جامعه باشد. آمیختگی این دو حوزه میتواند بسیاری از مشکلات موجود در این بخش را برطرف کند.
جامعه عفیف نیاز به تولید محصولات عفیفانه دارد
مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت ارشاد تصریح کرد: قبل از اینکه بخواهیم به محصول فکر کنیم، باید به مسائل فرهنگی توجه کنیم. اصرار ما بر این است که محصولات و ایدههای مطرح در این حوزه مبتنی بر پاسخ به نیاز جامعه باشد؛ جامعه ما نیز جامعهای عفیف است پس نیاز این جامعه هم تولید کالاهای عفیفانه است. بنابراین تلاش ما این است که این آمیختگی وجود داشته باشد و بنا بر تفکیک نداریم. در قوانین و آئیننامهها هم مسئله تفکیک مطرح نیست و تمام اقدامات ما مبتنی بر یک موضوع ارزشمدارانه است.
وی در واکنش به تولید مانتوهای شیشهای و مشکلات بانوانی که نمیخواهند لباس بدننما بپوشند و در تهیه لباس مناسب با مشکل مواجه هستند، گفت: جامعه مطالبات گستردهای دارد و طیفهای گوناگونی را در بر میگیرد. ما در شکلهای مختلف تنوع تقاضا را میبینیم، از سوی دیگر جامعه در همه گروههای اعتقادی منتظر نمونههای جدید و نوآورانه است؛ حتی در زمینه محصولات حجاب، وظیفه دستاندرکاران این است که به تولید الگوهای متناسب با علاقهمندی مردم بپردازند.
مانتوهای شیشهای و ذائقهسازی طراحان مد
قبادی ادامه داد: آنچه که اکنون به صورت آسیب جدی رخ داده این است که برخی از فعالان این حوزه ذائقهسازی میکنند و این مورد قبول ما نیست. ذائقه باید مبتنی بر فاکتورهای متعدد شکل گیرد. همین مسئله موجب میشود جامعه را به سمتی سوق دهیم که ممکن است با ارزشهای اجتماعی و دینی و فرهنگی فاصله داشته باشد.
وی در جمعبندی پایانی سخنان خود، گفت: پس از چندین سال تلاش اکنون حوزه مد و لباس میتواند به نیازهای طیفهای گستردهتری از جامعه پاسخ دهد. البته نمیتوانیم انتظار داشته باشیم کل نیاز جامعه با اقدامات هشت سال اخیر پاسخ داده شود اما بدون زیرساخت و امکانات اولیه نمیتوانیم موفق شویم. علیرغم این مسئله باز هم تأکید میکنم ذائقه مردم را باید مورد توجه قرار دهیم و تلاش کنیم تولیدکنندگان و طراحان به این ذائقه نزدیک شوند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی مد و لباس طراحان حجاب حمید قبادی مانتو شیشه ای چادر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۰۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب؛ سنگر اول جنگ نرم
عفاف، واژهای است که بارها شنیدهایم، لفظی است که با ذهن لمسش میکنیم، اما حقیقتی است که شاید کمتر بتوانیم بهدرستی معنایش کنیم. فقط میدانیم هست و جایی کنار تمام ویژگیهای خوب نشسته و بودن آن در زندگی و جامعه لازم است. این واژه بیش از آن که معنا شود، نیاز است.
مفهومی است که اگر نباشد، جای خالی اش در جای جای زندگی و جامعه نمایان میشود. از آنجا که هر جامعه دارای فرهنگ معین و با اهدافی از پیش تعریف شده است، جوامع اسلامی نیز بهرهمند از فرهنگی است که قرآن به آنها عرضه میکند و آن فرهنگ عفاف و رسیدن به کمال مطلوب است. اما مفهوم عفاف همیشه در کنار خود، مفهوم دیگری را در ذهن تداعی میکند و آن چیزی نیست جز «حجاب»! در واقع انگار بخش عظیمی از این فرهنگ با شکوه را حجاب تشکیل میدهد. به عبارت دیگر این دو جدایی ناپذیرند و در کار یکدیگر معنای حقیقی و اصیل خود را پیدا میکنند.
اما بهراستی عفاف وحجاب چیست؟ چند نوع دارند؟ کجای زندگی کاربرد دارند؟ آثار فردی واجتماعی آنها چیست؟
برای درک بهتر این دو مفهوم باید ابتدا به معنای هرکدام از آنها توجه کرد. عفاف با توجه به آیات قرآن، معانی گوناگون میپذیرد که میتوان گفت: عفت به معنای خویشتنداری در اظهار نیاز، خودداری از تصرف مال و درنهایت به معنای پاکدامنی است. مفهوم مکمل عفاف یعنی حجاب نیز در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش است، البته هر پوششی حجاب نیست بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشتپرده واقع شدن صورت گیرد.
