Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-18@07:54:21 GMT

سوءمدیریت داخلی بدتر از تحریم خارجی

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۶۴۲۱۲۶

سوءمدیریت داخلی بدتر از تحریم خارجی

تجارت بازرگانان ایرانی با شرکت‌های خارجی به کمترین حد خود رسیده است؛ محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت اخیرا گفته تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نقل و انتقال ارز برای واردات مواد غذایی و دارو نیز تاثیرگذار بوده است و برخی شرکت‌های خارجی برای دور زدن تحریم‌ها و برای آنکه در لیست تحریم‌های آمریکا قرار نگیرند، قیمت‌های فروش به تاجران ایرانی را بالاتر برده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آنکه تحریم‌ها علیه ایران به بالاترین حد خود رسیده است، اما نظرسنجی که اخیرا در یکی از موسسات ایران انجام  شده بود، نشان می‌داد اکثر مردم ایران بیش از آنکه تحریم‌ها را عامل مشکلات بدانند، از سوءمدیریت‌ها ناراضی هستند. این موضوع درباره بازرگانان نیز مصداق دارد و آنها معتقدند مدیریت در شرایط تحریم به پایین‌تر میزان خود رسیده است. برخی دیگر البته به اسم نارضایتی از شرایط موجود، بیشترین بهره را برده‌اند؛ کما آنکه آمار رسمی دولت از پرداخت ارز دولتی نشان می‌داد شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی ایران بالاترین سهم را در دریافت ارز ۴۲۰۰  تومانی داشته‌اند و پرونده بسیاری از آنها اکنون در حال رسیدگی است.

علیرضا مناقبی رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی به رویداد۲۴می‌گوید: اینکه شرکت‌های اروپایی از کار کردن و تجارت با ایران سرباز می‌زنند یک طرف قضیه است، اما طرف دیگر تجار ایرانی هستند که یا آدرس غلط می‌دهند یا گزارش‌های دقیقی را به مسئولان دولتی ارئه نمی‌کنند.

او می‌گوید: پیشنهاد من این است که مسئولان در بررسی گزارش‌های تجار دقت بیشتری داشته باشند. اینکه ایران تحریم است و مشکلات اقتصادی ایجاد شده درست است و هیچ شکی هم نیست، اما در زمینه اقلام بشر دوستانه و بهم ریختن بازار به خصوص در زمینه دارو باید نظارت بیشتری صورت می‌گرفت؛ چنانچه‌ای عده‌ای تلاش کردند با ارائه گزارش‌های جعلی مدیریت این بازار را در اختیار بگیرند و اقلام را به هر میزان و با هر کیفیتی که می‌خواهند به فروش برسانند. 

چندی پیش محمود واعظی موضوع تخلف در واردات دارو را مطرح کرد و از چهار وزیر درباره «تعهدات ارزی ایفا نشده دریافت‌کنندگان ارز واردات دارو و کالا‌های اساسی به مبلغ یک میلیارد یورو خبر داده بود.

پیش از واعظی، سعید نمکی وزیر بهداشت نیز تخلف در حوزه واردات دارو و مواد غذایی را تایید کرده بود و از سرنوشت نامعلوم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تخصیصی به تجهیزات پزشکی و نیز رانت و فساد در حوزه سلامت و اخلال در بازار دارو خبر داده بود.

علی شریعتی از بازرگانان ایرانی می‌گوید: بیشترین تخلفات در این مدت در حوزه دریافت ارز دولتی بود که برخی از شرکت‌ها و افراد از برکات تحریم، بار خود را بستند بنابراین موضوع تنها ظالمانه بودن تحریم‌ها نیست بلکه یکسری بی کفایتی‌ها و چشم‌پوشی‌ها هم در این مدت مشکلات مردم را بیشتر کرد. متاسفانه بسیاری در این مدت ارز گرفتند یا کالایی نیاوردند یا کالای دیگری آوردند و منافع خود را در تحریم‌ها دیدند.

عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: وضعیت به گونه‌ای شده  که هر ۱۰ روز یک پرونده فساد اقتصادی رو می‌شود و هرچند در این میان برخی مجازات می‌شوند و یکسری ناخالصی‌ها مشخص می‌شود، اما چهره‌هایی همانند بابک زنجانی‌ها که از دل این تحریم‌ها و دلار ۴۲۰۰ تومانی بیرون آمدند، کم نیستند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تحریم اقتصادی سوء مدیریت واردکنندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۲۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف انواع دارو و مکمل‌های ورزشی قاچاق

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان مرکزی از کشفشش هزار و  ۶۰۰ قلم انواع دارو، پودر بدن سازی و مکمل خارجی به ارزش شش میلیارد ریال در اراک خبر داد.

سرهنگ سلگی گفت: در اجرای طرح برخورد با فروشندگان دارو و مکمل‌های بدن سازی خارجی قاچاق، مأموران پلیس امنیت اقتصادی موفق به شناسایی محل فروش دارو‌های قاچاق در اراک شدند.
او با اشاره به کشف شش هزار و  ۶۰۰ قلم انواع دارو، پودر بدن سازی و مکمل خارجی قاچاق افزود: برابر ارزیابی صورت گرفته توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی ارزش تقریبی کالای کشف شده در این عملیات ۶ میلیارد ریال برآورد شده است.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان مرکزی گفت: در این راستا متهم دستگیر شده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.

دیگر خبرها

  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • فعالیت بیش از ۷۰۰ مؤسسه داخلی و خارجی در افغانستان
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • اردیبهشت کجا بریم| معرفی ۲۴ مقصد داخلی و خارجی برای سفر
  • استفاده از توان دانش بنیانی کشور بسترساز افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت و گاز
  • اخطار سازمان هواپیمایی کشوری به تمامی شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی
  • چرا صنعت نفت برای سرمایه گذاری خارجی با وجود تحریم ها جذاب بود؟
  • هشدار درباره برگزاری اردو‌های تیم های تهرانی و فعالیت مدیربرنامه‌ها
  • کشف انواع دارو و مکمل‌های ورزشی قاچاق