چرا حجاب مهم است؟
مسأله اهمیت حجاب و عفاف، موضوعی جدید و مربوط به امروز نیست، چراکه از همان ابتدای خلقت انسان، همواره بخش عمدهای از رسالت انبیا و اولیا، ادیان و علما، ترویج این دو مفهوم بوده است. علت اهمیت آن نیز عاملیت عفاف و حجاب در حذف بسیاری از گناهان و جلوگیری از آسیبهای فردی و اجتماعی است. اهمیت این موضوع تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سورههای قرآن ازآن بهعنوان یک ضرورت یادمیکند وآن راحافظ انسان در برابر بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی میداند.
حجاب و عفاف؛ از موضوعات حساس در جنگ نرم
گرچه شاید تفکر غالب این باشد که مفهوم حجاب و عفاف در جامعه بیشتر برای بانوان در نظر گرفته شده، اما اینگونه نیست. این مسأله از آن جهت که خطابش به زنان است به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است و از آن رو که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد به همه افراد جامعه مربوط میشود و رعایت آن توسط دو گروه (زنان و مردان) ضروری است. درواقع، حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی، دو عامل سلامت جامعه هستند و در صورت عدم وجود، مشکلات و اثرات مخرب زیادی گریبانگیر جامعه خواهد شد. با توجه به اهمیت و اثرات این موضوع طبق آنچه گفته شد در حال حاضر رعایت و ترویج عفاف و حجاب در جامعه اسلامی، یکی از دغدغههای اساسی به شمار میرود. اهمیت این موضوع به حدی است که امروز دشمنان ایران و جوامع اسلامی نیز حجاب و عفاف را نشانه گرفتهاند که همین، یکی از موضوعات حساس در جنگ نرم در نظر گرفته شده و مقام معظم رهبری و بسیاری از علما نیز بارها بر لزوم توجه به آن تأکید کردهاند.
ارتباط و تأثیر متقابل حجاب و عفاف
فارغ از تأثیر عفاف بر پوشش ظاهریفرد، حجاب و عفاف در ابعاد دیگر شخصیتی نیز بهصورت متقابل و دو سویه بر یکدیگر اثرگذار و اثر پذیرند. بهطوریکه عفاف و تسلط بر غریزه خود در هر ساحت و عرصهای در رفتار، گفتار و تعامل اجتماعیفرد عفیف پدیدار میشود. قرآن کریم نیز آنجا که مؤمنان را به حجاب رفتاری فرا میخواند و دستور میدهد تا از پشت پرده با همسران پیامبر (ص) سخن بگویند، به آثار خلقی، نفسانی ورفتاری در هر دو مورد اشاره دارد. در مورد نخست، تزکیه را کارکرد و اثر فروبستن چشم و برآیند حجاب رفتاری میداند. در مورد دوم قلمروی بیشتری برای عفاف یاد میکند و حفظ حجاب هنگام معاشرت مردان و زنان نامحرم را مایه پیدایش یا افزایش طهارت و پاکی قلب برای هر دو سوی تعامل و معاشرت ارزیابی میکند؛ بنابراین حجاب و عفاف هر یک بر پیدایی و تداوم دیگری اثرگذارند. اما بهرغم وجود ابعاد مختلف اثرگذاری حجاب و عفاف و اهمیت آن در سطوح مختلف جامعه، یکی از شایعترین قضاوتهایی که در عرصه فرهنگ عمومی از سوی عوام و خواص صورت میگیرد، موضوع وضعیت پوشش و آرایش زنان و مردان است.
علت اهمیت موضوع حجاب و عفاف در ایران
همانطور که اشاره شد، حجاب و عفاف بهعنوان یکی از آموزههای حیات بخش قرآن کریم، سنت نورانی پیامبر (ص) است و به همین علت در فرهنگ ملی و اسلامی ما جایگاه رفیعی دارد. در کشور ما نیز بهعنوان یک کشور اسلامی، حجاب علاوه بر اینکه یک دستور دینی است از مسائل مهم جامعه هم محسوب میشود که با مسائل مختلف و ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه پیوند خورده است.
امنیت و سلامت جامعه در گرو عفاف و حجاب
با توجه به آنچه درخصوص اهمیت و تأثیرات حجاب و عفاف در جامعه گفته شد، میتوان نتیجه گرفت فقط با وجود عفاف و حجاب اسلامی در بستر روابط اجتماعی است که میتوان انتظار داشت جامعه از امنیت و سلامت کافی برای برقراری اخلاق الهی، رشد و شکوفایی فضایل انسانی برخوردار شود. به عبارتی دیگر، استقرار بسیاری از شئون اسلامی در حیات فردی و اجتماعی انسان در سایه حاکمیت فرهنگ عفاف و حجاب امکانپذیر است؛ لذا بر مبنای تعالیم دین مبین اسلام، عفاف و حجاب دستور مؤکدی برای زنان و مردان است تا با تعدیل عواطف، تمایلات و ایجاد مصونیت، حضور فعال در اجتماع را فارغ از نگاه جنسیتی و بر مبنای برابری بین زن و مرد در کسب دانش، فضائل و بهرهوری از توانمندیها، نهادینه کند.
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی